Gå til innhold

Hvilke(e) bøker var du mest fasinert av som barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmm....i 1. og 2. klasse gikk det mye i Jules Verne bøker, samt Robin Hood bøkene til Ericsson.

Etterhvert kom også bøkene om Hjortefot med på listen over gode bøker, bøkene om den Ensomme rytter, Zorro og Coyote.

I ungdomsåra, fra rundt 6. klasse, ble det krim (Mclean, Bagley) og etterhvert sci-fi og fantasy.

Fortsetter under...

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

11

• Mrs. Wallace

7

• Hawkwind

6

• ShitDiddelyDo

6

Skrevet

og jo... ,mimre mimre,

Slik er Ponny

Ung pike på/ får? post

begge av Annik Saxegard.

Disse skulle jeg ønske jeg kunne fått tak i igjen. (mistet i brann....) så hvis noen har noen gode tips- så kom igjen! vær så snill! tar i mot med takk.

Skrevet

Villkatt var en gammel bok med skikkelig gammelmodig språk (finner den ikke, og husker ikke forfatteren) som min mor også elsket da hun var liten pike. Villkatt var en vilter pike med mange livlige påfunn. Hun var et lite forbilde for meg da jeg selv vokste opp. He he.

Mvh

Ok, boka jeg snakker om handler om en afrikansk jente som heter Ambo. Hun nekter å innrette seg etter regler og gjør mye galt (og morsomt). Ikke sikkert det er helt den samme boka vi snakker om...

Gjest glad i å lese
Skrevet

"Ida" og "Så ensom som Ida" av Maud Reuterswärd? Det er bare to bøker i den serien.

Gå inn her http://www.deich.folkebibl.no/cgi-bin/websok og søk på så ensom som ida i tittel-feltet og se om du kjenner igjen boka på beskrivelsen der.

Det var ikke de bøkene. De jeg tenker på handlet om en litt eldre jente (ungdom/voksen?). Hun reiste i en bok, og jeg tror hun skøytet på en isbane i en annen.

Skrevet

Hmmm....i 1. og 2. klasse gikk det mye i Jules Verne bøker, samt Robin Hood bøkene til Ericsson.

Etterhvert kom også bøkene om Hjortefot med på listen over gode bøker, bøkene om den Ensomme rytter, Zorro og Coyote.

I ungdomsåra, fra rundt 6. klasse, ble det krim (Mclean, Bagley) og etterhvert sci-fi og fantasy.

Hjortefot! Hvordan kunne jeg glemme Hjortefot!!! Det sto en Hjortefot-bok hos min mormor og jeg leste den flere ganger hver sommer i mange år! :o)

Den hadde det vært gøy å lese på nytt - husker jeg levde meg veldig inn i en scene der han temmet en hest. :o)

Gjest glad i å lese
Skrevet

Som barn:

Rein Prestgarden - Anne Marie Riiber

Lille Nusse / Glade barn på landet - Tante Anne-Mari (Topsy-bøkene), altså ikke min tante, men forfatteren står omtalt som det :o)

Dyre-viser - Tante Anne-Mari her også jo! Denne handlet om Museline og katten Mons.

Alle disse tre står nå i bokhylla til ungene - kjempekoselig! :o)

Som ungdom:

Fem-serien av Enid Blyton! Jeg tror jeg må ha lest den serien et tosifret antall ganger... Jeg har alle bøkene og tror de må stå på loftet hos eksen fremdeles...

5 serien var jeg også veldig glad i!

Annonse

Skrevet

Ser nå at du også nevnte Katitzi! Husker du en serie om en jente som het Ida/Ina (?)?

Ina fra Blomstervik(?)? Jeg har ialleall en bok som heter det. Vet ikke om det finnes flere bøker om denne Ina ...

Skrevet

Pollyanna!

Husker vi hadde en eventyrbok om Polyanna, men har aldri sett den fortelingen igjen i senere eventyrbøker...

Hadde vært moro å lese den igjen! Har det ikke vært laget film om Polyanna tro?

Skrevet

og jo... ,mimre mimre,

Slik er Ponny

Ung pike på/ får? post

begge av Annik Saxegard.

Disse skulle jeg ønske jeg kunne fått tak i igjen. (mistet i brann....) så hvis noen har noen gode tips- så kom igjen! vær så snill! tar i mot med takk.

