Gå til innhold

6 åring tatt for tyveri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes nok du retter fokuset på feil sted nå.

Vekteren måtte ringe politiet OG barnevernet fordi sønnen din stjal i butikken.. Tar du ingen selvkritikk for det..?

Er det forresten mulig at sønnen din prøver å rettferdiggjøre handlingen sin ved å være sint på vekteren? Virker som om du gjør det..

Enig. Jeg håper ikke fokuset mitt hadde ligget hos vekteren, men på hva jeg - som mor - skulle gjort for å forhindre at dette skjedde igjen.

En kraftig reaksjon fra butiken er på sin plass som skremselspropanagda for gjentagelser etter min mening.

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

20

• Maggi

19

• flisa

9

• favn

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

En seksåring kan faktisk finne på å ta med seg noe uten at det er det vi kaller for å stjele.

Seks år, tenk etter, det er ikke så veldig stort..?

Jeg aner ingenting om omstendighetene her, men jeg kan ikke moralisere over at en seksåring ønsker seg noe så veldig at han ikke kan se konsekvensene av handlingene der og da.

Uansett hvor mye foreldre innprenter at stjeling er forbudt, tror jeg mange småbarn kan falle for fristelsen. Nettop fordi de er små, de har ikke evnen til langsiktig tenking, ei heller begrep om penger.

Når kommer denne evnen? Jeg vil tippe rundt åtteårsalderen vil de fleste skjønne at, nei, denne stratosen er ikke min, så den lar jeg ligge.

Spør mammaen din, SDD, om ikke du noensinne tok en femmer fra henne da du var seks år :)

Mine to på 5 og 7 år vet _utmerket_godt_ at man ikke tar med seg noe fra butikken ute å betale og at om man gjør det så er det tyveri.

Skrevet

Jeg tror dette var akkurat det han trengte for at han ikke stjeler igjen. Han hadde det tross alt ikke vondt, han ble bare skremt.

Enig!

Skrevet

Og mens vekteren fulgte en unge hjem, så hadde det kanskje oppstått en virkelig kritisk situasjon, som vekteren burde ha vært til stede og håndtert...

Javel! Jeg er ikke så inn i kriminaliteten der "trist dag" bor, men hvis det er så ille så burde absolutt ikke den 6 åringen vært ute og gått alene.

Skrevet

En seksåring kan faktisk finne på å ta med seg noe uten at det er det vi kaller for å stjele.

Seks år, tenk etter, det er ikke så veldig stort..?

Jeg aner ingenting om omstendighetene her, men jeg kan ikke moralisere over at en seksåring ønsker seg noe så veldig at han ikke kan se konsekvensene av handlingene der og da.

Uansett hvor mye foreldre innprenter at stjeling er forbudt, tror jeg mange småbarn kan falle for fristelsen. Nettop fordi de er små, de har ikke evnen til langsiktig tenking, ei heller begrep om penger.

Når kommer denne evnen? Jeg vil tippe rundt åtteårsalderen vil de fleste skjønne at, nei, denne stratosen er ikke min, så den lar jeg ligge.

Spør mammaen din, SDD, om ikke du noensinne tok en femmer fra henne da du var seks år :)

Men hva burde da bli gjort? Burde butikksjefen innføre en regel som sier at "samtlige tyver fra 10 år og oppover blir anmeldt"?

Dere presterer bare vissvass alle sammen. Forsvarer selvfølgelig ungen, hønemødre som dere er, men hva er alternativet?

Gir man ungen et klapp på skulderen og sender ham ut på gata helt alene?

Er det virkelig et alternativ? Hvem vet hvor denne ungen bor? Om foreldra er narkomane eller Gud veit?

Hva er alternativet?

Skrevet

Javel! Jeg er ikke så inn i kriminaliteten der "trist dag" bor, men hvis det er så ille så burde absolutt ikke den 6 åringen vært ute og gått alene.

Hvis det er en vekter i en butikk (et butikksenter), så er det jo gjerne et behov for det.

