keinstein Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Jeg trekker et dødelig våpen og stikker over til naboen for å drepe han. Naboen varsler at han vil skyte hvis jeg ikke slipper våpenet. Jeg fortsetter framrykningen og naboen skyter. Spørsmålet er: når jeg trekker våpen, må jeg da uansett ta konsekvensen med å bøte med livet? Jeg er ved mine fulle 5, men bare forferdelig sint og hevngjerrig. Må naboen ta sjansen på at jeg ikke vil drepe, selv om han ser våpenet og vet det er dødelig? 90% eller mer er trusler og bare det. Trenger naboen ta hensyn til / ta sjansen på det? Jeg mener å trekke våpen er å brenne alle bruer og alle må ta konsekvensen. Trekker jeg en kniv, må jeg finne meg i f eks å bli kastet i hjel med en stein eller skutt. Jeg kan ikke forlange at andre skal ta sjansen på at jeg ikke vil skade eller skader noen. NOKAS-ranet utløser det dilemmaet, og jeg mener ranere kan skytes uten nøling om de er bevæpnet. De velger selv å trekke våpen og utfordre andre. 0 Siter
keinstein Skrevet 14. november 2005 Forfatter Skrevet 14. november 2005 Selvsagt! Er svaret endelig? :-) GODDAG MANN! HOSTESAFT! 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Meg bekjent så var det ikke ansatte i NOKAS som skjøt på ranerne, så du bør gå i tenkeboksen igjen. 0 Siter
Prozak Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Her er det definitivt en viktig forskjell. Med mindre naboen er trent elitesoldat eller politi, så vil fullt selvforsvar være helt forståelig og akseptabelt. Hvis noen flyr på meg med en kniv, så knuser jeg strupehodet hans hvis ikke han kverker meg først. I nokassaken så var det trent politi, og da kan man stille litt andre krav. Politiet skyter ikke uten videre en raner som er bevepnet, med mindre de vurderer det som sannsynlig at vedkommende kommer til å bruke våpenet. I såfall skal de selvfølgelig skyte. Våpentrening av type politi eller militær gjør en stor forskjell når det gjelder kapasitet til å vurdere en situasjon utover å reagere instinktivt. Jeg har f.eks selv en del trening med håndvåpen, men ikke i noen som helst situasjon som kan likne på å bruke det mot andre levende vesener. Jeg ville sannsynligvis reagert instinktivt, på et "lavt" nivå. "...................................." 0 Siter
keinstein Skrevet 15. november 2005 Forfatter Skrevet 15. november 2005 Her er det definitivt en viktig forskjell. Med mindre naboen er trent elitesoldat eller politi, så vil fullt selvforsvar være helt forståelig og akseptabelt. Hvis noen flyr på meg med en kniv, så knuser jeg strupehodet hans hvis ikke han kverker meg først. I nokassaken så var det trent politi, og da kan man stille litt andre krav. Politiet skyter ikke uten videre en raner som er bevepnet, med mindre de vurderer det som sannsynlig at vedkommende kommer til å bruke våpenet. I såfall skal de selvfølgelig skyte. Våpentrening av type politi eller militær gjør en stor forskjell når det gjelder kapasitet til å vurdere en situasjon utover å reagere instinktivt. Jeg har f.eks selv en del trening med håndvåpen, men ikke i noen som helst situasjon som kan likne på å bruke det mot andre levende vesener. Jeg ville sannsynligvis reagert instinktivt, på et "lavt" nivå. "...................................." Jeg ville nok ikke reagert instinktivt, men fulgt nøye med for å få oversikt over situasjonen. Problemet er at hvis vedkommende skulle klare å skade eller drepe noen fordi jeg -ikke- gjorde noe, ville det forfølge meg resten av livet tror jeg. Det fins et eksempel fra Klemetsrud ved Oslo, var det vel, hvor en innbruddstyv truet med et slagvåpen og ble kastet i hjel med stein. Han som kastet ble frikjent, men bare fordi det var barn og deres mor innen rekkevidde. Hadde han vært alene, ville nok retten ha foretrukket at han heller løp sin vei. Jeg er enig i det. Men jeg tror ingen vanlige utrente folk blir klandret for å reagere eller vurdere feil i rimelig grad. 0 Siter
