Gå til innhold

6 åring tatt for tyveri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner at dette er ille for deg.

Men, vær glad du for at hele greiene ble en slik skremmende opplevelse for sønnen din.

Da er det store sjangser for at det ikke skal skje igjen.

Tross alt skjedde det ikke noe vondt med ham, han ble bare fryktelig skremt.

Jeg ville nok foretrukket at mine barn ble behandlet slik om de ble tatt for tyveri, da sitter redselen i.

Heller det enn at "det var da ikke så skummelt" og at det skal skje igjen.

Dessuten er det bra at det endte med et smell synes jeg...du tror 6 åringen er hos en kompis og så er han i butikken og stjeler.

Jeg mener nå du bør være takknemmelig for at skrekken satt såpass tidlig slik at du mest trolig ikke risikerer å måtte få telefoner fra fler butikker i fremtiden.

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

20

• Maggi

19

• flisa

9

• favn

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva gjorde 6-åringen aleine i butikken, sier jeg bare...

Skrevet

Skjønner godt at dette gikk slik det gikk.

Vekteren har jobbinstrukser - og i dagens arbeidsmarked bår man ikke ta seg for store friheter i forhold til disse om man ønsker å unngå problemer for seg selv.

Politi er da første stopp, barnevern neste.

Guttungen din turte neppe å gi beskjed om telefonnummer hjem (jeg håper virkelig at han vet det; hvis ike har du neglisjert en viktig detalj i oppdragelsen!).

Det eneste negative jeg kan se her, er om guttungen har bedt om at man skal ringe deg, men ikke fått lov. Det ville i så fall være kritikkverdig.

Skrevet

Jeg er sjokkert over at folk mener det er greit å holde en 6-åring 'innesperret' på denne måten.

Det er ikke greit, vekteren kan umulig ha myndighet til å frihetsberøve små barn på denne måten. Uansett tyveri eller ikke. En vekter er slett ikke en slags politi eller noe slikt, selv om mange later til å tro det.

Det andre og underlige er at butikken ikke greide å komme i kontakt med deg.

Og hva sa egentlig barnevernsrepresentanten?

Jeg synes du bør ta en telefon til politiet, forklare hva som skjedde, og få avklart hvorvidt vekteren har gått ut over sine jobbgrenser.

Vekterselskapet på sin side er neppe interessert i at så skal skje, og ønsker nok å få saken avklart, de også.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Det du bør ta tak i er din egen evne til å vite hvor sønnen din er, det er under enhver kritikk at han kan være vekk i to timer fordi du trodde han var hos en kamerat. En seksåring har *ingen*ting* i en butikk å gjøre alene, det er ditt ansvar at slikt ikke skjer. Vær glad for at det var i en butikk han var, at ikke en eller annen pervo hadde snappa tak i han og hatt han med seg i to timer før du reagerte.

Syns vekteren håndterte saken riktig hvis han ikke kunne få tak i telefonnummeret ditt. Var *det* en smal sak burde du vært orientert om saken. En seksåring vet da hva foreldrene heter selv om de kanskje ikke kan telefonnummeret hjem? Uansett syns jeg det var rett å varsle barnevernet, foreldrene skal ha bedre kontroll på hvor en seksåring er. Man bruker ikke en og en halv time før man sjekker om ungen virkelig er der man tror han er.

Skrevet

Det du bør ta tak i er din egen evne til å vite hvor sønnen din er, det er under enhver kritikk at han kan være vekk i to timer fordi du trodde han var hos en kamerat. En seksåring har *ingen*ting* i en butikk å gjøre alene, det er ditt ansvar at slikt ikke skjer. Vær glad for at det var i en butikk han var, at ikke en eller annen pervo hadde snappa tak i han og hatt han med seg i to timer før du reagerte.

Syns vekteren håndterte saken riktig hvis han ikke kunne få tak i telefonnummeret ditt. Var *det* en smal sak burde du vært orientert om saken. En seksåring vet da hva foreldrene heter selv om de kanskje ikke kan telefonnummeret hjem? Uansett syns jeg det var rett å varsle barnevernet, foreldrene skal ha bedre kontroll på hvor en seksåring er. Man bruker ikke en og en halv time før man sjekker om ungen virkelig er der man tror han er.

Skjønner ikke hva som er galt i at en 6 åring er alene i en butikk.

Skrevet

Vekteren har jobbinstrukser - og i dagens arbeidsmarked bår man ikke ta seg for store friheter i forhold til disse om man ønsker å unngå problemer for seg selv.

Guttungen din turte neppe å gi beskjed om telefonnummer hjem (jeg håper virkelig at han vet det; hvis ike har du neglisjert en viktig detalj i oppdragelsen!).

Det eneste negative jeg kan se her, er om guttungen har bedt om at man skal ringe deg, men ikke fått lov. Det ville i så fall være kritikkverdig.

Kremt. Min seksåring kan ikke telefonnummeret hjem (ikke andres nummer heller). Han kan imidlertid navnene våre og adressen sin, så det er ikke vanskelig å finne nummeret vårt. I tillegg er de fleste plaggene hans merket med navn og telefonnummer.

Skrevet

Skjønner ikke hva som er galt i at en 6 åring er alene i en butikk.

Ikke jeg heller..Så lenge det er "butikken på hjørnet", altså.

Skrevet

Wow, kan alle 6-åringer huske 8 tall på rams?

Alt man ikke vet...

Skrevet

Wow, kan alle 6-åringer huske 8 tall på rams?

Alt man ikke vet...