Ikke nødvendigvis direkte kriminalitet, men også folk som lager bråk og er til sjenanse for andre.

Men man vet aldri. På et kjøpesenter i distriktet her var det en gang en knivstikkings-episode... Til vanlig er det svært lite kriminalitet der, såvidt jeg kan bedømme, har aldri sett politi der, og aldri noe bråk. Med unntak av nevnte episode. Som nok kunne gått langt verre dersom det ikke var noen vekter til stede, som kunne håndtere det hele inntil politiet kom til.

Skrevet

Men hva burde da bli gjort? Burde butikksjefen innføre en regel som sier at "samtlige tyver fra 10 år og oppover blir anmeldt"?

Dere presterer bare vissvass alle sammen. Forsvarer selvfølgelig ungen, hønemødre som dere er, men hva er alternativet?

Gir man ungen et klapp på skulderen og sender ham ut på gata helt alene?

Er det virkelig et alternativ? Hvem vet hvor denne ungen bor? Om foreldra er narkomane eller Gud veit?

Hva er alternativet?

Vel, mor er jeg ikke ennå så..

Jeg forsvarer selvsagt barnet og ikke moren. Det er ene og alene foreldrenes feil at mange barn vanker gatelangs i seine kveldstimer.

Når en seksåring tar noe, så er det ikke stjeling, og heldigvis har vi en kriminell lavalder i Norge!

Tenk hvis dette er den eneste måten dette barnet kan få voksenkontakt?

Hva med de to seksåringene som drepte den jenta på fem år i Trondheim i 1994? Det ble skrevet veldig mye om drapet, helt til alderen på drapsmennene kom for en dag..

Skulle de hatt fengsel? De visste jo at det ikke var lov å drepe?

Og, selvsagt "vet" alle seksåringer at man ikke skal ta noe uten å betale for det. Men de er barn, de kan ikke se konsekvensene.

Selv lillemus sin treåring kan sikkert komme til å ta med seg noe fra en butikk, rett og slett fordi hun ikke tenker seg om, men lever i nuet.

Synes det er skremmende å innta en holdning om at så små barn bør ha voksenlogikk.

Hvem her inne kan si med ren samvittighet at vi aldri gjorde noe vi ikke visste var lov som barn?!

Kjeft fikk vi, selvsagt, det skulle bare mangle, men vi ble ikke yrkeskriminelle av den grunn!

Og alle her inne er voksne, hvor mange har en eller annen gang kjørt for fort?

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Skjønner ikke hva som er galt i at en 6 åring er alene i en butikk.

Ganske typisk å flytte fokus. Hvor i pokkere er en mor eller far som ikke undersøker om barnet er der det skal være på en og en halv time når barnet er seks år? Og ja, jeg syns ikke en seksåring har noe i butikken å gjøre alene. Ikke har de begreper om penger eller noe, så de blir vel neppe sendt dit for å handle? Så for å snu litt på flisa, hva *har* en seksåring i butikken å gjøre på egen hånd? Unger skal når de er på et sånt sted ha tilsyn av voksne.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Jeg forsvarer selvsagt barnet og ikke moren. Det er ene og alene foreldrenes feil at mange barn vanker gatelangs i seine kveldstimer.

Når en seksåring tar noe, så er det ikke stjeling, og heldigvis har vi en kriminell lavalder i Norge!

Hva med de to seksåringene som drepte den jenta på fem år i Trondheim i 1994? Det ble skrevet veldig mye om drapet, helt til alderen på drapsmennene kom for en dag..

Og, selvsagt "vet" alle seksåringer at man ikke skal ta noe uten å betale for det. Men de er barn, de kan ikke se konsekvensene.

Selv lillemus sin treåring kan sikkert komme til å ta med seg noe fra en butikk, rett og slett fordi hun ikke tenker seg om, men lever i nuet.

Synes det er skremmende å innta en holdning om at så små barn bør ha voksenlogikk.

