Gå til innhold

Hvor store psykiske problemer ved sterke hormonelle forstyrrelser ?


Gjest kyrie

Anbefalte innlegg

I hvor sterk grad kan en slik tilstand påvirke den psykiske helse ? Hvilke symptomer er vanlige ? Kjenner legen noe til dette ev. noen andre som har erfaringer eller kunnskap ?

Er f.eks. hormonelle ubalanser utenom stoffskiftet, målbart ved blodprøver ? Eller går dette ut på intervju - vurderinger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg tror jeg har vært utsatt for en hormonforstyrrelse. Det skjedde i slutten av puberteten. Har slitt mye med smerter ihodet/tinningene. Merket at jeg følte meg annerledes. Det var som om magefølelsen helt forsvant. Også ansiktsfargen endret seg. Tror at alt dette skyldes hormonforandringer, men har ikke fått det bekreftet av lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg tror jeg har vært utsatt for en hormonforstyrrelse. Det skjedde i slutten av puberteten. Har slitt mye med smerter ihodet/tinningene. Merket at jeg følte meg annerledes. Det var som om magefølelsen helt forsvant. Også ansiktsfargen endret seg. Tror at alt dette skyldes hormonforandringer, men har ikke fått det bekreftet av lege.

Utrolig ! Etter puberteten skjedde det samme med meg. I barndommen meget humørfylt og aktiv - vel, hyperaktiv, men glad og ivrig med smil. I puberteten skjedde det noe - et eller annet. Ble lutrygget, samtidig urolig, blek, tregere, deprimert og trist - isolerte meg. Innadvendtheten tok tak i meg, men likevel utadvendt - interssante greier.

Skal til utredning hos endokrinolog etter et halvt liv med alle problemer som er mulig å ha - de fleste passer med hormonelle forstyrrelser - Kanskje det er hypofysen det skjer noe med i puberteten - enn DHEA ?

Tror de hormonelle forhold etter hvert får større og større plass i behandling av psykiske og fysiske lidelser som leger-psykologer, psykiatere ikke "forstår" -eller kan behandle eller feildiagnostiserer.Resultat: at man som kunde hos disse lærde, "lever seg inn i denne diagnosen" og blir enda mere lik denne tilstanden - selvoppfyllende ?? Kanskje noe feilvurdering.., men muligheten er vel tilstede ?? Hjernen retter seg nok inn etter det meste...eks. hev trappetrinnene med 1 cm... de neste ukene vil bli "vanskelige-du får det ikke til å stemme - kommer i utakt osv.." Så - nå må endokrinologene få fast stilling på psykiatriske sykehus. Spår at dette vil skje de nærmeste år.

Hilsen analytikeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Spørsmålet er umulig å besvare dersom det ikke foreligger opplysninger om hvilke hormonelle forstyrrelser det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig ! Etter puberteten skjedde det samme med meg. I barndommen meget humørfylt og aktiv - vel, hyperaktiv, men glad og ivrig med smil. I puberteten skjedde det noe - et eller annet. Ble lutrygget, samtidig urolig, blek, tregere, deprimert og trist - isolerte meg. Innadvendtheten tok tak i meg, men likevel utadvendt - interssante greier.

Skal til utredning hos endokrinolog etter et halvt liv med alle problemer som er mulig å ha - de fleste passer med hormonelle forstyrrelser - Kanskje det er hypofysen det skjer noe med i puberteten - enn DHEA ?

Tror de hormonelle forhold etter hvert får større og større plass i behandling av psykiske og fysiske lidelser som leger-psykologer, psykiatere ikke "forstår" -eller kan behandle eller feildiagnostiserer.Resultat: at man som kunde hos disse lærde, "lever seg inn i denne diagnosen" og blir enda mere lik denne tilstanden - selvoppfyllende ?? Kanskje noe feilvurdering.., men muligheten er vel tilstede ?? Hjernen retter seg nok inn etter det meste...eks. hev trappetrinnene med 1 cm... de neste ukene vil bli "vanskelige-du får det ikke til å stemme - kommer i utakt osv.." Så - nå må endokrinologene få fast stilling på psykiatriske sykehus. Spår at dette vil skje de nærmeste år.

Hilsen analytikeren

Interessant å høre fra andre med liknende problemer. Jeg tror også at hypofyse/hypothalamus har noe med dette å gjøre. Det hadde vært interessant å få sjekket dette ut. Kjenner meg igjen i det du skriver om lutrygget. Jeg opplevde det som om magefølelsen/følelsene overfor andre mennesker helt forsvant. Isolerte meg også helt/følte meg rar. Først nå etter 4-5 år begynner følelsene å komme tilbake og merker at jeg begynner å bli "den samme gamle." Blitt rak i ryggen igjen. Men sliter veldig med hodepine/smerter i tinning. Har du problemer med hodepine? Jeg har vært hos lege og fått tatt blodprøve, men denne viste ikke noe galt. Er det andre måter å få påvist hormonforstyrrelser på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kyrie

Interessant å høre fra andre med liknende problemer. Jeg tror også at hypofyse/hypothalamus har noe med dette å gjøre. Det hadde vært interessant å få sjekket dette ut. Kjenner meg igjen i det du skriver om lutrygget. Jeg opplevde det som om magefølelsen/følelsene overfor andre mennesker helt forsvant. Isolerte meg også helt/følte meg rar. Først nå etter 4-5 år begynner følelsene å komme tilbake og merker at jeg begynner å bli "den samme gamle." Blitt rak i ryggen igjen. Men sliter veldig med hodepine/smerter i tinning. Har du problemer med hodepine? Jeg har vært hos lege og fått tatt blodprøve, men denne viste ikke noe galt. Er det andre måter å få påvist hormonforstyrrelser på?

