Gå til innhold

Hellas

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten snakker om hvor vi skal dra på ferie neste år. Vi har snakket om Hellas/Athen, men har da andre ønsker enn tradisjonelle Hellasturer oppfyller. Vi vil ikke til Hellas for å bade og sole oss, eller feste. Vi vil oppleve den greske kulturarven fra antikken, vi vil kose oss med historien. Begge er interessert i filosofi, og synes det ville være spennende å gå i Platons fotspor! Vi drar alltid på storbyferier for å oppleve og se kultur og historie. Er det noen som har dratt til Hellas på den måten som vi tenker, og kan gi noen tips og erfaringer om det? Er det da Athen som er obligatorisk, eller er det andre steder som må med? Når på året er det best å dra - jeg antar sommeren er en stor turistmagnet, og også veldig varmt? Andre tips?

Skrevet

Kanskje Halkidiki (på det greske fastlandet)?

Se http://www.lilleput.no/halkidiki.html

Jeg liker å reise til Helles i første halvdel av juni, før skoleferien starter. Rimelige priser, behagelige temperaturer vanligvis, varmt nok til å ta noen bad, og mer stabilt enn i april/mai (hvor det ofte kan regne litt). Nå skal det sies at jeg ikke har reist til Hellas i april/mai noen gang da... Men det er iflg det jeg har hørt veldig vakkert i de månedene, grønt og frodig blant annet. Men altså ikke så god temperatur om man tross alt vil bade litt innimellom (selv om dere ikke primært søker noen badeferie).

Ønsker dere å få med noe virkelig storslagent, så reis i den greske påskeuken (ikke nødvendigvis sammenfallende i tid med vår påske). Lilleput bruker å starte sin sesong uken før gresk påske, i alle fall er det slik på Chios (som for øvrig er min favoritt, men jeg har kun vært på Chios og Lesvos av de reisemålene som du finner hos Lilleput). Det er mye særpreg og fine steder å utforske på Chios altså, bl.a. sies det at Homer skal ha levd og undervist på Chios, og det er en øy som ennå ikke er særlig preget av turismen, kanskje med unntak av stedet Karfas.

Gjest En som har bodd der....
Skrevet

Ta utgangspunkt i Athen, men få også med dere Peloppones halvøya. Der finner dere Gamle Korinth, Epdavros-teateret, Agamemnons grav, løveporten, Nafplion og så mye mer. Fint å overnatte i Nafplion.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...