Gå til innhold

penger/jul

Gjest dette funderer jeg på

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tenker litt for mye for tiden.

jeg blir snart gal av alt som skal betales!

julegaver, julebord, mat, regninger, bursdagsgaver etc. jeg tjener i underkant av 10000 i mnd etter skatt, og etter alle regninger har jeg i desember igjen ca 2000.

vi skal på julebord som vil koste meg nesten 1000, og julegavene..vet ikke en gang hvor jeg skal begynne jeg. og enda til så er det strømregning denne mnd. jeg vet ikke enden på noe lenger. og så kommer sambo og skryter av alt han tjener(overtid etc). klart jeg unner ham dette, men han må da også skjønne at jeg ikke synes det er så innmari gøy å høre på når jeg ikke har nok til noe. han hiver over penger på 2 sparekontoer her mnd, ene kontoen er til det mnd beløpet han får med meg.

jeg vet i alle fall at det blir billige julegaver i år...

men julebord med jobben...det må jeg nok kutte ut...

jeg vet det høres ut som klaging, men jeg ser ingen ende på alt, og er ganske deppet for tiden. og opp i det hele er jeg sykmeldt pga bihulebetennelse som ser ut til aldri å skulle gå over.

nei jammen skal jeg si at jeg i år forstår alle de som sier de ikke liker jula...:)

Fortsetter under...

Skrevet

Her hos oss er det ikke noe som heter mine og dine penger heldigvis.

Skrevet

Her hos oss er det ikke noe som heter mine og dine penger heldigvis.

nei skulle ikke vært det. men vi har ikke bodd sammen så lenge, og ikke har vi barn,så egne regninger må vi jo ta selv;) skulle jo bare mangle:)

sprelline1365380900
Skrevet

Har ikke selv så alt for mye penger, så derfor begynte jeg med julegave handelen i september, slik at ikke alt kom på en lønning.

Men er det du som betaler alle julegavene? Kjøper han gaver til sin familie og du til din? Viss han har mer penger enn deg, hva med at han kan betale julebordet for deg?

Er selv samboer, og har ikke den ene penger, betaler den andre. Når vi deler seng, postkasse og alt annet, ja så deler vi pengene også.

Skrevet

nei skulle ikke vært det. men vi har ikke bodd sammen så lenge, og ikke har vi barn,så egne regninger må vi jo ta selv;) skulle jo bare mangle:)

Hvorfor skulle det bare mangle?

Jeg og samboer har fra dag 1 delt alt av penger. Og vi var bare sammen tre uker, før vi flyttet sammen. Det har aldri vært noe problem.

Nå er ingen av oss kjipe på penger heller, jeg vil mye heller dele det jeg har med venner, kjæreste og familie. Det betyr ingenting uansett.

Skrevet

Hvorfor skulle det bare mangle?

Jeg og samboer har fra dag 1 delt alt av penger. Og vi var bare sammen tre uker, før vi flyttet sammen. Det har aldri vært noe problem.

Nå er ingen av oss kjipe på penger heller, jeg vil mye heller dele det jeg har med venner, kjæreste og familie. Det betyr ingenting uansett.

nei kalrt jeg ikke er egen på penger, problemet mitt er jo at de forsvinner for fort! men jeg mener at de regninger man lager seg selv, skal man betale selv;)

da mener jeg ikke strøm , mat, etc da seff;)

Annonse

Gjest dettte funderer jeg på
Skrevet

Har ikke selv så alt for mye penger, så derfor begynte jeg med julegave handelen i september, slik at ikke alt kom på en lønning.

Men er det du som betaler alle julegavene? Kjøper han gaver til sin familie og du til din? Viss han har mer penger enn deg, hva med at han kan betale julebordet for deg?

Er selv samboer, og har ikke den ene penger, betaler den andre. Når vi deler seng, postkasse og alt annet, ja så deler vi pengene også.

ja jeg og skulle begynne så tidlig, men når pengene stopper da stopper alt:)

jo, skulle gjerne sett at han betalte sin del av julebordet da, men når jeg sa at: jeg tror ikke det blir julebord i år siden jeg ikka har råd , det blir over 1000 kroner til sammen.da sa han bare at nei jeg fikk bestemme jeg, han ble med hvis jeg fant ut jeg ville gå.

så dermed forstod han jo ikke at jeg ikke har peger virker det som. hans jobb spanderer julebord på alle.

