Gå til innhold

Gifte seg hos byfogden osv

Gjest En jente som gifter seg i mars.

Anbefalte innlegg

Gjest En jente som gifter seg i mars.
Skrevet

Trenger litt informasjon etter som jeg er helt grønn på dette.

1. Er det vanlig/eller greit å kle seg litt mindre formelt når man gifter seg hos byfodgen, eks fin kjole istedenfor brudekjole?

2. Er det vanlig eller uvanlig å ha brudepiker og forlovede når man gifter seg hos byfodgen - ser man bruker det i kirken, men kan man også gjøre det hos byfogden?

3. Vi vil ikke ha bryllupsfest etter vielsen, men heller gå ut å spise med den nærmeste familien.

Vi skal da spandere på dem, dette er vanlig?

4. Er det frekt å sende ut invitter til folk som man vet ønsker å overvære vielsen, men som ikke får være med på middagen etterpå?

Takk for svar, jeg vet ikke hva som er vanlig/uvanlig så jeg må nesten bare forhøre meg litt.

Skrevet

1. Er det vanlig/eller greit å kle seg litt mindre formelt når man gifter seg hos byfodgen, eks fin kjole istedenfor brudekjole?

Man ser både stivpyntede bruder og helt dagligkledde hos byfogden, så en fin kjole er helt greit. Det er vel det de fleste har.

2. Er det vanlig eller uvanlig å ha brudepiker og forlovede når man gifter seg hos byfodgen - ser man bruker det i kirken, men kan man også gjøre det hos byfogden?

Forlovere må du ha uansett - eller vitner, da. Brudepiker er ikke så vanlig, med mindre brudeparet har egne barn som fungerer som det.

3. Vi vil ikke ha bryllupsfest etter vielsen, men heller gå ut å spise med den nærmeste familien. Vi skal da spandere på dem, dette er vanlig?

Her gjøres det også på forskjellig vis, men det er ikke uvanlig å spandere. Og det er selvsagt veldig hyggelig!

4. Er det frekt å sende ut invitter til folk som man vet ønsker å overvære vielsen, men som ikke får være med på middagen etterpå?

Tja...litt uvanlig er det i hvert fall. Om du gjør det, bør du gjøre det litt uformelt - og pass endelig på at det ikke oppstår noen misforståelser, sånn at folk ikke feilaktig tror de skal være med på bryllupsfest.

En annen ting er at de fleste tinghus/byfogdkontorer har ganske begrenset plass der hvor selve vielsen finner sted, slik at dere ikke kan regne med at så mange andre enn de nærmeste er til stede akkurat da. Men det er vanlig at andre, mer perifere, venter utenfor for å gratulere!

Til syvende og sist: Det mest vesentlige er ikke hva som er vanlig eller ikke - tenk mer på hva som gjør dagen fin og spesiell for dere og de dere vil feire den med. Lykke til! ;o)

Skrevet

Jeg tror alt er vanlig hos byfogden, så du kan gjøre akkurat hva du vil.

Jeg tror det er vanlig med alt fra pent dagligtøy (kontor-klær) til hvit brudekjole. Jeg brukte bunad da vi giftet oss, mannen smoking.

Du må ha forlovere, du kan ha brudepiker/svenner hvis du ønsker det, de får ingen særlig stor rolle fordi det er en kort og enkel sermoni, men de kan gå inn sammen med dere og evt. stå ved siden av dere under sermonien.

3. Vi vil ikke ha bryllupsfest etter vielsen, men heller gå ut å spise med den nærmeste familien. Vi skal da spandere på dem, dette er vanlig?

Jeg tror nok det er ganske vanlig.

Nei, hvis du vet at folk ønsker å overvære vielsen, er det vel greit å sende et enkelt kort hvor det f.eks. står: Vi gifter oss i Tinghuset den... kl.... og du er velkommen til å overvære vielsen. Feiringen etterpå vil foregå privat med den nærmeste familien.

Jeg synes forøvrig ikke du skal henge deg opp i hva som er vanlig eller uvanlig, men gjøre det slik dere ønsker å ha dagen.

Skrevet

Jeg tror alt er vanlig hos byfogden, så du kan gjøre akkurat hva du vil.

Jeg tror det er vanlig med alt fra pent dagligtøy (kontor-klær) til hvit brudekjole. Jeg brukte bunad da vi giftet oss, mannen smoking.

Du må ha forlovere, du kan ha brudepiker/svenner hvis du ønsker det, de får ingen særlig stor rolle fordi det er en kort og enkel sermoni, men de kan gå inn sammen med dere og evt. stå ved siden av dere under sermonien.

Jeg tror nok det er ganske vanlig.

Nei, hvis du vet at folk ønsker å overvære vielsen, er det vel greit å sende et enkelt kort hvor det f.eks. står: Vi gifter oss i Tinghuset den... kl.... og du er velkommen til å overvære vielsen. Feiringen etterpå vil foregå privat med den nærmeste familien.

Jeg synes forøvrig ikke du skal henge deg opp i hva som er vanlig eller uvanlig, men gjøre det slik dere ønsker å ha dagen.

"Jeg synes forøvrig ikke du skal henge deg opp i hva som er vanlig eller uvanlig, men gjøre det slik dere ønsker å ha dagen."

Så enig så enig! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...