Gjest lurekatten Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Har Bergen en egen sang (fotballsangen?)? Hvordan vil vi som ikke kommer fra Bergen beskrive dem? Jeg synes de kan virke litt brautende. Hva gjør dem spesielle? Har de noen ting som er spesielt viktige for dem? Takk for svar! 0 Siter
Gjest bægen Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Alt jeg vet er at bergensere er kruttønner! 0 Siter
Gjest lurekatten Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Gjør leksene dine selv. Det gjør jeg, så det er ingen grunn til å være frekk. Jeg trenger synspunkter fra flere for å danne et bilde. Men du behøver ikke å svare. 0 Siter
Gjest lurekatten Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Alt jeg vet er at bergensere er kruttønner! Flott, takk skal du ha! 0 Siter
cecily Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Det gjør jeg, så det er ingen grunn til å være frekk. Jeg trenger synspunkter fra flere for å danne et bilde. Men du behøver ikke å svare. Fint. 0 Siter
carma Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Eg ve te Bergen, ve te Bergen med det samme. Der har eg det så fisken i vannet: Vått og kaldt, og breiflabb overalt. Å leve går an uten Brann og uten bauekorps og vannkopper på Haukeland. Eg e glad i godt ver og torre kler, men likevel så sønger eg så ofte så eg kan: Eg ve te Bergen, ve te Bergen med det samme. Der har eg det så fisken i vannet: Vått og kaldt, og breiflabb overalt. Det fins mykje å se, det e'kje det. Og ikkje savner eg vel fisketorv og Laksevåg, og Laksevågfergen og, nei mitt problem, eg ve hem, e at eg savner nokken eg så eg kan prate i munnen på, så det ikkje går håll i hovvet på, for de prater like mykkje de og. Eg ve te Bergen, ve te Bergen med det samme. Der har eg det så fisken i vannet: Vått og kaldt, og breiflabb overalt. Tekst & melodi: Knutsen og Ludvigsen 0 Siter
Gjest here you go, mate Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 :-) Jusprofessor Anders Bratholm synes de tar seg selv høytidelig. Og at kritikk preller av på dem. Kilde: Husker ikke det eksakte navnet på artikkelen, men det var en artikkel han skrev om politivoldsakene i Bergen. Nå refererer jeg kun, selv har jeg ingen mening om bergensere. 0 Siter
Gjest dina2 Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Ingen diskuterer så mye med dørvaktene her i tromsø når de blir nektet adgang fordi de er for beruset som bergensere, de er veldig brautende. Selvsagt til ingen nytte:) Om de har egen fotballsang? Byen er bergen og laget er brann, stedet er stadion og syng alle mann. heia brann, brann, braaan heiA bran:) 0 Siter
Gjest lurekatten Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Eg ve te Bergen, ve te Bergen med det samme. Der har eg det så fisken i vannet: Vått og kaldt, og breiflabb overalt. Å leve går an uten Brann og uten bauekorps og vannkopper på Haukeland. Eg e glad i godt ver og torre kler, men likevel så sønger eg så ofte så eg kan: Eg ve te Bergen, ve te Bergen med det samme. Der har eg det så fisken i vannet: Vått og kaldt, og breiflabb overalt. Det fins mykje å se, det e'kje det. Og ikkje savner eg vel fisketorv og Laksevåg, og Laksevågfergen og, nei mitt problem, eg ve hem, e at eg savner nokken eg så eg kan prate i munnen på, så det ikkje går håll i hovvet på, for de prater like mykkje de og. Eg ve te Bergen, ve te Bergen med det samme. Der har eg det så fisken i vannet: Vått og kaldt, og breiflabb overalt. Tekst & melodi: Knutsen og Ludvigsen Den hadde jeg glemt ut. :-) 0 Siter
Gjest lurekatten Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Ingen diskuterer så mye med dørvaktene her i tromsø når de blir nektet adgang fordi de er for beruset som bergensere, de er veldig brautende. Selvsagt til ingen nytte:) Om de har egen fotballsang? Byen er bergen og laget er brann, stedet er stadion og syng alle mann. heia brann, brann, braaan heiA bran:) Jeg har hørt den sangen der, ja. :-) 0 Siter
cecily Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Eg ve te Bergen, ve te Bergen med det samme. Der har eg det så fisken i vannet: Vått og kaldt, og breiflabb overalt. Å leve går an uten Brann og uten bauekorps og vannkopper på Haukeland. Eg e glad i godt ver og torre kler, men likevel så sønger eg så ofte så eg kan: Eg ve te Bergen, ve te Bergen med det samme. Der har eg det så fisken i vannet: Vått og kaldt, og breiflabb overalt. Det fins mykje å se, det e'kje det. Og ikkje savner eg vel fisketorv og Laksevåg, og Laksevågfergen og, nei mitt problem, eg ve hem, e at eg savner nokken eg så eg kan prate i munnen på, så det ikkje går håll i hovvet på, for de prater like mykkje de og. Eg ve te Bergen, ve te Bergen med det samme. Der har eg det så fisken i vannet: Vått og kaldt, og breiflabb overalt. Tekst & melodi: Knutsen og Ludvigsen Ps, du har mail. 0 Siter
