Gå til innhold

Hvilke(e) bøker var du mest fasinert av som barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg husker at jeg leste om Sam og Roboten Matilda og alt det gale hun fant på. De bøkene der må vel ha blitt lest 40 ganger tror jeg. Ikke at språket i bøkene var så bra, Men jeg var så fasinert av den verdenen de levde i.

Senest i Sommer så leste jeg en av bøkene igjen.

Også Bøkene til Roald Dahl om geniet Matilda og Charlie og sjokoladefabrikken ble gjennomlest

dessuten var jeg svært fasinert av "Kabalmysteriet" av Jostein Garder

kunne sikkert nevnt mange flere ...

Hva leste dere som barn/ungdom?

Fortsetter under...

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

11

• Mrs. Wallace

7

• Hawkwind

6

• ShitDiddelyDo

6

Skrevet

Jeg leste mange bøker om Nancy Drew, bøkene om kjente historiske personer og en bok som heter Villkatt. Og så elsket jeg Victoria av Hamsun. Den traff romantikeren i meg. Men da var jeg vel i tenårene.

Skrevet

Barna i Bakkebygrenda likte jeg veldig godt!

Når jeg ble eldre var det Bobseybarna, Lykkebarna og Detektiv Nancy Drew som var best :-)

Skrevet

Jeg leste mange bøker om Nancy Drew, bøkene om kjente historiske personer og en bok som heter Villkatt. Og så elsket jeg Victoria av Hamsun. Den traff romantikeren i meg. Men da var jeg vel i tenårene.

Het boken bare "Villkatt"? Moren min hadde en bok fra sin ungdom som het "En villkatt blir temmet". Den var fryktelig spennende. Åtteåringen her i huset har lest den tre ganger nå :-)

Skrevet

Åh, roboten Matilda var jeg også veldig glad i og fascinert av.

Narnia-bøkene var en annen stor favoritt.

Anne fra Bjørkely-serien.

Og en science fiction-serie for barn jeg dessverre ikke husker navnet nå.

Ja, også bøkene om sigøynerjenta Katitzi.

Gjest glad i å lese
Skrevet

Bøkene om Katitzi (sigøynerjente), bøkene om Nancy Drew, SVK, Georgs magiske medisin, Charlie og sjokoladefabrikken, noen blå bøker om stjernetegnene (historier) og mange andre!

Annonse

Skrevet

Min absolutte favoritt var Den hemmelige hagen.

Likte også Anne fra Bjørkely.

Gjest glad i å lese
Skrevet

Ser nå at du også nevnte Katitzi! Husker du en serie om en jente som het Ida/Ina (?)?

Skrevet

leste mye anne cath vestly og astrid lindgren, Guro var en av favorittene. da jeg ble litt eldre husker jeg bobsy barna, lykkebarna og gulltopp var veldig spennende.

Tre andre bøker jeg husker er Ida, så ensom som Ida og ei bok som het matilda trur jeg.

Skrevet

Ser nå at du også nevnte Katitzi! Husker du en serie om en jente som het Ida/Ina (?)?

ida, kan det være den jeg har nevnt? i mitt innlegg?

Skrevet

God natt, mister Tom. Eneste boka jeg har lest 3 ganger tror jeg. Hørte nylig at den er spilt inn som film og, jeg tror jeg må få lånt meg den.

Gjest glad i å lese
Skrevet

leste mye anne cath vestly og astrid lindgren, Guro var en av favorittene. da jeg ble litt eldre husker jeg bobsy barna, lykkebarna og gulltopp var veldig spennende.

Tre andre bøker jeg husker er Ida, så ensom som Ida og ei bok som het matilda trur jeg.

Det var flere bøker enn to i den serien jeg tenker på. Irriterende å ikke komme på navnet!

Skrevet

åh, så moro.

Anne fra bjørkely

Polyanna (denne har jeg tenkt MYE på gjennom hele oppveksten)

Evy Bøgenes i alle former

Frøken leste roboten matilda! Kjempegøy

FEM - serien, Enid Blyton

Gummi Tarzan - hehehe. Leste den så fort og var så stolt.

Alle verdens eventyr. Bestemødre er godt å ha.

Madicken

Fjellmus bøkene...

Bestefar er en stokk. Novelle i en gammel lesebok.

Og mye mye mye mye mer.

Bøker har betydd så masse. :)

Annonse

Skrevet

Science fiction for barn...?

Jon Bing lagde noen bøker om bibliotekskipet Alexandria. Kan det ha vært dem?

Skrevet

Het boken bare "Villkatt"? Moren min hadde en bok fra sin ungdom som het "En villkatt blir temmet". Den var fryktelig spennende. Åtteåringen her i huset har lest den tre ganger nå :-)

Villkatt var en gammel bok med skikkelig gammelmodig språk (finner den ikke, og husker ikke forfatteren) som min mor også elsket da hun var liten pike. Villkatt var en vilter pike med mange livlige påfunn. Hun var et lite forbilde for meg da jeg selv vokste opp. He he.

Mvh

Skrevet

Det var flere bøker enn to i den serien jeg tenker på. Irriterende å ikke komme på navnet!

"Ida" og "Så ensom som Ida" av Maud Reuterswärd? Det er bare to bøker i den serien.

Gå inn her http://www.deich.folkebibl.no/cgi-bin/websok og søk på så ensom som ida i tittel-feltet og se om du kjenner igjen boka på beskrivelsen der.

Skrevet

Som barn:

Rein Prestgarden - Anne Marie Riiber

Lille Nusse / Glade barn på landet - Tante Anne-Mari (Topsy-bøkene), altså ikke min tante, men forfatteren står omtalt som det :o)

Dyre-viser - Tante Anne-Mari her også jo! Denne handlet om Museline og katten Mons.

Alle disse tre står nå i bokhylla til ungene - kjempekoselig! :o)

Som ungdom:

Fem-serien av Enid Blyton! Jeg tror jeg må ha lest den serien et tosifret antall ganger... Jeg har alle bøkene og tror de må stå på loftet hos eksen fremdeles...

Skrevet

Den Hemmelige haven

Den uendelige historien.

Skyggen over steinbenken, Agnes Cecilia og den tredje boken jeg ikke husker hva heter.

Også elsket jeg hørespillet Tordivelen flyr i skumringen da. Den har jeg kjøpt meg nå i voksen alder. Håper ungene fester seg ved den.

Skrevet

Min absolutte favoritt var Den hemmelige hagen.

Likte også Anne fra Bjørkely.

ja selvfølgelig! Anne ja!!!!! Den glemte jeg i mitt svar. Henger meg på deg jeg da :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...