Gå til innhold

6 åring tatt for tyveri

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Butikken på hjørnet" har da mest sannsynlig ikke vektere...

Spørs hvilket hjørne gutten bor på selvsagt! Men okay, ser poenget ditt..men tviler likevel på at en seksåring har dratt så veldig langt, da. Dessuten har tydeligvis seksåringen dratt uten at moren har visst det, så hun har jo ikke skyld i det momentet, forsåvidt. Ikke skjønner jeg helt hvorfor jeg gidder å bry meg med det her heller, jeg har vært for mye på DOL i det siste, tror jeg ;)

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

20

• Maggi

19

• flisa

9

• favn

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er klart det er lenge for en seksåring, men det er utelukkende guttens foresatte som er skyld i at de ikke fikk tak i dem tidligere.

Så det er egentlig spørsmålet her: Hvorfor gikk det til et sånt skritt at barnevernet måtte følge gutten hjem? Hvor var guttens foreldre og hvorfor fikk ingen tak i dem?

For man setter ikke en 6-åring rett ut på gata uten å ha forsikret seg om at hans foresatte er der.

Jeg har ikke lest den forutsetningen ut av innleggene her at det utelukkende er foreldrenes utilgjengelighet som gjorde at det ble to timer. Men uansett, så er det mange forutsetninger som kan gjøre at diskusjonen og premissene kan endres drastisk. Men mitt utgangspunkt var, er og blir at to timer er (for) lenge for en seksåring, forutsatt at det er tiden gutten er forhindret fra å forlate lokalet i påvente av "noe" (i dette tilfellet å vente på barnevernet eller å komme i kontakt med foreldrene. Her er forutsetningene uklare for meg.)

Mvh

Skrevet

Jeg har ikke lest den forutsetningen ut av innleggene her at det utelukkende er foreldrenes utilgjengelighet som gjorde at det ble to timer. Men uansett, så er det mange forutsetninger som kan gjøre at diskusjonen og premissene kan endres drastisk. Men mitt utgangspunkt var, er og blir at to timer er (for) lenge for en seksåring, forutsatt at det er tiden gutten er forhindret fra å forlate lokalet i påvente av "noe" (i dette tilfellet å vente på barnevernet eller å komme i kontakt med foreldrene. Her er forutsetningene uklare for meg.)

Mvh

Så hva mener du alternativet var?

Skrevet

Javel. Vi avtalte også med naboer om vår 8 åring kunne være der noen timer mens vi var i byen for noen uker siden, men når vi kom hjem var hun ikke der og naboene var ikke hjemme.

De hadde kranglet og derfor hadde hun gått til en annen venninne. Jeg vet ikke hvordan naboer/venner til datteren din du har, men her er det faktisk vi som har de strengeste reglene her omkring. Du skulle høre hvor sure noen ble når jeg sa på et foreldremøte i 3.kl. at hvis noen tok min sønn i å sykle på andres sykler osv. så ville jeg veldig gjerne at noen sa fra til meg (han fikk aldri sykle til noen før han hadde tatt sykkellappen).

Da var det mange som var sjokkert over våre grenser og at ungene måtte få mer frihet da hadde de det mye bedre.

Vi har venninner av dattera mi som ringer hjem for å snakke med henne kl. ni, da har vår datter lagt seg for en time siden.

Og det er ikke så lett å avtale med foreldre som bryter avtaler gang på gang på gang. Og dessverre da lar jeg ungene mine ikke få lov til å være der før de blir gamle nok til å være hjemme alene og sykle på egenhånd.

Ja, vi har det som dere -og har fått høre at våre barn kommer til å bli narkomane fordi vi passer på dem...jadda :)

Skrevet

Så hva mener du alternativet var?

Jeg er usikker på om foreldrene ikke kunne treffes. Dersom de kunne det, burde vekteren tatt direkte kontakt med foreldrene.

Og så er jeg usikker på hvordan tiden ble disponert fra vekterens side. Jeg skulle gjerne sett en logg over hvilke handlinger som ble gjort når. Umulig å bli så mye mer konkret uten mer fakta.

Og strengt tatt, om det var et lite og ufarlig nærmiljø, burde gutten fått gå ut fra forretningen. Forsøk på naskeri må ikke (selv om det er en fordel) følges opp overfor foreldrene der og da, dersom det ikke lar seg gjøre. Det er bare dersom det er uforsvarlig å sende ham alene ut, at de kan holde ham tilbake. Da skal selvfølgelig barnevervet kontaktes.

Og dersom dette er en "gjenganger", er det også åpenbart riktig å kontakte barnevernet. Men det tror jeg ikke, ut fra innleggene til trist dag.

Mvh

Skrevet

Men hva skulle butikken gjort? Sendt han ut på gata alene?

