Goliath Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Det gjelder menn også. Uten at jeg behøver nevne navn, kanskje ;-) Kvinnfolk får oftest skylda. Det er nok fordi vi er mer utholdende enn menn.*** Utholdne er ett ord man kan bruke. Jeg kan også tenke meg en del andre ord...:-) 0 Siter
Hawkwind Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Jeg har tenkt tanken jeg også. Men som sagt har jeg kjent han i flere år, og jeg vet han må "presses" litt til å komme i gang på de tingene han ikke er så ivrig på. På de tingene han liker å drive med, kan han sitte med hele natten og mest mulig, og han prioriterer bort sosial omgang til fordel for det. Jeg kan ikke gå i detaljer, men han er kreativ og flink, men dessverre ikke noe han kan leve av. Eller det går jo på et vis så lenge han mottar ledighetstrygd. Jeg vet han helst kunne tenkt seg å drive på med "hobbyen" sin på heltid. Men det går jo ikke i lengden. Høres jo ut som en slags virkelighetsflukt det der. Om ikke annet, bør fyren få kartlagt evnene sine; og få veiledning i forhold til hva slags jobb som vil være givende for ham. Det er tross alt slik at alle mennesker har behov for feedback av positiv natur om at de er samfunnsnyttige - at de trenger å få bekreftet in egenverdi og nytteverdi av samfunnet rundt dem. Og det høres ut som om vedkommende ikke har greid å oppspore en type arbeid hvor han kan få denne feedbacken og opplevelsen av å være til nytte - og samtidig få oppfylt det personlige behov vedrørende å få brukt sine evner og talenter. Det er svært få personer i Norge som er arbeidssky nemlig - men det er tildels mange mennesker som har havnet i jobbsituasjoner hvor de ikke får brukt sine beste egenskaper, talenter og evner - og av den grunn råtner bort i kjedsomhet og utrivsomhet. Hjelp til selvhjelp for denne karen vil nok, i tillegg til at han bør sjekkes for depresjon, være å kartlegge jobber hvor han får brukt en del av sine kreative evner. Ikke nødvendigvis noe som er veldig likt denne hobbyen hans i form, men hvor de samme evnene må tas i bruk. Om du skjønner hva jeg mener med dette...? En kreativ og fantasirik person kan eksempelvis bli svært flink til produktplassering i dagligvarehandel. Et menneske som liker logisk tenkning - og som for eksempel bruker masse tid på spill av tenketypen til vanlig (ikke uvanlig hobby for menn i alder 7-70) - vil kunne trives utmerket med en enklere regnskapsjobb. Et analytisk menneske med gode egenskaper på kommunikasjon vil kunne bli en særdeles flink kundebehandler. For å nevne noen eksempler. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Høres jo ut som en slags virkelighetsflukt det der. Om ikke annet, bør fyren få kartlagt evnene sine; og få veiledning i forhold til hva slags jobb som vil være givende for ham. Det er tross alt slik at alle mennesker har behov for feedback av positiv natur om at de er samfunnsnyttige - at de trenger å få bekreftet in egenverdi og nytteverdi av samfunnet rundt dem. Og det høres ut som om vedkommende ikke har greid å oppspore en type arbeid hvor han kan få denne feedbacken og opplevelsen av å være til nytte - og samtidig få oppfylt det personlige behov vedrørende å få brukt sine evner og talenter. Det er svært få personer i Norge som er arbeidssky nemlig - men det er tildels mange mennesker som har havnet i jobbsituasjoner hvor de ikke får brukt sine beste egenskaper, talenter og evner - og av den grunn råtner bort i kjedsomhet og utrivsomhet. Hjelp til selvhjelp for denne karen vil nok, i tillegg til at han bør sjekkes for depresjon, være å kartlegge jobber hvor han får brukt en del av sine kreative evner. Ikke nødvendigvis noe som er veldig likt denne hobbyen hans i form, men hvor de samme evnene må tas i bruk. Om du skjønner hva jeg mener med dette...? En kreativ og fantasirik person kan eksempelvis bli svært flink til produktplassering i dagligvarehandel. Et menneske som liker logisk tenkning - og som for eksempel bruker masse tid på spill av tenketypen til vanlig (ikke uvanlig hobby for menn i alder 7-70) - vil kunne trives utmerket med en enklere regnskapsjobb. Et analytisk menneske med gode egenskaper på kommunikasjon vil kunne bli en særdeles flink kundebehandler. For å nevne noen eksempler. Han brukte sine kreative evner i jobben også. Men jeg kan ikke duskutere mer uten å gå i detaljer og det kan jeg ikke gjøre her. Beklager;) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.