Gå til innhold

Hvor lenge bruke Seretide?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt påvist astma i ett år, dette artet seg tidligere som tidvis mye slim i halsen, tørrhoste og særlig problemer med tett hals om vinteren. Etter jeg begynte på Seretide morgen og kveld har dette gått helt bort. Har aldri hatt et anfall. Hvor lenge skal jeg gå på Seretide, og er det noen farer ved langtidsbruk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206191-hvor-lenge-bruke-seretide/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei JonTerry,

det er kjempefint at du nå har blitt symptomfri på behandlingen med Seretide, det er jo det man ønsker å oppnå med bruk av en slik medisin. ettersom du er symptomfri kan du ta kontakt med legen din igjen og få tatt nye prøver av lungefunksjonen din. hvi s du bruker eks 50/250 så kan du prøve å trappe ned til en lavere dose og se om du fortsatt er symptomfri, og så kan dere ta det derfra.

Det er viktig at du ikke slutter med Seretide, for den hjelper til med å bekjempe betennelsen i luftveiene dine som gir deg symptomer. Det er liten fare for bivirkninger av lang tids bruk av inhalasjonssteroider, ofte er det verre konsekvenser av å ha langvarige symptomer. Det meste av medikamentet kommer rett dit det skal- i lungene - og ikke i blodet slik som når man tar kortison i tablettform.

Snakk med legen din om dere ikke kan prøve å redusere dosen av seretide, eks 50/100 eller kun en dose om dagen og ikke to.

Håper dette hjalp litt.

med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...