Gå til innhold

Til dere som mente det ville bli større arbeidsledighet med de rødgrønne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

"For det første må man ikke generalisere. Det er nemlig ikke alle som er "unnasluntrende"

Men kjære vene, hvor har jeg sagt det???????

Kjære deg:

Sa ikke at du har sagt det. Jeg sa, MAN skal være forsiktig med å genreralisere.

Det gjelder oss alle.;-)

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

26

• mil1365380270

16

• Goliath

10

• fei1365380229

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er ikke så lett å få seg jobb i dag som mange mener at det er...

Det er gjerne mellom 150 og 200 søkere til hver utlyste stilling.

Man kan ikke bare begynne å "skure" en gang om en ikke har papirer fra dette tidligere, for i søkerkøen er mange som har vært tilmeldt rengjøringsbyråer for.eks og som stiller foran i køen.

Visst finnes det unnasluntrere, men a-etat er ganske "flinke" til å sysselsette folk også.

Finner de ikke jobb så må de på et eller annet kurs, eller jobbsøkerklubb.

Det er mange folk som søker jobb i lange, lange tider, men som desverre ikke får...disse får det sikkert enda bedre med fremtidstro og selvtillit når de attpåtil må karre seg til sosialen kan du tro.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det har jeg ikke kompetanse til å uttale meg om. Og ellers ser jeg overhodet ikke noe som helst intelligent i å overføre folk fra en, tross alt, noenlunde respektabel dagpengetilværelse til å krype for sosialen for å opprettholde tak over hodet og brødfø seg selv og familie.

Hvorfor er du opptatt av dette?

Det jeg imidlertid vet, er at arbeidsløshet rammer mange og at dette ikke har noe med 'unnasluntring å gjøre'. Mange høyt utdannede feks sliter beinhardt, de er overkvalifiserte for det meste, og er i knallhard konkurranse om de få jobbene de er 'passe' kvalifiserte til.

Les historien til 'tidligere langtidsledig' - gripende, men slett ikke unik.

Forleden leste jeg noe om at s.k. 'unnasluntrere' kan reduseres til noen få. Det viser seg at mange registrerte arbeidsledige i realiteten er syke/uføre som ikke har hatt krefter/anledning etc til å komme seg på rett sted innenfor folketrygden.

"Mange høyt utdannede feks sliter beinhardt, de er overkvalifiserte for det meste, og er i knallhard konkurranse om de få jobbene de er 'passe' kvalifiserte til"

Ja, jeg har tatt mange jobber jeg har vært overkvalifisert til. Og ja jeg har vært arbeidsledig jeg også.

Og ja, jeg har sett folk rundt meg som synes det har vært beghagelig å gå ledig.

Det er det som irriterer meg. Det er dem som må sparkes i gang.

Og når det er sagt så finner jeg meg ikke i å bli beskyldt for å sparke nedover:(

Jeg savner fremdeles et svar på hva du mener er den beste løsningen.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Dette bør du ta selvkritikk på. Hovedinnlegget ditt er eksplisitt fylt av forakt overfor langtidsledige.

Fy, f..., nå bli jeg en smule forbanna.

Skrevet

"Mange høyt utdannede feks sliter beinhardt, de er overkvalifiserte for det meste, og er i knallhard konkurranse om de få jobbene de er 'passe' kvalifiserte til"

Ja, jeg har tatt mange jobber jeg har vært overkvalifisert til. Og ja jeg har vært arbeidsledig jeg også.

Og ja, jeg har sett folk rundt meg som synes det har vært beghagelig å gå ledig.

Det er det som irriterer meg. Det er dem som må sparkes i gang.

Og når det er sagt så finner jeg meg ikke i å bli beskyldt for å sparke nedover:(

Jeg savner fremdeles et svar på hva du mener er den beste løsningen.

Hvis du snakker om noen du personlig kjenner, kom i alle fall ikke det fram i hovedinnlegget ditt.

Som du ser av responsen i tråden, er ikke ting slik du vil ha det til. Majoriteten av arbeidsløse er ikke i denne situasjonen fordi de ønsker det.

