Gå til innhold

Når en landsforræder kommer hjem....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange med norsk statsborgerskap har reist til Irak og Afganistan for å kjempe mot norske og allierte styrker.

Bør de stilles for retten for landsforræderi når de kommer "hjem"?

Eller er vi for feige igjen?

Fortsetter under...

Skrevet

Selvfølgelig bør de det.

Men norske politikere er nok for feige til å iverksette noe slikt.

Skrevet

De burde vel heller utvises, og nektes innreise på permanent basis.

Jeg synes forøvrig "landsforæder" blir noe fjollete å bruke i denne sammenhengen - selv om jeg er enig i at det ikke er akseptabelt. Det er tross alt ikke mot landet Norge man kjemper i den sammenhengen.

"...................................."

Skrevet

Jeg tviler på at de er så mange, men de bør selvfølgelig stilles for retten når de kommer hjem. (I den grad man finner ut hvem de er og hvor de har vært).

Men et spørsmål til deg: Det er ikke lov for nordmenn å la seg verve til et annet lands væpnede styrker. Til tross for dette, er det faktisk nokså mange fanatiske "Israelvenner" som lar seg verve til IDF hvert år. De deltar ikke i kamp, men i støttefunksjoner. De fleste av disse gjør det helt åpenlyst og er stolte av det. De blir ikke straffet for dette. Er det riktig?

Skrevet

Selvfølgelig bør de det.

Men norske politikere er nok for feige til å iverksette noe slikt.

De må hvis noen anmelder det.

Hvis de ikke omdefinerer begrepet landsforræder.

Hvis de som norske statsborgere har skutt på norske soldater med vitende og vilje, eller sprengt en bombe og drept eller skadet noen eller noe her i landet etter ordre fra utlandet. En slik ville i krigstid bli skutt som sabotør, og jeg tror at det er verre i fredstid. Definisjonen femtekolonist må da i tilfelle også omdefineres om de skal unngå tiltale.

Vi er vel feige nok til det også.

Skrevet

De må hvis noen anmelder det.

Hvis de ikke omdefinerer begrepet landsforræder.

Hvis de som norske statsborgere har skutt på norske soldater med vitende og vilje, eller sprengt en bombe og drept eller skadet noen eller noe her i landet etter ordre fra utlandet. En slik ville i krigstid bli skutt som sabotør, og jeg tror at det er verre i fredstid. Definisjonen femtekolonist må da i tilfelle også omdefineres om de skal unngå tiltale.

Vi er vel feige nok til det også.

Det rammes av bestemmelser i militær straffelov og gis ganske heavy straffer.

Det er soleklart at de må tiltales. Noe annet vil være en skandale.

(Men man kan jo behendig la være å identifisere og finne dem selvsagt).

Annonse

Skrevet

Jeg tviler på at de er så mange, men de bør selvfølgelig stilles for retten når de kommer hjem. (I den grad man finner ut hvem de er og hvor de har vært).

Men et spørsmål til deg: Det er ikke lov for nordmenn å la seg verve til et annet lands væpnede styrker. Til tross for dette, er det faktisk nokså mange fanatiske "Israelvenner" som lar seg verve til IDF hvert år. De deltar ikke i kamp, men i støttefunksjoner. De fleste av disse gjør det helt åpenlyst og er stolte av det. De blir ikke straffet for dette. Er det riktig?

"De deltar ikke i kamp, men i støttefunksjoner."

Hvis vi var i krig med Israel, og de var våre soldater i strid som byttet side mot oss, så ville de vært desertører for oss.

Vi er som kjent ikke i krig med Israel.

Skrevet

Hvis vi var i krig med Israel, og de var våre soldater i strid som byttet side mot oss, så ville de vært desertører for oss.

Vi er ikke i krig med Afganistan heller :-))

Det jeg spurte om var om de burde tiltales for å ha brutt norsk lov ved å la seg verve til et annet lands væpnede styrker.

Skrevet

Jeg synes forøvrig "landsforæder" blir noe fjollete å bruke i denne sammenhengen - selv om jeg er enig i at det ikke er akseptabelt. Det er tross alt ikke mot landet Norge man kjemper i den sammenhengen.

Hva skjedde med nordmenn som aktivt drepte nordmenn og allierte soldater i Norge etter tysk ordre?

Skrevet

Hva skjedde med nordmenn som aktivt drepte nordmenn og allierte soldater i Norge etter tysk ordre?

"Hva skjedde med nordmenn som aktivt drepte nordmenn og allierte soldater i Norge etter tysk ordre?"

To forskjellige situasjoner. Da var landet okkupert, og det eneste politisk riktige var å gjøre motstand. Her har vi et tilfelle hvor norge av politiske årsaker sender noen få tropper sammen med nato til en annen del av verden, og norske statsborgere som kanskje har sitt fødested akkurat der.

Det er ikke akseptabelt fra et politisk standpunkt, men å sammenlikne det med rinnanbanden blir feil.

"..................................."

Skrevet

"Vi er som kjent ikke i krig med Israel."

Norge var vel heller ikke i krig med Spania under borgerkrigen der. Likevel var det nordmenn som ble fratatt statsborgerskapet etter å ha vervet seg og deltatt der.

".................................."

Skrevet

Vi er ikke i krig med Afganistan heller :-))

Det jeg spurte om var om de burde tiltales for å ha brutt norsk lov ved å la seg verve til et annet lands væpnede styrker.

