Gå til innhold

Kjøring etter en halv konjakk...

Anbefalte innlegg

Gjest Glemsk som få
Skrevet

En HALV glass vin tilsvarer en flaske øl f.eks. Og går det an å kjøre etter at man ha drukket en flaske øl da??

Tenk deg hvor mye en halv glasskonjak tilsvarer da. Den har jo minst dobbel så mye alkohold som vin.

Men det var snakk om fire timer etter inntak da. Nå ble det heller ingen kjøretur på meg.

Skrevet

En HALV glass vin tilsvarer en flaske øl f.eks. Og går det an å kjøre etter at man ha drukket en flaske øl da??

Tenk deg hvor mye en halv glasskonjak tilsvarer da. Den har jo minst dobbel så mye alkohold som vin.

"En HALV glass vin tilsvarer en flaske øl f.eks"

1 glass rødvin = 15 cl. á ca.13%.

15/100*13 = 1.95

1 øl = 35 cl. á ca. 4.5%

35/100*4.5 = 1.57

Et halvt glass vin (1.95/2 = 0.97) vil da tilsvare litt over 2/3 øl.

"..................................."

Gjest Tenk på dette
Skrevet

"En HALV glass vin tilsvarer en flaske øl f.eks"

1 glass rødvin = 15 cl. á ca.13%.

15/100*13 = 1.95

1 øl = 35 cl. á ca. 4.5%

35/100*4.5 = 1.57

Et halvt glass vin (1.95/2 = 0.97) vil da tilsvare litt over 2/3 øl.

"..................................."

Da må de ha andre enheter i Usa, for dette så jeg på Oprah, og tror ikke at de kom med falsk fakta, så det.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Det var det, ja!!

Var sikker på det var tigertrollet, jeg.. He he =)

Da fikk vi oppklart det :)

Skrevet

Da må de ha andre enheter i Usa, for dette så jeg på Oprah, og tror ikke at de kom med falsk fakta, så det.

Ja, en amerikans cl er sikkert annerledes enn en norsk en :-)

Neida, spøk til side. Et glass vin i Norge er, på et serveringssted, 15 cl. Det er god mulig det f.eks er 20cl i USA.

En annen ting er at i en setting som Operah e.l., så er det neppe uvanlig å f.eks kalle det 1/2 selv om det kanskje egentlig er nærmere 2/3. Poenget er vel uansett at et glass vin gir litt mer alkohol i blodet enn en flaske øl. (Men sammenlikner man med en halvliter øl, som er det vanlige på serveringssteder, så blir forskjellen minimal).

"......................................."

Gjest Tenk på dette
Skrevet

Ja, en amerikans cl er sikkert annerledes enn en norsk en :-)

Neida, spøk til side. Et glass vin i Norge er, på et serveringssted, 15 cl. Det er god mulig det f.eks er 20cl i USA.

En annen ting er at i en setting som Operah e.l., så er det neppe uvanlig å f.eks kalle det 1/2 selv om det kanskje egentlig er nærmere 2/3. Poenget er vel uansett at et glass vin gir litt mer alkohol i blodet enn en flaske øl. (Men sammenlikner man med en halvliter øl, som er det vanlige på serveringssteder, så blir forskjellen minimal).

"......................................."

De viste glasset da, ikke bare sa det, og etter mitt øyet så det så ut som et halvt glass. For hu sa det at det "halve glasset" betraktes som et glass.

Skrevet

De viste glasset da, ikke bare sa det, og etter mitt øyet så det så ut som et halvt glass. For hu sa det at det "halve glasset" betraktes som et glass.

Uansett hvem som sier hva, så er det poengløst å diskutere med tall :-)

"......................................"

Skrevet

Forøvrig - jeg vil ikke i utg.punktet ta Operah-showet som en pålitelig kilde i alle emner. Jeg husker hun advarte folk mot å blinke til biler som kjørte uten lys om kvelden, fordi det var gjenger som hadde som regel å drepe de som blinket. En klassisk "urban legend".

Men poenget er vel, som sagt, uansett at ett glass vin inneholder mer alkohol enn en flaske øl.

".................................."

Gjest Tenk på dette
Skrevet

Forøvrig - jeg vil ikke i utg.punktet ta Operah-showet som en pålitelig kilde i alle emner. Jeg husker hun advarte folk mot å blinke til biler som kjørte uten lys om kvelden, fordi det var gjenger som hadde som regel å drepe de som blinket. En klassisk "urban legend".

Men poenget er vel, som sagt, uansett at ett glass vin inneholder mer alkohol enn en flaske øl.

".................................."

Hehe, ja. Men må si at det er Oprah, ikke operah, hehe ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...