Hvem her inne kan si med ren samvittighet at vi aldri gjorde noe vi ikke visste var lov som barn?!

Kjeft fikk vi, selvsagt, det skulle bare mangle, men vi ble ikke yrkeskriminelle av den grunn!

Denne gutten lærte i alle fall i livets harde skole at å stjele ikke er lov og at å ta noe man ikke betaler er å stjele. Kanskje han slutter med det da? Og så går han hjem til mamma og får klapp på skulderen og dakar liten som ble holdt igjen? Flytt alt fokus over på foreldrene, det er pga foreldre, ikke barn at barnevernet trengs!

Skrevet

Ganske typisk å flytte fokus. Hvor i pokkere er en mor eller far som ikke undersøker om barnet er der det skal være på en og en halv time når barnet er seks år? Og ja, jeg syns ikke en seksåring har noe i butikken å gjøre alene. Ikke har de begreper om penger eller noe, så de blir vel neppe sendt dit for å handle? Så for å snu litt på flisa, hva *har* en seksåring i butikken å gjøre på egen hånd? Unger skal når de er på et sånt sted ha tilsyn av voksne.

Er ikke det ganske fort gjort da. Vår 6 åring ble fulgt bort til naboen og skulle gå hjem selv etter et par timer. Når han ikke kom etter 2 1/2 time ringte vi bort til naboen og de sa at han hadde gått hjem, for lenge siden, noe han ikke hadde.

Vi leitet hele nabolaget rundt og fant guttungen hos en perifer kompis som hadde bursdag og der hadde han selvfølgelig valgt å bli.

Ting kan jo skje, man kan jo ikke følge med en 6 åring 24 timer i døgnet.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Er ikke det ganske fort gjort da. Vår 6 åring ble fulgt bort til naboen og skulle gå hjem selv etter et par timer. Når han ikke kom etter 2 1/2 time ringte vi bort til naboen og de sa at han hadde gått hjem, for lenge siden, noe han ikke hadde.

Vi leitet hele nabolaget rundt og fant guttungen hos en perifer kompis som hadde bursdag og der hadde han selvfølgelig valgt å bli.

Ting kan jo skje, man kan jo ikke følge med en 6 åring 24 timer i døgnet.

Selvsagt kan det skje, men hvem får du lyst til å slå til når slikt skjer? Naboen som sendte han hjem, eller foreldrene til den perifere kompisen? Er det ikke *ditt* ansvar? Ting som ikke skal skje skjer jo stadig, men det er da ikke de andre som gjør noe galt mens en selv er skyldfri, er det?

Skrevet

Selvsagt kan det skje, men hvem får du lyst til å slå til når slikt skjer? Naboen som sendte han hjem, eller foreldrene til den perifere kompisen? Er det ikke *ditt* ansvar? Ting som ikke skal skje skjer jo stadig, men det er da ikke de andre som gjør noe galt mens en selv er skyldfri, er det?

Nei, jeg har etterhvert skjønt at andre foreldre har andre grenser enn oss. Vi bryr oss kanskje for lite fordi vi ser at det går 4-5-6 åringer alene ute i gaten, sykler gjør de også. Derfor så tenker man når en liten gutt man egentlig ikke kjenner kommer at ja, ja foreldrene har vel helt andre grenser enn oss så de syns vel det er greit.

Vi har hatt "steintøffe" grenser selv, men allikevel så kan det skje en liten glipp.

Skrevet

Om en 6-åring ikke kan telefonnummeret så SKAl de i alle fall vite hva mor og/eller far heter til fornavn og etternavn og sin egen adresse slik at det er mulig å spore opp foreldrene. Mine har kunnet dette siden de var 3 år tror jeg. I alle fall navnene slik at vi er oppsporbare, etterhvert har også adressen kommet til og jeg tror 7-åringen kan mobilnummeret mitt også.

Klarer ikke å se for meg hvor stor en sånn unge er jeg...

