Gjest papirtiger Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Det er vel heller ikke det som er poenget? Poenget er vel å treffe folk? Hvis det er for å ha et bevis på å være intelligent, så tror jeg heller jeg lar det være. Siden jeg ikke er medlem i Mensa, så aner jeg ikke hva som er poenget med foreningen. Men, hvis det er venner du er ute etter...så ta høyde for at folk utenfor mensa kanskje ler av foreningen og dets medlemmer. Og pass på det med jobb...du vil sikkert bli respektert for den du er, ikke miste respekten pga mensa 0 Siter
Glimtipper Skrevet 14. november 2005 Forfatter Skrevet 14. november 2005 "Det er trist for deg om du er en person som ville skrevet et innlegg for å bevise for alle at du er intelligent" Husk nå på at IQ (som er det som måles med slike tester) ikke er det samme som intelligens. Det er flere tiår siden forskere gikk bort fra den fjollete definisjonen. ".................................." Jada. Men det var nå det personen uten signatur mente jeg hadde gjort, -skrevet et innlegg om hvor smart jeg er. Uansett betyr nå ikke disse ordene så mye. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 14. november 2005 Forfatter Skrevet 14. november 2005 Plager meg ikke i det hele tatt. Du må gjerne melde deg inn i ti IQ-klubber for min del. Takk skal du ha! Det var generøst! 0 Siter
Glimtipper Skrevet 14. november 2005 Forfatter Skrevet 14. november 2005 Siden jeg ikke er medlem i Mensa, så aner jeg ikke hva som er poenget med foreningen. Men, hvis det er venner du er ute etter...så ta høyde for at folk utenfor mensa kanskje ler av foreningen og dets medlemmer. Og pass på det med jobb...du vil sikkert bli respektert for den du er, ikke miste respekten pga mensa Jeg tror jeg har konkludert med at det er liten vits. Vet ikke helt hva jeg skal med venner med spesielt høy IQ heller, da 0 Siter
Gjest rewa Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 -ler- Nei, det var det ikke. Jeg har ikke fått tilbud, men vet den vanlige IQ grensen (det varierer litt). Og den er faktisk ikke så uoverkommelig høy. Det er trist for deg om du er en person som ville skrevet et innlegg for å bevise for alle at du er intelligent, men det er andre sider ved meg som jeg håper andre heller legger merke til. Da hadde jeg nok heller skrevet et jeg-er-utrolig-snill innlegg. Eller kanskje et jeg-er-en-god-venn innlegg. Skal vi liksom tyde hovedinnlegget ditt som om du IKKE er intelligent? Du legger jo opp til det selv. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Ja, det griseharry. Jeg har møtt noen mensamedlemmer, av den typen som gjerne skryter av det, og det er noe seriøst galt med disse menneskene. Det er godt mulig de er faen så intelligente hvis det kommer til stykket, men de framstår ikke sånn. Se på Tufte-gutta. Nå skal jeg naturligvis ikke si noe negativt om disse søte snålingene som bare løper rundt i sin egen fredelige verden og er rare, men de er nok intelligente som få, men er de veldig smarte når det kommer til stykket? Smarte folk har antenner også, det ser ut til å være en mangelvare hos en del mensafolk. Noen som så programmet med Thomas Giertsen? Han var jo med Mensa-folket (også en fra Tufte) på tur, og for noen folk! Den nedlatende holdningen han skapningen som snakket mest av dem så ut til å inneha overfor det han kalte "vanlige folk", er typisk for de mensafolka jeg har møtt, og det sier alt. Men nå er det vel mensamedlemmer og det er mensamedlemmer. En ting er det tross alt å ta en test på nettet og så takke ja til medlemskap, noe annet er det når man er aktive medlemmer som omgåes fordi man trenger å være sammen med "andre intelligente". De skulle visst hvor intelligente de faktisk ser ut! 0 Siter
DarkPink Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 "Og missing out en av de..." Vel... Hvem som helst kan jo hevde det :-) "................................." Og dere får aldri vite hvem som faktisk snakker sant, så lenge dere er så gjerrige med auditionene deres =p 0 Siter
