Gå til innhold

Lørdagskos mat sammen med barna?

Anbefalte innlegg

Har sett flere ganger her på dol at noen liksom spiser middag med barna på dagen og så koser de seg alene med herremåltid etter leggetid!?

Skjønner dette når det gjelder barn under 2-3 år,men når de er over den alderen så synes jeg de bør få være med på god middag og lørdagskos.

Kjøttboller med potetmos på en lørdag eller i værste fall grøt

å neeei.

Tar du med barna i lørdagskosen eller ikke og hvor gamle er barna?

Hvis du ikke gjør det, kan du si noe om hvorfor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206003-l%C3%B8rdagskos-mat-sammen-med-barna/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag har vi spist forann barnetv følgende:

-foreldre har spist reker og barna (2,5 og 7,5 år) har spist fjordlands ferdigpakke med kjøttkaker som dem liker veldig godt.

-Etterpå hadde vi dessert med is og sjokoladepudding og lørdagsgodteri.

Klokka åtte la ungene seg glade og fornøyde. Og vi foeldre skal spise litt godteri senere på kvelden mens vi ser på tv.

Koselig!

Gjest ChiengMai

Våre gutter kom til oss da de var hhv 2 1/2 og 2 år 3 mnd gamle. Da yngstemann kom var storebror 4 år 7 mnd gammel og hadde vært med på lørdagskosen fra han kom. Lillebror var mer av den trøtte typen og siden pappa'n hadde fjøs på kveldene og sjelden var ferdig før 8 - halv ni tok det vel et år før han begynte å være med. Gutta våre er 4 1/2 og 7 år gamle - og de er skandaløst lenge oppe når det er lørdag, men da nikoser vi oss sammen med god mat og "Den store klassefesten". Man kan nok si hva man vil om det programmet, men gutta er engasjerte som bare det.

Personlig syns jeg lørdag er familiekveld, men det kommer nok av at det var det både jeg og mannen min var vant til fra vi var små. Voksenkveld kan vi ha en annen kveld i uka, hos oss er den på fredag.

Gjest hans og grete

Av og til er de med andre ganger ikke. Barna er 5 og 8 år. Grunnen til at de ikke alltid er med er at det ikke blir noe kos ut av det. Dersom jeg skal lage noe som jeg og den eldste liker så liker ikke den minste det, og omvendt.

Dessuten så er de så tidlige til å stå opp om morgonen at de er ganske trette og sure når kvelden kommer. Så vi koser oss heller om dagen når barna er våkne og opplagde.

I dag har vi spist forann barnetv følgende:

-foreldre har spist reker og barna (2,5 og 7,5 år) har spist fjordlands ferdigpakke med kjøttkaker som dem liker veldig godt.

-Etterpå hadde vi dessert med is og sjokoladepudding og lørdagsgodteri.

Klokka åtte la ungene seg glade og fornøyde. Og vi foeldre skal spise litt godteri senere på kvelden mens vi ser på tv.

Koselig!

Kos dere sammen nå dere for snart er barna så store at de nesten holder ut kvelden lengre enn dere.

Av og til er de med andre ganger ikke. Barna er 5 og 8 år. Grunnen til at de ikke alltid er med er at det ikke blir noe kos ut av det. Dersom jeg skal lage noe som jeg og den eldste liker så liker ikke den minste det, og omvendt.

Dessuten så er de så tidlige til å stå opp om morgonen at de er ganske trette og sure når kvelden kommer. Så vi koser oss heller om dagen når barna er våkne og opplagde.

Ja det kan kanskje være vanskelig å finne på noe kos som alle liker.

Jeg lager gjerne to retter for at alle skal kose seg sammen på lørdagskvelden.

Men nå er jo vi bare tre da så jeg skjønner jo deg hvis du må lage 3-4 forskjellige retter.

Annonse

Våre gutter kom til oss da de var hhv 2 1/2 og 2 år 3 mnd gamle. Da yngstemann kom var storebror 4 år 7 mnd gammel og hadde vært med på lørdagskosen fra han kom. Lillebror var mer av den trøtte typen og siden pappa'n hadde fjøs på kveldene og sjelden var ferdig før 8 - halv ni tok det vel et år før han begynte å være med. Gutta våre er 4 1/2 og 7 år gamle - og de er skandaløst lenge oppe når det er lørdag, men da nikoser vi oss sammen med god mat og "Den store klassefesten". Man kan nok si hva man vil om det programmet, men gutta er engasjerte som bare det.

Personlig syns jeg lørdag er familiekveld, men det kommer nok av at det var det både jeg og mannen min var vant til fra vi var små. Voksenkveld kan vi ha en annen kveld i uka, hos oss er den på fredag.

