Gjest KariKruskakli Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Problemet er vel ofte at mor og far ikke er hjemme når disse småslynglende spiser opp frukten, kjøttpålegget og godteriet som ligger i skapet ;-). Man må i grunnen regne med litt "svinn" Ungene må få lov å finne seg noe mat når jeg er på jobb, og det er bare hyggelig at de kan lage mat sammen med noen. Eldstedatteren pleier å ta med venninner hjem, og de lager seg ostesmørbrød og diverese annet. For meg er det viktigste at de rydder etter seg, så jeg slipper å komme hjem til et bomba kjøkken. Sønnen min har en kamerat som gikk å snoket i alle skap. Det irrtiterte meg. Mest fordi jeg synes det er frekt. Men han fant fort ut at vi ikke har noe godteri i skapene våre, så han ga vel opp. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Problemet kommer vel når ikke noen av foreldrene er hjemme til å styre det. jeg skrev et innlegg til deg om det. Vi jobber begge to, og jeg synes bare det er fint om de kan bøtte innpå med frukt. Problemet hos oss noen ganger er at frukten blir stående og råtne. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Man må i grunnen regne med litt "svinn" Ungene må få lov å finne seg noe mat når jeg er på jobb, og det er bare hyggelig at de kan lage mat sammen med noen. Eldstedatteren pleier å ta med venninner hjem, og de lager seg ostesmørbrød og diverese annet. For meg er det viktigste at de rydder etter seg, så jeg slipper å komme hjem til et bomba kjøkken. Sønnen min har en kamerat som gikk å snoket i alle skap. Det irrtiterte meg. Mest fordi jeg synes det er frekt. Men han fant fort ut at vi ikke har noe godteri i skapene våre, så han ga vel opp. Det er bare det at når jeg begynner å jobbe til året så er det tre av ungene mine som er hjemme alene etter skolen, hvis de tar med en seg en hver så blir de 6 stykker som skal lage seg mat og det kan bli litt voldsomt. Ungene mine er også litt sånn at gir vi de lillefingeren så tar de hele hånden ). Jeg sa til dattera mi her om dagen at hun kunne ta med seg en venninne hjem etter skolen og hun troppet opp med 5. En annen mor ringte fortvilet til oss her om dagen også for dattera deres hadde bedt alle jentene i klassen på Halloween-party, men foreldrene var ikke informert. Så hun måtte bare ringe og avkrefte det ). 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Det er bare det at når jeg begynner å jobbe til året så er det tre av ungene mine som er hjemme alene etter skolen, hvis de tar med en seg en hver så blir de 6 stykker som skal lage seg mat og det kan bli litt voldsomt. Ungene mine er også litt sånn at gir vi de lillefingeren så tar de hele hånden ). Jeg sa til dattera mi her om dagen at hun kunne ta med seg en venninne hjem etter skolen og hun troppet opp med 5. En annen mor ringte fortvilet til oss her om dagen også for dattera deres hadde bedt alle jentene i klassen på Halloween-party, men foreldrene var ikke informert. Så hun måtte bare ringe og avkrefte det ). Bare 2 av mine er hjemme.Den tredje går i barnehagen. Det vil jevne seg ut. Noen ganger er de her, og noen ganger er de hos andre. Det var en stund det ble laget mye brownies her, og da måtte jeg sette ned foten. Men det er fordi jeg synes ikke at de bare skal spise brownies etter skoletid. Da er det bedre at de lager seg ostesmørbrød. Det går mye ost her kan du si. Men vi har kjøpt feriested i Sverige, så nå hamstrer vi ost i store mengder;) 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Bare 2 av mine er hjemme.Den tredje går i barnehagen. Det vil jevne seg ut. Noen ganger er de her, og noen ganger er de hos