Gå til innhold

Reabiliteringspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er født i 1984 og har vært sykemeldt i et år, vært på reabilitering i 1 år, er nå på andre året på attføring, har en kroniske sykdom. Da min inntekt har vært liten før, får jeg utbetalt 1,8 ganger grunnbeløpet, men det står dersom du får nedsatt arbeidsevne før fylte 26 år på grunn av alvorlig og varig sykdom som klart er dokumentert, er minste ytelse tilsvarende 2,4 ganger grunnbeløpet. Har vært i kontakt både med trygdeetaten og Aetat, men de sier dette punktet kun kommer til anvendelse når jeg har fått innviglet uføretrygd, hvorfor er det da henvist til dette punktet under rehabiliteringspengenes størrelse. Det er tungt å slite med en kronisk sykdom, og i tillegg slite med dårlig økonomi. Kan dere hjelpe meg å tolke denne regelen, har jeg rett eller ikke. Tromsø trygdekontor står fast ved sin tolking, og sier jeg vil få etterbetalt ved uføretrygd, men etter betaling går 3 år tilbake. Ved dagens trygeprofil, vil det gå over 3 år før jeg eventuell blir ufør, og vil da tape penger

Gjest Metallica
Skrevet

Så vidt jeg vet kan du få ung ufør tillegget når du mottar rehabpenger. Det fikk ihvertfall jeg for noen år siden. Men kravene for å få dette tillegget har blitt skjerpet. Nå gis det bare til de som har en svært alvorlig diagnose.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Ung ufør beregning følger av Ftrl. § 10-10 3. ledd, og skal selvsagt benyttes ved rehabiliteringspenger hvis vilkårene er oppfylt.

Det er ikke riktig at dette kun gjelder ved uføreytelser.

Men det er relativt strenge regler, og man skal ha en klar og alvorlig diagnose for å få stønad etter denne beregningen.

Fra rundskrivet siteres:

"For å få rett til ytelse beregnet som ung ufør må man ha fått nedsatt arbeidsevnen på grunn av alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte før fylte 26 år. Det gjelder de samme medisinske vilkår som ved beregning av garantert tilleggspensjon for unge uføre med rett til uførepensjon, jf § 3-21. Det vises til retningslinjene her.

De medisinske vilkårene for rett til garantert minste ytelse for unge uføre er strengere enn de vanlige medisinske vilkår for rett til rehabiliteringspenger. Vilkåret er at medlemmet har en alvorlig og varig sykdom som er klart dokumentert før fylte 26 år.

Med alvorlig sykdom menes i disse tilfellene at sykdommen, skaden eller lytet må gi en varig og betydelig funksjonssvikt. Sykdommen må videre kunne forklare /sannsynliggjøre et varig inntektstap av vesentlig betydning. Alvorlighetsgraden må vurderes i forhold til muligheten for at arbeidsuførheten kan overvinnes ved aktiv behandling eller yrkesrettet attføring."

Hvis du mener deg berettiget til ung ufør beregning, bør du fremsette et krav om dette til Trygdekontoret. Dette kan du gjøre ved å skrive et brev hvor du krever slik beregning. Da må de skriftlig begrunne hvorfor de eventuelt ikke finner vilkårene oppfylt i ditt tilfelle.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

[email protected]

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...