Gå til innhold

Kaker for diabetiker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter i styret i borettslaget og der er det et av medlemmene som er diabetiker. Han er svært forsiktig med kaker osv. Neste gang er det min tur til å holde møte, og det kunne vært hyggelig å servere noe han kan spise med god samvittighet. Noen som har et bra forslag?

Skrevet

Du kan bruke hvilken som helst oppskrift og bare bytte sukker med fruktose. En diabetiker må være forsiktig med kaker uansett, og med dagens insulin kan man i grunnen spise vanlig kake, det er nemlig ikke stor forskjell på karbyhydratinnholdet om man bruker sukker eller kunstig søtningsmiddel. Så lenge man tar et stykke en gang i blant går det greit. Det er dessuten bedre for en diabetiker å ta en bit vanlig melkesjokolade enn en bit diasjokolade. Det gjelder bare å ikke overdrive.

Men må du nødvendigvis servere kake da? Hva med grove rundstykker med godt pålegg, det kan en diabetiker kose seg med med god samvittighet, og det er vel så godt som kake.....syns jeg iallefall!

Skrevet

Grove vafler med lite sukker eller grove müsliboller med tørket frukt og nøtter i..

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nå er jeg diabetiker selv, og noe som alltid slår an hos meg og mine likesinnede er vannbakkels med krem og banan. Du kan sukre kremen med diasukker og ha noen vaniljedråper nedi.

Syns ikke det er så lurt med fruktose selv om det er bedre enn vanlig sukker.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Grove vafler med lite sukker eller grove müsliboller med tørket frukt og nøtter i..

Det trenger da ikke være grovt mel! Kan bytte ut sukker i vafler med diasukker, det fungerer fint.

Skrevet

Nå er jeg diabetiker selv, og noe som alltid slår an hos meg og mine likesinnede er vannbakkels med krem og banan. Du kan sukre kremen med diasukker og ha noen vaniljedråper nedi.

Syns ikke det er så lurt med fruktose selv om det er bedre enn vanlig sukker.

Har du vært diabetiker lenge? Klarer du å holde blodsukkeret stabilt uten problemer? Skeier du ut ofte?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Har du vært diabetiker lenge? Klarer du å holde blodsukkeret stabilt uten problemer? Skeier du ut ofte?

"Har du vært diabetiker lenge?"

Fikk konstatert type I i 1997, da var jeg .. la meg se ... 34 år. Ungdomsdiabetes my ass! :-)

"Klarer du å holde blodsukkeret stabilt uten problemer?"

Jeg tar insulin til måltidene, så det har vært greit å holde blodsukkeret stabilt. Men nå har jeg så mange andre plager i tillegg som ikke er diabetesrelatert, blant annet ting som fører til søvnmangel og skral korttidshukommelse, at jeg merker det går litt mer i bølgedaler. Jeg glemmer rett og slett om jeg har tatt insulinen min innimellom, hehe. Har en altzheimerbok, dog, men av og til glemmer jeg den også.

"Skeier du ut ofte?"

Alt for ofte. :-) Men det kan jeg regulere med insulin. Jeg glemmer aldri insulinen når jeg skreier ut.

Skrevet

"Har du vært diabetiker lenge?"

Fikk konstatert type I i 1997, da var jeg .. la meg se ... 34 år. Ungdomsdiabetes my ass! :-)

"Klarer du å holde blodsukkeret stabilt uten problemer?"

Jeg tar insulin til måltidene, så det har vært greit å holde blodsukkeret stabilt. Men nå har jeg så mange andre plager i tillegg som ikke er diabetesrelatert, blant annet ting som fører til søvnmangel og skral korttidshukommelse, at jeg merker det går litt mer i bølgedaler. Jeg glemmer rett og slett om jeg har tatt insulinen min innimellom, hehe. Har en altzheimerbok, dog, men av og til glemmer jeg den også.

"Skeier du ut ofte?"

Alt for ofte. :-) Men det kan jeg regulere med insulin. Jeg glemmer aldri insulinen når jeg skreier ut.

Høres ut omtrent som meg du da, mitt kortidsminne er også skralt, har hatt det ca 10 år lengre enn deg, så sannsynligvis er jeg enda mer senil :o)

Ikke vanskelig å skeie ut med dagens insulin, men i og med at insulin er et vektøkende hormon, så begrenser det seg selv :o)

Vi får holde kontakten,kjenner ingen andre som har diabetes, iallefall ingen på min alder

Gjest ChiengMai
Skrevet

Høres ut omtrent som meg du da, mitt kortidsminne er også skralt, har hatt det ca 10 år lengre enn deg, så sannsynligvis er jeg enda mer senil :o)

Ikke vanskelig å skeie ut med dagens insulin, men i og med at insulin er et vektøkende hormon, så begrenser det seg selv :o)

Vi får holde kontakten,kjenner ingen andre som har diabetes, iallefall ingen på min alder

Da vet vi i alle fall at vi er to. :-)

Det med dårlig korttidshukommelse er egentlig en dårlig kombinasjon med diabetes, særlig når man har unger som er i en alder sånn at de stadig distraherer en...

Skrevet

Det trenger da ikke være grovt mel! Kan bytte ut sukker i vafler med diasukker, det fungerer fint.

