Gå til innhold

Til dere som mente det ville bli større arbeidsledighet med de rødgrønne.

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hva mener du egentlig med "unnasluntrere"?

Ikke for å være ekkel, men jeg forstår ikke helt hva du mener med det?

Neivel.

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

26

• mil1365380270

16

• Goliath

10

• fei1365380229

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Men du kan ikke trekke konklusjoner ut i fra en du kjenner vel?

Selvfølgelig finnes det en del unnasluntrere, men det er også ganske nedbrytende å være arbeidsledig og det på Aetat har ikke vært kjent for å bygge deg opp før. Men jeg tror de har blitt flinkere, det opplevde jeg ihvertfall når jeg søkte på attføring, men det er jo en helt annet ting også da.

Jeg forstår at det er nedbrytende og være arbeidsledig.

Men hvordan løse det på best mulig måte for begge disse gruppene da?

Skrevet

Den loven som var på midlertidig ansettelse har vært god nok.

Når det er sagt så er fylkeskommunen "verstingen" når det gjelder midlertidig ansettelser. Har selv vært ansatt på samme skole i 5 år, har hovedfag, men fikk aldri fast ansettelse, og så ble jeg alvorlig syk. Jeg begynte å bli syk mens jeg jobbet der, men torde ikke være syk og gikk på jobben med dobbeltsidig lungebetennelse og diverse bihulebetennelser. Antageligvis var det dette som gjorde at immunforsvaret mitt klappet helt sammen.

Jeg føler meg faktisk litt urettferdig behandlet av fylkeskommunen.

Måten lærerne blir behandlet på er horribel. Ikke mange andre som hadde funnet seg i å bli "ansatt" på nytt hver år. I disse tilfellene er det jo snakk om at stillingen skal bestå, det blir som å gå på prøve 12 mnd. av gangen, igjen og igjen.

Du har min fulle sympati, men hvorfor får ikke lærerorganisasjonene gjort noe med det?

Skrevet

"Igjen - løsning på HVA? Hva er problemet ditt?

Hvorfor vil du overføre arbeidsløse fra Aetat til sosialkontoret? Hvorfor synes du det er best at arbeidsløse som i utgangspunktet sliter hardt, bør fratas dagpenger og heller redegjøre for alle sine gjøren og laden på sosialkontoret"

Hvis du er uenig i det jeg sier, må det vel være mulig å komme med et forslag til en bedre løsning.

For å spørre på en litt annen måte, så ønsker jeg et forslag til hva som kan gjøres for denne karen.

Da han ble arbeidsløs så han det som en gylden mulighet til å få skrive på boken han har holdt på med i snart 15 år.

Han sier han trives med dette, og sitter oppe hele natta og sover hele dagen. Vi som kjenner han, ser at det går nedover med han. Han kommuniserer ikke, han begynner å få svært dårlig råd, han må låne/ få av andre.

Han begynner å bli skjødesløs med seg selv. Blåser i hvordan han ser ut. Legger på seg.

Han virker tung til sinns.

Kort sagt, han trenger å stå opp om morgenen. Treffe folk han kan snakke med. Få orden på økonomien.

Men dessverre. jeg vet at jo lenger det er mulig for han å holde på som han gjør, så gjør han det.

Det er frustrende for meg å se på dette. Jeg vil se han glad igjen. Og jeg vet at han trenger et lite spark bak, for å greie det. Det vil bli ubehagelig akkurat der og da, men på sikt vil han får det bedre. Det er jeg helt sikker på.

Det var han jeg tenkte på da jeg skrev innlegget. Jeg tror det er mange som han.

Hva slags løsning ser du for deg for dem? Det er det jeg ønsker svar på.

Koker dette ned til din venn og at du 'tror det er mange som ham'?

Pass.

Skrevet

Jeg forstår at det er nedbrytende og være arbeidsledig.

Men hvordan løse det på best mulig måte for begge disse gruppene da?

Ærlig talt, hvis du virkelig forsto at det er nedbrytende å være arbeidsløs, hadde du brukt andre betegnelser enn 'unnasluntrere' og å si at det er 'på tide' at de kom seg på sosialen.

Skrevet

Måten lærerne blir behandlet på er horribel. Ikke mange andre som hadde funnet seg i å bli "ansatt" på nytt hver år. I disse tilfellene er det jo snakk om at stillingen skal bestå, det blir som å gå på prøve 12 mnd. av gangen, igjen og igjen.

Du har min fulle sympati, men hvorfor får ikke lærerorganisasjonene gjort noe med det?

Det der vet jeg endel om.

Annonse

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Koker dette ned til din venn og at du 'tror det er mange som ham'?

Pass.

Men kjære deg.

