rune4u Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Hei! Mitt medisinske problem startet for 1 1/2 år siden. det begynte med at jeg fikk en stor hevelse på høyre storetå, som etter ca 2 uker gikk bort igjen. Rett etterpå gikk også den venstre storetåa litt opp i størrelse ,men den ga seg etter ca 4 dager. Jeg hadde smerter og det var vondt å bøye de. Ca 1 mnd senere våknet jeg opp en morgen med stor hevelse på knoken på venstre hånd til langfinger. Den var veldig vond rett på knoken, men ingen smerter rundt. Dagen før hadde jeg ingen antydninger til hevelse. Jeg gikk til lege og fortalte om disse hevelsen og det ble tatt diverse leddprøver/blodprøver. Alle var OK! Etter ca 2 uker gikk hevelsen bort igjen. Etter dette har jeg ikke hatt noen antydning til disse hevelsene. Men derimot, på ca samme tidspunkt som storetåa gikk opp i hevelse, så fikk jeg en begynnende smerte bak ved hælene under foten. Akkurat der hvor hovedtyngden til hele kroppen ligger nedpå.Senefeste fra hæl til fremre fot. Ikke noe uutholdelig, men det skapte problemer for jogging, sykling og skigåing. Jeg gikk til lege etter ca 1/2 år for å fortelle at dette ikke var gått over og at det sakte ble sterkere smerter og ikke gikk bort som det andre. Nye prøver ble tatt, alle negative. Jeg ble også sendt til reumatolog, med samme resultat. Han hadde ingen svar. jeg haltet meg sakte gjennom nye 6 mnd, all sykling, jogging, fotball og ski er nå historie.Jeg har økende smerter under hælene og det gjør vondt å gå, klare ikke å trø skikkelig nedpå hælen lenger.Jeg tupper liksom litt frempå nå og dermed holder jeg ut. Legen sender meg til otroped og jeg få spesiallaget såler for avlastning.Har ikke unormalt fotblad, men sålene skal avlaste trykksonene.Jeg får også en (hestedose) med kortison i hælene og for første gang på 1 år, kan jeg gå normalt uten smerter. MEN, det varer ikke. ca 5 uker senere starter det opp igjen. Ikke momentant, men jeg stivner sakte i hælen igjen, sannynligvis fordi jeg begynner å tuppe frempå igjen.Nå skjer ting fort: vi er nå kommet til august 2005. Jeg har store smerter i hælene/under. Kan nesten ikke trø nedpå, Brexidol og Voltaren har ingen virkning. Jeg tupper meg freover på jobben. Har til nå ikke vært sykemeldt, men tror nok jeg tilhører den sta rasen. Jeg begynner å få smerter i foten fremover ved tærene og på utsiden av fotbladet. Dette gjør det vanskelig å gå uten smerter, men det er faktisk hælen uansett som er hovedsmertekilden. Jeg har stivnet skikkelig oppover ankelen og senen som har gått fra hælen og fremover til fremre del av fotbladet er skikkelig øm i bakre feste. Nå begynner også fingre å stivne til og knær er også stive/øme. Jeg sliter med å sette meg på kne. Er stiv som en 90 åring.Går på ny til legen og nye prøver, alt negativt. Ny tur til reumatolog, alt negativt. Kan ikke hjelpe. Det som er litt rart, er at jeg kan være ganske god en dag, ha lite smerter og kan gå lange turer. Dagen etter er jeg knapp god nok til å gå over stuebordet! En kveld i september var jeg nesten helt smertefri, kunne nesten lagt på sprang. La meg kl 00.00 og våkna kl 04 for å gå på toalettet. Da kunne jeg nesten ikke gå pga smertene igjen. OKT 2005:Fingre er stive, mangler kraft og har litt vonde knokker her og der ute og inne på fingrene.Knærene er litt vonde og hælene er av og til uutholdelige, men enkelte dager brukbare. men det som jeg kjenner skjer, er at dette blir verre for hver uke som går. HJELP, hva er det som skjer med meg? Jeg skal nå til fysioterapi og er også henvist til reumatologisk sykehus i Haugesund. Men det var laaaang ventetid!!! Hvorfor viser ingen prøver noe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206295-leddsenesmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.