Hva mener du med 'beste løsning'? På hva? Hva er problemet? At dagpenger gis til arbeidsløse over tid? Jeg synes ikke det er et problem. Og din 'løsning' om å overføre langtidsledige på sosialen høres bare for jævlig ut. Langtidsledige har det selvsagt ikke bra, og det å trykke dem enda lengre ned i systemet er etter mitt syn direkte menneskefiendtlig.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er ikke så lett å få seg jobb i dag som mange mener at det er...

Det er gjerne mellom 150 og 200 søkere til hver utlyste stilling.

Man kan ikke bare begynne å "skure" en gang om en ikke har papirer fra dette tidligere, for i søkerkøen er mange som har vært tilmeldt rengjøringsbyråer for.eks og som stiller foran i køen.

Visst finnes det unnasluntrere, men a-etat er ganske "flinke" til å sysselsette folk også.

Finner de ikke jobb så må de på et eller annet kurs, eller jobbsøkerklubb.

Det er mange folk som søker jobb i lange, lange tider, men som desverre ikke får...disse får det sikkert enda bedre med fremtidstro og selvtillit når de attpåtil må karre seg til sosialen kan du tro.

"Visst finnes det unnasluntrere, men a-etat er ganske "flinke" til å sysselsette folk også"

Vel, slik skulle jeg ønske at det var.

En jeg kjenner sitter oppe hele natta, Sover hele dagen. Slenger inn en søknad nå og da.

Han er i ferd med å ødelegge seg, men ser det ikke selv.

Han hadde fått seg jobb om han hadde oppsøkt et vikarbyrå.

Det vet jeg.

Annonse

Skrevet

Fy, f..., nå bli jeg en smule forbanna.

Det må du bare bli. Les innlegget ditt en gang til - utenfra, fra lesernes perspektiv. Så forstår du vel hvorfor alle møter deg med lettere og tyngre kritikk.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hvis du snakker om noen du personlig kjenner, kom i alle fall ikke det fram i hovedinnlegget ditt.

Som du ser av responsen i tråden, er ikke ting slik du vil ha det til. Majoriteten av arbeidsløse er ikke i denne situasjonen fordi de ønsker det.

Hva mener du med 'beste løsning'? På hva? Hva er problemet? At dagpenger gis til arbeidsløse over tid? Jeg synes ikke det er et problem. Og din 'løsning' om å overføre langtidsledige på sosialen høres bare for jævlig ut. Langtidsledige har det selvsagt ikke bra, og det å trykke dem enda lengre ned i systemet er etter mitt syn direkte menneskefiendtlig.

"Som du ser av responsen i tråden, er ikke ting slik du vil ha det til. Majoriteten av arbeidsløse er ikke i denne situasjonen fordi de ønsker det"

Nei, jeg regner ikke akkurat med at unnasluntrere vil svare meg da;)

Ja, jeg vil gjerne vite hva slags løsning du ser for deg.

Jeg ser så klart at det er uheldig at langtidsledige, må over på sosialhjelp.

Men hva gjør man med dem som synes det er behagelig å motta penger i posten? Jo flere år de kan gjøre det, jo mer vil det gå utover de som virkelig trenger.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det må du bare bli. Les innlegget ditt en gang til - utenfra, fra lesernes perspektiv. Så forstår du vel hvorfor alle møter deg med lettere og tyngre kritikk.

Nå er ikke jeg så redd for at noen er uenig med meg.

Men blir jeg beslyldt for noe jeg ikke mener, så reagerer jeg.

Jeg har lest innlegget mitt en gang til, og jeg tror det er du som leser noe som ikke står der.

Skrevet

Arbeidsledighet er minst et tosidig problem.

For det første må man ikke generalisere. Det er nemlig ikke alle som er "unnasluntrende".De fleste jobber hardt i flere år for å finne arbeid.

For det andre er det vanskeligere å få fast jobb, etter høyre/bondevikregjeringen. Høybråten ville ha flere midlertidig ansettelser, husker vi.

