Gå til innhold

ca 2 spørsmål om lekk katte!

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Det er liksom ingen ende på hvor mye jeg må spørre og grave om Mephistoen her..

Men, sånn til glede for nye lesere, det dreier seg om den åtte år gamle katten min, som har fått den svært irriterende uvanen at han pisser på ting inne. Det er alltid MINE ting, det alltid DYRE ting, og det er nesten alltid MYKE ting som det er veldig vanskelig å få rengjort.(bla har jeg måttet kjøpe ny seng, og det spøker for sofaen og!:-I)

Nå har han vært hos lege, og fysisk sett er han frisk, han er bare feit, men det har visst ikke noe med saken å gjøre. Vi fikk ny pus i sommer, det KAN ha noe med saken å gjøre, men jeg et fortsatt ikke hva jeg skal gjøre med det.

Å ta livet av Mephisto er uaktuelt, jeg er bløthjertet og han er min gode venn, tross alt.

Så til det jeg lurer på nå:

Sp. 1:

Er det dyremishandling å sperre av stua slik at katten ikke får være der mens jeg ikke er hjemme? Da har han bare kjøkkenet, badet og gangen å romstere på, soverommet er allerede forbudt sone.

Sp 2 : Hvis det ikke er dyremishandling, vil en sånn vanlig babygrind til trapp holde en 12 kilos katt ute? Han er ikke noe særlig til å hoppe å sprette. Og hvor får jeg en? Er de regulerbare slik at de passer til forskjellige dører? Er de dyre? Er det dårlig gjort å gjøre det så lenge den lille katten (som er grei og bruker doen sin) garantert kommer til å klare å forsere hva som helst og sitte innenfor og peke nese?

Tillegsspørsmål: Hvis dette er en dårlig ide, er det noen som har en annen? :-)

Grunnen til at jeg ikke vil ha ham på stua & soverommet er vel åpenbar, det er der han gjør mest skade. Tisser han andre steder skulle det være en enkel sak å få fjernet det.

Tips anyone?

:-)

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

10

• mariaflyfly

9

• keinstein

5

• annegunn

4

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434
Skrevet

Du har kanskje lest dette?

http://www.dyrlegenett.no/Katten%20tisser%20inne.htm

Et vanskelig problem.

Takk, det var en nyttig link!

Men jeg vet fortsatt ikke helt hva jeg skal gjøre, han har en fin do,som han bruker i TILLEGG..Og han tisser ordentelig mye, han markerer ikke. Jeg har prøvd mange typer sand, og å flytte doen uten at det ser ut til å funke..

Han gjør det oftest når jeg har vært lenge ute, eller noe annet ikke er helt sånn som han synes det bør være, så jeg tror det er en mental greie. Dyrlegen har sagt at pus er frisk som en fisk (Bare at han er feit..)

Og jeg kan jo ikke alltid være inne, og pus kan ikke få ALT på sitt vis. Han får masse kos, og jeg tar meg ofte av bare ham på et eget rom for å unngå sjalusi og slik at han får være i fred for kattungen..(Som han forøvrig er godvenner med.)

Det er forøvrig ikke alltid han tar seg bryet med å vente til jeg er ute av huset heller. Han kan finne på å tisse rett foran nesa på meg også! Da ser han skyldbetynget ut, og gjemmer seg etterpå, men det er jo ikke lite frekt! :-o

Er det dyreplaging å gi ham færre rom å være på?

Jeg ORKER ikke å gå å snuse på alle rom og vaske & vaske & vaske.. På gangen og badet og kjøkkengulvet er detplastgulv, og ingen myke stoff møbler saom det er umulig å vaske..

Jeg blir HELT sliten, og dessuten nesten redd for å få gjester, det ville være så flaut om detlukter kattepiss her, liksom. Det er skikkelig ille!

Skrevet

Men jeg vet fortsatt ikke helt hva jeg skal gjøre, han har en fin do,som han bruker i TILLEGG..Og han tisser ordentelig mye, han markerer ikke. Jeg har prøvd mange typer sand, og å flytte doen uten at det ser ut til å funke..

Han gjør det oftest når jeg har vært lenge ute, eller noe annet ikke er helt sånn som han synes det bør være, så jeg tror det er en mental greie. Dyrlegen har sagt at pus er frisk som en fisk (Bare at han er feit..)

Og jeg kan jo ikke alltid være inne, og pus kan ikke få ALT på sitt vis. Han får masse kos, og jeg tar meg ofte av bare ham på et eget rom for å unngå sjalusi og slik at han får være i fred for kattungen..(Som han forøvrig er godvenner med.)

Det er forøvrig ikke alltid han tar seg bryet med å vente til jeg er ute av huset heller. Han kan finne på å tisse rett foran nesa på meg også! Da ser han skyldbetynget ut, og gjemmer seg etterpå, men det er jo ikke lite frekt! :-o

Jeg ORKER ikke å gå å snuse på alle rom og vaske & vaske & vaske.. På gangen og badet og kjøkkengulvet er detplastgulv, og ingen myke stoff møbler saom det er umulig å vaske..