andre. Det var en stund det ble laget mye brownies her, og da måtte jeg sette ned foten. Men det er fordi jeg synes ikke at de bare skal spise brownies etter skoletid. Da er det bedre at de lager seg ostesmørbrød. Det går mye ost her kan du si. Men vi har kjøpt feriested i Sverige, så nå hamstrer vi ost i store mengder;) Problemet er at det egentlig ikke utjevner seg så mye her, vi bor nemlig 50 meter fra skolen så det er veldig greit å gå hjem til oss ) Vi har sagt at de ikke skal ha lunsjgjester og at de skal gå hjem hvis de er sultne selv hvis de er på besøk så det er ikke noe stort problem. Jeg tror de aller fleste vennene deres har det sånn også. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Problemet er at det egentlig ikke utjevner seg så mye her, vi bor nemlig 50 meter fra skolen så det er veldig greit å gå hjem til oss ) Vi har sagt at de ikke skal ha lunsjgjester og at de skal gå hjem hvis de er sultne selv hvis de er på besøk så det er ikke noe stort problem. Jeg tror de aller fleste vennene deres har det sånn også. Det året jeg var hjemme med minstemor, ble det litt mer på meg enn jeg hadde tenkt meg. Jeg tok sønnen min ut av SFO det året, og dermed ble bestekompisen hans tatt ut også, enda moren jobbet. Jeg endte opp som dagmamma hver dag. Moren hans var alenemor og hadde lange dager, så gutten spiste her etter skoletid, og ofte middag også. Lekser ble også gjort her. Det ble litt mer enn jeg hadde tenkt meg, men hva skal man gjøre? Kunne ikke akkurat jage han hjem. Han var bare 8 år da. 0 Siter
Gjest mirakel*2? Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Hm? Frukt og ting som står på bord er da til alle om en først har fått komme på besøk?! Vil jeg ikke dele noe legger jeg det utilgjengelig. Frukt, godter,potetgull og kjeks plassert o strategiske fatog boller er til felles avnyttelse i min verden, jeg hadde blitt sykt stuss om jeg ikke fikk druer om det var druer på bordet. Litt i kategori dopapir liksom, en kan ikke ikke gi bort;-) Nå mener jeg også at druer og frukt er en ganske beskjeden ting å bomme;-) Folk som drikker opp rødvinen min, eller sniker seg innpå nøye tilmålt middagsmat, sånn at jeg ikke får noe sjæl, kan på den annen side være annoying. Men jeg har nok aldri vurdert å kjipe på frukten..Tredve spenn eller ikke..;-) helt enig. Om det står frukt framme på bordet når jeg er på besøk hos noen, tar jeg det som en selvfølge at jeg kan forsyne meg av det. Hvis dette er et stort problem, ville jeg satt vekk druene når kameratene kom på besøk. MÅ de absolutt stå der? 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Jeg er tildels enig med deg. MEN her er det kanskje mer snakk om PLYNDRING av fruktfat. Jeg vet flere familier som ikke gidder bruke penger på frukt og grønt - det er jo forholdsvis dyre varer. Barn som vokser opp uten frukt på bordet hjemme, fråtser når de har muligheten = borte på besøk. Hvis sånne unger er på besøk ca hver dag og spiser seg _mette_ på frukt = MYE penger. Men dette vil ikke du skjønne før du får unger selv ;P Tenk deg at din 11 år gamle sønn har tre kompiser som fungerer som sluk! Og at de er innom flere ganger i uka. Er det SÅ gromt med frukt for den oppvoksne generasjon altså? Det er jo om ikke annet gode nyheter det da! ;-) Jeg trodde i grunn det begynte å bli sånn femti år side småripsen gikk helt i spinn over utsiktene til en banan;-) Jeg skjønner fortsatt ikke greia helt det må jeg innrømme.. Hvordan er det mulig å spise så mye frukt at det blir et økonomisk problem? Og hvorfor HA sånne mengder med frukt at det blir en tapssak om den blir spist? Frukt holder nå