Om en 6-åring ikke kan telefonnummeret så SKAl de i alle fall vite hva mor og/eller far heter til fornavn og etternavn og sin egen adresse slik at det er mulig å spore opp foreldrene. Mine har kunnet dette siden de var 3 år tror jeg. I alle fall navnene slik at vi er oppsporbare, etterhvert har også adressen kommet til og jeg tror 7-åringen kan mobilnummeret mitt også.

Gjest papirtiger
Skrevet

Synes nok du retter fokuset på feil sted nå.

Vekteren måtte ringe politiet OG barnevernet fordi sønnen din stjal i butikken.. Tar du ingen selvkritikk for det..?

Er det forresten mulig at sønnen din prøver å rettferdiggjøre handlingen sin ved å være sint på vekteren? Virker som om du gjør det..

Skrevet

Hvor var du i løpet av de to timene? En seksåring er vel ikke uten tilsyn ute så lenge?

Høres helt absurd ut at butikken kontaktet barnevernet. Hvis dette da ikke er en gutt som ofte og lenge er ute uten tilsyn. Altså, at han reker rundt lenge, og butikken er lei av at han går inn til dem for å finne på noe.

Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg at man ikke holder en 6 åring innestengt i 2 timer, men er du helt sikker på at han var innestengt så lenge da? Han kan jo ha gått og lurket rundt i butikken en time først.

Jeg må innrømme at jeg syns vekteren burde fulgt sønnen din hjem, (det kan jo ikke ha vært så veldig langt), og pratet med dere om dette her, det hadde helt sikkert vært lærepenge nok for gutten.

Jeg syns det var litt grovt å ringe både politi og barnevern når vekteren tok han på fersken. Han er tross alt bare 6 år.

Men det er klart hvis vekteren kjente han igjen og han stadig fløy i butikken og vaset uten tilsyn så kan det selvfølgelig være på sin plass og varsle barnevernet.

Skrevet

Uansett forstår jeg ikke helt fokuset på at sønnen satt på et kontor i 2 timer.

Han stjal. Det burde være hovedfokuset. Ikke hvor lenge butikken holdt på gutten, og at barnevernet brukte lang tid på å troppe opp.

En seksåring kan faktisk finne på å ta med seg noe uten at det er det vi kaller for å stjele.

Seks år, tenk etter, det er ikke så veldig stort..?

Jeg aner ingenting om omstendighetene her, men jeg kan ikke moralisere over at en seksåring ønsker seg noe så veldig at han ikke kan se konsekvensene av handlingene der og da.

Uansett hvor mye foreldre innprenter at stjeling er forbudt, tror jeg mange småbarn kan falle for fristelsen. Nettop fordi de er små, de har ikke evnen til langsiktig tenking, ei heller begrep om penger.

Når kommer denne evnen? Jeg vil tippe rundt åtteårsalderen vil de fleste skjønne at, nei, denne stratosen er ikke min, så den lar jeg ligge.

Spør mammaen din, SDD, om ikke du noensinne tok en femmer fra henne da du var seks år :)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Ikke jeg heller..Så lenge det er "butikken på hjørnet", altså.

"Butikken på hjørnet" har da mest sannsynlig ikke vektere...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg har ikke lest de andre svarene.

Jeg er helt enig med deg i at man holder ikke igjen en 6-åring i to timer. Stakkars, han må ha vært livredd.

Men jeg lurer på en ting. Sender man en 6-åring alene til butikken?

Og hvorfor dro du ikke etter for å se etter han, når han ble borte så lenge?

Skrevet

Hvor var du? - Jeg hadde lurt om jeg ikke hørte fra 6-åringen på TO TIMER!!

Skrevet

"Butikken på hjørnet" har da mest sannsynlig ikke vektere...

Hos oss så - vi bor ved et transittmottak...

Skrevet

En seksåring kan faktisk finne på å ta med seg noe uten at det er det vi kaller for å stjele.

Seks år, tenk etter, det er ikke så veldig stort..?

Jeg aner ingenting om omstendighetene her, men jeg kan ikke moralisere over at en seksåring ønsker seg noe så veldig at han ikke kan se konsekvensene av handlingene der og da.

Uansett hvor mye foreldre innprenter at stjeling er forbudt, tror jeg mange småbarn kan falle for fristelsen. Nettop fordi de er små, de har ikke evnen til langsiktig tenking, ei heller begrep om penger.

Når kommer denne evnen? Jeg vil tippe rundt åtteårsalderen vil de fleste skjønne at, nei, denne stratosen er ikke min, så den lar jeg ligge.

Spør mammaen din, SDD, om ikke du noensinne tok en femmer fra henne da du var seks år :)

Ikke enig - man stjeler ikke frodi man bare er 6 år - en 2-3 åring kanskje...

Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg at man ikke holder en 6 åring innestengt i 2 timer, men er du helt sikker på at han var innestengt så lenge da? Han kan jo ha gått og lurket rundt i butikken en time først.

Jeg må innrømme at jeg syns vekteren burde fulgt sønnen din hjem, (det kan jo ikke ha vært så veldig langt), og pratet med dere om dette her, det hadde helt sikkert vært lærepenge nok for gutten.

Jeg syns det var litt grovt å ringe både politi og barnevern når vekteren tok han på fersken. Han er tross alt bare 6 år.

Men det er klart hvis vekteren kjente han igjen og han stadig fløy i butikken og vaset uten tilsyn så kan det selvfølgelig være på sin plass og varsle barnevernet.

Og mens vekteren fulgte en unge hjem, så hadde det kanskje oppstått en virkelig kritisk situasjon, som vekteren burde ha vært til stede og håndtert...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...