Gå til innhold

Må tvinges til vaksinering, men hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kinkig sak her, og trenger råd.

En andreklasse på skolen, en elev har en aggresiv krefttype, det ser ut til å gå bra, men må ikke smittes av noe.

Så får et søsken av en klassekamerat kikhoste, dette kan i verste fall medføre døden for han med kreft.

Kikhosten er hos en som allerede er vaksinert, så dette barnet blir ikke veldig syk, men er jo smittsom.

Så til saken, overlegen ber om at alle i klassen sjekker at de er vaksinerte, de som eventuelt ikke er, bes om å vaksinere seg snarest.

Og her kommer jeg inn. Jeg skal nå overbevise denne familien som er i mot vaksiner, at de må være så snill å gjøre det, for det kreftsyke barnets skyld. Jeg vet at de er veldig anti-vaksine, så hvordan går jeg fram?

Hvis noen her er vaksinemotstandere, hvilke argumenter hadde fungert på deg? Eller er det ingenting som kan få deg til å skifte side?

Fortsetter under...

Skrevet

hva slags type vaksine er det snakk om?

og hva vaksineres de mot?

Skrevet

hva slags type vaksine er det snakk om?

og hva vaksineres de mot?

Leste du innlegget? ;o) Kikhoste.

Skrevet

Leste du innlegget? ;o) Kikhoste.

nei jeg forsto ikke helt innlegget.

altså finnes det vaksiner som går direkte på kikhoste?

Skrevet

nei jeg forsto ikke helt innlegget.

altså finnes det vaksiner som går direkte på kikhoste?

Ja. Trippelvaksinen er difteri, stivkrampe og kikhoste. Kan sikkert deles opp i slike tilfeller.

Skrevet

Jeg syns det sier seg selv hva du skal si jeg da. Barnet med kreft kan i verste fall dø, hvis deres barn får kikhoste og smitter denne gutten som har kreft.

Det bør være grunn nok for de fleste.

Annonse

Skrevet

Å sørge for vaksinering er først og fremst en solidaritetshandling. Det ser de fleste såkalte vaksineopplyste foreldre bort fra.

Håper imidlertid at en så alvorlig situasjon i nærmiljøet kan vekke dem opp.

Skulle være mer enn nok å forklare realitetene, men man vet jo aldri.

Lykke til - håper det går bra!

Skrevet

Jeg er en av de forferdelige mødrene som ikke fullvaksinerer barna mine. De får noen vaksiner, men ikke alle, og ikke til "riktig" tid.

De har ikke fått kikhostevaksinen.

Men, hadde vi kommet opp i en slik situasjon, hadde jeg ikke nølt med å vaksinere dem hvis jeg fikk situasjonen forklart.

Skrevet

Du sier her at den som har kikhoste er vaksinert. Det sier jo mye om hvor dumt vaksinering er og hvor uforståelig det er at man skal fortsette med mere av det som ikke hjelper.

Kikhostevaksinen er den mest kontroversielle i USA og den som er assosiert med flest bivirkninger. Det er helt uakseptablet at leger eller andre bruker ufine virkemidler for å nærmest tvinge foreldre til å vaksinere sine barn.

Hvis man har slik tiltro til vaksiner, burde man jo føle seg helt trygg selv om et annet barn skulle være uvaksinert. Noe annet vil jo være å innrømme at vaksinene ikke fungerer.

Skrevet

Du sier her at den som har kikhoste er vaksinert. Det sier jo mye om hvor dumt vaksinering er og hvor uforståelig det er at man skal fortsette med mere av det som ikke hjelper.

Kikhostevaksinen er den mest kontroversielle i USA og den som er assosiert med flest bivirkninger. Det er helt uakseptablet at leger eller andre bruker ufine virkemidler for å nærmest tvinge foreldre til å vaksinere sine barn.

Hvis man har slik tiltro til vaksiner, burde man jo føle seg helt trygg selv om et annet barn skulle være uvaksinert. Noe annet vil jo være å innrømme at vaksinene ikke fungerer.

Både vaksinering og gjennomgått kikhoste har tidsbegrenset varighet.

Dagens vaksine har en beskyttelsestid på ca 5 år, gjennomgått kikhoste noen få år lengre.

Skrevet

Hvis denne kreftsyke ungen ikke må smittes av noe (forståelig det), så må han jo isoleres da.

Å prakke på andre vaksiner (som jo ikke hjelper 100%) blir helt feil. Jeg er kanskje ikke særlig solidarisk her. Men jeg mener nok at det er urimelig å be alle andre vaksinere seg fordi han er syk.

Det blir også ekstra vanskelig å overbevise de foreldrene når andre unger som er vaksinert blir syke. Lykke til du!!

Skrevet

Både vaksinering og gjennomgått kikhoste har tidsbegrenset varighet.

Dagens vaksine har en beskyttelsestid på ca 5 år, gjennomgått kikhoste noen få år lengre.

Jorunn sitat:

"Dagens vaksine har en beskyttelsestid på ca 5 år, gjennomgått kikhoste noen få år lengre."

Feil. Som med andre barnesykdommer blir gjennomgått sykdom belønnet med livslang naturlig immunitet.

Annonse

Skrevet

Jorunn sitat:

"Dagens vaksine har en beskyttelsestid på ca 5 år, gjennomgått kikhoste noen få år lengre."

Feil. Som med andre barnesykdommer blir gjennomgått sykdom belønnet med livslang naturlig immunitet.

Det er der du tar veldig feil.

Fra Helsenett:

Kikhoste

Hva er kikhoste?

Kikhoste (pertussis) er en luftveisinfeksjon som skyldes bakterier og gir kraftige hosteanfall, ofte fulgt av brekninger. Hos uvaksinerte varer sykdommen i 6-12 uker. Den smitter ved dråpesmitte (hoste). Spedbarn er mottagelige for kikhoste fra fødselen. Før vaksinasjon ble innført, fikk ca. 90 % av alle barn kikhoste i løpet av barneårene. Gjennomgått sykdom gir immunitet som varer i noen år, men ikke livet ut.

http://www.helsenett.no/Reisemedisin/Reisevaksiner---generelt/Kikhoste

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Hvis denne kreftsyke ungen ikke må smittes av noe (forståelig det), så må han jo isoleres da.

Å prakke på andre vaksiner (som jo ikke hjelper 100%) blir helt feil. Jeg er kanskje ikke særlig solidarisk her. Men jeg mener nok at det er urimelig å be alle andre vaksinere seg fordi han er syk.

Det blir også ekstra vanskelig å overbevise de foreldrene når andre unger som er vaksinert blir syke. Lykke til du!!

For en kreftsyk barn er det viktig å få leve så normalt som overhodet mulig. At barnet skal isoleres fordi enkelte foreldre ikke skjønner ordet solidaritet er egentlig for dumt tenkt. En annen gang er det kanskje ditt barn som har bruk for solidaritet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...