Gå til innhold

Hvilke(e) bøker var du mest fasinert av som barn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

11

• Mrs. Wallace

7

• Hawkwind

6

• ShitDiddelyDo

6

Skrevet

Hmm, nei - tror ikke det var Bing.

Det var en bokserie med sci-fi-noveller.

Hmmm...burde ha visst hva du tenker på; slukte det meste av den type litteratur for +20 år siden.

Men greier ikke å erindre noen serie med novellebøker for barn gitt...

Skrevet

Hmmm...burde ha visst hva du tenker på; slukte det meste av den type litteratur for +20 år siden.

Åh, det er utrolig irriterende at jeg ikke husker mer!

Permene var lyse og hadde en logo med et slags mosaikkmønster. Hm. Får prøve å pønske litt.

Skrevet

Jeg søkte litt på nett etter gammel sci-fi for barn, men fant ikke de jeg mente.

Fant imidlertid disse av Ingar Knutsen, som jeg var veldig fascinert av som barn. Var du borti dem?

http://forfatter.net/knudtsen/boker/reisen.shtml

Skrevet

GummiTarzan, Lotta fra Bråkmakergata, SVK, Heksene, Mathilda, Georgs magiske medisin, Charlie og Sjokoladefabrikken, var favorittene og de er fremdeles knallgode og aktuelle bøker. Nå har jeg begynt å lese de for frøknene her i huset og de følger med og syns det er kjempespennende, morsomt og innimellom litt skummelt. :)

Annonse

Skrevet

åh, så moro.

Anne fra bjørkely

Polyanna (denne har jeg tenkt MYE på gjennom hele oppveksten)

Evy Bøgenes i alle former

Frøken leste roboten matilda! Kjempegøy

FEM - serien, Enid Blyton

Gummi Tarzan - hehehe. Leste den så fort og var så stolt.

Alle verdens eventyr. Bestemødre er godt å ha.

Madicken

Fjellmus bøkene...

Bestefar er en stokk. Novelle i en gammel lesebok.

Og mye mye mye mye mer.

Bøker har betydd så masse. :)

Du og jeg har i vært fall lest de samme bøkene :o)

Skrevet

Brødrene Løvehjerte var min favoritt!

Ble så skuffa da jeg så filmen sammen med lillesøsteren min her for ett par år siden.

Var jo ikke slik jeg hadde sett det for meg *snurt* ;-)

Leste mye bøker, men skal jeg dra frem en, er det denne.

Skrevet

og jo... ,mimre mimre,

Slik er Ponny

Ung pike på/ får? post

begge av Annik Saxegard.

Disse skulle jeg ønske jeg kunne fått tak i igjen. (mistet i brann....) så hvis noen har noen gode tips- så kom igjen! vær så snill! tar i mot med takk.

åja, "Pålitelig ung dame får post" elsker jeg også.

Stikk innom antikvariater når de ser dem. De har det meste.

Jeg har den jeg - men den er min og skal leses for mine barn! ;)

Skrevet

Hardy-guttene.

Leste alt. Har sikkert 60 bøker her, lånte flere bunker av onkelen min, og resten på biblioteket.

Elsket Hardy-guttene. Det var de bøkene som fikk meg til å elske bøker. Det skal fyren som skrev dem (husker ikke engang hva han heter) ha!

Skrevet

GummiTarzan, Lotta fra Bråkmakergata, SVK, Heksene, Mathilda, Georgs magiske medisin, Charlie og Sjokoladefabrikken, var favorittene og de er fremdeles knallgode og aktuelle bøker. Nå har jeg begynt å lese de for frøknene her i huset og de følger med og syns det er kjempespennende, morsomt og innimellom litt skummelt. :)

Å ja, Heksene var bra.

Litt skummel lesning på sengekanten, men en spennendes bok.

Skrevet

Den siste mohikanar, 5 år på Nuttilla, Den løyndomsfulle hagen, katteboka til Gabriel Scott. Jeg likte faktisk så godt som alle bøkene jeg lånte på skolebiblioteket, og leste 4 hver uke.

