Gjest M.Angelica Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Jævlig fin by iallfall. Har alltid hørt mye fint om den, men besøkte den først for noen uker siden. Makan til sydenstemning i byen der på lørdagskvelden, og hadde noen tilfeldig plassert meg der, kunne jeg like gjerne trodd jeg var et eller annet sted i Spania eller Portugal. Brostein, og store fine plasser som åpenbarte seg, etter å ha trasket i små trange gater. Heia Brann! Du bør heller komme til Stavanger 0 Siter
Gjest printa Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Du bør heller komme til Stavanger Ja, jeg bør nok det. Sikkert fint der også ;-) 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Ja, jeg bør nok det. Sikkert fint der også ;-) Myyyyye finere enn i Bergen. Helt sant Kan ha dol-fest hos meg, da 0 Siter
Gjest printa Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Myyyyye finere enn i Bergen. Helt sant Kan ha dol-fest hos meg, da God idè - kommer jeg ;-)) Skjønner at jeg har gått glipp av mye. 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 God idè - kommer jeg ;-)) Skjønner at jeg har gått glipp av mye. Da sier vi det sånn! *skål* =) 0 Siter
Gjest printa Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Da sier vi det sånn! *skål* =) *hikk* Skråler tilbake 0 Siter
Gjest BÆRGENSEEER Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 HÆÆR E EG ALLE SAMMEN!!! JOHOOOO!! SE PÅ MEG! E DET NOKKE DÅKKER LURAR PÅ SÅ E DET BARE Å SPØRRE. 0 Siter
Gjest BÆRGENSEEER Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Jeg trives i Bergen, tross været, og med bergenserne. Sånn som jeg opplever bergenserne så er de mer åpne i det daglige og hjelpsomme enn Oslo-folk (bodde i Oslo i 6 år før Bergen), og mer rett på sak, på godt og vondt. Det med brautende synes jeg er litt en myte (med ett lite snev av sannhet). De er mer stolte av byen sin enn en gjennomsnittlig nordmann, og dessverre litt for lite inkluderende mot nykommere i forbindelse med forretninger og arbeidsliv - nettverk og forbindelser er langt viktigere her enn østpå. Sanger finnes det hauger av. Madam Felle, Jenter fra Bergen, Der kjem dampen, "Har du sett min fetter Tyggen", "Eg og Laien" er noen av de jeg kommer på i farten, husker ikke titlene på alle. En jeg liker begynner noe sånn: "Mange de sier at i Bergen vil de ikke bo" Sangleker er også en tradisjon her, mer enn andre steder - "inn til vegge" De østlendingene jeg har snakket med som bor her, sier det samme. De sier bergensere er mer åpne og hjelpsomme. Jeg vet ikke, men det er det jeg har hørt 0 Siter
favn Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 De snakker nasalt - det er det første som faller meg inn. 0 Siter
Gyda Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 Der var det også en sang. Ikke alle byer som har så mange sanger! Også en sang? Det er den som er BERGENSSANGEN over alle bergenssanger. "Jeg tok min nystemte" er så nær en lokal "nasjonalsang" du kan komme i Bergen. Og det er vel den bysangen som er mest kjent utover i landet, vil jeg tro. De fleste "utenbysinger" kan riktinok bare første linje, men det likevel mye i forhold til hva man vet om andre byers sanger. 0 Siter
cecily Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 Bergenssangen over alle bergenssanger er 'Jeg tog min nystemte' av Johan Nordahl Brun. Brannsangen er på langt nær så viktig. Ellers er bergensere som folk flest - forskjellige. 'Jeg tok' ikke 'jeg tog'. 0 Siter
libra Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 'Jeg tok' ikke 'jeg tog'. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/byens_gater/article559227.ece 0 Siter
cecily Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/byens_gater/article559227.ece Okei, okei. Men bergenserne bruker ikke bløte konsonanter til vanlig. 0 Siter
libra Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Okei, okei. Men bergenserne bruker ikke bløte konsonanter til vanlig. Neida, men de aller 'fineste' bergenserne er absolutt troende til å si 'tog'!!! Det er forskjell på folk i Bergen også (har bodd her i snart 11 år og begynner å bli litt kjent med dem etterhvert). 0 Siter
Goliath Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Det som er viktig for dem akkurat nå er oppholdsvær.... 0 Siter
Gjest Jim Knapp Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Bergensere kan være veldig snobbete, de er opptatt av finkultur og mener seriøst at Operaen burde ligge i Bergen. Gamle bergensfruer er fryktelig uhøflige, de trenger forbi en i køen på butikken, KREVER sete på bussen osv. Og så har bergenserne fordommer mot "østlendinger". De mener Oslo er en grusom by, og at folk fra Oslo er arrogante. De tror alle østlendinger er fra Oslo. Bergenserne tror at alle østlendinger tror at Bergen er provinsiell, og det liker de ikke. De har nok mindreverdighetskomplekser, for alle jeg kjenner her i Oslo er kjempebegeistra for Bergen, om enn ikke for alle bergensere. Og så lider noen bergensere av den feiloppfattning om at været der ikke er så ille, og at det med regnet er overdrevet. Der tar de feil. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.