Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er rett å si på eller i stua? Jeg har alltid sagt i stua, men ser flere og flere som skriver på stua... Sier jo på kjøkkenet og på soverommet f.eks, men i gangen.

Er det en regel for det?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg sier både i og på stua, men mest "på stua" kanskje... Sier også gjerne "på gangen".

Skrevet

Har lurt på det samme. Jeg sier, som deg, i stua, men mange sier på stua, bl.a flere av de jeg omgås mest. Har tatt meg selv i å si det samme som dem, men jeg liker det ikke :-)

Synes det høres feil ut.

På samme måte høres det grusomt feil ut når folk sier: "Jeg har lagt i senga helt til kl ti!"

Skrevet

Jeg sier både i og på stua, men mest "på stua" kanskje... Sier også gjerne "på gangen".

"på gangen" sier jeg bare hvis det er snakk om straff av elever. ;)

Skrevet

Har lurt på det samme. Jeg sier, som deg, i stua, men mange sier på stua, bl.a flere av de jeg omgås mest. Har tatt meg selv i å si det samme som dem, men jeg liker det ikke :-)

Synes det høres feil ut.

På samme måte høres det grusomt feil ut når folk sier: "Jeg har lagt i senga helt til kl ti!"

Lagt er jo bøyd legge, ikke ligge. Det er jo feil.

Skrevet

Jeg sier hvertfall "i stua". Høres unaturlig ut med "på" for min del.

Annonse

Skrevet

Jeg sier i stua. Eller i stovo som det heter på min dialekt :o)

Skrevet

Det heter i stua.

Ikke storme inn i stuen uten å ta av seg luen, det var ikke pent, glemte du det rent?

Skrevet

Jeg sier "i stua", og trodde "på stua" var en eller annen form for dialekt.

Skrevet

Ja, enig i det.. Jeg er faktisk ikke helt sikker på om jeg sier "på gangen" i andre sammenhenger? Får prøve å følge litt med meg selv når jeg prater ;-)

Skrevet

Men de sier det i Sarpsborg

Skrevet

Jeg vet det - men det er så mange som sier det her i Kristiansand nå, og det var det ikke for 15 år siden.

Og det er faktisk folk på min alder (30-årene) som er de verste! Huff!

Dialekten her er egentlig "Æ har _logge_ i senga te klokka

ti"

Og:

"Æ har _sodde_ i stua å sett på TV"

Annonse

Skrevet

Helt ening meg deg. På kjøkkenet og soverommet, i stua og gangen.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

*På* stua får meg til å tenke sykehus. Jeg sier *i* stua, på kjøkkenet, på soverommet, på badet og på dass. Men definitivt i stua.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Samme tenker jeg, det heter *i* gangen. :-)

Skrevet

På stua,på kjøkkenet,på badet og i gangen blir riktig for meg.

Skrevet

I stua, i kjelleren, i boden, i/på gangen, på badet, på kjøkkenet, på soverommet, på loftet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...