Gå til innhold

Bergensere: hva er viktig for dem?

Anbefalte innlegg

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jævlig fin by iallfall. Har alltid hørt mye fint om den, men besøkte den først for noen uker siden.

Makan til sydenstemning i byen der på lørdagskvelden, og hadde noen tilfeldig plassert meg der, kunne jeg like gjerne trodd jeg var et eller annet sted i Spania eller Portugal.

Brostein, og store fine plasser som åpenbarte seg, etter å ha trasket i små trange gater.

Heia Brann!

Du bør heller komme til Stavanger ;)

Skrevet

Du bør heller komme til Stavanger ;)

Ja, jeg bør nok det. Sikkert fint der også ;-)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Ja, jeg bør nok det. Sikkert fint der også ;-)

Myyyyye finere enn i Bergen. Helt sant :D

Kan ha dol-fest hos meg, da ;)

Skrevet

Myyyyye finere enn i Bergen. Helt sant :D

Kan ha dol-fest hos meg, da ;)

God idè - kommer jeg ;-))

Skjønner at jeg har gått glipp av mye.

Gjest M.Angelica
Skrevet

God idè - kommer jeg ;-))

Skjønner at jeg har gått glipp av mye.

Da sier vi det sånn!

*skål*

=)

Skrevet

Da sier vi det sånn!

*skål*

=)

*hikk*

Skråler tilbake

Gjest BÆRGENSEEER
Skrevet

HÆÆR E EG ALLE SAMMEN!!! JOHOOOO!! SE PÅ MEG! E DET NOKKE DÅKKER LURAR PÅ SÅ E DET BARE Å SPØRRE.

Gjest BÆRGENSEEER
Skrevet

Jeg trives i Bergen, tross været, og med bergenserne.

Sånn som jeg opplever bergenserne så er de mer åpne i det daglige og hjelpsomme enn Oslo-folk (bodde i Oslo i 6 år før Bergen), og mer rett på sak, på godt og vondt. Det med brautende synes jeg er litt en myte (med ett lite snev av sannhet).

De er mer stolte av byen sin enn en gjennomsnittlig nordmann, og dessverre litt for lite inkluderende mot nykommere i forbindelse med forretninger og arbeidsliv - nettverk og forbindelser er langt viktigere her enn østpå.

Sanger finnes det hauger av.

Madam Felle, Jenter fra Bergen, Der kjem dampen, "Har du sett min fetter Tyggen", "Eg og Laien" er noen av de jeg kommer på i farten, husker ikke titlene på alle.

En jeg liker begynner noe sånn:

"Mange de sier at i Bergen vil de ikke bo"

Sangleker er også en tradisjon her, mer enn andre steder - "inn til vegge"

De østlendingene jeg har snakket med som bor her, sier det samme. De sier bergensere er mer åpne og hjelpsomme. Jeg vet ikke, men det er det jeg har hørt

Skrevet

Der var det også en sang. Ikke alle byer som har så mange sanger!

Også en sang?

Det er den som er BERGENSSANGEN over alle bergenssanger.

"Jeg tok min nystemte" er så nær en lokal "nasjonalsang" du kan komme i Bergen.

Og det er vel den bysangen som er mest kjent utover i landet, vil jeg tro. De fleste "utenbysinger" kan riktinok bare første linje, men det likevel mye i forhold til hva man vet om andre byers sanger.

Skrevet

Bergenssangen over alle bergenssanger er 'Jeg tog min nystemte' av Johan Nordahl Brun. Brannsangen er på langt nær så viktig.

Ellers er bergensere som folk flest - forskjellige.

'Jeg tok' ikke 'jeg tog'.

Skrevet

Okei, okei. Men bergenserne bruker ikke bløte konsonanter til vanlig.

Neida, men de aller 'fineste' bergenserne er absolutt troende til å si 'tog'!!!

Det er forskjell på folk i Bergen også (har bodd her i snart 11 år og begynner å bli litt kjent med dem etterhvert).

Skrevet

Det som er viktig for dem akkurat nå er oppholdsvær....

Gjest Jim Knapp
Skrevet

Bergensere kan være veldig snobbete, de er opptatt av finkultur og mener seriøst at Operaen burde ligge i Bergen. Gamle bergensfruer er fryktelig uhøflige, de trenger forbi en i køen på butikken, KREVER sete på bussen osv.

Og så har bergenserne fordommer mot "østlendinger". De mener Oslo er en grusom by, og at folk fra Oslo er arrogante. De tror alle østlendinger er fra Oslo. Bergenserne tror at alle østlendinger tror at Bergen er provinsiell, og det liker de ikke. De har nok mindreverdighetskomplekser, for alle jeg kjenner her i Oslo er kjempebegeistra for Bergen, om enn ikke for alle bergensere.

Og så lider noen bergensere av den feiloppfattning om at været der ikke er så ille, og at det med regnet er overdrevet. Der tar de feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...