Gjest prust Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Vi har invitert to gode vennepar til middag lørdag kveld. Vi la lista veldig høyt i fjor, og hadden DEN gourmetkvelden sammen med dem. Nå har vi ikke den samme kreativiteten og tiden til forberedelse, så vi trenger sårt noen tips til forrett, hovedrett og dessert. Det skal være noe flott (ikke pizza eller lasagne), helst ikke mye stekt (mannen min har litt problemer med hardt stekt mat) og det skal smake GODT! Som i fjor ser vi for oss en helaften med god vin og god stemning:-) 0 Siter
DarkPink Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Hovedrett er jeg ikke noe særlig på, men til forrett vil jeg anbefale en frisk, gresk salat. Fetaost, agurk, tomat, osv, det _er_ så friskt og nydelig! Eller minestronesuppe, eller hjemmelaget tzatsiki. Til dessert foreslår jeg Charlotte Roussau, superenkel å lage og vanvittig god. Fromasj med rullekake utenpå, finner garantert oppskriften på nettet. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Hva med noe så enkelt som melon med spekeskinke til forrett. Denne til hovedrett: Chicken Parisienne 6 medium kyllingbryst 1.2 dl tørr hvitvin 3 dl cambell champignonsuppe 1 boks champignoner 2.4 dl kremfløte paprikapulver salt Putt kylling i en form, salt. Hell på hvitvin, suppe, champignoner og fløte. Krydre med paprika. 185’c 1 - 1 ½ time Serveres med ris og salat Og kanskje en ostekake til dessert som kan lages dagen i forveien. Eller så kan du lage en fransk sjokoladekake og servere is og varme bjørnebær til. 0 Siter
serendipity Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Hovedrett er jeg ikke noe særlig på, men til forrett vil jeg anbefale en frisk, gresk salat. Fetaost, agurk, tomat, osv, det _er_ så friskt og nydelig! Eller minestronesuppe, eller hjemmelaget tzatsiki. Til dessert foreslår jeg Charlotte Roussau, superenkel å lage og vanvittig god. Fromasj med rullekake utenpå, finner garantert oppskriften på nettet. Eller minestronesuppe, ELLLER hjemmelaget tzatsiki. Du tenkte vel mer på tstatsikien i sammenheng med den greske salaten? 0 Siter
DarkPink Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Eller minestronesuppe, ELLLER hjemmelaget tzatsiki. Du tenkte vel mer på tstatsikien i sammenheng med den greske salaten? Nei, jeg er bare frelst på gresk mat =) I Hellas serveres Tzatsiski alene som forrett. Da tenker jeg ikke på en boks med rømme rørt ut med tzatsiki-dip, men en litt tykkere "grøt" som det blir når det er hjemmelaget, og gjerne litt agurk og tomat ved siden av. 0 Siter
Speak Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Forrett: Blomkålsuppe. Kok blomkål og purreløk m.salt, pepper og grønnsaksbuljong. Bruk stavmikser. Tilsett litt melk/fløte og smør. Evt. jevnes med maisena. Fres små blomkålbuketter og små loffeterninger i en blanding av olje og smør (ikke margarin). Salt, pepper + finhakket hvitløksfedd som legges inn helt på slutten. Dvs. leggs i panna røres rundt og sett panna til side. Dette legges på toppen av suppa ved servering m. litt finhakket purreløk. Veldig godt og dekorativt. 0 Siter
flowy Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Hva med kyllingfilet surret med bacon, ovnstekte poteter og varm mozarellasalat? 0 Siter
Dory Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Kanskje noen synes det er tidlig, og noen vil ikke ha julemat før jul. Men pinnekjøtt er digg da:)) Hjemmelaget gryterett. Rømmegrøt m/ spekemat. Paier (feks lage ulike paier. En med skinke, osv) m/ gresk salat til. Hel laks som du har i ovnen med folie. (Og putter inn champiniong osv) Baccalao (vet ikke om det er vanskelig å lage eller ikke, har ikke lagd det. Men det er mehget godt synes jeg:) Is med varme bær til dessert er enkelt og godt. Kos dere:) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Carpaccio til forrett. Gjerne av tunfisk, det er helt nydelig! Helstekt entrecote til hovedrett. Med en kraftig rødvinssaus og råstekte poteter med timian til. Og glaserte babygulrøtter, f.eks. Eller kanskje en puré av jordskokk. Og sjokoladefondant til dessert. Yømmi... Be annegunn komme med vintips som passer til, hun er helt konge på det. 0 Siter