Meninger man har, får man av det man ser rundt seg og hvilke erfaringer man gjør seg.

Det er selvfølgelig helt naturlig for meg å tenke på han. Han er også en av dem i statistikken. Et menneske jeg kjenner, og som jeg er glad i.

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet?

Skrevet

Jeg har vært vikar for forskjellige personer hvert år, og aldri mer enn 2 år for den samme, på den måten trenger de ikke ansette meg.

Det som jeg er mest bitter på er at det er de videregående skolene som ansetter og det er 5 andre videregående skoler som har faget mitt i fylket og de har ansatt folk i fast stilling og dermed stiller jeg bak dem selvom jeg har jobbet i fylkeskommunen mye lenger.

Problemet mitt nå er at jeg er såpass syk at jeg må ha "spesialbehandling" hvis jeg skal tilbake som lærer og det kan jeg jo ikke kreve ved en vanlig søknad. En annen ting er at det bare er vikariater og jeg er livredd for å bli syk igjen og stå uten noe inntekt. Og hva sier man hvis man blir innkallt til intervju og man er kronisk syk og har vært hjemme i 3 år :o(

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ærlig talt, hvis du virkelig forsto at det er nedbrytende å være arbeidsløs, hadde du brukt andre betegnelser enn 'unnasluntrere' og å si at det er 'på tide' at de kom seg på sosialen.

Jeg kaller en spade for en spade. Enkelt og greit.

At alle tror jeg snakker til dem personlig, er ikke mitt problem.

JEG VET at jeg ikke snakker til de som sliter hardt for å få seg jobb. Du legger skikkelig vrangsiden til nå favn, når du prøver å gi inntrykk av holdninger hos meg som jeg ikke har.

Skrevet

Men kjære deg.

Meninger man har, får man av det man ser rundt seg og hvilke erfaringer man gjør seg.

Det er selvfølgelig helt naturlig for meg å tenke på han. Han er også en av dem i statistikken. Et menneske jeg kjenner, og som jeg er glad i.

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet?

Jeg trod du har sett at jeg har skrevet i flerfoldige innlegg at jeg synes det er horribelt å overføre folk fra Aetat/dagpenger til sosialkontoret.

Jeg ser simpelthen ikke ett eneste samfunnmsessig eller menneskelig gode eller poeng med det. Tvert om, dette vil ikke bidra til å senke arbeidsledigheten, men istedet dytte folk nedover økonomisk og psykisk og å skape enda større avstand mellom de arbeidsløse og arbeidslivet. For disse menneskene, deres familier og barn vil status på alle måter synke.

Derimot kan jeg ikke se at du begrunner hvorfor du vil gjøre sosialklienter av arbeidsløse? Eller har du kanskje ingen begrunnelser ut over at du betrakter langtidsledige som 'unnasluntrere'?

Skrevet

"Visst finnes det unnasluntrere, men a-etat er ganske "flinke" til å sysselsette folk også"

Vel, slik skulle jeg ønske at det var.

En jeg kjenner sitter oppe hele natta, Sover hele dagen. Slenger inn en søknad nå og da.

Han er i ferd med å ødelegge seg, men ser det ikke selv.

Han hadde fått seg jobb om han hadde oppsøkt et vikarbyrå.

Det vet jeg.

Og jeg kjenner folk som er anneledes.

Ansvar for et par unger og med en inntekt på ca 6000 !!! i måneden og faste utgifter på ca 4000 pr. mnd.

Tjent for lite til å ha rett på ledighetstrygd.

Hadde det ikke vært for at vedkommende har partner som stiller opp så kan du selv tenke deg hvordan det ville vært.

Har heldigvis ikke trengt sosialen selv utenom et par måneder da jeg var ung, men kjenner mange som tråler de dørene og det får man ikke selvtillit av.

Det vil alltid være noen som ødelegger for alle og det er ikke bra...

Å ønske forandringer for at noen skal tas når mange andre får svi det er heller ikke ikke bra synes nå jeg.

Skrevet

Det er ikke så lett å få seg jobb i dag som mange mener at det er...

Det er gjerne mellom 150 og 200 søkere til hver utlyste stilling.

Man kan ikke bare begynne å "skure" en gang om en ikke har papirer fra dette tidligere, for i søkerkøen er mange som har vært tilmeldt rengjøringsbyråer for.eks og som stiller foran i køen.

Visst finnes det unnasluntrere, men a-etat er ganske "flinke" til å sysselsette folk også.

Finner de ikke jobb så må de på et eller annet kurs, eller jobbsøkerklubb.

Det er mange folk som søker jobb i lange, lange tider, men som desverre ikke får...disse får det sikkert enda bedre med fremtidstro og selvtillit når de attpåtil må karre seg til sosialen kan du tro.