Butikken har garantert ikke holdt han der som en straff, men passet på han fram til de har fått tatt i guttens foresatte, noe de ikke klarte, og derfor endte det opp med at de ringte politiet, og politiet, som ikke hadde ressurser til å hente ham, har ganske sikkert bedt dem kontakte barnevernet.

Barnevernet fulgte så gutten hjem, og ja; moren var hjemme.

Hele historien skurrer, for hvorfor tok ikke moren telefonen når butikken rimelig sikkert har ringt henne, politiet kan meget mulig ha ringt henne, og barnevernet har garantert forsøkt å ringe henne før de gikk til det skrittet å hente ham selv.

fordi det ganske sikkert er et trolleinnlegg. :-D

Skrevet

Klarer ikke å se for meg hvor stor en sånn unge er jeg...

De er førsteklassinger

Skrevet

Hæ? Hvorfor er dette et trolleinnlegg? Hvilke motiv skulle noen ha for å dikte opp en historie og legge den ut her?

Skrevet

En seksåring kan faktisk finne på å ta med seg noe uten at det er det vi kaller for å stjele.

Seks år, tenk etter, det er ikke så veldig stort..?

Jeg aner ingenting om omstendighetene her, men jeg kan ikke moralisere over at en seksåring ønsker seg noe så veldig at han ikke kan se konsekvensene av handlingene der og da.

Uansett hvor mye foreldre innprenter at stjeling er forbudt, tror jeg mange småbarn kan falle for fristelsen. Nettop fordi de er små, de har ikke evnen til langsiktig tenking, ei heller begrep om penger.

Når kommer denne evnen? Jeg vil tippe rundt åtteårsalderen vil de fleste skjønne at, nei, denne stratosen er ikke min, så den lar jeg ligge.

Spør mammaen din, SDD, om ikke du noensinne tok en femmer fra henne da du var seks år :)

Jeg bruker å lage et helvets oppstyr med "JEG ER SÅ SKUFFET" og snakk om "hadde du vært voksen nå så hadde du havnet i fengsel" - jeg lager famileråd og den som har forgått seg gjør det ALDRI igjen :)

Skrevet

Hæ? Hvorfor er dette et trolleinnlegg? Hvilke motiv skulle noen ha for å dikte opp en historie og legge den ut her?

hehe - nei si det...:) det har jo ikke hendt før, -på en måte :)

Skrevet

hehe - nei si det...:) det har jo ikke hendt før, -på en måte :)

Nei, jeg vet ikke jeg altså. Det er derfor jeg spør. Det er dere som har vært her lenge som vet hvordan sånt fungerer.

Skrevet

Jeg er usikker på om foreldrene ikke kunne treffes. Dersom de kunne det, burde vekteren tatt direkte kontakt med foreldrene.

Og så er jeg usikker på hvordan tiden ble disponert fra vekterens side. Jeg skulle gjerne sett en logg over hvilke handlinger som ble gjort når. Umulig å bli så mye mer konkret uten mer fakta.

Og strengt tatt, om det var et lite og ufarlig nærmiljø, burde gutten fått gå ut fra forretningen. Forsøk på naskeri må ikke (selv om det er en fordel) følges opp overfor foreldrene der og da, dersom det ikke lar seg gjøre. Det er bare dersom det er uforsvarlig å sende ham alene ut, at de kan holde ham tilbake. Da skal selvfølgelig barnevervet kontaktes.

Og dersom dette er en "gjenganger", er det også åpenbart riktig å kontakte barnevernet. Men det tror jeg ikke, ut fra innleggene til trist dag.

Mvh

Lokale kjøpmenn på hjørnet har ikke vektere i butikken, så det her er garantert snakk om et kjøpesenter eller et utsatt byområde. Altså et sted seksåringer ikke ferdes til vanlig.

I hovedstadsområdet er det f.eks. bare Asker og Bærum, altså to rimelig store kommuner, som i perioder har vektere i sentrum.

Logg kan helt sikkert moren få se hvis hun kontakter butikken eller vaktselskapet.

Men barnevernet var jo på døra hennes, og jeg tviler på at de bare leverte gutten uten å fortelle henne om tingenes tilstand.

Moren skriver utrolig lite, men det sier seg selv at du ikke finner voksne mennesker, og her minst to stykker, vekteren og den ansvarlige for butikken, som straffer en gutt ved å holde barnet innesperret. Dessuten ble både politiet og barnevernet tilkalt, noe som tyder på at jobben er gjort.

At det tar tid å ringe rundt, kontakte politiet som ikke kan komme, og så barnevernet som sikkert ikke kan stille opp på 10 minutter, sier seg selv.

Det at de i det hele tatt kom sier noe om at det her er noe moren ikke forteller. F.eks. at minst to instanser, både butikken og barnevernet, har forsøkt å ringe dem uten å nå fram.