Hvis de kjemper mot norske eller våre alliertes soldater, ja.

Jeg vet hva du vil.

Selv om jødene er forhatt i visse kretser som selve bildet på kapitalistsvinet, så er det prinsipper i krig vi diskuterer.

Men de som vil må gjerne prøve å få dem tiltalt. Men de er ikke i krig mot norske eller allierte. Skulle vi komme i krig med dem, så er det forskjell på om de er der allerede, eller bytter side etter krigens begynnelse.

Skrevet

Norge var vel heller ikke i krig med Spania under borgerkrigen der. Likevel var det nordmenn som ble fratatt statsborgerskapet etter å ha vervet seg og deltatt der.

Hav er likheten med den konflikten og situasjonen mellom oss og Israel?

Annonse

Skrevet

Angrepene 11.sept. -01 utløste artikkel 5 i Atlanterhavspakten (angrep på et av alliansens medlemmer skal anses som et angrep på alle alliansens medlemmer).

FN godkjente at retten til selvforsvar gjaldt i den foreliggende situasjon.

Arbeidet med å fjerne Taliban og stabilisere landet har pågått stort sett siden. I den grad norske borgere har arbeidet for Natos fiender i Afghanistan, rammes det åpenbart av bestemmelsene i militær straffelov.

Skrevet

De ble fratatt stemmeretten, ikke statsborgerskapet (selvfølgelig).

Skrevet

Angrepene 11.sept. -01 utløste artikkel 5 i Atlanterhavspakten (angrep på et av alliansens medlemmer skal anses som et angrep på alle alliansens medlemmer).

FN godkjente at retten til selvforsvar gjaldt i den foreliggende situasjon.

Arbeidet med å fjerne Taliban og stabilisere landet har pågått stort sett siden. I den grad norske borgere har arbeidet for Natos fiender i Afghanistan, rammes det åpenbart av bestemmelsene i militær straffelov.

Nå sa vel ikke jeg noe som strider med det der. Jeg påpekte at rinnanbanden og abdøllah som sloss for taliban ikke er samme situasjon. Jeg sa også at jeg var enig i at sistnevnte ikke var akseptabelt.

"....................................."

Skrevet

Hav er likheten med den konflikten og situasjonen mellom oss og Israel?

Likheten? Verve seg i en krig i et annet land, for et annet land?

"................................."

Skrevet

"Hva skjedde med nordmenn som aktivt drepte nordmenn og allierte soldater i Norge etter tysk ordre?"

To forskjellige situasjoner. Da var landet okkupert, og det eneste politisk riktige var å gjøre motstand. Her har vi et tilfelle hvor norge av politiske årsaker sender noen få tropper sammen med nato til en annen del av verden, og norske statsborgere som kanskje har sitt fødested akkurat der.

Det er ikke akseptabelt fra et politisk standpunkt, men å sammenlikne det med rinnanbanden blir feil.

"..................................."

Mener du at mennesker som er sendt hit av en frememd makt, tilegner seg statsborgerskap og dreper norske borgere på ordre fra utlandet ikke er noe mer enn mordere?

Jeg kaller dem landsforrædere. Vi nølte ikke i 1945. Men nå skal vi nøle? De truer i tilfelle freden i landet.

Skal vi tåle at norske statsborgere fritt kan bytte side og kjempe mot oss uten konsekvenser?

Er det forskjell på en innfødt og en innvandrer når de begge har norsk statsborgerskap, slik at innvandrereren kan kjempe mot norske, mens den innfødte ikke kan?

Et statsborgerskap forplikter.

§7:

Norsk borgarrett misser:

1.den som får borgarrett i eit anna land etter søknad eller samtykke med reine ord,

2. den som får framand borgarrett med å taka offentleg teneste i eit anna land...

Så støttetropper i Israel burde kanskje miste statsborgerskapet.

Skrevet

Mener du at mennesker som er sendt hit av en frememd makt, tilegner seg statsborgerskap og dreper norske borgere på ordre fra utlandet ikke er noe mer enn mordere?

Jeg kaller dem landsforrædere. Vi nølte ikke i 1945. Men nå skal vi nøle? De truer i tilfelle freden i landet.

Skal vi tåle at norske statsborgere fritt kan bytte side og kjempe mot oss uten konsekvenser?

Er det forskjell på en innfødt og en innvandrer når de begge har norsk statsborgerskap, slik at innvandrereren kan kjempe mot norske, mens den innfødte ikke kan?

Et statsborgerskap forplikter.

§7:

Norsk borgarrett misser:

1.den som får borgarrett i eit anna land etter søknad eller samtykke med reine ord,

2. den som får framand borgarrett med å taka offentleg teneste i eit anna land...

Så støttetropper i Israel burde kanskje miste statsborgerskapet.

Jeg gidder ikke krangle med deg - jeg har ikke sagt meg uenig i det du sier eller refererer til. Det jeg sier er at de to nevnte situasjonene er forskjellige. Nekter du på det, så får det bli din sak.

"....................................."

Skrevet

Likheten? Verve seg i en krig i et annet land, for et annet land?

"................................."

Det vil vel være en politisk avgjørelse. Akkurat som jeg etterlyser nå. Om en som deltar i krig mot Norge og deres allierte fremdeles skal tiltales, eller om praksisen fra 1945 skal endres.

Vi er vel feige nok til å endre den. Vi får se når det smeller på Oslo S.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...