Enig. Dessuten er det lite formålstjenlig å henvise arbeidsføre folk til sosialstøtte. Det er mye større sjanse for å lykkes i å få folk i arbeid gjennom aetatsystemet.

I dag er det hvorvidt man har dagpengerettigheter eller ikke som bestemmer hvor man får penger til livsopphold fra. Dette mener jeg blir feil.

Folk som er i stand til å jobbe bør forholde seg til aetat uansett hvilke dagpengerettigheter de har opparbeidet seg, og uansett hvor lenge de har gått arbeidsledige, mener jeg. Å gå på sosialstøtte kan lett bli passiviserende.

I tillegg oppfattes sosialstøtte som nederste trinn i sikkerhetsnettet og kan også virke stigmatiserende og "uverdig".

Skrevet

"Igjen - løsning på HVA? Hva er problemet ditt?

Hvorfor vil du overføre arbeidsløse fra Aetat til sosialkontoret? Hvorfor synes du det er best at arbeidsløse som i utgangspunktet sliter hardt, bør fratas dagpenger og heller redegjøre for alle sine gjøren og laden på sosialkontoret"

Hvis du er uenig i det jeg sier, må det vel være mulig å komme med et forslag til en bedre løsning.

For å spørre på en litt annen måte, så ønsker jeg et forslag til hva som kan gjøres for denne karen.

Da han ble arbeidsløs så han det som en gylden mulighet til å få skrive på boken han har holdt på med i snart 15 år.

Han sier han trives med dette, og sitter oppe hele natta og sover hele dagen. Vi som kjenner han, ser at det går nedover med han. Han kommuniserer ikke, han begynner å få svært dårlig råd, han må låne/ få av andre.

Han begynner å bli skjødesløs med seg selv. Blåser i hvordan han ser ut. Legger på seg.

Han virker tung til sinns.

Kort sagt, han trenger å stå opp om morgenen. Treffe folk han kan snakke med. Få orden på økonomien.

Men dessverre. jeg vet at jo lenger det er mulig for han å holde på som han gjør, så gjør han det.

Det er frustrende for meg å se på dette. Jeg vil se han glad igjen. Og jeg vet at han trenger et lite spark bak, for å greie det. Det vil bli ubehagelig akkurat der og da, men på sikt vil han får det bedre. Det er jeg helt sikker på.

Det var han jeg tenkte på da jeg skrev innlegget. Jeg tror det er mange som han.

Hva slags løsning ser du for deg for dem? Det er det jeg ønsker svar på.

Noen strengere regler på a-etat.

Oppmøte med kopier på sendte søknader, jevnlige møter osv.

Kutt i trygd om ikke ting følges.

Bør ikke være så mye vanskeligere enn det.

Annonse

Skrevet

Og jeg kjenner folk som er anneledes.

Ansvar for et par unger og med en inntekt på ca 6000 !!! i måneden og faste utgifter på ca 4000 pr. mnd.

Tjent for lite til å ha rett på ledighetstrygd.

Hadde det ikke vært for at vedkommende har partner som stiller opp så kan du selv tenke deg hvordan det ville vært.

Har heldigvis ikke trengt sosialen selv utenom et par måneder da jeg var ung, men kjenner mange som tråler de dørene og det får man ikke selvtillit av.

Det vil alltid være noen som ødelegger for alle og det er ikke bra...

Å ønske forandringer for at noen skal tas når mange andre får svi det er heller ikke ikke bra synes nå jeg.

'Å ønske forandringer for at noen skal tas når mange andre får svi det er heller ikke ikke bra synes nå jeg.'

Nettopp. I iveren etter å ta noen få, er det ikke så nøye om man knekker alle...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Noen strengere regler på a-etat.

Oppmøte med kopier på sendte søknader, jevnlige møter osv.

Kutt i trygd om ikke ting følges.

Bør ikke være så mye vanskeligere enn det.

Dette hørtes fornuftig ut.

Skrevet

'Å ønske forandringer for at noen skal tas når mange andre får svi det er heller ikke ikke bra synes nå jeg.'

Nettopp. I iveren etter å ta noen få, er det ikke så nøye om man knekker alle...

Jeg synes det er en ganske så stygg tankegang.

Det er andre ting...som strengere regler på a-etat...som kan dytte litt mer på de som trives hjemme.

Da kunne de andre stakkarne slippe det nedverdigende det er å tråkke over sosialkontorets dørterskel.

Skrevet

Jeg har vært vikar for forskjellige personer hvert år, og aldri mer enn 2 år for den samme, på den måten trenger de ikke ansette meg.