tross alt ikke evig(!?) Er ting på fat bare til pynt er det derfor det MÅ stå tilgjengelig selv om en ikke har tenkt å dele? Det er mulig jeg er teit siden jeg da altså ikke har unger og derfor ikke jevnlig besøk av skokker av de heller. Men jeg ville nå uansett ikke aldersdiskiriminere på forsyning fra fat. Ting som står fremme erment til å bli spist opp. ( unntaket måtte bugnende snope fat med seigmenn og festkarameller og sånn, da jeg har foprstått at de fleste skal ha seg frabedt at sneipene får slikt uten om i helgen..Men da hadde jeg nå heller ikke hatt bollen fremme til fristelse i utgangspunktet) Jeg kan faktisk ikke få meg tilå akseptere fruktbomming som et alvorlig problem..;-) Det eneste jeg synes hørtes verre ut er det at du sier at det finnes mennesker der ute som altså nekter å kjøpe frukt til egen sneip. Det er selvfølgelig foruroligende på alle tenkelige måter, men da er det vel tross alt enda rimeligere at disse stakkarene (som jeg antar er marginaltilfeller?!;-)) faktisk får lov til å bomme en frukt borte fra tid til annen. Hjelpes, hvor mange ganger jeg skrev frukt i det innlegget! Hvilke absurd diskusjon! ;-) 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Det året jeg var hjemme med minstemor, ble det litt mer på meg enn jeg hadde tenkt meg. Jeg tok sønnen min ut av SFO det året, og dermed ble bestekompisen hans tatt ut også, enda moren jobbet. Jeg endte opp som dagmamma hver dag. Moren hans var alenemor og hadde lange dager, så gutten spiste her etter skoletid, og ofte middag også. Lekser ble også gjort her. Det ble litt mer enn jeg hadde tenkt meg, men hva skal man gjøre? Kunne ikke akkurat jage han hjem. Han var bare 8 år da. Jeg tror ærlig talt jeg hadde jagd han hjem jeg. Tar de gutten ut av sfo, så betyr det vel at de mener han er stor nok til å være hjemme alene, ditt problem var det ihvertfall ikke ) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Ja, også synes jeg det er vel sørgelige tilstander den dagen man seriøst begynner å nekte noen å ta en neve frukt..;-) For mange av oss er det slik, men jeg kan godt forstå at frisk frukt er litt luksus om man må snu på krona. Ikke alle som har like god råd. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Problemet er kanskje at du ikke har disse ungene på besøk til å forsyne seg i matskapet hver eneste dag. Har selv 4 unger og hvis de har med venner hjem og skal spise 4 bananer hver så blir det fort 30 bananer pr. dag. En annen ting er at du tror du har saft, frukt eller brød og så er det tomt. Hvis man skal ha 7-8 stk. på besøk etter skolen hver dag og de spiser lunsj her så blir det faktisk rådyrt, det har vi faktisk ikke råd til. Det er noe helt annet når vi har voksne med unger på besøk, da er de bedt og for stort sett alltid noe å spise selvfølgelig. Jammen hvorfor har du tredve bananer liggende om du ikke har tenkt at de skal få munner å havne i snart? ;-) De går jo dårlig relativt fort.. Jeg klarer ikke å få meg tilå forstå problemstillingen. Men det er irriterende å tro at man har, når man ikke har noe, det kan jeg forstå. Det vet jeg ikke noe særlig om, for jeg er stort sett hjemme når jeg har besøk, og ser derfor hva som forsvinner, og jeg mekker stor sett ting omnoen vil ha noe fra kjøkkenskapene. Men når jeg var liten hadde jeg jo venner med meg hjem etter skoletid(uten at det alltid var voksne der),og vi fikk (selvfølgelig!) ta mat.. Jeg tror ikke mutter så mye som tenkte over det.. Og innimellom fikk nå jeg brødskive hos andre også, så sånt går vel relativt opp i opp, om en er poka nødt til å regne..;-) Og gjør det ikke det, da kan en da