DarkPink Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Jeg blir alltid så sulten på kvelden, men er ikke så glad i brødmat, og spiser for lite av det til at det er vits å kjøpe. Knekkebrød er jeg kjempelei av, yoghurt blir jeg aldri mett av. Jeg elsker rundstykker med skinke og ost, men gidder ikke gå på butikken hver dag for å kjøpe ferske. Er det noen som har noen gode tips til en deilig (og kanskje sunn?) kveldsmat man blir mett av, og ikke koster like mye som en middag? Hva spiser dere? 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Dersom jeg ikke har lyst på brødmat eller kornblanding, pleier jeg gjerne å ta en tallerken å samle sammen litt forskjellig småtteri jeg har. Et par kornmokjeks, et par havrekjeks, et eple eller en banan, og kanskje en yoghurt eller gulrot. 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Bak rundstykker selv og putt i fryseren. Et par minutter i micron og de er som nystekte. 0 Siter
DarkPink Skrevet 14. november 2005 Forfatter Skrevet 14. november 2005 Bak rundstykker selv og putt i fryseren. Et par minutter i micron og de er som nystekte. Dæven steike, du løste nettopp alle livsproblemene mine. Noe så genialt! Takk! =* Du har ikke en god oppskrift på rundstykker i samme slengen? (Hvis ikke finner jeg en på nettet) 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Dæven steike, du løste nettopp alle livsproblemene mine. Noe så genialt! Takk! =* Du har ikke en god oppskrift på rundstykker i samme slengen? (Hvis ikke finner jeg en på nettet) Vi baker noe vi kaller havreboller: 50 g gjær (1 pose tørrgjær) 1 ts salt 1 ss sirup / honning 1,5 dl havrekli 2 dl havregryn 3-4 dl sammalt hvete (bruker en blanding av grovt og fint) 5 dl melk eller vann 75 g margarin / smør Hvetemel til passe deig Bland det tørre unntatt hvetemelet, smelt smøret og sirupen/honningen og ha i melken og varm til passe temp., skal kjennes litt varmt mot innsiden av håndleddet. Ha i hvetemel til deigen slipper bollen. Vi kjevler ut deigen til en leiv på 1,5 - 2 cm tykkelse og stikker ut boller med et glass eller med hjerte-pepperkakeformer. ) Pensles med sammenpisket egg. Stekes i 8-9 min på 225 grader. Kjempegode! De blir ikke sprø da, men myke og her i huset går de unna! 0 Siter
DarkPink Skrevet 14. november 2005 Forfatter Skrevet 14. november 2005 Vi baker noe vi kaller havreboller: 50 g gjær (1 pose tørrgjær) 1 ts salt 1 ss sirup / honning 1,5 dl havrekli 2 dl havregryn 3-4 dl sammalt hvete (bruker en blanding av grovt og fint) 5 dl melk eller vann 75 g margarin / smør Hvetemel til passe deig Bland det tørre unntatt hvetemelet, smelt smøret og sirupen/honningen og ha i melken og varm til passe temp., skal kjennes litt varmt mot innsiden av håndleddet. Ha i hvetemel til deigen slipper bollen. Vi kjevler ut deigen til en leiv på 1,5 - 2 cm tykkelse og stikker ut boller med et glass eller med hjerte-pepperkakeformer. ) Pensles med sammenpisket egg. Stekes i 8-9 min på 225 grader. Kjempegode! De blir ikke sprø da, men myke og her i huset går de unna! Hørtes deilig ut, skal jammen ta å prøve de i kveld! Men skal det ikke heves? 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Hørtes deilig ut, skal jammen ta å prøve de i kveld! Men skal det ikke heves? *Hehe* Jo. Forhev på en time omtrent. Etterheves ikke så lenge, jeg pleier å sette på ovnen når jeg er ferdig med utkjevlingen og da rekekr de å heve ca. 15-20 min (det første brettet da). Det blir ca. 2 brett med 12 på hvert. 0 Siter
DarkPink Skrevet 14. november 2005 Forfatter Skrevet 14. november 2005 *Hehe* Jo. Forhev på en time omtrent. Etterheves ikke så lenge, jeg pleier å sette på ovnen når jeg er ferdig med utkjevlingen og da rekekr de å heve ca. 15-20 min (det første brettet da). Det blir ca. 2 brett med 12 på hvert. Akai.. da er alt på plass, så jeg ikke kjøper inn en haug med rart mel til ingen nytte? =) Tusen hjertelig takk. 0 Siter
Gjest Havrefru Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Havregryn med soyamelk m/jordbærsmak på. Mettende, sunt og godt! 0 Siter
DarkPink Skrevet 14. november 2005 Forfatter Skrevet 14. november 2005 Bak rundstykker selv og putt i fryseren. Et par minutter i micron og de er som nystekte. Er du her enda? Trillet små, små boller (etter en times heving), og de har nå stått 9 minutter på 225 grader, men de er fortsatt like små, og langt ifra ferdig stekt! Hva har jeg gjort galt? =/ 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Er du her enda? Trillet små, små boller (etter en times heving), og de har nå stått 9 minutter på 225 grader, men de er fortsatt like små, og langt ifra ferdig stekt! Hva har jeg gjort galt? =/ For kald deigvæske? For varm deigvæske? For lite elting av deigen? Det er en av de tre som har skjedd når det blir sånn hos meg. 0 Siter
Aryane Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Hatting miniflutes med ost og skinke, varm dem i ovnen til osten smelter, det pleier jeg ha en gang i blant når jeg får lyst på noe godt! Kanskje ikke så sunt da, men godt er det iallefall.... 0 Siter
DarkPink Skrevet 14. november 2005 Forfatter Skrevet 14. november 2005 For kald deigvæske? For varm deigvæske? For lite elting av deigen? Det er en av de tre som har skjedd når det blir sånn hos meg. Hm.. mulig en kombinasjon av for kald væske og dårlig elting ja.. =/ 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.