Prozak Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Jeg ville nok ikke reagert instinktivt, men fulgt nøye med for å få oversikt over situasjonen. Problemet er at hvis vedkommende skulle klare å skade eller drepe noen fordi jeg -ikke- gjorde noe, ville det forfølge meg resten av livet tror jeg. Det fins et eksempel fra Klemetsrud ved Oslo, var det vel, hvor en innbruddstyv truet med et slagvåpen og ble kastet i hjel med stein. Han som kastet ble frikjent, men bare fordi det var barn og deres mor innen rekkevidde. Hadde han vært alene, ville nok retten ha foretrukket at han heller løp sin vei. Jeg er enig i det. Men jeg tror ingen vanlige utrente folk blir klandret for å reagere eller vurdere feil i rimelig grad. Rettspraksisen kan være litt...spesiell og varierende i slike saker, ja. På den ene siden, så har en innbruddstyv ikke noe i huset ditt å gjøre. På den annen side, så har h*n fortsatt rett til å unngå å bli drept/kvestet. Jeg husker et tilfelle hvor en fyr hadde lagt fiskekroker under setetrekket i bilen. Så kom det en gjøk og brøt seg inn, satte seg i setet, og ble sittende der. Enden på visa var at innbruddstyven saksøkte bileieren, og vant saken. "....................................." 0 Siter
keinstein Skrevet 15. november 2005 Forfatter Skrevet 15. november 2005 Rettspraksisen kan være litt...spesiell og varierende i slike saker, ja. På den ene siden, så har en innbruddstyv ikke noe i huset ditt å gjøre. På den annen side, så har h*n fortsatt rett til å unngå å bli drept/kvestet. Jeg husker et tilfelle hvor en fyr hadde lagt fiskekroker under setetrekket i bilen. Så kom det en gjøk og brøt seg inn, satte seg i setet, og ble sittende der. Enden på visa var at innbruddstyven saksøkte bileieren, og vant saken. "....................................." Et annet problem er at vi oppfatter trusler ulikt, jeg ville ikke vike om noen fløy på meg, men jeg vet om folk her som får panikk bare noen hever stemmen. Bikkja til en nabo tok visst en bilinnbruddstyv på fersken, og nektet å slippe han forbi. Bikkja holdt på tyven uskadet til politiet kom, men hundeeieren fikk bot for trusler. Det er klart begrenset hva du kan gjøre av truende tiltak for å holde på dem. Å sitte på dem er lov, men kanskje ikke om du veier 250 kg 0 Siter
Prozak Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Et annet problem er at vi oppfatter trusler ulikt, jeg ville ikke vike om noen fløy på meg, men jeg vet om folk her som får panikk bare noen hever stemmen. Bikkja til en nabo tok visst en bilinnbruddstyv på fersken, og nektet å slippe han forbi. Bikkja holdt på tyven uskadet til politiet kom, men hundeeieren fikk bot for trusler. Det er klart begrenset hva du kan gjøre av truende tiltak for å holde på dem. Å sitte på dem er lov, men kanskje ikke om du veier 250 kg "jeg ville ikke vike om noen fløy på meg" Jeg viker - til siden. Hvis alt går som det skal, ender jeg opp bak svinet :-) "...................................." 0 Siter
keinstein Skrevet 15. november 2005 Forfatter Skrevet 15. november 2005 "jeg ville ikke vike om noen fløy på meg" Jeg viker - til siden. Hvis alt går som det skal, ender jeg opp bak svinet :-) "...................................." Der ligger det et poeng. Jeg ville aldri stille opp kun av stolthet, men stukket av om mulig. Sjansen for å bli skadet er relativt stor uansett. Selv et barn kan stikke ut øyet på meg, og det får jeg aldri tilbake. Da får de heller kalle meg feig. Det er i grunn noe komisk over med en som skal ta noen av sinne eller hevnlyst. Vedkommende har da tapt før det får begynt. 0 Siter
Prozak Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Der ligger det et poeng. Jeg ville aldri stille opp kun av stolthet, men stukket av om mulig. Sjansen for å bli skadet er relativt stor uansett. Selv et barn kan stikke ut øyet på meg, og det får jeg aldri tilbake. Da får de heller kalle meg feig. Det er i grunn noe komisk over med en som skal ta noen av sinne eller hevnlyst. Vedkommende har da tapt før det får begynt. Enig i det. Jeg unngår alltid fysiske konfrontasjoner hvis det er mulig. Er det ikke mulig, og jeg blir angrepet, så er jeg ikke mer forfinet enn at jeg går inn for å uskadeliggjøre vedkommende. Det er ikke ofte det skjer, imidlertid - mange gir seg når du ikke engang blir hissig etter å ha fått et par på trynet :-) "..................................." 0 Siter
keinstein Skrevet 15. november 2005 Forfatter Skrevet 15. november 2005 Enig i det. Jeg unngår alltid fysiske konfrontasjoner hvis det er mulig. Er det ikke mulig, og jeg blir angrepet, så er jeg ikke mer forfinet enn at jeg går inn for å uskadeliggjøre vedkommende. Det er ikke ofte det skjer, imidlertid - mange gir seg når du ikke engang blir hissig etter å ha fått et par på trynet :-) "..................................." Det er mye morsommere å se dem bli ført vekk i håndjern, se dem vri seg foran skamfulle slektninger og venner i retten og få sine handlinger grundig bokført og få høytidelig offentlig og skriftlig fordømmelse. Jeg har sett det, og jeg nøt hvert minutt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.