For det tredje, finnes det grupper i samfunnet som blir stigmatisert i jobbsøkeprosessen. Mennesker med minoritetsbakgrunn, språkvansker, og sosial status spiller inn når man stiller som søker sammen med mange andre.

Vi får håpe at rødgrønn gjør noe med det, men endringer skjer som kjent ikke over natta.

"De fleste jobber hardt i flere år for å finne arbeid."

Dette er din synsing. Forhåpentligvis er det sånn, men hvor mange som utnytter vet vi ikke.

"For det andre er det vanskeligere å få fast jobb, etter høyre/bondevikregjeringen. Høybråten ville ha flere midlertidig ansettelser, husker vi."

Veeeel.... Grunnen var ikke å få sagt opp flere, den var for å få folk til å tørre ansette. Det går opp og ned, og når du ikke kan la folk gå i vanskelige tider, blir det for stor risiko for bedriften å satse. Du ansetter ikke en ny, hvis du setter flere arbeidsplasser i fare med det. Da blir det heller mindre produktivitet, evt. overtid, det er tryggere.

"Mennesker med minoritetsbakgrunn, språkvansker, og sosial status spiller inn når man stiller som søker sammen med mange andre."

Hvis du kan språket bedriften bruker er mye gjort. Det med navn kan være et hinder, men det kan løses ved å ta direktekontakt. Norske arbeidssøkere i andre land møter tilsvarende problemer og løser dem.

Jeg ser poenget med rasisme, men tror den øker jo mer vi syr puter under armene på folk. Dessuten har det en stigmatiserende effekt på de det gjelder.

Skrevet

"Som du ser av responsen i tråden, er ikke ting slik du vil ha det til. Majoriteten av arbeidsløse er ikke i denne situasjonen fordi de ønsker det"

Nei, jeg regner ikke akkurat med at unnasluntrere vil svare meg da;)

Ja, jeg vil gjerne vite hva slags løsning du ser for deg.

Jeg ser så klart at det er uheldig at langtidsledige, må over på sosialhjelp.

Men hva gjør man med dem som synes det er behagelig å motta penger i posten? Jo flere år de kan gjøre det, jo mer vil det gå utover de som virkelig trenger.

'Ja, jeg vil gjerne vite hva slags løsning du ser for deg.'

Igjen - løsning på HVA? Hva er problemet ditt?

Hvorfor vil du overføre arbeidsløse fra Aetat til sosialkontoret? Hvorfor synes du det er best at arbeidsløse som i utgangspunktet sliter hardt, bør fratas dagpenger og heller redegjøre for alle sine gjøren og laden på sosialkontoret?

Kriteriene for å motta dagpenger har blitt skjerpet og skjerpet siste årene. Det kreves feks en viss minsteinntekt siste år/snitt siste tre år for å være kvalifisert til dagpenger. Dette rammer bla nyutdannede nådeløst.

De langtidsledige har likeledes en veldig lav inntekt (dagpenger er skattbar inntekt). Når så tiden går, og dagpengegrunnlaget synker og synker, reduseres også dagpengene tilsvarende. Jaja, så blir det sosialen da, og så blir noen fornøyde.

Jeg kjenner flere som jobber ved Aetat og som sier at de gremmes over et slikt regelverk og denne vonde, nedadgående spiralen som skaper enda mer ulykke over folk.

Skrevet

Dette er din synsing. Forhåpentligvis er det sånn, men hvor mange som utnytter vet vi ikke.

"For det andre er det vanskeligere å få fast jobb, etter høyre/bondevikregjeringen. Høybråten ville ha flere midlertidig ansettelser, husker vi."

Veeeel.... Grunnen var ikke å få sagt opp flere, den var for å få folk til å tørre ansette. Det går opp og ned, og når du ikke kan la folk gå i vanskelige tider, blir det for stor risiko for bedriften å satse. Du ansetter ikke en ny, hvis du setter flere arbeidsplasser i fare med det. Da blir det heller mindre produktivitet, evt. overtid, det er tryggere.