Skrevet

Jupp, det er det jeg også tror. Alternativet er at moren ikke er helt i vater, for svarene hun ga her i natt hang ikke på greip.

Jeg tenkte tanken på et troll eller en ustabil mor allerede i natt. Jeg har msn-alibi som kan bekrefte det. :)

Skrevet

Lokale kjøpmenn på hjørnet har ikke vektere i butikken, så det her er garantert snakk om et kjøpesenter eller et utsatt byområde. Altså et sted seksåringer ikke ferdes til vanlig.

I hovedstadsområdet er det f.eks. bare Asker og Bærum, altså to rimelig store kommuner, som i perioder har vektere i sentrum.

Logg kan helt sikkert moren få se hvis hun kontakter butikken eller vaktselskapet.

Men barnevernet var jo på døra hennes, og jeg tviler på at de bare leverte gutten uten å fortelle henne om tingenes tilstand.

Moren skriver utrolig lite, men det sier seg selv at du ikke finner voksne mennesker, og her minst to stykker, vekteren og den ansvarlige for butikken, som straffer en gutt ved å holde barnet innesperret. Dessuten ble både politiet og barnevernet tilkalt, noe som tyder på at jobben er gjort.

At det tar tid å ringe rundt, kontakte politiet som ikke kan komme, og så barnevernet som sikkert ikke kan stille opp på 10 minutter, sier seg selv.

Det at de i det hele tatt kom sier noe om at det her er noe moren ikke forteller. F.eks. at minst to instanser, både butikken og barnevernet, har forsøkt å ringe dem uten å nå fram.

Det er vanskelig å være uenig med disse forutsetninger.

Skrevet

Jupp, det er det jeg også tror. Alternativet er at moren ikke er helt i vater, for svarene hun ga her i natt hang ikke på greip.

Jeg tenkte tanken på et troll eller en ustabil mor allerede i natt. Jeg har msn-alibi som kan bekrefte det. :)

Det har uansett vært en interessant debatt. :o)

Skrevet

Det er vanskelig å være uenig med disse forutsetninger.

Moren får ta seg en tur inn her og skrive noe mer, og dersom butikken har straffet gutten ved å holde ham fanget, er jeg selvfølgelig enig med dem som sier hun bør kontakte politiet.

Men et så ekstremt scenario får jeg meg ikke til å tro på.

Skrevet

Moren får ta seg en tur inn her og skrive noe mer, og dersom butikken har straffet gutten ved å holde ham fanget, er jeg selvfølgelig enig med dem som sier hun bør kontakte politiet.

Men et så ekstremt scenario får jeg meg ikke til å tro på.

Da er vi (relativt) enige, i alle fall så langt vi kan avklare uten mer info fra mor. Det kan være mange årsaker til at hun ikke utdyper dette mer. (Jeg tror ikke hun er et troll, for hun har ikke vært så aktiv og ikke provoserende.)

Mvh

Skrevet

Da er vi (relativt) enige, i alle fall så langt vi kan avklare uten mer info fra mor. Det kan være mange årsaker til at hun ikke utdyper dette mer. (Jeg tror ikke hun er et troll, for hun har ikke vært så aktiv og ikke provoserende.)

Mvh

Det har du rett i. Trollene pleier å rable litt mer enn hun her har gjort.

Skrevet

Nei, jeg vet ikke jeg altså. Det er derfor jeg spør. Det er dere som har vært her lenge som vet hvordan sånt fungerer.

Det typiske er at innskriver ikke skriver flere innlegg i tråden.

Skrevet

Men hva skulle butikken gjort? Sendt han ut på gata alene?

Butikken har garantert ikke holdt han der som en straff, men passet på han fram til de har fått tatt i guttens foresatte, noe de ikke klarte, og derfor endte det opp med at de ringte politiet, og politiet, som ikke hadde ressurser til å hente ham, har ganske sikkert bedt dem kontakte barnevernet.

Barnevernet fulgte så gutten hjem, og ja; moren var hjemme.

Hele historien skurrer, for hvorfor tok ikke moren telefonen når butikken rimelig sikkert har ringt henne, politiet kan meget mulig ha ringt henne, og barnevernet har garantert forsøkt å ringe henne før de gikk til det skrittet å hente ham selv.

Butikken måtte jo skjønne at barnet ble redd av å bli holdt igjen, og videre skjønne at noen savnet barnet.

Her ligger feilen. En i butikken kunne enkelt tatt med seg barnet ut av butikken og ruslet hjem til barnet.

Ikke fortell meg at butikker rundt om i det ganske land henter inn enhver unge som løper rundt mellom reolene og plasserer dem bak lukket dør til foreldrene er kartlagte. Det gjør de ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...