Gå til innhold

primær herpetisk gingevitt

Anbefalte innlegg

min gutt på2 år fikk høy feber over 3 dager og snørr samt sprukken tromhinne i begge ører. Deretter flere sår i munnen og hovent blødende tannkjøtt. han hadde kjempe vondt og ville ikke spise på 10-14 dager. Legen sa dette var primær herpes utbrudd uten å ta prøve. Etter en uke fikk jeg stort og vondt sår på tunge deretter flere sår/blemmer på tannkjøtt i hele munnen samt sykdomsfølelse i kroppen.. Kan den diagnosen stemme? At også jeg som voksen også ble så syk. Er det flere typer herpes, kan det være noe annet? Ingen andre rundt oss har fått dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206123-prim%C3%A6r-herpetisk-gingevitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Etter din beskrivelse kan symptomene skyldes herpes. Jeg ville tro at du fikk symptomene noen dager etter at din sønn hadde symptomer peker også i denne retningen. Ved typiske tilfeller kan det være ganske greit å stille diagnose på grunnlag av klinisk undersøkelse, selv uten prøve. Det som kanskje får meg til å være litt betenkt om diagnosen er at det er meget sjelden at førstegangs herpes angriper ørene. Derimot det er ganske typisk at det sitter i munn og tannkjøttet. Det kan tenkes at du er blant de relativt få som ikke hadde herpes tidligere, og du ble da infisert av din sønn.

Det er to typer av herpes virus, type 1 og 2. De fleste infeksjoner over beltestedet skyldes type 1, men type 2 nå utgjør ca 20% av disse infeksjonene.

Om det kan være noe annet? Noen andre virus, f. eks. enkelte typer av enterovirus familien kan forårsake lignende symptomer, og kan ikke utelukkes helt.

Herpes infeksjoner kan behandles med Zovirax, men det er en forutsetning at behandlinge igangsettes meget raskt etter utbryddet. Slik jeg opfatter utviklingen hos dere ville behandlingen nå kommme i seneste laget til å få noen effekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...