Gjest blomsterløk Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Hm? Frukt og ting som står på bord er da til alle om en først har fått komme på besøk?! Vil jeg ikke dele noe legger jeg det utilgjengelig. Frukt, godter,potetgull og kjeks plassert o strategiske fatog boller er til felles avnyttelse i min verden, jeg hadde blitt sykt stuss om jeg ikke fikk druer om det var druer på bordet. Litt i kategori dopapir liksom, en kan ikke ikke gi bort;-) Nå mener jeg også at druer og frukt er en ganske beskjeden ting å bomme;-) Folk som drikker opp rødvinen min, eller sniker seg innpå nøye tilmålt middagsmat, sånn at jeg ikke får noe sjæl, kan på den annen side være annoying. Men jeg har nok aldri vurdert å kjipe på frukten..Tredve spenn eller ikke..;-) Enig med deg, Laguna!! 0 Siter
frosken Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Hm? Frukt og ting som står på bord er da til alle om en først har fått komme på besøk?! Vil jeg ikke dele noe legger jeg det utilgjengelig. Frukt, godter,potetgull og kjeks plassert o strategiske fatog boller er til felles avnyttelse i min verden, jeg hadde blitt sykt stuss om jeg ikke fikk druer om det var druer på bordet. Litt i kategori dopapir liksom, en kan ikke ikke gi bort;-) Nå mener jeg også at druer og frukt er en ganske beskjeden ting å bomme;-) Folk som drikker opp rødvinen min, eller sniker seg innpå nøye tilmålt middagsmat, sånn at jeg ikke får noe sjæl, kan på den annen side være annoying. Men jeg har nok aldri vurdert å kjipe på frukten..Tredve spenn eller ikke..;-) Enig:-) Hvis man ikke har råd til at andres unger tar noen druer, så ville jeg ha plassert druene i kjøleskap eller lignende. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Jeg er enig med deg. Det jevner seg stort sett ut. Noen ganger er ungene her og noen ganger er ungene hos andre. Hvis man skal begynne å telle i kroner og øre, får man nok å gjøre. Gidder ihverfall ikke jeg. Har jeg nok middag, får kameraten også. Er det derimot 3 kamerater på besøk, får ingen av dem. Det synes jeg høres naturlig ut. Det klart er det ikke nok middag til en drøss nabounger er det ikke det,og ingen kan klandres for det... men jeg synes det er usle tilstander om en ikke kan få en banan borte hos folk lenger..;-) Jeg fikk litt høye øyenbryn når jeg leste innlegget.. Jeg tar hvertfall ting som er satt frem på fat, dvs jeg spør jo først, men det er i grunn for syns skyld. Jeg hadde blitt sjokka om jeg ikke fikk ta drue! :-o Og folk kan stort sett ta hva de vil hos meg, innenfor rimelighetens grenser, og bananer og druer er sånn ca 14mil innenfor rimelighetens grenser, og som sagt, jeg har dårlig råd. :-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Enig:-) Hvis man ikke har råd til at andres unger tar noen druer, så ville jeg ha plassert druene i kjøleskap eller lignende. Ja, også synes jeg det er vel sørgelige tilstander den dagen man seriøst begynner å nekte noen å ta en neve frukt..;-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Enig med deg, Laguna!! :-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Hi, hi.... gutten til noen venner av oss hadde stadig noen hjemme på besøk når foreldrene jobbet. De kunne fortære 4-5 bananer hver, og de gikk og forsynte seg i skapet altså ). Jo, jo..Men jeg kan fortsatt ikke helt se at det er noen skandale jeg da..;-) Klart alle bekker små blir en stot å og alt det der, men jeg synes virkelig ikke en kan tenke sånn. Jeg har ikke unger, men nok av venner og noen med unger og, og jeg kan aldri huske å ha stusset på at noen av de har tatt en frukt eller fem, eller lagd seg noe på kjøkkenet. Det blir liksom så utrivelig om en skal regne på sånt. :-) 0 Siter
Gjest forskjell på barn og voksne Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Det synes jeg høres naturlig ut. Det klart er det ikke nok middag til en drøss nabounger er det ikke det,og ingen kan klandres for det... men jeg synes det er usle tilstander om en ikke kan få en banan borte hos folk lenger..;-) Jeg fikk litt høye øyenbryn når jeg leste innlegget.. Jeg tar hvertfall ting som er satt frem på fat, dvs jeg spør jo først, men det er i grunn for syns skyld. Jeg hadde blitt sjokka om jeg ikke fikk ta drue! :-o Og folk kan stort sett ta hva de vil hos meg, innenfor rimelighetens grenser, og bananer og druer er sånn ca 14mil innenfor rimelighetens grenser, og som sagt, jeg har dårlig råd. :-) Noe sier meg at du ikke har barn..? Og ikke får besøk av barn heller? Flere ganger i uka? Har aldri opplevd at en voksen person har spist en hel bolle med frukt (eller godteri) hvis h*n er på besøk hos meg. Noen barn har ikke disse sperrene. Det er nyttesløst å forvente samme oppførsel av barn og voksne som er på besøk. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Noe sier meg at du ikke har barn..? Og ikke får besøk av barn heller? Flere ganger i uka? Har aldri opplevd at en voksen person har spist en hel bolle med frukt (eller godteri) hvis h*n er på besøk hos meg. Noen barn har ikke disse sperrene. Det er nyttesløst å forvente samme oppførsel av barn og voksne som er på besøk. Det som sier deg at jeg ikke har barn er at jeg skrev det svart på hvitt i den tråden du svarer meg i nå kanskje? Sånn blandt annet?;-) Nei, jeg har ikke det,men jeg har mye besøk, og enkelte har unger også. Men nei, det er ikke unger her flere ganger i uka. Men uansett omstendigheter hadde jeg aldri nekta å gi bort frukt, eller sattmeg tilå regne på hva det kosta. Det er rett og slett alt for utrivelig som tankegang, det er direkte dritgjerrig, sorry. Jeg ville seriøst aldri tenkt tanken engang. Frisk frukt ( og andre ting) er til for å spises, og får jeg besøk er det hyggelig, og da får vi dele litt. Enten besøket 4 eller 54 i år, liksom. Når jeg var lita hadde jeg og broren min masse venner inn og ut av huset, og mutter nektet selvsagt aldri kompisene en brødskive eller en banan. Pokker heller da, det hadde vært noe..;-) Jeg håper da VIRKELIG jeg aldri begynner å kjipe på frukt og ærlig talt tviler jeg også på det;-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Hm? Frukt og ting som står på bord er da til alle om en først har fått komme på besøk?! Vil jeg ikke dele noe legger jeg det utilgjengelig. Frukt, godter,potetgull og kjeks plassert o strategiske fatog boller er til felles avnyttelse i min verden, jeg hadde blitt sykt stuss om jeg ikke fikk druer om det var druer på bordet. Litt i kategori dopapir liksom, en kan ikke ikke gi bort;-) Nå mener jeg også at druer og frukt er en ganske beskjeden ting å bomme;-) Folk som drikker opp rødvinen min, eller sniker seg innpå nøye tilmålt middagsmat, sånn at jeg ikke får noe sjæl, kan på den annen side være annoying. Men jeg har nok aldri vurdert å kjipe på frukten..Tredve spenn eller ikke..;-) Amen! 0 Siter
frosken Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Ja, hvis man ikke vil gi frukt til alle barna i nabolaget, så får man droppe å gi frukt til ungen sin Det går vel an å dele opp frukten? Hvis det kommer fem unger på besøk her samtidig, så er det ikke gitt at jeg har fem hele epler å gi bort - men eplebiter kan alle som vil få :-) Jeg synes det er greit at unger spør om de kan få smake på ting som står fremme - og mener også at de må tåle vennlige avslag (som f.eks. når de sikler etter seigmenn på en tirsdag...*s*) 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Jo, jo..Men jeg kan fortsatt ikke helt se at det er noen skandale jeg da..;-) Klart alle bekker små blir en stot å og alt det der, men jeg synes virkelig ikke en kan tenke sånn. Jeg har ikke unger, men nok av venner og noen med unger og, og jeg kan aldri huske å ha stusset på at noen av de har tatt en frukt eller fem, eller lagd seg noe på kjøkkenet. Det blir liksom så utrivelig om en skal regne på sånt. :-) Problemet er kanskje at du ikke har disse ungene på besøk til å forsyne seg i matskapet hver eneste dag. Har selv 4 unger og hvis de har med venner hjem og skal spise 4 bananer hver så blir det fort 30 bananer pr. dag. En annen ting er at du tror du har saft, frukt eller brød og så er det tomt. Hvis man skal ha 7-8 stk. på besøk etter skolen hver dag og de spiser lunsj her så blir det faktisk rådyrt, det har vi faktisk ikke råd til. Det er noe helt annet når vi har voksne med unger på besøk, da er de bedt og for stort sett alltid noe å spise selvfølgelig. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Det går vel an å dele opp frukten? Hvis det kommer fem unger på besøk her samtidig, så er det ikke gitt at jeg har fem hele epler å gi bort - men eplebiter kan alle som vil få :-) Jeg synes det er greit at unger spør om de kan få smake på ting som står fremme - og mener også at de må tåle vennlige avslag (som f.eks. når de sikler etter seigmenn på en tirsdag...*s*) Problemet er vel ofte at mor og far ikke er hjemme når disse småslynglende spiser opp frukten, kjøttpålegget og godteriet som ligger i skapet ;-). 0 Siter
frosken Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Problemet er vel ofte at mor og far ikke er hjemme når disse småslynglende spiser opp frukten, kjøttpålegget og godteriet som ligger i skapet ;-). Jeg hadde satt grensen ved skapdøren. Skaprobbing for å finne restene av lørdagsgodtet er jeg ikke tilhenger av. Frukt som står fremme synes jeg derimot man må tillate at går med i dragsuget. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Jeg hadde satt grensen ved skapdøren. Skaprobbing for å finne restene av lørdagsgodtet er jeg ikke tilhenger av. Frukt som står fremme synes jeg derimot man må tillate at går med i dragsuget. Ja der er jeg helt enig, men vi har måttet si helt klart nei til alt. Hvis vi først sa ja til litt saft, noe frukt, en brødskive, så skulle de plutselig ha hver gang de var hos oss. Vi har ikke frukt stående framme i noen skål heller da. Men vi har ofte venner av ungene på overnattingsbesøk og da blir de vartet opp og får selvfølgelig masse god mat, men jeg er tilhenger av at unger stort sett skal spise mat hjemme. Det sier jeg til ungene mine også at de skal. 0 Siter
