Gå til innhold

Digitalt kamera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne kjøpe meg et nytt digitalt kamera, men har rett og slett lite kunnskap om hva som gode merker. Jeg har nå et tre år gammelt Nikon kamera med 2.0 megapixel og 3x zoom. Jeg er ikke fornøyd med dette siden jeg alltid får uskarpe bilder. Jeg har kommet frem til at grunnen er at det er tregt i avløseren (eller noe slikt).

Er det noen eksperter der ute som kan tipse meg om et godt kamera, som ikke er for stort (slik at det passer fint ned i veska) og ikke for dyrt (så det passer fint med lommeboka). Det skal brukes til hverdags så jeg trenger ikke all verdens avanserte dippedutter på det, men gode blitz funksjoner og zoom er jo greit (men det har vel alle kamerene i dag?)

Takknemlig for svar

Fortsetter under...

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Og hvis du syns ChiengMais kamera ble for stort, har canon sine ixus-kameraer som også er kjempebra. Jeg har et ixus 40 som jeg kjøpte for et halvt år siden. veldig fornøyd med det.

Skrevet

Canon Ixus 50 har jeg - suverent på alle måter! I prisklassen 3-3500,-.

Skrevet

Har Ixus 500. Helt ypperlig. Har kommet nyere modeller som er enda mindre. Snart er de så små at du ikke finner dem igjen i veska!

Skrevet

Hvis dete r årsaken til problemet ditt med uskarpe bilder, så vil du sansynligvis oppleve det på andre kameraer av denne type også.

Løsningen er å trykke utløseren halveis ned til du hører et "pip" og/eller en liten lampe lyser grønt.

Hvis du så trykker helt ned så blir bildet tatt umiddelbart.

Årsaken er at den (og de fleste andre kompaktkameraer) bruker tid på at autofokusen skal stille seg korrekt inn.

Annonse

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvis dete r årsaken til problemet ditt med uskarpe bilder, så vil du sansynligvis oppleve det på andre kameraer av denne type også.

Løsningen er å trykke utløseren halveis ned til du hører et "pip" og/eller en liten lampe lyser grønt.

Hvis du så trykker helt ned så blir bildet tatt umiddelbart.

Årsaken er at den (og de fleste andre kompaktkameraer) bruker tid på at autofokusen skal stille seg korrekt inn.

Det er jo fler og fler kameraer som har bildestabilisator i en eller annen form, jeg hadde aldri kjøpt et kamera uten det. Mitt kamera er dessuten kjapt som fy, noe som manglet hos mange kameraer for få år siden.

Det hjelper lite å holde utløserknappen halvt nede til autofokusen får stilt seg inn hvis man f.eks skal ta bilder av unger eller festdeltakere, da er øyeblikket over før kameraet er klart.

Skrevet

Det er jo fler og fler kameraer som har bildestabilisator i en eller annen form, jeg hadde aldri kjøpt et kamera uten det. Mitt kamera er dessuten kjapt som fy, noe som manglet hos mange kameraer for få år siden.

Det hjelper lite å holde utløserknappen halvt nede til autofokusen får stilt seg inn hvis man f.eks skal ta bilder av unger eller festdeltakere, da er øyeblikket over før kameraet er klart.

En billedestabilisator hjelper jo lite for fokusfeil.

Men du har rett i at autofokussystemene har blitt raskere på nyere kameraer.

Ikke minst om det har en autofokusfunksjon som står på hele tiden, og ikke bare trår i funksjon når du trykker ned utløseren.

Men når det gjelder billedstabilisatorer så er det en fordel å velge et med optisk billedstabilisator, og ikke elektronisk - for det elektroniske går ut over oppløsningen i bildet.

Gjest ChiengMai
Skrevet

En billedestabilisator hjelper jo lite for fokusfeil.

Men du har rett i at autofokussystemene har blitt raskere på nyere kameraer.

Ikke minst om det har en autofokusfunksjon som står på hele tiden, og ikke bare trår i funksjon når du trykker ned utløseren.

Men når det gjelder billedstabilisatorer så er det en fordel å velge et med optisk billedstabilisator, og ikke elektronisk - for det elektroniske går ut over oppløsningen i bildet.

Jeg har ikke så veldig god greie på de foskjellige bildestabilisatorne, men det blir vel litt med digital vs. optisk bildestabilisator som digital vs. optisk zoom. Mitt Canon Powershot S2-IS kamera har optisk, og det tar i alle fall utrolig fine bilder.

Skrevet

Jeg har ikke så veldig god greie på de foskjellige bildestabilisatorne, men det blir vel litt med digital vs. optisk bildestabilisator som digital vs. optisk zoom. Mitt Canon Powershot S2-IS kamera har optisk, og det tar i alle fall utrolig fine bilder.

Har et Canon Powershot Pro-1 kamera selv, og er meget fornøyd.

Litt treg (alt er relativt:-) autofokus når jeg kjøpte det. Men Canon tok tak i det, og laget en software oppdatering som kunne lastes ned fra nettet.

Etter at det ble gjort, så er den meget rask. Kan til og med ta bilder av f.eks motorsykler (på bane) som kommer rett i mot med autofokus - og bildene blir sylskarpe. Da jobber autofokusen kjapt og bra:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...