Gå til innhold

Hvilke(e) bøker var du mest fasinert av som barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den hemmelige hagen, Matilda, Heidi, Anne fra Bjørkely, Gurobøkene (jeg ville også spille fiolin!) og Brødrene Løvehjerte husker jeg best.

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

11

• Mrs. Wallace

7

• Hawkwind

6

• ShitDiddelyDo

6

Skrevet

Nancy Drew ble vel skrevet av Carolyn Keene?

Hardyguttene: Franklin W. Dixon?

Men det er godt mulig at disse er pseudonymer, altså.

Begge disse er pseudonymer for Stratemayer Syndicate - de skrev mange barne- og ungdomsserier på den måten. Mange ulike forfattere skrev om de samme personene og under samme forfatternavn.

Skal vi se - Caroly Keene er faktisk pseudonym kun for en forfatter, Harriet S. Adams, men Franklin W. Dixon er et kollektivt pseudonym for 4 forfattere, deriblant Harriet S. Adams.

Skrevet

Da jeg var liten, likte jeg veldig godt en liten bok som het "Aller kjæreste søster", leste den om og om igjen.

Litt eldre pløyde jeg gjennom alle fem-bøkene av Enid Blyton.

Frøken Detektiv gikk også ned på høykant.

Og så var det Narnia-bøkene da. De var veldig fine!

Leste også litt Hardy-guttene og Bobsey-barna, men de slo ikke like godt an.

Skrevet

Det første jeg kommer på er alle bøkene i Fem serien av Enid Blyton.

Greven av Monte Cristo leste jeg mange ganger.

Senere hadde jeg en Jack London og Alistair MacLean periode.

Skrevet

Jeg ble også betatt av den jenta, og ble sååå glad husker jeg da fortellingen fortsatte. Hun ble gift. Husker best første boka :-)

Ellers gikk det i Frk Detektiv, Bobseybarna, Gulltopp.

Da jeg var omtrent 5-7 år var jeg veldig glad i Thomas-bøkene, og dermed ble katten min kalt det.

Ja, nå husker jeg at hun ble gift, ja! Var det ikke sønnen (eller annen slektning) av Pendergast hun ble gift med tro?... *mimrer*

Thomasbøkene kom litt etter min tid tror jeg. Jeg er 70 modell og tror søsteren min som er født i 80 hadde Emma- og Thomas-bøker....

De bøkene er forøvrig populære hos mine unger :-)

Skrevet

De første bøkene jge husker er Astrid Lindgren og Anne-Cath Vestly sine, senere leste jeg bøkene om Nancy Drew, Bobseybarna og Gulltopp.

Da jeg ble ungdom leste jeg historien om Christiane F, Hard Asfalt og "Men tankene mine får du aldri" (noen prøvde sikkert å skremme meg, hehe....)

En annen bok som gjorde inntrykk var Trylleglasset av Torborg Nedreaas.

Du bare MÅÅ være like gammel som meg :-)

(35)

Skrevet

Hardy-guttene.

Leste alt. Har sikkert 60 bøker her, lånte flere bunker av onkelen min, og resten på biblioteket.

Elsket Hardy-guttene. Det var de bøkene som fikk meg til å elske bøker. Det skal fyren som skrev dem (husker ikke engang hva han heter) ha!

Ja, Hardyguttene lånte jeg også av onkelen min. Spennende bøker! Var det ikke en litt sånn klumsete fyr i de bøkene som het Chet? Eller blander jeg kanskje sammen med noen andre bøker nå....

Skrevet

Oi, tror jeg har lest nesten alle bøkene som listes opp her, jeg. Slukte bøker da jeg var liten, og gjør det til dels ennå.

Mine favoritter som liten (har lest alle omigjen mange, mange ganger):

5-bøkene

Astrid Lindgren-bøker (nesten alle)

Anne-Cath Vestly-bøker (nesten alle)

Katitzi

Den hemmelige hagen

Masse gamle guttebøker etter faren min (Hardy, Martin-bøkene, frk. detektiv, og en om en gutt som fløy et gult Piper Cub-fly)

Evy Bøgenes tror jeg at jeg har lest alt av. (og det er ikke lite)

-som 12-åring gikk jeg stort sett over på voksen-bøker... Jeg flytta omtrent inn på biblioteket en periode...

Skrevet

Joa, har lest en del av bøkene til Knudtsen.

Har faktisk dobbelt opp av en av bøkene hans - Pandoras planet. Kan godt sende den til deg, om du har lyst til å overta den :-)

Oh, er den bra?

Gjest e+yiåsh
Skrevet

Ja, nå husker jeg at hun ble gift, ja! Var det ikke sønnen (eller annen slektning) av Pendergast hun ble gift med tro?... *mimrer*

Thomasbøkene kom litt etter min tid tror jeg. Jeg er 70 modell og tror søsteren min som er født i 80 hadde Emma- og Thomas-bøker....