Følg med her http://www.antikvariat.net/

"Slik er Ponny" er nettopp solgt, men det kan jo tenkes den kommer inn igjen. :o)

Har funnet noen godbiter (for meg!) her jeg, både i Sverige og Danmark og også i Norge.

Skrevet

Pollyanna!

Husker vi hadde en eventyrbok om Polyanna, men har aldri sett den fortelingen igjen i senere eventyrbøker...

Det finnes mange bøker om Pollyanna, sjekk på biblioteket!

Skrevet

Det var ikke de bøkene. De jeg tenker på handlet om en litt eldre jente (ungdom/voksen?). Hun reiste i en bok, og jeg tror hun skøytet på en isbane i en annen.

Aha! Du tenker på Ina-bøkene av Annikk Saxgaard du! 12 bøker i serien og jeg har lest dem alle mange ganger! :o)

Ina Innepike, Ina hjelper til, Ina skjønner ingenting og selvfølgelig - Ina og Ingolf! :o)

Skrevet

Det finnes mange bøker om Pollyanna, sjekk på biblioteket!

Ja, det skal jeg jammen gjøre :-)

Gjest glad i å lese
Skrevet

Aha! Du tenker på Ina-bøkene av Annikk Saxgaard du! 12 bøker i serien og jeg har lest dem alle mange ganger! :o)

Ina Innepike, Ina hjelper til, Ina skjønner ingenting og selvfølgelig - Ina og Ingolf! :o)

Den serien er det sikkert! Endelig kom noen på det! Takk.

Annonse

Skrevet

Boken jeg husker aller best fra jeg var ca 6 år gammel er: Sajo og beverungene:-) jeg elsker den fremdeles og mine egne barn har blitt lest for mange ganger, dattera på 15 leste den faktisk igjen i sommer:-)

Synes den er nydelig, men så har jeg alltid vært fasinert av indiansk kultur og levemåte:-)

Ellers leste jeg mye "frøken detektiv" hehehe (jeg er altså 40 år) og i min barnelitteratur var det det som var "in" den gangen;-)

Gjest glad i å lese
Skrevet

Jeg finner de ikke i linken du hadde her, og heller ikke i bokkilden. Men det er nok den serien.

Skrevet

Hjortefot! Hvordan kunne jeg glemme Hjortefot!!! Det sto en Hjortefot-bok hos min mormor og jeg leste den flere ganger hver sommer i mange år! :o)

Den hadde det vært gøy å lese på nytt - husker jeg levde meg veldig inn i en scene der han temmet en hest. :o)

http://www.antikvariat.net/search.cgi?id=zokolkrpce1p,1,0,0&qe=THO33496

Ikke lett å finne disse bøkene. Forfatternavnet ser ut til å være et pseudonym; eventuelt så har det ikke vært publisert i England/USA på svært mange år.

Men fant et treff på en av bøkene på antikvariat.net som jeg forsøkte å legge link til.

Sånn i fall det er av interesse ;-)

Skrevet

Det jeg leste igjen og igjen var bøkene om Heidi. Som ville bo hos bestefaren i Alpene, men måtte flytte til byen. Den historien rørte meg skikkelig.

Ellers raste jeg igjennom Bobsey-barna, Lykkebarna, Gulltoppbøkene, Frøken Detektiv o.l.

Og så leste jeg mye i Mitt Skattkammer.

Skrevet

åh, så moro.

Anne fra bjørkely

Polyanna (denne har jeg tenkt MYE på gjennom hele oppveksten)

Evy Bøgenes i alle former

Frøken leste roboten matilda! Kjempegøy

FEM - serien, Enid Blyton

Gummi Tarzan - hehehe. Leste den så fort og var så stolt.

Alle verdens eventyr. Bestemødre er godt å ha.

Madicken

Fjellmus bøkene...

Bestefar er en stokk. Novelle i en gammel lesebok.

Og mye mye mye mye mer.

Bøker har betydd så masse. :)

Åh, Fjellmus, ja!

*mimrer*

Skrevet

Pollyanna!

Det fins film, jo. Kan kjøpes på play.com :)

Skrevet

Science fiction for barn...?

Jon Bing lagde noen bøker om bibliotekskipet Alexandria. Kan det ha vært dem?

Hmm, nei - tror ikke det var Bing.

Det var en bokserie med sci-fi-noveller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...