Glimtipper Skrevet 14. november 2005 Forfatter Skrevet 14. november 2005 Skal vi liksom tyde hovedinnlegget ditt som om du IKKE er intelligent? Du legger jo opp til det selv. Du kan tyde det akkurat slik du vil. Jeg sa heller ikke at det gjaldt meg selv i hovedinnlegget. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Var det en test på nettet du tok? Vet ikke om de betyr så mye, men hvis de gjør så var datteren min på 14 også bare 2 poeng unna å kunne melde seg inn. Ikke at jeg har tenkt å anbefale henne det akkurat;) Selv hadde fikk jeg en Iq på 111. Jeg håper ikke dette sier så mye om Iq. Da er jeg langt dummere enn henne. Jeg tror at de som gjør det bra på disse testene er de som er flinke i matte. Hun har 6 der, og selv var jeg middelmådig. Men jeg liker ikke å tro at jeg er dummmere enn 14-åringen min altså. Det skal vel litt mere til å måle den egentlige Iq, en bare å plukke ut riktige figurer? 0 Siter
Prozak Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Jada. Men det var nå det personen uten signatur mente jeg hadde gjort, -skrevet et innlegg om hvor smart jeg er. Uansett betyr nå ikke disse ordene så mye. "Uansett betyr nå ikke disse ordene så mye." Nei, og ja :-) Det er en veldig utbredt misforståelse å sidestille IQ og "intelligens". Førstnevnte er en meget snever faktor, som kun tar sikte på å måle og beskrive evnen til logikk og assosiasjoner - slike fjollete oppgaver som IQ-tester består av. Jo raskere du løser oppgavene, jo høyere IQ du har. Av dette følger logisk at jo mer du trener på slike oppgaver, jo høyere IQ får du - sannsynligvis inntil et viss grense som er mer eller mindre fast/flytende og individuell. "Intelligens" snakker om noe mye mer "bredt", og inkluderer bl.a ting som hvor flink man er til å bruke kunnskaper, tilegne seg kunnskaper, se sammenhenger, se ting i forhold til hverandre etc. Det sier seg selv at dette er veldig vanskelig (om ikke umulig) å måle i konkrete tall. Så kan man dra det enda lengre, og dele ting inn i "emosjonell intelligens" og blah-blah-blah. Det eneste de klassiske IQ-testene er nyttig til (bortsett fra som tidtrøyte for mensa-medlemmer) er å plukke ut individer som har resultater som er så langt mot den ene eller den andre siden, at det er tegn på at noe ikke er "som det skal være". Og andre liknende formål. Det er verdiløst for å plukke ut de mest intelligente individene i samfunnet. "................................." 0 Siter
Glimtipper Skrevet 14. november 2005 Forfatter Skrevet 14. november 2005 Ja, det griseharry. Jeg har møtt noen mensamedlemmer, av den typen som gjerne skryter av det, og det er noe seriøst galt med disse menneskene. Det er godt mulig de er faen så intelligente hvis det kommer til stykket, men de framstår ikke sånn. Se på Tufte-gutta. Nå skal jeg naturligvis ikke si noe negativt om disse søte snålingene som bare løper rundt i sin egen fredelige verden og er rare, men de er nok intelligente som få, men er de veldig smarte når det kommer til stykket? Smarte folk har antenner også, det ser ut til å være en mangelvare hos en del mensafolk. Noen som så programmet med Thomas Giertsen? Han var jo med Mensa-folket (også en fra Tufte) på tur, og for noen folk! Den nedlatende holdningen han skapningen som snakket mest av dem så ut til å inneha overfor det han kalte "vanlige folk", er typisk for de mensafolka jeg har møtt, og det sier alt. Men nå er det vel mensamedlemmer og det er mensamedlemmer. En ting er det tross alt å ta en test på nettet og så takke ja til medlemskap, noe annet er det når man er aktive medlemmer som omgåes fordi man trenger å være sammen med "andre intelligente". De skulle visst hvor intelligente de faktisk ser ut! Jeg må få sett dette programmet med Thomas Giertsen som alle refererer til, det virker morosamt Konklusjonen min er vel at du skal være ganske spesiell for å passe inn i Mensa, så da tror jeg heller jeg dropper det. Jeg er ganske normal og elendig på matte. Vil nok føle meg ganske så dum 0 Siter