frosken Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Ja der er jeg helt enig, men vi har måttet si helt klart nei til alt. Hvis vi først sa ja til litt saft, noe frukt, en brødskive, så skulle de plutselig ha hver gang de var hos oss. Vi har ikke frukt stående framme i noen skål heller da. Men vi har ofte venner av ungene på overnattingsbesøk og da blir de vartet opp og får selvfølgelig masse god mat, men jeg er tilhenger av at unger stort sett skal spise mat hjemme. Det sier jeg til ungene mine også at de skal. Spise-mat hjemme regelen er vel grei nok dersom det er snakk om korte besøk. Skjønner at det kan være naturlig med litt firkantede regler dersom dere har mange unger og det ikke er voksne tilstede som kan hjelpe til med å regulere inntaket:-) Dersom det kan fungere, så er jeg tilhenger av inkludering også mht måltider når dette er naturlig. 0 Siter
Gjest Flystripa Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Ja, også synes jeg det er vel sørgelige tilstander den dagen man seriøst begynner å nekte noen å ta en neve frukt..;-) Jeg er tildels enig med deg. MEN her er det kanskje mer snakk om PLYNDRING av fruktfat. Jeg vet flere familier som ikke gidder bruke penger på frukt og grønt - det er jo forholdsvis dyre varer. Barn som vokser opp uten frukt på bordet hjemme, fråtser når de har muligheten = borte på besøk. Hvis sånne unger er på besøk ca hver dag og spiser seg _mette_ på frukt = MYE penger. Men dette vil ikke du skjønne før du får unger selv ;P Tenk deg at din 11 år gamle sønn har tre kompiser som fungerer som sluk! Og at de er innom flere ganger i uka. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Spise-mat hjemme regelen er vel grei nok dersom det er snakk om korte besøk. Skjønner at det kan være naturlig med litt firkantede regler dersom dere har mange unger og det ikke er voksne tilstede som kan hjelpe til med å regulere inntaket:-) Dersom det kan fungere, så er jeg tilhenger av inkludering også mht måltider når dette er naturlig. Jeg skjønner pointet med at andre unger skal få spise middag her, men jeg må ærlig si at jeg orker ikke. Jeg har fire unger og jeg vet at hvis en får lov utenom at det er noe spesielt, så kommr de andre også til å mase om det, og så er det igang på ukentlig basis. Vi var litt "snille" og lot venner stadig overnatte her og våre stadig overnatte borte, men det utviklet seg til å bli et vanvittig mas om overnatting hver eneste helg, så vi måtte sette ned foten der også. Alle har masse venner også så det er ikke den samme hver gang. De har selvfølgelig hatt venner på middag når de var mindre og hadde med seg besøk og yngstedattera også har det når hun har venner på besøk. En annen ting er at jeg er så lei av unger som ikke liker en dritt, inklusive mine egne, selvom middagen er høydepunktet samme hva ). 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Jeg er tildels enig med deg. MEN her er det kanskje mer snakk om PLYNDRING av fruktfat. Jeg vet flere familier som ikke gidder bruke penger på frukt og grønt - det er jo forholdsvis dyre varer. Barn som vokser opp uten frukt på bordet hjemme, fråtser når de har muligheten = borte på besøk. Hvis sånne unger er på besøk ca hver dag og spiser seg _mette_ på frukt = MYE penger. Men dette vil ikke du skjønne før du får unger selv ;P Tenk deg at din 11 år gamle sønn har tre kompiser som fungerer som sluk! Og at de er innom flere ganger i uka. Gutter på den alderen er virkelig sluk. I fjor så fikk sønnen min og kompisen ta plommer på plommetreet, og det var tømt i løpet av et par dager og det var mange plommer der altså. *Håper de fikk vondt i magen* :-) for plommesyltetøy fikk jeg ikke lagd. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Noe sier meg at du ikke har barn..? Og ikke får besøk av barn heller? Flere ganger i uka? Har aldri opplevd at en voksen person har spist en hel bolle med frukt (eller godteri) hvis h*n er på besøk hos meg. Noen barn har ikke disse sperrene. Det er nyttesløst å forvente samme oppførsel av barn og voksne som er på besøk. Jeg har barn ihvertfall. Det er da ikke verre enn at ungene får forsyne seg med en frukt hver, og deretter kan man sette bort fatet hvis det er slik de kaster seg over det. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Jeg har barn ihvertfall. Det er da ikke verre enn at ungene får forsyne seg med en frukt hver, og deretter kan man sette bort fatet hvis det er slik de kaster seg over det. Problemet kommer vel når ikke noen av foreldrene er hjemme til å styre det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.