virkelig ikke tenke over sånt for det..Ser det for meg.." Nei hør nå her fru Pedersen, deres datter har fått seks bananer, småsjokolade for kr 26, en brus og fire saftglass, samt skinkepålegg på skivene hos oss denne uken..Jeg hører at MIN kun har fått et glass med gransbrus og makrell i tomat på skivene..Og ikke noe frukt! Differansen takk, og ikke glem bananene, de bes utlevert med samme!" *lol* :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Hvis du ikke vil at folk skal forsyne seg, er det vel ikke verre enn at du legger frukten i kjøleskapet i stedet for å la den stå fremme? Et fruktfat på bordet er jo nærmest en invitasjon til å forsyne seg. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 For mange av oss er det slik, men jeg kan godt forstå at frisk frukt er litt luksus om man må snu på krona. Ikke alle som har like god råd. Jeg har HVERTFALL ikke god råd, men jeg kjiper ikke på frukten for det. Sorry, dette tror jeg går langt mere på personlige egenskaper(les smålighet) en faktisk økonomi. Jeg beklager..;-) 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Jammen hvorfor har du tredve bananer liggende om du ikke har tenkt at de skal få munner å havne i snart? ;-) De går jo dårlig relativt fort.. Jeg klarer ikke å få meg tilå forstå problemstillingen. Men det er irriterende å tro at man har, når man ikke har noe, det kan jeg forstå. Det vet jeg ikke noe særlig om, for jeg er stort sett hjemme når jeg har besøk, og ser derfor hva som forsvinner, og jeg mekker stor sett ting omnoen vil ha noe fra kjøkkenskapene. Men når jeg var liten hadde jeg jo venner med meg hjem etter skoletid(uten at det alltid var voksne der),og vi fikk (selvfølgelig!) ta mat.. Jeg tror ikke mutter så mye som tenkte over det.. Og innimellom fikk nå jeg brødskive hos andre også, så sånt går vel relativt opp i opp, om en er poka nødt til å regne..;-) Og gjør det ikke det, da kan en da virkelig ikke tenke over sånt for det..Ser det for meg.." Nei hør nå her fru Pedersen, deres datter har fått seks bananer, småsjokolade for kr 26, en brus og fire saftglass, samt skinkepålegg på skivene hos oss denne uken..Jeg hører at MIN kun har fått et glass med gransbrus og makrell i tomat på skivene..Og ikke noe frukt! Differansen takk, og ikke glem bananene, de bes utlevert med samme!" *lol* :-) Jeg har ikke 30 bananer i huset på en gang nei ), jeg kjøper inn de bananene ungene trenger og som de har med på skolen og barnehagen. Det er jo ikke sånn at vennene ikke kan få en brødskive eller en banan hvis de er veldig sultne, så sparsommelige og smålige er vi da ikke. Men jeg kan skjønne at det kan bli et problem hos noen hvis de ikke setter ned foten eller gjemmer bort ting. Hadde jeg sagt til mine unger at det var helt greit at de tok med seg venner etter skolen og at de spiste brød, melk, pålegg og frukt her så måtte vi nok handlet hver dag. Vi prøver å handle inn det vi trenger en gang i uken og da er det litt dumt at vi må dra på butikken fordi venner har robba kjøleskapet for pålegg som våre unger skulle hatt på skolematen. Men det er altså ikke noe stort problem altså, men det kommer kanskje av at jeg er hjemme for tiden også. Jeg syns også man skal ha litt respekt for at andre foreldre kanskje ikke liker at ungene spiser en masse borte for så å spise en masse hjemme også. Vi har en gutt som er sterkt i foregruppen for å bli tjukk hvis han får raide alles kjøleskap, vi prøver faktisk å passe litt på han. Han kan spise 10 pølser i brød hvis han får lov, 1 1/2 liter cola på styrten, en stor pose tortillachips, 10 stykker brød med nugatti osv. ), men det er klart det blir litt annerledes når ungene blir ungdom, da klarer man jo ikke å ha "kontrollen" på samme måte og de må ta ansvar for seg selv og hva de spiser. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Jammen hvorfor har du tredve bananer liggende om du ikke har tenkt at de skal få munner å havne i snart? ;-) De går jo dårlig relativt fort.. Jeg klarer ikke å få meg tilå forstå problemstillingen. Men det er irriterende å tro at man har, når man ikke har noe, det kan jeg forstå. Det vet jeg ikke noe særlig om, for jeg er stort sett hjemme når jeg har besøk, og ser derfor hva som forsvinner, og jeg mekker stor sett ting omnoen vil ha noe fra kjøkkenskapene. Men når jeg var liten hadde jeg jo venner med meg hjem etter skoletid(uten at det alltid var voksne der),og vi fikk (selvfølgelig!) ta mat.. Jeg tror ikke mutter så mye som tenkte over det.. Og innimellom fikk nå jeg brødskive hos andre også, så sånt går vel relativt opp i opp, om en er poka nødt til å regne..;-) Og gjør det ikke det, da kan en da virkelig ikke tenke over sånt for det..Ser det for meg.." Nei hør nå her fru Pedersen, deres datter har fått seks bananer, småsjokolade for kr 26, en brus og fire saftglass, samt skinkepålegg på skivene hos oss denne uken..Jeg hører at MIN kun har fått et glass med gransbrus og makrell i tomat på skivene..Og ikke noe frukt! Differansen takk, og ikke glem bananene, de bes utlevert med samme!" *lol* :-) *LOL* Du er flink til å skrive;) 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Jammen hvorfor har du tredve bananer liggende om du ikke har tenkt at de skal få munner å havne i snart? ;-) De går jo dårlig relativt fort.. Jeg klarer ikke å få meg tilå forstå problemstillingen. Men det er irriterende å tro at man har, når man ikke har noe, det kan jeg forstå. Det vet jeg ikke noe særlig om, for jeg er stort sett hjemme når jeg har besøk, og ser derfor hva som forsvinner, og jeg mekker stor sett ting omnoen vil ha noe fra kjøkkenskapene. Men når jeg var liten hadde jeg jo venner med meg hjem etter skoletid(uten at det alltid var voksne der),og vi fikk (selvfølgelig!) ta mat.. Jeg tror ikke mutter så mye som tenkte over det.. Og innimellom fikk nå jeg brødskive hos andre også, så sånt går vel relativt opp i opp, om en er poka nødt til å regne..;-) Og gjør det ikke det, da kan en da virkelig ikke tenke over sånt for det..Ser det for meg.." Nei hør nå her fru Pedersen, deres datter har fått seks bananer, småsjokolade for kr 26, en brus og fire saftglass, samt skinkepålegg på skivene hos oss denne uken..Jeg hører at MIN kun har fått et glass med gransbrus og makrell i tomat på skivene..Og ikke noe frukt! Differansen takk, og ikke glem bananene, de bes utlevert med samme!" *lol* :-) *LOL* Fint innlegg. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Jeg tror ærlig talt jeg hadde jagd han hjem jeg. Tar de gutten ut av sfo, så betyr det vel at de mener han er stor nok til å være hjemme alene, ditt problem var det ihvertfall ikke ) Jeg visste at gutten ikke hadde det bra på skolen, og jeg tror ikke alltid han hadde det så greit hjemme, av diverse grunner jeg ikke vil si noe om her. Han sleit veldig med det sosiale og faglige på skolen. Sønnen min var den eneste han fungerte veldig fint sammen med.Kanskje fordi sønnen min er rolig og ikke så lett å komme i konflikt med. Når han var hjemme hos oss fikk han gjøre de leksene han mestret. Det var litt vanskelig når de skulle gjøre lekser sammen, fordi gutten min måtte gjøre norskleksa og kameraten slapp, fordi jeg visste at det ville være pinlig for han å gjøre den sammen med sønnen min. Hadde det vært en annen gutt, ville jeg kanskje sendt han hjem innimellom, men siden det var han, fikk han lov til å være til moren kom hjem. Bortsett fra hvis vi skulle bort. Synes vel egentlig litt synd på han. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Jeg har ikke 30 bananer i huset på en gang nei ), jeg kjøper inn de bananene ungene trenger og som de har med på skolen og barnehagen. Det er jo ikke sånn at vennene ikke kan få en brødskive eller en banan hvis de er veldig sultne, så sparsommelige og smålige er vi da ikke. Men jeg kan skjønne at det kan bli et problem hos noen hvis de ikke setter ned foten eller gjemmer bort ting. Hadde jeg sagt til mine unger at det var helt greit at de tok med seg venner etter skolen og at de spiste brød, melk, pålegg og frukt her så måtte vi nok handlet hver dag. Vi prøver å handle inn det vi trenger en gang i uken og da er det litt dumt at vi må dra på butikken fordi venner har robba kjøleskapet for pålegg som våre unger skulle hatt på skolematen. Men det er altså ikke noe stort problem altså, men det kommer kanskje av at jeg er hjemme for tiden også. Jeg syns også man skal ha litt respekt for at andre foreldre kanskje ikke liker at ungene spiser en masse borte for så å spise en masse hjemme også. Vi har en gutt som er sterkt i foregruppen for å bli tjukk hvis han får raide alles kjøleskap, vi prøver faktisk å passe litt på han. Han kan spise 10 pølser i brød hvis han får lov, 1 1/2 liter cola på styrten, en stor pose tortillachips, 10 stykker brød med nugatti osv. ), men det er klart det blir litt annerledes når ungene blir ungdom, da klarer man jo ikke å ha "kontrollen" på samme måte og de må ta ansvar for seg selv og hva de spiser. Men nå drar du inn andre aspekter også, i tillegg til de økonomiske konsekvensene(!!) av fruktbomming(!!), som dog var de som ble understreket i hovedinnlegget. (Økonomiske aspekter av fruktbomming!! Det høres ut som en vits..Jeg lurer på om ikke dette er noe av det rareste jeg har engasjert meg i pådol..! Og det sier litt! ;-)) Hvis jeg ikke bommer bort røyk til tiåringer er det ikke for det det blir så himla dyrt for meg i lengden;-) På samme måte sier jo min fornuft meg at om det var en overvektig unge her, burde jeg kanskje formumme det faktum at det finnes flere kokosboller i kjøkkenskapet, liksom. Det finnes sikkert eksempler på folk som spiser enorme mengder og som ikke har godt av sånn eller slik, men i all hovedsak mener jeg at det er fruktinnehaveren som har et problem, og ikke den fruktlystne om det ikke kan gis bort en banan eller tre. Jeg har også EGENTLIG faste innkjøpsdager, men får jeg uventet besøk, og det skjer en del, da får jeg heller ta det litt på sparket. Eller leve uten den tingen som ble brukt opp til neste gang jeg skulle. Jeg sier jo heller ikke at "nei, jeg ser på kaffebestanden at det bare er igjen til meg resten av uka..Så du får ikke kaffe i dag. Jeg skal nemlig ikke handle før på mandag.." Jeg går heller i butikken og plukker opp et nytt. Jeg forstår at det kan være litt annerledes enn hos meg om en har masse unger, men jeg skjønner det ikke allikevel HELT..Jeg kjenner masse folk som har unger,og har vært en selv, og problemstillingen er meg helt og holdent jomfruelig. Det var sikkert folk som spiste mer enn andre i min vennegjeng også, men det ble aldri noen big deal for dey. :-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 *LOL* Du er flink til å skrive;) Takk! :-) Så koslig at du synes det! 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 *LOL* Fint innlegg. Takk! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.