Gjest Pås Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Nåløyer Må vel være nåløyne vel? Det er jo flertall av "ett øye" 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Det må vel være et nåløye - nåløyet - flere nåløyne Øyer er jo noe annet - en øy - øya - flere øyer 0 Siter
Babette Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Må vel være nåløyne vel? Det er jo flertall av "ett øye" Etter boka stemmer jo det, men magespråkfølelsen min sier at det er flisa som har rett. 0 Siter
Gjest Pås Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Etter boka stemmer jo det, men magespråkfølelsen min sier at det er flisa som har rett. Ja, det høres helt sprøtt ut: "det er flere nåløyne en må gjennom". Men det ER jo øyet på nålen vi snakker om.. 0 Siter
laban Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Bokmålsordboka: øye -t, øyer el. øyne, øya el. øy(n)ene Så de fleste her har rett, det er godkjent å si både øyer og øyne, selv om det ikke er en øy vi snakker om. 0 Siter
flisa Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Ja, det høres helt sprøtt ut: "det er flere nåløyne en må gjennom". Men det ER jo øyet på nålen vi snakker om.. øyne? - - er ikke det sånn snobbete Olsodialekt da? - har aldr sagt øyne om de to som sitter over nesa jeg.... 0 Siter
flisa Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Bokmålsordboka: øye -t, øyer el. øyne, øya el. øy(n)ene Så de fleste her har rett, det er godkjent å si både øyer og øyne, selv om det ikke er en øy vi snakker om. Bra! jeg skal ALDRI si ØYNE 0 Siter
Klara Q Skrevet 15. november 2005 Forfatter Skrevet 15. november 2005 Bokmålsordboka: øye -t, øyer el. øyne, øya el. øy(n)ene Så de fleste her har rett, det er godkjent å si både øyer og øyne, selv om det ikke er en øy vi snakker om. Det høres så rart ut å si nåløyne, selv om det er et slags "øye" vi snakker om. Nåløyer it is. Cheers! 0 Siter
Babette Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Ja, det høres helt sprøtt ut: "det er flere nåløyne en må gjennom". Men det ER jo øyet på nålen vi snakker om.. Det norske språket er til tider inkonsekvent. 0 Siter
Gjest Pås Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 øyne? - - er ikke det sånn snobbete Olsodialekt da? - har aldr sagt øyne om de to som sitter over nesa jeg.... Hva kaller du det du ser med i flertall da? Øyer?? Tror nok øyne ikke bare er brukt på Oslo Vest nei...:-) mvh 0 Siter
Klara Q Skrevet 15. november 2005 Forfatter Skrevet 15. november 2005 Det norske språket er til tider inkonsekvent. Og likevel ler vi av otlendinge som prova snakka nårsk god. (Eller gjør vi det?) Glad jeg gikk dette språket inn med morsmelka, ja! 0 Siter
Klara Q Skrevet 15. november 2005 Forfatter Skrevet 15. november 2005 Og likevel ler vi av otlendinge som prova snakka nårsk god. (Eller gjør vi det?) Glad jeg gikk dette språket inn med morsmelka, ja! *himle* 0 Siter
Klara Q Skrevet 15. november 2005 Forfatter Skrevet 15. november 2005 Hva kaller du det du ser med i flertall da? Øyer?? Tror nok øyne ikke bare er brukt på Oslo Vest nei...:-) mvh Å, du har så vakre øyer, ass! Får du mye flaskepost? Jeg sier øyne - eller øyner, faktisk, for jeg er fra sør-vestlandet. Men skriver øyne. 0 Siter
flisa Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Hva kaller du det du ser med i flertall da? Øyer?? Tror nok øyne ikke bare er brukt på Oslo Vest nei...:-) mvh Ja - øyer eller øya 0 Siter
flisa Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Å, du har så vakre øyer, ass! Får du mye flaskepost? Jeg sier øyne - eller øyner, faktisk, for jeg er fra sør-vestlandet. Men skriver øyne. jepp - "du har så vakre øyer" er helt som jeg sier. 0 Siter
gullfisk Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Ja - øyer eller øya "Så vakre øyer du har"? "Åtte øyer rundt et bord, Vesla, Påsan, far og mor"? "Jeg liker blå øyer bedre enn brune øyer"? Det høres VELDIG rart ut. Til jul får vi selvfølgelig se tindrende barneøyne. 0 Siter
flisa Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 "Så vakre øyer du har"? "Åtte øyer rundt et bord, Vesla, Påsan, far og mor"? "Jeg liker blå øyer bedre enn brune øyer"? Det høres VELDIG rart ut. Til jul får vi selvfølgelig se tindrende barneøyne. SI HVA DU VIL DU - DET GJØR JEG! 0 Siter
Klara Q Skrevet 15. november 2005 Forfatter Skrevet 15. november 2005 jepp - "du har så vakre øyer" er helt som jeg sier. Og hadde du sagt det til meg, så hadde jeg rødmet kledelig og takket 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.