Jeg blir HELT sliten, og dessuten nesten redd for å få gjester, det ville være så flaut om detlukter kattepiss her, liksom. Det er skikkelig ille!

Neida, det er overhode ikke dyreplageri å gi ham "kun" kjøkken, bad og gang, det går helt fint. Du har ikke anledning til å la ham være ute da?

Skrevet

Det er et vanskelig problem, og de jeg har hørt om har ikke fått bukt med det.

laguna1365380434
Skrevet

Neida, det er overhode ikke dyreplageri å gi ham "kun" kjøkken, bad og gang, det går helt fint. Du har ikke anledning til å la ham være ute da?

Jo, men han vil virkelig ikke mer enn sånn max et par timer,og overskrider jeg det hyler han som om han skulle blitt torturert og det igjen plager naboene mine..;-)

Men du mener det holder med tre rom? Håper virkelig det, for jeg ORKER ikke mere av ham og stua, jeg blir helt svett. Men har jo ikke lyst tilå være slem heller.

Og det er ikke så krise om han skulle tisse der, det tar ti min å vaske opp, istedet for de eviglange greiene med lukte-lete-skrubbe på stua..:-I

Kjøkkenet har samme type gulv,men der tisser han ikke uansett, jeg tror han skjønner at det er der maten bor..;-)

Annonse

laguna1365380434
Skrevet

Det er et vanskelig problem, og de jeg har hørt om har ikke fått bukt med det.

Nei, men det vil være et MINDRE problem for meg hvertfall, om jeg med god samvittighet kan sperre ham ute fra stuen. Det er færre ting åødelegge,og lettereå vasdke. Jeg er bare engstelig for at det skal være dyreplageri.

Skrevet

Jeg tror Mephisto trenger ei dame. Eller en psykolog... ;)

Skrevet

Jo, men han vil virkelig ikke mer enn sånn max et par timer,og overskrider jeg det hyler han som om han skulle blitt torturert og det igjen plager naboene mine..;-)

Men du mener det holder med tre rom? Håper virkelig det, for jeg ORKER ikke mere av ham og stua, jeg blir helt svett. Men har jo ikke lyst tilå være slem heller.

Og det er ikke så krise om han skulle tisse der, det tar ti min å vaske opp, istedet for de eviglange greiene med lukte-lete-skrubbe på stua..:-I

Kjøkkenet har samme type gulv,men der tisser han ikke uansett, jeg tror han skjønner at det er der maten bor..;-)

Hiv ut katten når du er vekke! Den venner seg til de, og vil slutte å plage naboene etter en stund. Den finner seg alltid ly i dårlig vær.

Skrevet

Ingen katt har vel daua av å være ute noen/mange timer? Spesielt når du ikke er hjemme!

laguna1365380434
Skrevet

Jeg tror Mephisto trenger ei dame. Eller en psykolog... ;)

JA..Han trenger defintivt psykolog! Psyk,psyk katt!

Dame, nåvel, den tror jeg ikke han hadde vist hva han skulle bruke til, han er kastrert, så jeg kan nok ikke løse problemene med å finne noen han kan forelske seg i.

Han er FÆL om dagen! Han skal være så glad han residerer med meg, mange gadde latt dyret få harpe i de evige musemarker for lengst! ;-)

laguna1365380434
Skrevet

Hiv ut katten når du er vekke! Den venner seg til de, og vil slutte å plage naboene etter en stund. Den finner seg alltid ly i dårlig vær.

Det går an altså? Hm. Kanskje jeg er litt for bløthjertet her. Jeg kan selvsagt prøve!

laguna1365380434
Skrevet

Ingen katt har vel daua av å være ute noen/mange timer? Spesielt når du ikke er hjemme!

Kanskje jeg er for bløthjerta..Det HADDE løst en del om han var ute når jeg var det.

Annonse

Skrevet

JA..Han trenger defintivt psykolog! Psyk,psyk katt!

Dame, nåvel, den tror jeg ikke han hadde vist hva han skulle bruke til, han er kastrert, så jeg kan nok ikke løse problemene med å finne noen han kan forelske seg i.

Han er FÆL om dagen! Han skal være så glad han residerer med meg, mange gadde latt dyret få harpe i de evige musemarker for lengst! ;-)

Ta ham med til en psykolog. Kanskje det kan funke med hypnose? ;)

Gjest mipjenta
Skrevet

Hei!

Det er IKKE dyreplageri at katten stenges ute fra diverse rom. Så det må du bare gjøre.

Tror nok det har en sammenheng med at du har fått ny katt. Ei venninne av meg som flyttet, fikk også problemer med at katten tisset i senga og det som verre er. Tror det er pga at de takler forandringer heller dårlig! Hun vasket med noe sterkt, enten klorin eller salmiakk. Katter hater den lukta, Kan hende den slutter om du vasker rundt forbi med det!

