Gå til innhold

Apropos det å skrive korrekt norsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke tid aa lese alt i artikkelen, Gyda. Men jeg vil bare skyte inn at paa fredag blir det nok etterhvert litt mer eller mindre morsom norsk utover kvelden.

hehe ;)

Eller hva tror du?

(sorry at jeg tjuvstarter paa traadherping *s*)

Skrevet

Kjempebra, og ganske skremmende. Det som er skremmende er at jeg ikke tror det er noen umulighet at utviklingen går slik.

Når selv språkrådet mener at det er en "naturlig utvikling" av det norske språket at "kj"-lyden uttales som "sj". Hvorfor i alle dager skal det være en naturlig utvikling av språket? Det er latskap!!!

Skrevet

Veldig bra, og egentlig litt skremmende. Fyren kan fort få rett.

Gjest grå katt i natten
Skrevet

Kjempebra, og ganske skremmende. Det som er skremmende er at jeg ikke tror det er noen umulighet at utviklingen går slik.

Når selv språkrådet mener at det er en "naturlig utvikling" av det norske språket at "kj"-lyden uttales som "sj". Hvorfor i alle dager skal det være en naturlig utvikling av språket? Det er latskap!!!

Dette med forenkling av språket, eller "latskap" er ikke noe nytt eller enestående for vårt språk i vår tid. Det er derfor det må anses som naturlig.

I synkopetiden (500-700 e.kr) forsvant mange av de trykklette, korte, unasalerte vokalene sllik at f.eks "Haduwulafar" ble til "Hálfr".

Denne prosessen fant sted over hele det nordiske språkområdet.

I tillegg forsvant fire av de tidligere åtte kasusene i denne perioden, og man satt kun igjen med nominativ, akkusativ, genitiv og dativ.

Jeg er ikke noe mer glad for det enn du er. Det heter tross alt "kjole"!!! Men man kan (heldigvis) ikke forhindre at samfunnet, inkl. språket utvikler seg.

Gjest papirtiger
Skrevet

Hehe..har lest nesten en identisk tekst om det engelske språket, den var i grunnen enda morsommere.

Skrevet

Dette med forenkling av språket, eller "latskap" er ikke noe nytt eller enestående for vårt språk i vår tid. Det er derfor det må anses som naturlig.

I synkopetiden (500-700 e.kr) forsvant mange av de trykklette, korte, unasalerte vokalene sllik at f.eks "Haduwulafar" ble til "Hálfr".

Denne prosessen fant sted over hele det nordiske språkområdet.

I tillegg forsvant fire av de tidligere åtte kasusene i denne perioden, og man satt kun igjen med nominativ, akkusativ, genitiv og dativ.

Jeg er ikke noe mer glad for det enn du er. Det heter tross alt "kjole"!!! Men man kan (heldigvis) ikke forhindre at samfunnet, inkl. språket utvikler seg.

OK, så skal jeg, veldig motvillig, godta det da!

Likevel mener jeg at det blir fullstendig feil å kutte "kj-lyden". Hva med ordene kjede og skjede - litt dumt å ta feil av dem...

Skrevet

Har ikke tid aa lese alt i artikkelen, Gyda. Men jeg vil bare skyte inn at paa fredag blir det nok etterhvert litt mer eller mindre morsom norsk utover kvelden.

hehe ;)

Eller hva tror du?

(sorry at jeg tjuvstarter paa traadherping *s*)

Hehe! Du er hjertelig velkommen til å herpe mine tråder når som helst, og skal ikke se bort fra at jeg kommer til å bli med deg på noen andre ...

Og på fredag blir heldigvis ingenting loggført og lagra - og ingen kan i etterkant komme og ta noen. (Der kastes alle grammatiske- og knastreregler over bord, og alt er tillatt!)

*glede, glede meg*

Skrevet

"Når selv språkrådet mener at det er en "naturlig utvikling" av det norske språket at "kj"-lyden uttales som "sj". Hvorfor i alle dager skal det være en naturlig utvikling av språket? Det er latskap!!!"

Og hva er forskjellen, mener du? Ser du på andre språk, så er det felles for de fleste at de etterhvert utvilker seg i retning av forenkling av både gramatikk, uttale og lyder. Skarre-r er et eksempel på dette. Så nei - det er ikke noen god grunn til å bestride utviklingen fra kj til sj. Men jeg hater det jeg også - jeg får assosiasjoner til barnespråk eller uintelligente personer.

"......................................"

Skrevet

Hehe! Du er hjertelig velkommen til å herpe mine tråder når som helst, og skal ikke se bort fra at jeg kommer til å bli med deg på noen andre ...

Og på fredag blir heldigvis ingenting loggført og lagra - og ingen kan i etterkant komme og ta noen. (Der kastes alle grammatiske- og knastreregler over bord, og alt er tillatt!)

*glede, glede meg*

Jippi!

Da kan vi skrive både "kongo" og andre ting uten at det blir annet enn latter ut av det.

*gleder meg skikkelig*

!!!

Skrevet

Jippi!

Da kan vi skrive både "kongo" og andre ting uten at det blir annet enn latter ut av det.

*gleder meg skikkelig*

!!!

Gjett om! :o)

Gjest grå katt i natten
Skrevet

OK, så skal jeg, veldig motvillig, godta det da!

Likevel mener jeg at det blir fullstendig feil å kutte "kj-lyden". Hva med ordene kjede og skjede - litt dumt å ta feil av dem...

Helt enig! Det er fælt! Man trenger jo ikke like alt som er "naturlig". Skjemmende hårvekst og kroppslukt f.eks. :)

Når utviklingen går på bekostning av kommunikasjonen mister jo språket sin funksjon! Men utviklingen vil sikkert kompensere for det på en eller annen måte også. Det er ingen tvil om at vi går mot et mer muntlig og internasjonalisert språk, også skriftlig. Det er bare å melde seg inn i riksmålsforbundet først som sist. Vi kan prøve å trøste oss med at dette bare er barnemat i forhold til synkopetiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...