Det som jeg er mest bitter på er at det er de videregående skolene som ansetter og det er 5 andre videregående skoler som har faget mitt i fylket og de har ansatt folk i fast stilling og dermed stiller jeg bak dem selvom jeg har jobbet i fylkeskommunen mye lenger.

Problemet mitt nå er at jeg er såpass syk at jeg må ha "spesialbehandling" hvis jeg skal tilbake som lærer og det kan jeg jo ikke kreve ved en vanlig søknad. En annen ting er at det bare er vikariater og jeg er livredd for å bli syk igjen og stå uten noe inntekt. Og hva sier man hvis man blir innkallt til intervju og man er kronisk syk og har vært hjemme i 3 år :o(

Men du er organisert, er det ingen hjelp å få?

Jeg vet noen i tilsvarende situasjon som har løyet, eller tilbakeholdt viktige opplysninger. Man får jo jobben, men det er ikke så kjekt etterpå. Kollegaer kan også reagere negativt, fordi det på en måte er uærlig, og hvis det fører til merarbeid for de.

Løsningen for deg er kanskje å søke andre jobber, jobber som kan kombineres med å være delvis ufør? Hvis du har en sykdom som oppfører seg likt hele tiden.

Uansett er det noe dritt, man skal være glad for hver dag man er frisk.

Skrevet

Jeg synes det er en ganske så stygg tankegang.

Det er andre ting...som strengere regler på a-etat...som kan dytte litt mer på de som trives hjemme.

Da kunne de andre stakkarne slippe det nedverdigende det er å tråkke over sosialkontorets dørterskel.

Det er vel kanskje litt drøyt å kategorisere alle arbeidsløse som 'stakkarne'? ;-)

Jeg kjenner flere med høy utdanning (hovedfag og doktorgrad) som er registrerte arbeidsløse, og de er alt annet enn stakkarslige. Hvis utdanning i det minste kan være et moment i arbeidsløs-debatten...

Skrevet

Men du er organisert, er det ingen hjelp å få?

Jeg vet noen i tilsvarende situasjon som har løyet, eller tilbakeholdt viktige opplysninger. Man får jo jobben, men det er ikke så kjekt etterpå. Kollegaer kan også reagere negativt, fordi det på en måte er uærlig, og hvis det fører til merarbeid for de.

Løsningen for deg er kanskje å søke andre jobber, jobber som kan kombineres med å være delvis ufør? Hvis du har en sykdom som oppfører seg likt hele tiden.

Uansett er det noe dritt, man skal være glad for hver dag man er frisk.

Jeg er organisert, men de kan ikke gjøre noe fordi det er lovlig.

Jeg skal søke andre jobber og derfor skal jeg på tiltak etter jul og få litt hjelp evt. skole/kurs som kan skolere meg til en kontorjobb isteden.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg trod du har sett at jeg har skrevet i flerfoldige innlegg at jeg synes det er horribelt å overføre folk fra Aetat/dagpenger til sosialkontoret.

Jeg ser simpelthen ikke ett eneste samfunnmsessig eller menneskelig gode eller poeng med det. Tvert om, dette vil ikke bidra til å senke arbeidsledigheten, men istedet dytte folk nedover økonomisk og psykisk og å skape enda større avstand mellom de arbeidsløse og arbeidslivet. For disse menneskene, deres familier og barn vil status på alle måter synke.

Derimot kan jeg ikke se at du begrunner hvorfor du vil gjøre sosialklienter av arbeidsløse? Eller har du kanskje ingen begrunnelser ut over at du betrakter langtidsledige som 'unnasluntrere'?

"jeg synes det er horribelt å overføre folk fra Aetat/dagpenger til sosialkontoret"

Jeg er enig. For en del, vil det være det.Ikke sikkert at dette er den optimale løsning.

Men, hva vil du gjøre med den andre gruppen, som behøver et slikt spark?

"Derimot kan jeg ikke se at du begrunner hvorfor du vil gjøre sosialklienter av arbeidsløse?"

Joda, det har jeg begrunnet.

Det vil være en større sperre å gå dit, for f.eks han jeg nevner.

Jeg skulle ønske at jeg hadde en løsning for begge grupper jeg, men det har jeg ikke.

ikke du heller tydeligvis iom at du ikke vil komme med noen.

For meg høres det ut som du mener at man skal kunne gå på dagpenger i årevis, og da synes jeg det er litt naivt å tro at ingen frivillig vil benytte seg av det i årevis.

Nå begynner jeg forresten å bli lei av at du beskylder meg for å se på alle som unnasluntrere, enda jeg har presisert til deg flere ganger nå at det gjør jeg ikke.

Det er i grunnen ganske frekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...