Gå til innhold

Vernepleiere og andre

Anbefalte innlegg

helios1365380922
Skrevet

Hei!

jeg vurderer å begynne på vernepleierutdanninga til neste høst å lurer på om noen utdannede/noen under utdanning kan fortelle meg litt om yrket/studiet?

Hva jobber du med? hvordan trives du?svarer det til forventingene? lett å få jobb? hardt studie? videreutdanning? anbefaler du denne utdanninga?

Fortsetter under...

Skrevet

Hei!

Jeg er vernepleierstudent på 2. året.Trives godt på studiet. Vi har hatt sosiologi, juss, sykdomslære, psykologi, pedagogikk, medikamentlære, førstehjelp og mye mer jeg ikke kommer på nå. Utdanningen er allsidig, en lærer mye om forskjellige ting. Vanskelighetsgraden vil jeg si er etter innsats. Hvis du er på forelesningene, leser en del og er aktiv er det ingen problem. Jeg ser de som er mye borte fra skolen sliter mye mer enn oss andre som gjør en innsats. Jobbmuligheter finnes det i fleng vil jeg tro, spesielt om du bor litt sørover i landet. En kan jo jobbe med mange ting, så variasjonene er store. Min 1. praksis var i bolig for psykisk utviklingshemmede. I utgangspunktet var jeg skeptisk, da jeg aldri har vært borti en slik jobb før. Det ble en positiv opplevelse som virkelig var verd å ta med seg. Jeg trivdes godt. 2. praksis er etter jul, da blir jeg på sykehjem eller hjemmesykepleien. Vi måtte bestå medikamentregningen/farmakologien for å få begynne på praksis 2. 3. året får vi velge praksis etter hva vi ønsker å jobbe med etter endt utdanning, hvis det lar seg gjøre. Det gleder jeg meg til.

helios1365380922
Skrevet

Hei!