DarkPink Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Var det en test på nettet du tok? Vet ikke om de betyr så mye, men hvis de gjør så var datteren min på 14 også bare 2 poeng unna å kunne melde seg inn. Ikke at jeg har tenkt å anbefale henne det akkurat;) Selv hadde fikk jeg en Iq på 111. Jeg håper ikke dette sier så mye om Iq. Da er jeg langt dummere enn henne. Jeg tror at de som gjør det bra på disse testene er de som er flinke i matte. Hun har 6 der, og selv var jeg middelmådig. Men jeg liker ikke å tro at jeg er dummmere enn 14-åringen min altså. Det skal vel litt mere til å måle den egentlige Iq, en bare å plukke ut riktige figurer? Ja, og dessuten så har mange av de som er medlem "trent" ved å ta veldig, veldig mange sånne tester. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 14. november 2005 Forfatter Skrevet 14. november 2005 Var det en test på nettet du tok? Vet ikke om de betyr så mye, men hvis de gjør så var datteren min på 14 også bare 2 poeng unna å kunne melde seg inn. Ikke at jeg har tenkt å anbefale henne det akkurat;) Selv hadde fikk jeg en Iq på 111. Jeg håper ikke dette sier så mye om Iq. Da er jeg langt dummere enn henne. Jeg tror at de som gjør det bra på disse testene er de som er flinke i matte. Hun har 6 der, og selv var jeg middelmådig. Men jeg liker ikke å tro at jeg er dummmere enn 14-åringen min altså. Det skal vel litt mere til å måle den egentlige Iq, en bare å plukke ut riktige figurer? IQ er en ting, intelligens er noe annet. Intelligenstester må dekke over ganske mye annet enn kun logikk, for å være noe særlig aktuelle. Jeg gjør det tålig bra på IQ tester, men de kan man lære seg å gjøre det bra på. Jeg er elendig i matte, mest på grunn av manglende interesse for det, tror jeg. Skjønner ikke matte intuitivt. Datteren din kan nok ha høyere IQ enn deg, men om det var en mer fullstendig intelligenstest, så hadde sikkert du scoret bedre enn henne *trøste, trøste* 0 Siter
Prozak Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Var det en test på nettet du tok? Vet ikke om de betyr så mye, men hvis de gjør så var datteren min på 14 også bare 2 poeng unna å kunne melde seg inn. Ikke at jeg har tenkt å anbefale henne det akkurat;) Selv hadde fikk jeg en Iq på 111. Jeg håper ikke dette sier så mye om Iq. Da er jeg langt dummere enn henne. Jeg tror at de som gjør det bra på disse testene er de som er flinke i matte. Hun har 6 der, og selv var jeg middelmådig. Men jeg liker ikke å tro at jeg er dummmere enn 14-åringen min altså. Det skal vel litt mere til å måle den egentlige Iq, en bare å plukke ut riktige figurer? "Jeg håper ikke dette sier så mye om Iq." Det er nettopp det det gjør, og ingenting annet. IQ er en måleenhet for hvor raskt og effektivt en kan løse slike oppgaver (hovedsaklig matriseoppgaver). "Da er jeg langt dummere enn henne. Jeg tror at de som gjør det bra på disse testene er de som er flinke i matte." Mer logikk enn matematikk, tror jeg. Men en ganske snever form for logikk. Matematikk som fag går på å se ting i en mye større sammenheng enn matriseoppgavene i en IQ-test. "Det skal vel litt mere til å måle den egentlige Iq, en bare å plukke ut riktige figurer?" Du blander "IQ" og "intelligens". IQ er nettopp dette - en gammeldags måleform som for lenge siden har blitt klassifisert som kun et verktøy for snevre formål. "Intelligens" er noe mye bredere, og sannsynligvis ganske så umulig å tallfeste. ".................................." 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Jeg må få sett dette programmet med Thomas Giertsen som alle refererer til, det virker morosamt Konklusjonen min er vel at du skal være ganske spesiell for å passe inn i Mensa, så da tror jeg heller jeg dropper det. Jeg er ganske normal og elendig på matte. Vil nok føle meg ganske så dum Ja, det er spesielle folk. Nå sier jeg selvfølgelig ikke at alle med gode mattekunnskaper og dermed høy score på mensatesten er spesielle, men det er nok spesielle folk som føler et behov for å få bekreftet sin intelligens med å omgåes andre raringer. De er jo ikke engang intelligente nok til å forstå hvor lite intelligente de virker, noe som for øvrig burde være et strålende bevis på at iq og intelligens ikke alltid følger hverandre som hånd i hanske. 0 Siter