så jeg er rimelig deppa for tiden, føler jeg bare er sur og grinete, men det som er saken er at hver gang vi (JEG) snakker om noe, hører han ikke ordentlig etter, og han virker ikke til å mene det er et problem. aå jeg har gidd opp. men det går ikke lange tiden her i huset hvis han skal fortsette være slik.for jeg sier at penger er ikke alt, og at det er ikke alle som har like mye, og kan kjøpe det de vil, men siden han er oppvokst med at foreldrene har hatt til det de har villet(ikke skjemt bort barna, men de har da jammen ikke slitt for pengene. jeg ser ikke på vask av hus som slit.) vi i min familie har vokst opp med veldig lite, og alle v i 3 søskener har tatt oss småjobber ved siden av skolen siden vi var 14, ikke eldre i alle fall, ved siden av skole.ja, jeg har studielån fra alle år på videregående, har ikke høyere utdannelse, men når man har en forelder som ikke har mye penger så tar man heller opp studielån og klarer seg på det, enn å mase på den forelderen som ikke har. det skjønner ikke alle, men snill og medmenneskelig som jeg er så er jeg verken kravstor eller forlangende. har alltid ville klart meg selv, og mener nå at jeg i stor grad har klart det. men akkurat nå føler jeg meg rett og slett som en taper.ikke at jeg mener det, men alt er så meningsløst.

Skrevet

nei kalrt jeg ikke er egen på penger, problemet mitt er jo at de forsvinner for fort! men jeg mener at de regninger man lager seg selv, skal man betale selv;)

da mener jeg ikke strøm , mat, etc da seff;)

Greit nok hvis dere begge er komfortabel med ordningen slik den er. Eller om penger og hva man bruker det på, hadde blitt et konfliktområde i forholdet deres.

Men vi har aldri trengt å ha noen regler på økonomien. Vi betaler alle regninger først, så bruker vi penger slik det passer seg. Skal jeg kjøpe noe til over 500 kr, så spør jeg gjerne om det er greit først. Men har aldri fått nei. Vil sambo ha noe, så sjekker han gjerne med meg, fordi jeg har best oversikt over økonomien.

Vi har aldri brydd oss om hvem som tjener mest eller hvem sine penger det er. Vi har felles konto. Tjener han bra en måned, så nyter jeg godt av det. Jeg hadde synes det var veldig trist om denne delen av samlivet var separert.

Skrevet

Greit nok hvis dere begge er komfortabel med ordningen slik den er. Eller om penger og hva man bruker det på, hadde blitt et konfliktområde i forholdet deres.

Men vi har aldri trengt å ha noen regler på økonomien. Vi betaler alle regninger først, så bruker vi penger slik det passer seg. Skal jeg kjøpe noe til over 500 kr, så spør jeg gjerne om det er greit først. Men har aldri fått nei. Vil sambo ha noe, så sjekker han gjerne med meg, fordi jeg har best oversikt over økonomien.

Vi har aldri brydd oss om hvem som tjener mest eller hvem sine penger det er. Vi har felles konto. Tjener han bra en måned, så nyter jeg godt av det. Jeg hadde synes det var veldig trist om denne delen av samlivet var separert.

nei det er sikkert veldig greit å ha felles konto, men jeg vil ikke ha noe slikt ennå,før jeg er sikker på at det blir oss. det er en del småting, men slik er det med de fleste,.men hvis det ikke bedrer seg og han hører etter og er interessert i det jeg sier, da flytter jeg...

Skrevet

nei det er sikkert veldig greit å ha felles konto, men jeg vil ikke ha noe slikt ennå,før jeg er sikker på at det blir oss. det er en del småting, men slik er det med de fleste,.men hvis det ikke bedrer seg og han hører etter og er interessert i det jeg sier, da flytter jeg...

Ja, det skjønner jeg. Han høres lite sympatisk ut, som ikke tilbyr seg å hjelpe deg med penger. Samboere og alt, og så bryr han seg ikke.

