Gå til innhold

Ømme muskler, stivhet i nakke/skuldre- utbrenthet

Anbefalte innlegg

Heisan.... Jeg er 40 år og har i den siste tiden slitt med slapphet, tomhet og vondt/verk i muskler, rygg/nakke og ankler.

Jeg har i de siste årene hatt et stort arbeidspress og arbeidstempo og har vel desverre jobbet for mye i perioder.

I en periode i fjor hvor jeg slet med stivhet i skulder/nakke, samt søvnproblemer, begynte jeg å løpe hver morgen kl. 06.00 i ca. 1/2 time før jeg gikk på jobb. Dette var nødvendig for å holde ut en ekstrem arbeidsperiode med 16-18 timers dager.

I det siste året har arbeidsmengden blitt redusert noe, men periodevis er det ofte mye å tenke på.

Jeg sykemeldte meg en periode, er bevisst på situasjonen og prøver nå å jobbe/stresse mindre.

Det jeg har slitt med den siste tiden er vondt og verk i muskler/sener spesiellt i legger/ankler. Slike smerter/stivhet en ofte opplever etter å ha trent i en periode en ikke har brukt de samme musklene på en stund.

I det siste halve året har jeg ikke trent så mye, og har nå planer med å begynne å løpe igjen. Men det er svært ubehagelig med disse smertene. Merker det ikke så mye når jeg har blitt varm, men dagen etter og påfølgende dager så er smertene der. Jeg løper ofte på asfalt når jeg løper, og har ikke vært flink nok med løpesko for asfalt. Har imidlertid ikke smerter i knær.

Har også konstante muskelsmerter/stivhet i nakke/skuldre, og noen ganger verk ut i armene. Føler ikke at dette sitter i leddene.

Jeg vet at mye av dette skyldes utbrenthet, men er litt bekymret for disse muskelsmertene.

Har du/dere noen ide hva dette skyldes, samt noen anbefaling til vitaminer etc. å spise.

Har alltid hatt et godt imunforsvar, men føler at jeg har hanglet nå i hele høst.

Med vennlig hilsen

Akilles

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes du kan ta kontakt med en idrettsfysioterapeut som kan veilede deg med trening, og som i tillegg kan hjelpe til med tøyning og massasje etter trening. Fysioterapeuten kan også undersøke om noe av smertene skyldes nerveutstråling fra korsrygg eller nakke, og eventuelt gi øvelser for dette. Du kan prøve anti-oksyant-tilskudd; f.eks Avantgarden som fåes i helsekost-butikker. Rikelig omega-3 bør du også få i deg. pass på å starte veldig gradvis med trening, og kjøp gode joggesko.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...