juleniss1 Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Hei, jeg har en sønn på snart 1 år. Jeg hadde vært dårlig under hele svangerskapet, men ble bedre etter fødselen. Allikevel føler jeg meg betydelig redusert fortsatt, og nå i høst har det bare blitt værre. Jeg er konstant trøtt, blek, hovne øyne med mørke ringer under, hodepine hver eneste dag, mye plaget av svimmelhet, og har et opprør i magen konstant. Blir veldig lett anpusten og svetter mye. Har vanskelig for å sovne om kvelden og er helt utslitt om morgenen. Sønnen min sover hele natten så det er ikke noe problem derfra. Jeg begynner å lure på om jeg har kreft eller noe. Det høres kanskje dramatisk ut, men jeg har aldri følt meg så nedpå noen gang. Jeg spiser regelmessig og sunt og drikker nok vann hver dag, så jeg tror ikke det har noe med kostholdet å gjøre. Jeg begynner å bli ganske fortvilet. Svimmelheten på toppen av dette er veldig plagsomt. Jeg hadde krystallsyken under svangerskapet, men er blitt utredet for dette, og jeg har ikke det lenger. Denne svmimmelheten jeg har nå er noe annet, og har ikke så mye med bevegelse av hodet å gjøre. Hva tror du dette kan være? Jeg er i tillegg veldig irritabel og deprimert. HJELP 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/205832-redusert-allmenntilstand/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Synes du bør be om en legesjekk. Blodsukker, jernlager og stoffskifte må sjekkes. samt kanskje en hjerte-utredning. Dersom årsak ikke finnes, bør diagnosen depresjon kanskje overveies. Mange av symptomene er de samme som du nevner. Kanskje kan du få god hjelp av medisiner et halvt års tid. Prøv å innta rikelig anti-oksydanter, f.eks Avantgarden som fåes i helsekost-butikker, samt kutt ut mest mulig sukker. Prøv også å reduser inntak av søt melk, bytt en periode til Biola-melk og se om det hjelper på mageproblemene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/205832-redusert-allmenntilstand/#findComment-1479166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
malita Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Synes du bør be om en legesjekk. Blodsukker, jernlager og stoffskifte må sjekkes. samt kanskje en hjerte-utredning. Dersom årsak ikke finnes, bør diagnosen depresjon kanskje overveies. Mange av symptomene er de samme som du nevner. Kanskje kan du få god hjelp av medisiner et halvt års tid. Prøv å innta rikelig anti-oksydanter, f.eks Avantgarden som fåes i helsekost-butikker, samt kutt ut mest mulig sukker. Prøv også å reduser inntak av søt melk, bytt en periode til Biola-melk og se om det hjelper på mageproblemene. Og om ikke noen av prøvene viser noe unormalt så bør du kanskje også utredes for kronisk utmattelsessyndrom?? Kjenner igjen alle symptomene dine og jeg er IKKE deprimert!!! Se også etter mer info på sidene til MENIN og Norges ME-forening!! Lykke til. Ps. Er det bare meg som syns legen er snar med å foreslå depresjon i svarene sine?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/205832-redusert-allmenntilstand/#findComment-1486750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira12 Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Og om ikke noen av prøvene viser noe unormalt så bør du kanskje også utredes for kronisk utmattelsessyndrom?? Kjenner igjen alle symptomene dine og jeg er IKKE deprimert!!! Se også etter mer info på sidene til MENIN og Norges ME-forening!! Lykke til. Ps. Er det bare meg som syns legen er snar med å foreslå depresjon i svarene sine?? Bare en liten kommentar til det med depresjon. Mange er snare til og forslå det, dessverre av og til før en er blitt sjekket grundig. Jeg har en vanskelig og sjelden blæresykdom. Har mange fysiske symptomer på den. Men fastlegen min var overbevist om at jeg var deprimert. Han gav seg ikke før både psykolog og Rikshospitalet satte han på plass. Nå kom jeg helt på viddene her, men jeg er enig i det PSèt ditt ) Var det jeg ville fram til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/205832-redusert-allmenntilstand/#findComment-1486758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