Som 10-åring leste jeg Eli Sjursdatter av Johan Falkberget. Som stort barn leste jeg Moskva kjenner ingen tårer av Osvald Harjo, en rystende historie om en nordmann som satt mange år i russisk fengsel.

Skrevet

Jeg søkte litt på nett etter gammel sci-fi for barn, men fant ikke de jeg mente.

Fant imidlertid disse av Ingar Knutsen, som jeg var veldig fascinert av som barn. Var du borti dem?

http://forfatter.net/knudtsen/boker/reisen.shtml

Joa, har lest en del av bøkene til Knudtsen.

Har faktisk dobbelt opp av en av bøkene hans - Pandoras planet. Kan godt sende den til deg, om du har lyst til å overta den :-)

Annonse

Skrevet

Elsket skumle bøker og spøkelseshistorier, spesielt husker jeg bøkene om den vesle vampyren Rydiger.

Ellers var mine absolutte favoritter bøkene til Roald Dahl og Astrid Lindgren.

Jeg slukte bøker rått i den alderen, kunne gå på biblioteket og komme hjem med to bæreposer med bøker hver uke. :)

Skrevet

Pollyanna!

Husker vi hadde en eventyrbok om Polyanna, men har aldri sett den fortelingen igjen i senere eventyrbøker...

Hadde vært moro å lese den igjen! Har det ikke vært laget film om Polyanna tro?

Jeg ble også betatt av den jenta, og ble sååå glad husker jeg da fortellingen fortsatte. Hun ble gift. Husker best første boka :-)

Ellers gikk det i Frk Detektiv, Bobseybarna, Gulltopp.

Da jeg var omtrent 5-7 år var jeg veldig glad i Thomas-bøkene, og dermed ble katten min kalt det.

Skrevet

http://www.antikvariat.net/search.cgi?id=zokolkrpce1p,1,0,0&qe=THO33496

Ikke lett å finne disse bøkene. Forfatternavnet ser ut til å være et pseudonym; eventuelt så har det ikke vært publisert i England/USA på svært mange år.

Men fant et treff på en av bøkene på antikvariat.net som jeg forsøkte å legge link til.

Sånn i fall det er av interesse ;-)

*Hehe* Det er jo 50 år siden den boka de har der kom i Norge så du skal ha flaks om du finner dem nå ja.

Skrevet

Hardy-guttene.

Leste alt. Har sikkert 60 bøker her, lånte flere bunker av onkelen min, og resten på biblioteket.

Elsket Hardy-guttene. Det var de bøkene som fikk meg til å elske bøker. Det skal fyren som skrev dem (husker ikke engang hva han heter) ha!

Den fyren som skrev Hardyguttene var nok ikke _en_ fyr, men et syndikat bestående av mange skribenter. :o) De samme skrev også bøkene om Nancy Drew.

Skrevet

Jeg finner de ikke i linken du hadde her, og heller ikke i bokkilden. Men det er nok den serien.

Joda, hvis du bruker riktig stavemåte på forfatterens navn så har de noen:

SAXEGAARD, ANNIK

Jeg var nok litt trøtt da jeg skrev innlegget i går. :o)

Skrevet

De første bøkene jge husker er Astrid Lindgren og Anne-Cath Vestly sine, senere leste jeg bøkene om Nancy Drew, Bobseybarna og Gulltopp.

Da jeg ble ungdom leste jeg historien om Christiane F, Hard Asfalt og "Men tankene mine får du aldri" (noen prøvde sikkert å skremme meg, hehe....)

En annen bok som gjorde inntrykk var Trylleglasset av Torborg Nedreaas.

Skrevet

Den fyren som skrev Hardyguttene var nok ikke _en_ fyr, men et syndikat bestående av mange skribenter. :o) De samme skrev også bøkene om Nancy Drew.

Nancy Drew ble vel skrevet av Carolyn Keene?

Hardyguttene: Franklin W. Dixon?

Men det er godt mulig at disse er pseudonymer, altså.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...