Prozak Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Og dere får aldri vite hvem som faktisk snakker sant, så lenge dere er så gjerrige med auditionene deres =p Vi erfarer at de som virkelig vil, de klarer å grine seg til en audition før eller siden :-) I prinsippet skal det jo ikke mer til enn en anbefaling fra en av toppmedlemmene *hydr* "...................................." 0 Siter
Glimtipper Skrevet 14. november 2005 Forfatter Skrevet 14. november 2005 "Uansett betyr nå ikke disse ordene så mye." Nei, og ja :-) Det er en veldig utbredt misforståelse å sidestille IQ og "intelligens". Førstnevnte er en meget snever faktor, som kun tar sikte på å måle og beskrive evnen til logikk og assosiasjoner - slike fjollete oppgaver som IQ-tester består av. Jo raskere du løser oppgavene, jo høyere IQ du har. Av dette følger logisk at jo mer du trener på slike oppgaver, jo høyere IQ får du - sannsynligvis inntil et viss grense som er mer eller mindre fast/flytende og individuell. "Intelligens" snakker om noe mye mer "bredt", og inkluderer bl.a ting som hvor flink man er til å bruke kunnskaper, tilegne seg kunnskaper, se sammenhenger, se ting i forhold til hverandre etc. Det sier seg selv at dette er veldig vanskelig (om ikke umulig) å måle i konkrete tall. Så kan man dra det enda lengre, og dele ting inn i "emosjonell intelligens" og blah-blah-blah. Det eneste de klassiske IQ-testene er nyttig til (bortsett fra som tidtrøyte for mensa-medlemmer) er å plukke ut individer som har resultater som er så langt mot den ene eller den andre siden, at det er tegn på at noe ikke er "som det skal være". Og andre liknende formål. Det er verdiløst for å plukke ut de mest intelligente individene i samfunnet. "................................." Ja, jeg vet alt dette Mente bare at det ikke hadde så mye betydning i innlegget som var mitt svar til Ikke signert. Poenget mitt der var bare at jeg ikke skriver innlegg for å fortelle mennesker hvor smart jeg er, og det fikk jeg fram om jeg brukte IQ eller intelligens som betegnelse 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Ja, og dessuten så har mange av de som er medlem "trent" ved å ta veldig, veldig mange sånne tester. Jeg tror det skal være et gjennomsnitt på de første 3 testene. Jeg tok bare en test, og hadde mye tid til overs, så jeg kunne kanskje gjort det bedre om jeg hadde tatt meg tid. Hun tok to tester og var først 7 poeng unna og andre gangen 2 poeng unna. Hun prøvde ikke en tredje gang. Man har forskjellige ting man er flink til, og dette er tydeligvis noe som ligger for henne, men ikke for meg.Og det var ikke noe overraskende egentlig. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 14. november 2005 Forfatter Skrevet 14. november 2005 Ja, det er spesielle folk. Nå sier jeg selvfølgelig ikke at alle med gode mattekunnskaper og dermed høy score på mensatesten er spesielle, men det er nok spesielle folk som føler et behov for å få bekreftet sin intelligens med å omgåes andre raringer. De er jo ikke engang intelligente nok til å forstå hvor lite intelligente de virker, noe som for øvrig burde være et strålende bevis på at iq og intelligens ikke alltid følger hverandre som hånd i hanske. Jeg håpet på hybrider, som var sosialt og logisk intelligente. Men det var nok litt usannsynlig Hvilken kanal går det programmet med Thomas Giertsen? Kanskje de har det på webtv. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Jeg håpet på hybrider, som var sosialt og logisk intelligente. Men det var nok litt usannsynlig Hvilken kanal går det programmet med Thomas Giertsen? Kanskje de har det på webtv. Du finner det helt sikkert på tv2s web-tv! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.