Gå til innhold

Ny jobb - oppsigelse av gammel etc.

Gjest rådvilt arbeidsjern på jakt etter nye utfordringer..

Anbefalte innlegg

Gjest rådvilt arbeidsjern på jakt etter nye utfordringer..
Skrevet

Funderer for tiden på å finne meg noe annet å gjøre. Eller, i alle fall begynne sånn smått å se meg om, siden det ikke er noen garanti for at det finnes noe der ute.

Men: Jeg er i min første jobb siden studiene, og har ikke noe erfaring inne jobb-bytte. Hvordan gjør man dette i praksis hvis man blir innkalt til intervju?

- Ærlig overfor arbeidsgiver?

- "Syk"?

- Feriedag?

Ikke at det er noen skrevne regler om dette, jeg er bare usikker, og vil ikke gjøre noe forhastet uten at jeg vet hva som er "vanlig" der ute.

Og en annen ting: Når man sier opp, så er det vel vanlig at oppsigelsestiden starter fra og med den 1. i neste måned. Leverer man oppsigelsen 20. november, gjelder den fra 1. desember, og med 3 måneders oppsigelsestid skal man da jobe ut februar.

Spørsmålet er da: Regnes man for å være i oppsagt stilling fra dagen oppsigelsen leveres, eller fra dagen oppsigelsen starter? (I mitt eksempel 20. november eller 1. desemer).

På forhånd takk for svar!

Fortsetter under...

Gjest Lykke til med jobbsøk!;)
Skrevet

Jeg tror det varierer fra bedrift til bedrift. I min jobb er oppsigelsestiden en måned, og jeg tror den gjelder fra den dagen man sier ifra.

Når det gjelder det om du skal si ifra at du skal på jobbintervju, så vet jeg ikke hva som er vanlig,men min arbeidsgiver vet at jeg søker ny jobb. Prøver å gå på intervju når jeg ikke jobber, slik at jeg ikke må ta meg fri da.

Skrevet

Jeg ville sagt: Er det greitt at jeg avspasserer litt i morgen?. Har du ikke fleksitid, kan du be deg fri uten lønn, evt at du arbeider det inn om kvelden. Jeg ville ikke sagt hva jeg skulle.

De første årene i en jobb, har man 1 mnd oppsigelsestid, med mindre man har skriftlig kontrakt som sier f.eks. 3 mnd. oppsigelsen gjelder fra den 1. i måneden etter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...