Dory Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Forrett: Blomkålsuppe. Kok blomkål og purreløk m.salt, pepper og grønnsaksbuljong. Bruk stavmikser. Tilsett litt melk/fløte og smør. Evt. jevnes med maisena. Fres små blomkålbuketter og små loffeterninger i en blanding av olje og smør (ikke margarin). Salt, pepper + finhakket hvitløksfedd som legges inn helt på slutten. Dvs. leggs i panna røres rundt og sett panna til side. Dette legges på toppen av suppa ved servering m. litt finhakket purreløk. Veldig godt og dekorativt. *Nam nam* Det hørtes godt ut. Dette skal jeg notere meg:) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Carpaccio til forrett. Gjerne av tunfisk, det er helt nydelig! Helstekt entrecote til hovedrett. Med en kraftig rødvinssaus og råstekte poteter med timian til. Og glaserte babygulrøtter, f.eks. Eller kanskje en puré av jordskokk. Og sjokoladefondant til dessert. Yømmi... Be annegunn komme med vintips som passer til, hun er helt konge på det. u/t 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Carpaccio til forrett. Gjerne av tunfisk, det er helt nydelig! Helstekt entrecote til hovedrett. Med en kraftig rødvinssaus og råstekte poteter med timian til. Og glaserte babygulrøtter, f.eks. Eller kanskje en puré av jordskokk. Og sjokoladefondant til dessert. Yømmi... Be annegunn komme med vintips som passer til, hun er helt konge på det. Nå blei jeg jævlig sulten, ass! 0 Siter
serendipity Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Nei, jeg er bare frelst på gresk mat =) I Hellas serveres Tzatsiski alene som forrett. Da tenker jeg ikke på en boks med rømme rørt ut med tzatsiki-dip, men en litt tykkere "grøt" som det blir når det er hjemmelaget, og gjerne litt agurk og tomat ved siden av. JA, jeg diger også gresk mat, men KUN tsatsiki synts jeg ikke er "nok". Jeg vil ha gresk salat ved siden av.. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Hovedrett er jeg ikke noe særlig på, men til forrett vil jeg anbefale en frisk, gresk salat. Fetaost, agurk, tomat, osv, det _er_ så friskt og nydelig! Eller minestronesuppe, eller hjemmelaget tzatsiki. Til dessert foreslår jeg Charlotte Roussau, superenkel å lage og vanvittig god. Fromasj med rullekake utenpå, finner garantert oppskriften på nettet. Har du en god oppskrift på sånn derre tzatiki eller hva det nå heter. Har smakt det, og kunne godt tenke meg å lage det... 0 Siter
serendipity Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Carpaccio til forrett. Gjerne av tunfisk, det er helt nydelig! Helstekt entrecote til hovedrett. Med en kraftig rødvinssaus og råstekte poteter med timian til. Og glaserte babygulrøtter, f.eks. Eller kanskje en puré av jordskokk. Og sjokoladefondant til dessert. Yømmi... Be annegunn komme med vintips som passer til, hun er helt konge på det. Var ikke dette mat som er mye stekt? Både stekte poteter og kjøtt. Men for andre.... *yummi* 0 Siter
annegunn Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Carpaccio til forrett. Gjerne av tunfisk, det er helt nydelig! Helstekt entrecote til hovedrett. Med en kraftig rødvinssaus og råstekte poteter med timian til. Og glaserte babygulrøtter, f.eks. Eller kanskje en puré av jordskokk. Og sjokoladefondant til dessert. Yømmi... Be annegunn komme med vintips som passer til, hun er helt konge på det. Skal vi se... Tunfiskcarpaccio: Hva med en tørr hvitvin med god fylde, for eksepel en god burguder? Ihvertfall ikke noe nye verden. Eventuelt en frisk rosevin, om ikke polet har solgt ut Rosaura'n. Helstekt biff: Her trengs kraftig rødvin. Jeg ville nok gått for Rhone, kanskje en Crozes Hermitage? Eller en litt eldre Bordeauxvin. Om dere trenger en litt lettere kjøttvin - kanskje Rioja? Og til sjokkisdesserten: Noe søtt, hvitt med en god del syre. Helst Sauternes. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Hva med noe så enkelt som melon med spekeskinke til forrett. Denne til hovedrett: Chicken Parisienne 6 medium kyllingbryst 1.2 dl tørr hvitvin 3 dl cambell champignonsuppe 1 boks champignoner 2.4 dl kremfløte paprikapulver salt Putt kylling i en form, salt. Hell på hvitvin, suppe, champignoner og fløte. Krydre med paprika. 185’c 1 - 1 ½ time Serveres med ris og salat Og kanskje en ostekake til dessert som kan lages dagen i forveien. Eller så kan du lage en fransk sjokoladekake og servere is og varme bjørnebær til. Melon og spekeskinke og salat hadde vi i fjor til forrett :-) Den hørtes god ut, den kyllingen din! Skal tenke på det! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Forrett: Blomkålsuppe. Kok blomkål og purreløk m.salt, pepper og grønnsaksbuljong. Bruk stavmikser. Tilsett litt melk/fløte og smør. Evt. jevnes med maisena. Fres små blomkålbuketter og små loffeterninger i en blanding av olje og smør (ikke margarin). Salt, pepper + finhakket hvitløksfedd som legges inn helt på slutten. Dvs. leggs i panna røres rundt og sett panna til side. Dette legges på toppen av suppa ved servering m. litt finhakket purreløk. Veldig godt og dekorativt. Det hørtes godt ut. Men vi har litt aversjon mot blomkålsuppe, etter en kvalmende opplevelse i studietida.... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Hva med kyllingfilet surret med bacon, ovnstekte poteter og varm mozarellasalat? Mmmmmm! Deilig! Men mannen min kan ikke ha stekt bacon. Må prøve å finne noe annet. 0 Siter
annegunn Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Nå blei jeg jævlig sulten, ass! Ikke jeg ;( 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.