"Mennesker med minoritetsbakgrunn, språkvansker, og sosial status spiller inn når man stiller som søker sammen med mange andre."

Hvis du kan språket bedriften bruker er mye gjort. Det med navn kan være et hinder, men det kan løses ved å ta direktekontakt. Norske arbeidssøkere i andre land møter tilsvarende problemer og løser dem.

Jeg ser poenget med rasisme, men tror den øker jo mer vi syr puter under armene på folk. Dessuten har det en stigmatiserende effekt på de det gjelder.

"Dette er din synsing. Forhåpentligvis er det sånn, men hvor mange som utnytter vet vi ikke."

Dette er ingen synsing. Jeg har selv venner som har stått i ledighetskø i mange år. De sliter med å bli fast ansatt. Kun kortere vikariater, som har gått over noen mnd. så er det rett i køen igjen.

Tror ikke det er så lett å utnytte systemet, da det er blitt betydlig kontroll de siste årene. Det finnes også mange mørketall. De som er langtidssykemeldt, på attføring ol. dette er mørketall som de ikke tar med i ledighetstallene.

Høybråtens forlag kan jeg og du være enig eller uenig i. Jeg liker forslaget dårlig, fordi det er iallfall en gruppe som rammes av midlertidig ansettelser, og det er kvinner, og særlig kvinner som er eneforsørgere.

Skrevet

Jeg har lest innlegget mitt en gang til, og jeg tror det er du som leser noe som ikke står der.

Ved å lese innleggene til de som svarer, får jeg ikke inntrykk av at jeg alene tolker deg dithen at du synes det er vederstyggelig med langtidsledige og at disse bør overføres til sosialstønad.

Annonse

Skrevet

Hva mener du egentlig med "unnasluntrere"?

Ikke for å være ekkel, men jeg forstår ikke helt hva du mener med det?

Skrevet

Kanskje du kan klargjøre hva du mener?

Skrevet

"Dette er din synsing. Forhåpentligvis er det sånn, men hvor mange som utnytter vet vi ikke."

Dette er ingen synsing. Jeg har selv venner som har stått i ledighetskø i mange år. De sliter med å bli fast ansatt. Kun kortere vikariater, som har gått over noen mnd. så er det rett i køen igjen.

Tror ikke det er så lett å utnytte systemet, da det er blitt betydlig kontroll de siste årene. Det finnes også mange mørketall. De som er langtidssykemeldt, på attføring ol. dette er mørketall som de ikke tar med i ledighetstallene.

Høybråtens forlag kan jeg og du være enig eller uenig i. Jeg liker forslaget dårlig, fordi det er iallfall en gruppe som rammes av midlertidig ansettelser, og det er kvinner, og særlig kvinner som er eneforsørgere.

Det kan ikke være så bra kontroll som du tror. Du kan fint heve arbeidsledighetstrygd mens du jobber svart. Ingen som henger seg opp i at det strømmer penger inn på kontoen din.

Bare for å ha sagt det, jeg er ikke for å lempe langtidsledige over på sosialen. Jeg vil ha streng, fortløpende kontroll i stedet.

Tillemping for midlertidige ansettelser kan gavne alle når det fører til at det blir flere jobber. At bedrifter ikke tør satse gjør i hvert fall ikke saken bedre for de som søker arbeid.

Skrevet

"Visst finnes det unnasluntrere, men a-etat er ganske "flinke" til å sysselsette folk også"

Vel, slik skulle jeg ønske at det var.

En jeg kjenner sitter oppe hele natta, Sover hele dagen. Slenger inn en søknad nå og da.

Han er i ferd med å ødelegge seg, men ser det ikke selv.

Han hadde fått seg jobb om han hadde oppsøkt et vikarbyrå.

Det vet jeg.

Men du kan ikke trekke konklusjoner ut i fra en du kjenner vel?