De bøkene er forøvrig populære hos mine unger :-)

Jeg er på din alder...

Skrevet

Kom på flere bøker jeg likte:

Bjørneklo

En bok om hvordan immigrantene hadde det i det nye landet

Og da jeg ble eldre: Hulebjørnens klan og de andre i denne serien

Skrevet

Oi, tror jeg har lest nesten alle bøkene som listes opp her, jeg. Slukte bøker da jeg var liten, og gjør det til dels ennå.

Mine favoritter som liten (har lest alle omigjen mange, mange ganger):

5-bøkene

Astrid Lindgren-bøker (nesten alle)

Anne-Cath Vestly-bøker (nesten alle)

Katitzi

Den hemmelige hagen

Masse gamle guttebøker etter faren min (Hardy, Martin-bøkene, frk. detektiv, og en om en gutt som fløy et gult Piper Cub-fly)

Evy Bøgenes tror jeg at jeg har lest alt av. (og det er ikke lite)

-som 12-åring gikk jeg stort sett over på voksen-bøker... Jeg flytta omtrent inn på biblioteket en periode...

Samma her. Leste alle frøken Detektiv jeg kunne komme over, og når jeg var ferdig med det, gikk jeg over på naboguttens Hardy-bøker. ;)

Og jeg leste også nesten alle til Evi Bøgenæs i den perioden etter det, tror jeg. ;)

Skrevet

Var lesehest som liten... Det jeg husker best er: Alle de gamle barnebøkene jeg fikk av moren min, bl.a. Bobsey-barna og Frk. Detektiv.

Og så elsket jeg "Drømmen om Narnia"-serien.

Leste også en serie som het noe med "Stjernebilder på himmelhvelvingen" eller noe sånnt.

Da jeg ble tenåring leste jeg sagaen om isfolket. Kom vel til nr. 16 før jeg syntes den ble litt for "dum".

Skrevet

Var lesehest som liten... Det jeg husker best er: Alle de gamle barnebøkene jeg fikk av moren min, bl.a. Bobsey-barna og Frk. Detektiv.

Leste også en serie som het noe med "Stjernebilder på himmelhvelvingen" eller noe sånnt.

Da jeg ble tenåring leste jeg sagaen om isfolket. Kom vel til nr. 16 før jeg syntes den ble litt for "dum".

For ikke å glemme "Tordivelen flyr i skumringen", "Agnes Cecilia, en selsom historie", og de andre bøkene av denne forfatteren (husker ikke navnet). Kjempespennende bøker husker jeg!

Skrevet

Den fyren som skrev Hardyguttene var nok ikke _en_ fyr, men et syndikat bestående av mange skribenter. :o) De samme skrev også bøkene om Nancy Drew.

Er det sant?

Jeg trodde han het... Franklin W. Dixon, eller noe sånt?

Jeg leste forresten litt Frøken Detektiv og Fem på Eventyr (eller hva det nå var serien het igjen...) også.

Skrevet

Ja, Hardyguttene lånte jeg også av onkelen min. Spennende bøker! Var det ikke en litt sånn klumsete fyr i de bøkene som het Chet? Eller blander jeg kanskje sammen med noen andre bøker nå....

Stemmer!

Chet Morton, hvis jeg ikke husker helt feil. En smålubben fyr som bare var snill og grei men som ikke alltid hang helt med i svingene. :)

Skrevet

Ja, den "Helter og monstre på himmelhvelvingen" var veldig bra! Måtte faktisk låne dem på biblioteket forleden, fordi jeg liker så godt den mytologien.

Isfolket var jeg også hekta på, har lest hele serien flere ganger. Må le når jeg leser dem igjen nå, det er temmelig lett underholdning, kan man si. :)

Skrevet

Ja, den "Helter og monstre på himmelhvelvingen" var veldig bra! Måtte faktisk låne dem på biblioteket forleden, fordi jeg liker så godt den mytologien.

Isfolket var jeg også hekta på, har lest hele serien flere ganger. Må le når jeg leser dem igjen nå, det er temmelig lett underholdning, kan man si. :)

Var det det den het, ja. Takk! Satt her og grubla.

Sagaen om isfolket er det jo faktisk godt voksne som leser også...Forstå det den som kan ;-)

Skrevet

Var det det den het, ja. Takk! Satt her og grubla.

Sagaen om isfolket er det jo faktisk godt voksne som leser også...Forstå det den som kan ;-)

Isfolket var nok mest spennende da jeg var fjortiss, ja. :)

Har lest noen av dem igjen nå, f.eks. på ulike sommerjobber i studietiden, for å få tiden til å gå. Leste glatt ut en sånn bok på et åttetimers skift, selv om jeg jobbet innimellom. :)

Skrevet

For ikke å glemme "Tordivelen flyr i skumringen", "Agnes Cecilia, en selsom historie", og de andre bøkene av denne forfatteren (husker ikke navnet). Kjempespennende bøker husker jeg!

maria Gripe!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...