Gå til innhold

Noen advokater her? eller andre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest grå katt i natten
Skrevet

Ikke advokat men:

subisidiært: "forutsatt at ikke.."

Det subsidiære kommer etter det primære. Altså: "Helst vil jeg... , subsidiært vil jeg..."

På eksamen drøfter man subsidiært for å vise at man kan mer enn det som konkret løser oppgaven.

Hmm... kunne sikkert vært forklart enklere.

Gjest Persille
Skrevet

I advokatsammenheng er det et tillegg til saken på en måte.

Saken handler om sånn og sånn -svada jada. Subsidiært (i tillegg kan vi også ta med at) har han gjort sånn og sånn.

Det er en ting som gjerne forsterker saken, i samme retning som saken, men ikke i direkte sammenheng.

Du mister jobben pga du alltid kommer for sent - subsidiært har du også vært full, skjelt ut kolleger og sovet på jobb. Altså ikke den direkte årsaken til oppsigelsen, men det bygger oppunder første påstand.

Tror jeg da :)

Skrevet

En subsidiær drøftelse er noe jeg gjør i tilfeller jeg ikke får medhold i min hoveddrøftelse.

For å ta et eksempel fra strafferetten. Min prinsipale påstand vil være at tiltalte skal frifinnes, og jeg drøfter derfor vilkårene rundt dette. Men jeg kan ikke ta det for gitt at retten støtter mitt syn, og må derfor også drøfte hva jeg mener er riktig straff dersom han blir funnet skyldig. Denne drøftelsen blir subsidiær, og jeg innleder gjerne med: "subsidiært - DERSOM retten kommer til at tilalte er skyldig"...så kommer jeg med en legnre utreding om det som taler for midlere straff en det aktor har påstått.

Dette gjøres hele tiden i retten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...