Gå til innhold

begravelse eller kremering?

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Jeg ønsker å bli begravet, ikke kremert. Det fortalte jeg til mannen min for mange år siden. Det er det samme for ham hva han blir, så jeg har fortalt ham at jeg da helst vil at han skal begraves, og det er i orden for ham.

For et par uker siden spurte plutselig naboen min meg om det samme, og jeg fortalte om mine tanker.

Hun sa at hun hadde spurt fordi hun ønsket å kunne formidle det videre til rette vedkommende i tilfelle mannen min og jeg skulle komme til å dø samtidig.

Jeg må innrømme at jeg tidligere ikke hadde tenkt på å informere andre enn min mann.

Skrevet

Jeg hadde ikke taklet det å brenne noen jeg kjenner.

Har aldri vært i begravelse der noen skulle bli kremert.

Jeg har måttet begrave min sønn og jeg hadde for alt i verden ikke villet brenne ham opp neeei hyyl.

Skrevet

"Krematoriets hvite ild" (Rudolf Nilsen) for meg og mine. Fort og borte!

Var ikke vanlig for små barn dengang, vet ikke hvordan det er idag.

Gjest Jajamenb
Skrevet

Jeg har sagt klart fra til alle rundt meg at jeg vil råtne i fred. De får ikke brenne kroppen min nei.

Mine foreldre har heldigvis heller ikke utrykt ønske om kremering.

Min bestefars kone insisterte på at min bestefar skulle kremeres. Noe mer stusslig enn den urna som ble satt ned i grava har jeg aldri vært med på. Jeg føler ikke at han er der når jeg er på grava og planter. Mine andre besteforeldre er der mye mer for meg når jeg er på deres graver enda var min bestefar den jeg var mest knyttet til.

Så et halvt oppspist, råttent lik betyr mer enn en urne?

Skrevet

Det betyr ingen ting for meg om jeg kremeres eller begraves, er jeg død så er jeg jo ferdig.

Antar det kan bety mer for de etterlatte, derfor lar jeg dem bestemme.

Skrevet

Jeg skal kremeres - i den grad jeg har stemmerett når dagen kommer, hehehe.

Og så skal asken min muligens spres utover ett eller annet sted. Må bare finne et best mulig egnet sted, da - venninna mi påstår at hvis tilknytning er stikkordet, så snakker vi sannsynligvis om byens kafèstrøk ;o)

Gjest heleneharefrøken
Skrevet

Man må jo sørge for å begraves med en liten hakke da, evt mobil.. og en lommelykt? hehe

Tror du det er dekning på mobilen 1,5 m under bakken, tett påpakket av jord? ;-)

Gjest heleneharefrøken
Skrevet

Orker ikke tanken på at kroppen min skal bli spist opp av mark og biller, uæk!

Bedre med kremasjon da! Fort borte, ferdig med det!

Dro opp et fiskegarn en gang, som fisken hadde blitt liggende i noen få timer for lenge, og de var nesten oppspist av små rød "marker" som finnes i vannet, spy, det var ekkelt, der og da bestemte jeg meg for at jeg skulle kremeres! Ikke spises opp!

Vet også om kirkegårder(har jobbet der i min ungdom) som presser istykker kistelokket når de graver igjen, fordi liket skal rotne fortere....vet ikke om det funker, men ekkelt, Ja!

skorpionfisken
Skrevet

Så et halvt oppspist, råttent lik betyr mer enn en urne?

Ja

Skrevet

Faren min skal i vært fall kremeres til fredag, det er etter hans ønske og også mitt.

Gjest måneogsol
Skrevet

Tror du det er dekning på mobilen 1,5 m under bakken, tett påpakket av jord? ;-)

Nei, men forhåpentligvis så skal man heller ikke bruke tlf da;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...