malita Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Bare en liten kommentar til det med depresjon. Mange er snare til og forslå det, dessverre av og til før en er blitt sjekket grundig. Jeg har en vanskelig og sjelden blæresykdom. Har mange fysiske symptomer på den. Men fastlegen min var overbevist om at jeg var deprimert. Han gav seg ikke før både psykolog og Rikshospitalet satte han på plass. Nå kom jeg helt på viddene her, men jeg er enig i det PSèt ditt ) Var det jeg ville fram til. Shira12. Det var godt å høre at vi er flere som syns det. Slik jeg ser det så er dette ansvarsfraskrivelse, sikkert veldig behagelig for legen, men det kommer IKKE pasienten til gode!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/205832-redusert-allmenntilstand/#findComment-1486817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira12 Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Shira12. Det var godt å høre at vi er flere som syns det. Slik jeg ser det så er dette ansvarsfraskrivelse, sikkert veldig behagelig for legen, men det kommer IKKE pasienten til gode!! Tror det er en lett knagg og henge "problemet" på. Det blir ofte en ekstra belastning for pasienten og måtte kjempe for og ikke få denne diagnosen, når en har symptom på andre ting. Det er viktigere at de som sliter med depressjon får den hjelpen de trenger. Skjønner jo at legen tenker på depresjon også, men i mitt tilfelle ble det så ekstremt at legen mente at Rikshospitalet burde sette meg på antideprissiva, istendenfor og gi meg medisiner for selve sykdommen min. Depresjon er en sykdom, som er vondt og vanskelig, og er viktig og få hjelp for. Men med en psykisk sykdom kommer ofte fysiske plager også, så hele kroppen må og skal sjekkes! Nå skjærer jeg ikke alle over en kam da, er mange flinke leger også ) Men han min var veldig steil på sitt. Bare en sånn liten sak på slutten. Pga sykdommen min må jeg opp om nettene, på en test som går på depresjon, skåret jeg full pott på opp om nettene o.l Ergo, jeg var deprimert... Ble langt dette du.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/205832-redusert-allmenntilstand/#findComment-1486847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
malita Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Tror det er en lett knagg og henge "problemet" på. Det blir ofte en ekstra belastning for pasienten og måtte kjempe for og ikke få denne diagnosen, når en har symptom på andre ting. Det er viktigere at de som sliter med depressjon får den hjelpen de trenger. Skjønner jo at legen tenker på depresjon også, men i mitt tilfelle ble det så ekstremt at legen mente at Rikshospitalet burde sette meg på antideprissiva, istendenfor og gi meg medisiner for selve sykdommen min. Depresjon er en sykdom, som er vondt og vanskelig, og er viktig og få hjelp for. Men med en psykisk sykdom kommer ofte fysiske plager også, så hele kroppen må og skal sjekkes! Nå skjærer jeg ikke alle over en kam da, er mange flinke leger også ) Men han min var veldig steil på sitt. Bare en sånn liten sak på slutten. Pga sykdommen min må jeg opp om nettene, på en test som går på depresjon, skåret jeg full pott på opp om nettene o.l Ergo, jeg var deprimert... Ble langt dette du.... Det er akkurat slikt som du forteller om jeg mener. Mange sykdommer kan gi utslag som gjør at man sikkert kan tenke i baner depresjon. Men å tenke det i første omgang slik jeg syns Nina Lindstad altfor ofte gjør, det er det jeg syns er veldig feil. Jeg kjenenr mange som har sykdommer som ikke er så vanlig som et beinbrudd, og mange av de har dessvere vært borti slike leger som fraskriver seg hele ansvaret ved å henvise til Psykiatrien!! En grundig somatisk utredning må gjøres først!! Ikke bare vanlige eller utvidede blodprøver!! det er ikke slik at man kan se alt i en blodprøve! Jeg må innrømmet at jeg etterhvert har sett så mye rart fra legestanden,at tilliten har fåt seg en real knekk. Om ikke pasienten har en åpenlys diagnose som legen kan kurere med en eller annen resept så er mange av dem ikkelenger interessert. Det gleder meg at det finnes leger som omsorgsfullt tar ansvar og som tror på pasienten sin og ikke gir seg før de har funnet ut hva som er galt! Men jeg gremmes over alle de leger som så lettvint henviser til psykiatrien!! Jeg syns virkelig synd på de menneskene som kommer ut for disse legene. De er kanskje syke og elendige fra før og har kanskje også dårlig med krefter til å ta opp kampen. Huff det ble langt dette også!! Men jammen var det godt å få ut meningen sin!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/205832-redusert-allmenntilstand/#findComment-1487384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.