Gå til innhold

Et nåløye - flere hva da?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Nåløyer

Må vel være nåløyne vel? Det er jo flertall av "ett øye"

Skrevet

Det må vel være et nåløye - nåløyet - flere nåløyne

Øyer er jo noe annet - en øy - øya - flere øyer

Skrevet

Må vel være nåløyne vel? Det er jo flertall av "ett øye"

Etter boka stemmer jo det, men magespråkfølelsen min sier at det er flisa som har rett.

Skrevet

Etter boka stemmer jo det, men magespråkfølelsen min sier at det er flisa som har rett.

Ja, det høres helt sprøtt ut: "det er flere nåløyne en må gjennom". Men det ER jo øyet på nålen vi snakker om..

Annonse

Skrevet

Bokmålsordboka:

øye -t, øyer el. øyne, øya el. øy(n)ene

Så de fleste her har rett, det er godkjent å si både øyer og øyne, selv om det ikke er en øy vi snakker om.

Skrevet

Ja, det høres helt sprøtt ut: "det er flere nåløyne en må gjennom". Men det ER jo øyet på nålen vi snakker om..

øyne? - - er ikke det sånn snobbete Olsodialekt da? - har aldr sagt øyne om de to som sitter over nesa jeg....

Skrevet

Bokmålsordboka:

Så de fleste her har rett, det er godkjent å si både øyer og øyne, selv om det ikke er en øy vi snakker om.

Bra! :) jeg skal ALDRI si ØYNE :)

Skrevet

Bokmålsordboka:

Det høres så rart ut å si nåløyne, selv om det er et slags "øye" vi snakker om.

Nåløyer it is. Cheers!

Skrevet

Det norske språket er til tider inkonsekvent.

Skrevet

øyne? - - er ikke det sånn snobbete Olsodialekt da? - har aldr sagt øyne om de to som sitter over nesa jeg....

Hva kaller du det du ser med i flertall da? Øyer?? Tror nok øyne ikke bare er brukt på Oslo Vest nei...:-)

mvh

Skrevet

Det norske språket er til tider inkonsekvent.

Og likevel ler vi av otlendinge som prova snakka nårsk god. (Eller gjør vi det?)

Glad jeg gikk dette språket inn med morsmelka, ja!

Annonse

Skrevet

Og likevel ler vi av otlendinge som prova snakka nårsk god. (Eller gjør vi det?)

Glad jeg gikk dette språket inn med morsmelka, ja!

*himle*

Skrevet

Hva kaller du det du ser med i flertall da? Øyer?? Tror nok øyne ikke bare er brukt på Oslo Vest nei...:-)

mvh

Å, du har så vakre øyer, ass! Får du mye flaskepost?

:)

Jeg sier øyne - eller øyner, faktisk, for jeg er fra sør-vestlandet. Men skriver øyne.

Skrevet

mvh

Ja - øyer eller øya

Skrevet

Å, du har så vakre øyer, ass! Får du mye flaskepost?

:)

Jeg sier øyne - eller øyner, faktisk, for jeg er fra sør-vestlandet. Men skriver øyne.

jepp - "du har så vakre øyer" er helt som jeg sier.

Skrevet

Ja - øyer eller øya

"Så vakre øyer du har"?

"Åtte øyer rundt et bord, Vesla, Påsan, far og mor"?

"Jeg liker blå øyer bedre enn brune øyer"?

Det høres VELDIG rart ut.

Til jul får vi selvfølgelig se tindrende barneøyne.

Skrevet

"Så vakre øyer du har"?

"Åtte øyer rundt et bord, Vesla, Påsan, far og mor"?

"Jeg liker blå øyer bedre enn brune øyer"?

Det høres VELDIG rart ut.

Til jul får vi selvfølgelig se tindrende barneøyne.

SI HVA DU VIL DU - DET GJØR JEG! :)

Skrevet

jepp - "du har så vakre øyer" er helt som jeg sier.

Og hadde du sagt det til meg, så hadde jeg rødmet kledelig og takket :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...