illuminatum Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Er selv ikke fra Bergen, men har studert der i to år. Tror jeg ikke tar munnen for full når jeg påstår at familie og venner er viktige for bergensere også:-) Tror vel ikke det er så stor forskjell på folk. Men en erfaring jeg har er at det er utrolig hyggelig å komme ukjent til Bergen. Går du alene på en bar i Oslo, kan du bli stående alene hele kvelden. I Bergen opplevde jeg hele tiden at helt ukjente folk tok kontakt og inkluderte meg i deres fellesskap. Bergen er en kjempeby med masse hyggelige mennesker. Ellers burde vel Bergenssangen være relativt kjent også. Her er i allefall en link. http://ingeb.org/songs/bergenss.html 0 Siter
Gjest lurekatten Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Er selv ikke fra Bergen, men har studert der i to år. Tror jeg ikke tar munnen for full når jeg påstår at familie og venner er viktige for bergensere også:-) Tror vel ikke det er så stor forskjell på folk. Men en erfaring jeg har er at det er utrolig hyggelig å komme ukjent til Bergen. Går du alene på en bar i Oslo, kan du bli stående alene hele kvelden. I Bergen opplevde jeg hele tiden at helt ukjente folk tok kontakt og inkluderte meg i deres fellesskap. Bergen er en kjempeby med masse hyggelige mennesker. Ellers burde vel Bergenssangen være relativt kjent også. Her er i allefall en link. http://ingeb.org/songs/bergenss.html Der var det også en sang. Ikke alle byer som har så mange sanger! 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Der var det også en sang. Ikke alle byer som har så mange sanger! Stavanger har det.. Eller iallfall Viking. Var på festen etter åpningen av nye stadion. De spilte viking-sanger hele jævla kvelden.. Det tok aldri slutt!! hehe 0 Siter
carma Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Ps, du har mail. Jubel for dere! :-D Sender svar litt senere. 0 Siter
libra Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Bergenssangen over alle bergenssanger er 'Jeg tog min nystemte' av Johan Nordahl Brun. Brannsangen er på langt nær så viktig. Ellers er bergensere som folk flest - forskjellige. 0 Siter
Gjest østlending bosatt i Bergen Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Jeg trives i Bergen, tross været, og med bergenserne. Sånn som jeg opplever bergenserne så er de mer åpne i det daglige og hjelpsomme enn Oslo-folk (bodde i Oslo i 6 år før Bergen), og mer rett på sak, på godt og vondt. Det med brautende synes jeg er litt en myte (med ett lite snev av sannhet). De er mer stolte av byen sin enn en gjennomsnittlig nordmann, og dessverre litt for lite inkluderende mot nykommere i forbindelse med forretninger og arbeidsliv - nettverk og forbindelser er langt viktigere her enn østpå. Sanger finnes det hauger av. Madam Felle, Jenter fra Bergen, Der kjem dampen, "Har du sett min fetter Tyggen", "Eg og Laien" er noen av de jeg kommer på i farten, husker ikke titlene på alle. En jeg liker begynner noe sånn: "Mange de sier at i Bergen vil de ikke bo" Sangleker er også en tradisjon her, mer enn andre steder - "inn til vegge" 0 Siter
Gjest printa Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Jeg trives i Bergen, tross været, og med bergenserne. Sånn som jeg opplever bergenserne så er de mer åpne i det daglige og hjelpsomme enn Oslo-folk (bodde i Oslo i 6 år før Bergen), og mer rett på sak, på godt og vondt. Det med brautende synes jeg er litt en myte (med ett lite snev av sannhet). De er mer stolte av byen sin enn en gjennomsnittlig nordmann, og dessverre litt for lite inkluderende mot nykommere i forbindelse med forretninger og arbeidsliv - nettverk og forbindelser er langt viktigere her enn østpå. Sanger finnes det hauger av. Madam Felle, Jenter fra Bergen, Der kjem dampen, "Har du sett min fetter Tyggen", "Eg og Laien" er noen av de jeg kommer på i farten, husker ikke titlene på alle. En jeg liker begynner noe sånn: "Mange de sier at i Bergen vil de ikke bo" Sangleker er også en tradisjon her, mer enn andre steder - "inn til vegge" Jævlig fin by iallfall. Har alltid hørt mye fint om den, men besøkte den først for noen uker siden. Makan til sydenstemning i byen der på lørdagskvelden, og hadde noen tilfeldig plassert meg der, kunne jeg like gjerne trodd jeg var et eller annet sted i Spania eller Portugal. Brostein, og store fine plasser som åpenbarte seg, etter å ha trasket i små trange gater. Heia Brann! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.