Gjest Flystripa
Skrevet

Vi har alltid samlet alle pengene i samma potten (les: sluket), vi ;o)

Skrevet

Ja, det skjønner jeg. Han høres lite sympatisk ut, som ikke tilbyr seg å hjelpe deg med penger. Samboere og alt, og så bryr han seg ikke.

jeg er jo ikke den som syter for mye da, så han tar vel ikke helt av i tankegangen;)

men jeg har sagt at jeg ikke har noe særlig til overs etter alt er betalt, og da deler vi på lån/fellesutgifte på borettslaget(har eier, jeg leier).men ikke da en gang skjønte han. bare lurte på om det var noen av regningene/lånet mitt jeg kunne kutte ned på i mnd, men i motsetning til han så betaler jeg ikke mer på de i mnd enn hva jeg skal;) så jeg hadde regnet med at han foreslo jeg ikke betalte like mye til han. men siden jeg foreslo vi skulle dele likt(dumme meg), fordi jeg synes det virker som alle andre gjør det, så syns han vel det skal være slik. men skal ta meg en prat med han når han kommer hjem i kveld.

Gjest boligutgifter osv
Skrevet

jeg er jo ikke den som syter for mye da, så han tar vel ikke helt av i tankegangen;)

men jeg har sagt at jeg ikke har noe særlig til overs etter alt er betalt, og da deler vi på lån/fellesutgifte på borettslaget(har eier, jeg leier).men ikke da en gang skjønte han. bare lurte på om det var noen av regningene/lånet mitt jeg kunne kutte ned på i mnd, men i motsetning til han så betaler jeg ikke mer på de i mnd enn hva jeg skal;) så jeg hadde regnet med at han foreslo jeg ikke betalte like mye til han. men siden jeg foreslo vi skulle dele likt(dumme meg), fordi jeg synes det virker som alle andre gjør det, så syns han vel det skal være slik. men skal ta meg en prat med han når han kommer hjem i kveld.

Deler dere på boliglån og fellesutgifter likt, dersom han eier og du bare leier? Det er helt urettferdig. Rimelig ville være at han betaler sitt eget lån, og at du er med på å betale halve rentene. Hvis ikke må du få et papir på at du gradvis "kjøper" deg inn i leiligheten gjennom det du betaler.

En annen ting du nevnte, er et julebord til 1000 kroner. Så mye ville jeg aldri brukt på julebord hvis jeg kun hadde kr.1000 igjen til strøm + julepresanger!

Annonse

Skrevet

Hadde jeg hatt 2000 kr hadde jeg definitivt ikke brukt 1000 kr av de på en fest.

Hadde jeg vært blakk og sambis hatt penger, hadde det vært en selvfølge at jeg fikk penger av han.

(Vi har ikke fullstendig felles økonomi, bare delvis) ;)

Skrevet

Deler dere på boliglån og fellesutgifter likt, dersom han eier og du bare leier? Det er helt urettferdig. Rimelig ville være at han betaler sitt eget lån, og at du er med på å betale halve rentene. Hvis ikke må du få et papir på at du gradvis "kjøper" deg inn i leiligheten gjennom det du betaler.

En annen ting du nevnte, er et julebord til 1000 kroner. Så mye ville jeg aldri brukt på julebord hvis jeg kun hadde kr.1000 igjen til strøm + julepresanger!

nei jeg vil jo ikke det, har jo gitt klar beskjed om det på jobben også. det er bare så surt å skulle betale så mye hele tiden.nei ser jo nå at det ikke er rett å betale slik. men det er kun dele på rentene jeg bør betale? hva med fellesutgifter til borettslag,skal jeg dele på de?

jeg vet ikke hvordan slikt fungerer jeg...

Skrevet

Hadde jeg hatt 2000 kr hadde jeg definitivt ikke brukt 1000 kr av de på en fest.

Hadde jeg vært blakk og sambis hatt penger, hadde det vært en selvfølge at jeg fikk penger av han.

(Vi har ikke fullstendig felles økonomi, bare delvis) ;)

nei har bestemt meg for å ikke gå.

selv om jeg vil:)

;)

Skrevet

nei har bestemt meg for å ikke gå.

selv om jeg vil:)

;)

Kan du ikke bare gi sambisen regningen og si "jeg har ikke mer penger, så da må nesten du betale dette".

Skrevet

Kan du ikke bare gi sambisen regningen og si "jeg har ikke mer penger, så da må nesten du betale dette".

ja sulle gjort det med husleien han skal ha:)

Skrevet

ja sulle gjort det med husleien han skal ha:)

Ja, for dere er kjærester og samboere liksom, eller bare romkamerater?

Skrevet

Ja, for dere er kjærester og samboere liksom, eller bare romkamerater?

ja vi er det, men jeg føler meg ikke så kosete for tiden med alle disse tankene...

hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...