Jeg er også vokst opp med familiekos på lørdager og vil holde på den tradisjonen.

Det blir sent ja gjerne 11 før guttungen vår kommer i seng.

Helt fram til i sommer spiste vi lørdagsmiddagen uten barna. Mine to eldste (5 og 8) har alltid vært skikkelige A-mennesker, så hvis vi holdt dem våkne til klokka 20.30 var resten av helga ødelagt. Den eldste har vært verst i så måte..

I sommer begynte eldstemann å sove litt lengre på morgenen og vi prøvde å utsette leggingen til klokka 20.30 i ukedagene (i senga klokka 20, men lesing til 20.30). Dette fungerer stort sett greit, så nå får de begge spise middag med oss på lørdagskvelden.

Vi liker å ha lørdagsmiddagen på stua, samtidig med lørdagsunmderholdningen på TV. Derfor har det vært uaktuelt å spise før klokka 20.00.

Før de begynte å spise sammen med oss, hadde vi likevel litt kos før leggetid lørdagskveldene. Noen ganger fikk de f.eks. pølser og pommes frites rett før barnetv. Til lørdagsodt har de alltid fått en sjokolade e.l. Vi har også gjerne tent lys på bordet og gjort litt ekstra ut av det.

Selve middagen lørdag kveld har aldri vært noe savn for mine barn. De er ganske middagskresne begge to, så brødskiver smaker faktisk best ;-)

På lørdagene nå legger femåringen seg klokka 21.00 (hvis hun ikke sovner på sofaen før..) og åtteåringen klokka 21.30.

Da barna var mindre hadde vi to lørdagskoser. Den ene med snacks og "barnemat" og senere på kvelden, etter at barna hadde lagt seg, spiste kun mannen og jeg. Det fordi vi ønsket en stund bare for oss selv. Nå når barna er store er de med på begge lørdagskosene :-)

Mine gutter er alltid med på lørdagskosen, som regel tar vi noe lettvindt om ettermiddagen, så har vi noe ekstra godt om kvelden, det kan være alt fra pizza til indrefilet.

De har spist samme mat som oss fra de begynte å spise fast føde, har aldri laget "babymat" bortsett fra hvis vi har hatt noe som var uegnet for små barn, var det noe som var sterkt krydret, tok jeg av til dem før jeg krydret, sånn at de kunne spise det, evt blandet yogurt i for å mildne smaken.

Hehe - om barna selv skal få bestemme, ville det nok blitt grøt og noe med potetmos ganske ofte.

Barna liker slik mat - pølse og stappe er og blir en klar favoritt om barna selv skal få bestemme kosematen.

Selv har vi pleid å ha mat sånn litt i forkant av barne-TV på lørdager. I og med at barna her legger seg ved halv åtte til åttetiden; passer det best. Har inkludert barna, også i tiden mens minstemann spiste babymat. Det sosiale like viktig som det som spises i forhold til slikt.

Det hender av og til at vi voksne lager oss noe ekstra senere på kvelden - men det er da mat som barna ikke er glad i.

Hos oss er de med begge to, de er 20 måneder og 3,5 år. Vi spiser rett etter barne-tv som regel, og har sånn "vanlig" lørdagskosmat, f.eks indisk tandoori, lasagne, biff, tacos, nachos, moussaka eller noe annet snadder.

Ikke noe problem - de spiser det meste. :-)

Etter at jentene har lagt seg kommer chipsposen fram.... ;-)

MVH

Annonse

Vi pleier å ha lørdagsmiddag ca. kl. 20 om kvelden.

Mens barna (egentlig barnet, for vi har så stor avstand mellom dem at dette gjaldt først den ene og så den andre) la seg før den tid, var de ikke med. De fikk da spise en barnevennlig middag alene (noen ganger tok jeg litt sammen med dem som sen lunch) til vanlig middagstid, f.eks. pannekaker kl. 16.

Nå som begge er store nok til å være oppe på den tiden, spiser vi felles lørdagsmiddag.

Gjest kalendria

Vi har fredag som familie- og Tv-dag. De eldste elsker beat for beat, men yngsten legger seg kl., 1900.

På lørdager legger vi ungene så snart vi kan, rundt åtte, og spiser selv i 9-tida. Ikke alltid, men ofte. Min kjære og jeg har dårlig tilgang på barnevakt, og veldig lite alene-tid, så vi trenger virkelig denne kvelden sammen, uten tv og barn.

Men om ei stund må vi finne en annen løsning for å bevare romantikken, for ungene vokser til, og kan ikke puttes i seng kl. 8 veldig mye lenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...