Jeg har faktisk lært at man ikke skal ha for mye hvitt mel, poteter og ris hvis man er diabetiker. Det gir rask blodsukkerstigning, men det er noen år siden jeg tok spesialkost så det har kanskje endret seg?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har faktisk lært at man ikke skal ha for mye hvitt mel, poteter og ris hvis man er diabetiker. Det gir rask blodsukkerstigning, men det er noen år siden jeg tok spesialkost så det har kanskje endret seg?

Nei, mam skal jo ikke det. Men sukker/fruktose er verre enn hvitt mel, så av to onder liksom...

Nå vet selvfølgelig ikke jeg om den søssa skriver om har diabetes type I eller type II, men for type II som ofte kan reguleres med kost og mosjon er nok kravene for hva man skal ha i seg mye strengere. Og hvitt mel av og til skader ikke en diabetiker nevneverdig.

Selv syns jeg vafler blir ødelagt av grovt mel, og selv om jeg er diabetiker vil jeg nå helst at det jeg spiser skal smake godt. :-)

Skrevet

Nei, mam skal jo ikke det. Men sukker/fruktose er verre enn hvitt mel, så av to onder liksom...

Nå vet selvfølgelig ikke jeg om den søssa skriver om har diabetes type I eller type II, men for type II som ofte kan reguleres med kost og mosjon er nok kravene for hva man skal ha i seg mye strengere. Og hvitt mel av og til skader ikke en diabetiker nevneverdig.

Selv syns jeg vafler blir ødelagt av grovt mel, og selv om jeg er diabetiker vil jeg nå helst at det jeg spiser skal smake godt. :-)

Ja jeg skjønner godt at når man først skal spise noe godt så får det jo være noe godt også da :o).

Men det jeg har hørt er vel heller når man har diabetes som skal behandles uten insulin så bør man bytte ut loff, masse poteter hvis dette er hverdagskosten med ting som ikke gir så rask blodsukkerstigning.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja jeg skjønner godt at når man først skal spise noe godt så får det jo være noe godt også da :o).

Men det jeg har hørt er vel heller når man har diabetes som skal behandles uten insulin så bør man bytte ut loff, masse poteter hvis dette er hverdagskosten med ting som ikke gir så rask blodsukkerstigning.

Det er nok riktig selv om jeg ikke kan så veldig mye om den typen diabetes. Det med lite hvitt mel i kostholdet er nok særlig viktig for type II, ja.

Jeg selv har den typen hvor den naturlige insulinproduksjonen er borte, og jeg har ikke annet alternativ enn å tilføre kroppen den insulinen den trenger. Dette kan jeg da ta høyde for i den maten jeg spiser.

Skrevet

Som fei påpeker må en være forsiktig også med fint mel når en har diabetes, iallfall om den reguleres mha kosten. Jeg synes grove vafler er godt, jeg, men hver sin smak:) Det kommer sikkert an på vanen også.

Skrevet

Hei-hei.....

Jeg også har diabetes. Så da er vi i alle fall tre her.....

Ville bare si det....

Skrevet

Hei-hei.....

Jeg også har diabetes. Så da er vi i alle fall tre her.....

Ville bare si det....

Det høres bra ut, alle som jeg har truffet som er diabetikere opp gjennom årene er enten gamle folk eller barn, aldri noen på min alder.

Har du vært diabetiker lenge? Er du velregulert? Kan jo være gøy å utveksle litt erfaringer!

Skrevet

Da vet vi i alle fall at vi er to. :-)

Det med dårlig korttidshukommelse er egentlig en dårlig kombinasjon med diabetes, særlig når man har unger som er i en alder sånn at de stadig distraherer en...

Ja den korttidshukommelsen er ikke alltid grei. Jeg har opplevd å komme ned i garasjen og ikke huske hva jeg skulle :o) Da må jeg gå tilbake til utgangspunktet så kommer jeg som regel på det, men det kan være brysomt.

Ellers går det stort sett greit, har ikke fått noen senskader heldigvis.

Har du ofte føling, hvordan reagerer du da?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja den korttidshukommelsen er ikke alltid grei. Jeg har opplevd å komme ned i garasjen og ikke huske hva jeg skulle :o) Da må jeg gå tilbake til utgangspunktet så kommer jeg som regel på det, men det kan være brysomt.

Ellers går det stort sett greit, har ikke fått noen senskader heldigvis.

Har du ofte føling, hvordan reagerer du da?

Jeg har ikke hatt føling på aldri så lenge. Kommer sikkert av at jeg lar blodsukkeret ligge LITT høyt fordi jeg tåler stress veldig dårlig og hvis jeg holder det på 5, 6 og opp mot 7 går jeg rett i dørken flere ganger for uka.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Som fei påpeker må en være forsiktig også med fint mel når en har diabetes, iallfall om den reguleres mha kosten. Jeg synes grove vafler er godt, jeg, men hver sin smak:) Det kommer sikkert an på vanen også.

Joda, men ærlig talt, hvor ofte spiser man vafler? Hos oss toppen en gang pr. måned, helst sjeldnere. Samme gjelder for loff o.l. Selv en diabetiker tåler hvitt mel innimellom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...