Selvfølgelig finnes det en del unnasluntrere, men det er også ganske nedbrytende å være arbeidsledig og det på Aetat har ikke vært kjent for å bygge deg opp før. Men jeg tror de har blitt flinkere, det opplevde jeg ihvertfall når jeg søkte på attføring, men det er jo en helt annet ting også da.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

'Ja, jeg vil gjerne vite hva slags løsning du ser for deg.'

Igjen - løsning på HVA? Hva er problemet ditt?

Hvorfor vil du overføre arbeidsløse fra Aetat til sosialkontoret? Hvorfor synes du det er best at arbeidsløse som i utgangspunktet sliter hardt, bør fratas dagpenger og heller redegjøre for alle sine gjøren og laden på sosialkontoret?

Kriteriene for å motta dagpenger har blitt skjerpet og skjerpet siste årene. Det kreves feks en viss minsteinntekt siste år/snitt siste tre år for å være kvalifisert til dagpenger. Dette rammer bla nyutdannede nådeløst.

De langtidsledige har likeledes en veldig lav inntekt (dagpenger er skattbar inntekt). Når så tiden går, og dagpengegrunnlaget synker og synker, reduseres også dagpengene tilsvarende. Jaja, så blir det sosialen da, og så blir noen fornøyde.

Jeg kjenner flere som jobber ved Aetat og som sier at de gremmes over et slikt regelverk og denne vonde, nedadgående spiralen som skaper enda mer ulykke over folk.

"Igjen - løsning på HVA? Hva er problemet ditt?

Hvorfor vil du overføre arbeidsløse fra Aetat til sosialkontoret? Hvorfor synes du det er best at arbeidsløse som i utgangspunktet sliter hardt, bør fratas dagpenger og heller redegjøre for alle sine gjøren og laden på sosialkontoret"

Hvis du er uenig i det jeg sier, må det vel være mulig å komme med et forslag til en bedre løsning.

For å spørre på en litt annen måte, så ønsker jeg et forslag til hva som kan gjøres for denne karen.

Da han ble arbeidsløs så han det som en gylden mulighet til å få skrive på boken han har holdt på med i snart 15 år.

Han sier han trives med dette, og sitter oppe hele natta og sover hele dagen. Vi som kjenner han, ser at det går nedover med han. Han kommuniserer ikke, han begynner å få svært dårlig råd, han må låne/ få av andre.

Han begynner å bli skjødesløs med seg selv. Blåser i hvordan han ser ut. Legger på seg.

Han virker tung til sinns.

Kort sagt, han trenger å stå opp om morgenen. Treffe folk han kan snakke med. Få orden på økonomien.

Men dessverre. jeg vet at jo lenger det er mulig for han å holde på som han gjør, så gjør han det.

Det er frustrende for meg å se på dette. Jeg vil se han glad igjen. Og jeg vet at han trenger et lite spark bak, for å greie det. Det vil bli ubehagelig akkurat der og da, men på sikt vil han får det bedre. Det er jeg helt sikker på.

Det var han jeg tenkte på da jeg skrev innlegget. Jeg tror det er mange som han.

Hva slags løsning ser du for deg for dem? Det er det jeg ønsker svar på.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ved å lese innleggene til de som svarer, får jeg ikke inntrykk av at jeg alene tolker deg dithen at du synes det er vederstyggelig med langtidsledige og at disse bør overføres til sosialstønad.

Du må bare fortsette å misstolke det jeg sier, men da avslutter jeg diskusjonen med deg.

Skrevet

Den loven som var på midlertidig ansettelse har vært god nok.

Når det er sagt så er fylkeskommunen "verstingen" når det gjelder midlertidig ansettelser. Har selv vært ansatt på samme skole i 5 år, har hovedfag, men fikk aldri fast ansettelse, og så ble jeg alvorlig syk. Jeg begynte å bli syk mens jeg jobbet der, men torde ikke være syk og gikk på jobben med dobbeltsidig lungebetennelse og diverse bihulebetennelser. Antageligvis var det dette som gjorde at immunforsvaret mitt klappet helt sammen.

Jeg føler meg faktisk litt urettferdig behandlet av fylkeskommunen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...