Skrevet

Syns du bare skal være glad til at de tok det så seriøst som de gjorde! Guttungen har kanskje opplevd noe han vil huske lenge, og han har forhåpentligvis lært at

Tyveri er _ikke_ straffbart når gjerningspersonen er 6 år. (Forøvrig var det sikkert ikke tyveri, men naskeri, dersom det faktisk _hadde vært_ straffbart.)

Mvh

Skrevet

Jeg skjønner at dette er ille for deg.

Men, vær glad du for at hele greiene ble en slik skremmende opplevelse for sønnen din.

Da er det store sjangser for at det ikke skal skje igjen.

Tross alt skjedde det ikke noe vondt med ham, han ble bare fryktelig skremt.

Jeg ville nok foretrukket at mine barn ble behandlet slik om de ble tatt for tyveri, da sitter redselen i.

Heller det enn at "det var da ikke så skummelt" og at det skal skje igjen.

Dessuten er det bra at det endte med et smell synes jeg...du tror 6 åringen er hos en kompis og så er han i butikken og stjeler.

Jeg mener nå du bør være takknemmelig for at skrekken satt såpass tidlig slik at du mest trolig ikke risikerer å måtte få telefoner fra fler butikker i fremtiden.

Jeg tror ikke det mest konstruktive for en seksårings læring ob moralbygging er å skremme vannet av dem.

Mvh

Skrevet

Hva mener du skulle blitt gjort?

Skulle gutten fått et klapp på hodet og et "så-så, gå hjem til mor og ikke la det skje om igjen.".

Det er mange ulike reaksjonsmåter mellom et klapp på hodet og en ulovlig frihetsberøvelse. Ringe foreldrene og snakke med dem er tøft nok for de fleste på seks. De fleste foreldre vil jo følge opp slikt på en måte som skaper en viss frykt for gjentagelse.

Med hvilken hjemmel tror du forøvrig en sikkerhetsvakt holder tilbake en seksåring..?

Mvh

Gjest ChiengMai
Skrevet

Wow, kan alle 6-åringer huske 8 tall på rams?

Alt man ikke vet...

Eldstemann her kunne farmors telefonnummer fra han var knappe seks år siden han ringer henne ofte, men vårt kan han ikke. For det første kommer han langt med hennes nummer siden vi bor i nabohuset, og for det andre kan han både for- og etternavn på mamma og pappa sånn at ham kan gi beskjed hvor han hører hjemme hvis noe skulle skje.

Nå skiller vel mine barn seg såpass ut i fra mengden at de fleste her i bygda vet hvor de hører til uansett, men en seksåring kan være ganskje så selvhjulpen, det er helt sikkert. Fireåringen min derimot eier ikke interesse for slikt, er neimen ikke sikker på om han hadde greid seg like bra som broren ville gjort da han var fire.

Skrevet

Uansett forstår jeg ikke helt fokuset på at sønnen satt på et kontor i 2 timer.

Han stjal. Det burde være hovedfokuset. Ikke hvor lenge butikken holdt på gutten, og at barnevernet brukte lang tid på å troppe opp.

Naske, ikke stjele, vil jeg tro. Det skal store beløp til før det klassifiseres som tyveri.

Og fokus på at en seksåring stjeler er litt skrudd.

Mvh

Skrevet

Hurra for flott innlegg.

Gjest nå må du gi deg'a.
Skrevet

Det er mange ulike reaksjonsmåter mellom et klapp på hodet og en ulovlig frihetsberøvelse. Ringe foreldrene og snakke med dem er tøft nok for de fleste på seks. De fleste foreldre vil jo følge opp slikt på en måte som skaper en viss frykt for gjentagelse.

Med hvilken hjemmel tror du forøvrig en sikkerhetsvakt holder tilbake en seksåring..?

Mvh

Ulovlig frihetsberøvelse? Det er faktisk lov å holde igjen noen som nasker, det er en del av arbeidsinstruksen til en vekter. Gutten ble holdt igjen til barnevernet kom og tok over, noe som er en riktig metode hvis man ikke greier finne ut hvem foreldrene er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...