Endokrinologisk avdeling ved et Regionsykehus med en oppdatert, velvillig og kreativ Endokrinolog er vel tingen.

En undersøkelse på disse betingelser, skulle vel avklare om noe hormonelt er - har vært feil - medfødt -genmessige - arvemessige forhold i den retning.Jeg har på gang dette, men vet ikke om jeg når frem i blandt "de høye og lærde mestre"

For all del - et probleme eller utfordring er: Utg.pkt er den legen som henviser en til Regionsykehuset. Om denne legen henviser med mistanke kun på et hormonelt "mulig feilområde"; er man igjen ut å kjøre og får ikke den undersøkelsen man kanskje trenger. Om han "ikke skjønner bæra" blir det enda værre. Likevel: mener vi har rett på en helhetsvurdering totalt sett hormonellt sett.Noen leger er utrolig flinke - min mening er at 70 % ikke er gagnbare i systemet.

Husk ! Dette er fra en pasient - jeg er ikke lege, men har levd ei god stund og har 17 års utdanning - desverre ikke i medisin: Ved stoffskifteprøver - forlang å få tatt alle- ja, minst 6 forskjellige. De fleste leger tar 2; TSH og Fritt T4 og pas. vandrer rundt noen resten av livet i god tro, men likevel syke - veldig syke.

Disse sentrale prøvene er: TSH, Fritt T4, "vanlig" T4, T3( disse er det mulig 2 til 3 variasjoner på) Sist men ikke minst Antistoffprøver.

Nå er det vel også slik at stoffskiftet er kun en del av det hormonelle eller det Endokrine nervesystem. Så vi må få undersøkt alle enheter i dette. Om ikke lege A vil, så går man til lege B osv...

Noen må da til slutt "åpne øynene" og være positive. Nytter ikke dette, har man mulighet for å anke det hele ovenfor Fylkeslegen. Alle slike forhold er jo da med på å forværre både det hormonelle, psykiske og fysiske hos en person.

Men; blir man feilbehandlet og feildiagnostisert, kan man søke pasientskadeombudet ( tror det heter dette)Søke om erstatning.Videre billighetserstatning og flere ankemuligheter. Synd at det er slik - heldigvis er mange friske i Norge, men de som er syke kjemper en kamp og kampen slår også ut i de nærmere anliggender som familie, samliv, vennskap..noen begår desverre også selvmord i "fortvilelsens mekka" Som pasient må man være "frisk og meget resasurssterk" for å nå frem - desverre.

Fremtidens kontakt med leger vil bli endret etter min mening. I dag tror legene at vi ikke vet noen ting - vet lite. Vi vet kanskje etter hvert mere om vår tilstand enn hva de gjør. Noen blir provosert av dette og føler seg mindreverdige - og treneger kanskje noen terapitiner hos NHD for å overleve til neste kunnskqapsrike pas. henveender seg.Andre leger ser på dette som en utfordring. Måtte man sammen i dette samfunnet søke de retninger som er mulige ut fra den kunnsskap vi har optimalt pr. dato - og ikke ut fra den stahet og kunnskap som man lærte på medisinsk fakultet med lærere fra oldtidens som. medisin, holdninger og dogmatikk og moral.

Masse ord - håper noe av dette var lesbart. Vi satser på DHEA oghåper at vi får leve lenge i landet - "Alt For Norge"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Smily

Spørsmålet er umulig å besvare dersom det ikke foreligger opplysninger om hvilke hormonelle forstyrrelser det er snakk om.

Det er sterk mistanke om hypothalamus og eller hypofysen.

Væskebalansen er helt feil - inn og ut væske. Inntak vann opp til 6-7 liter for å klare meg. Uttørring spes. under søvn - drikker jo ikke da( somadril mot søvnvansker), Dagtid:våt under armer, føtter( hatt i 15 år ) jevnt hele dagen,for så timer og øyenblikk med frysing-våt-svetter der da også. Psykisk: Detter ut, meget ustabil innvendig, latter, nesten gråt, ynkelse, men såkalt normal optimistisk tankesett, urolig - kanskje roligere enn før. Væsketapet-vekttapet 15 kg gjør vel meg roligere. Vet at dette Må være ikke bare psykisk men også fysisk. Ved Ritalininntak blir det riktig for hjernen med større ro, men væskebalansen blir vel feil - fryser enda mere etter inntak. Uttørring ? 4 mnd uten røyk-røyken -altså luften av røyken suges ned i magen-videre ned i tarmene. Jeg er reg. ikke psykotisk og derav ikke innbilt- fantasi m.m

Finnes det eksempler på at feil i hypothalamus, thalamus eller hypofysen----viste seg å være årsak til et helt liv med psykiske problemer ? Er det noen løsning om det er feil ved røntgen medisin ?? Skal i MR tror jeg de sa.

Tro om sentralstim. medisin kan inntaes igjen etter behandling av fysiske problemene ? Finnes det noen sider om slike spes. forhold.

Vet at det forskes i Oslo tror jeg på stoffskiftesykdommer kombinert med adhd( jeg har adhd i tillegg )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...