Ellers synes jeg du bare kan lære katten til å være ute. Han har ikke vondt av det. Hylinga vil nok gi seg etterhvert. Og når du tar den i å tisse, trykker du ansiktet til katten i tisset og hiver den ut med en gang. Det lærer de av!

Håper noe av dette hjelper..

Lykke til ;)

laguna1365380434
Skrevet

Ta ham med til en psykolog. Kanskje det kan funke med hypnose? ;)

*lol* ser det for meg..:-D

Hypnotisøren som svinger pendel og messer, du liker kattedoen..fin kattedo..hyggelig kattedo..ikke sofa..dum sofa..

Kanskje det. Og kanskje jeg kunne fått ham hypnotisert fra å spise opp skjefrene mine og med det samme..Alle sånne ting med fluff, pels eller netting blir redusert til ingenting om han får være alene med de ett minutt..;-)

laguna1365380434
Skrevet

Hei!

Det er IKKE dyreplageri at katten stenges ute fra diverse rom. Så det må du bare gjøre.

Tror nok det har en sammenheng med at du har fått ny katt. Ei venninne av meg som flyttet, fikk også problemer med at katten tisset i senga og det som verre er. Tror det er pga at de takler forandringer heller dårlig! Hun vasket med noe sterkt, enten klorin eller salmiakk. Katter hater den lukta, Kan hende den slutter om du vasker rundt forbi med det!

Ellers synes jeg du bare kan lære katten til å være ute. Han har ikke vondt av det. Hylinga vil nok gi seg etterhvert. Og når du tar den i å tisse, trykker du ansiktet til katten i tisset og hiver den ut med en gang. Det lærer de av!

Håper noe av dette hjelper..

Lykke til ;)

Tusen takk! Jeg skal bli hardere å kaste ham ut litt oftere. Begge to er noen skikkelige pingler som helst vil være inne og rulte seg!

Flott at du tror det er greit å sperre av stua. Det er fortsatt OK med plass på de tre nevnte rommene, og jeg slipper å jobbe meg i hjel.

Jeg har prøvd å vaske med diverse ting, jeg prøvd folie, tabasco og sitronskall rundt utsatte områder,men det ser ikke ut til å ha ønsket effekt. Så nå vasker jeg mest for å få bort lukta for folk, jeg vet ikke om jeg har lyst til å ta sjansen til å ha ham på stua. Særlig ikke da jeg planlegger noen nyinnkjøp.

Tusen takk for gode råd.

Skrevet

*lol* ser det for meg..:-D

Hypnotisøren som svinger pendel og messer, du liker kattedoen..fin kattedo..hyggelig kattedo..ikke sofa..dum sofa..

Kanskje det. Og kanskje jeg kunne fått ham hypnotisert fra å spise opp skjefrene mine og med det samme..Alle sånne ting med fluff, pels eller netting blir redusert til ingenting om han får være alene med de ett minutt..;-)

Hahahaha! Det må da finnes noen som kan hypnotisere kattekreket!

Så kan du gi han en lekker lilla fjærboa i belønning når han slutter med pissinga. :)

laguna1365380434
Skrevet

Hahahaha! Det må da finnes noen som kan hypnotisere kattekreket!

Så kan du gi han en lekker lilla fjærboa i belønning når han slutter med pissinga. :)

Det skal han gladelig få om han slutter med faenskapet! I alle regnbuensfarger! Han skal få gå bananas med så mange boaer han vil.Men sofaen min får han aldri..;-)

Gjest mipjenta
Skrevet

Tusen takk! Jeg skal bli hardere å kaste ham ut litt oftere. Begge to er noen skikkelige pingler som helst vil være inne og rulte seg!

Flott at du tror det er greit å sperre av stua. Det er fortsatt OK med plass på de tre nevnte rommene, og jeg slipper å jobbe meg i hjel.

Jeg har prøvd å vaske med diverse ting, jeg prøvd folie, tabasco og sitronskall rundt utsatte områder,men det ser ikke ut til å ha ønsket effekt. Så nå vasker jeg mest for å få bort lukta for folk, jeg vet ikke om jeg har lyst til å ta sjansen til å ha ham på stua. Særlig ikke da jeg planlegger noen nyinnkjøp.

Tusen takk for gode råd.

Bare hyggelig;)

Har også hørt at de ikke liker appelsin skall, men vet ikke om det funker! Skjønner godt at du vil sperre av stua. Er mange som rett og slett hadde avlivet katten, så du skal ikke ha dårlig samvittighet. Du prøver iallefall alle andre metoder!

Forresten, så vet jeg om noen som hadde katt på 25 kvm, i en blokkleilighet. Den kom nesten aldri ut. Da snakker vi om dyreplageri.. Så din har nok masse plass, i tillegg til at den kan være ute.

Men du må prøve å kjøre ansiktet ned i tisset, og hive den ut med en gang etterpå. Det er det første jeg hadde prøvd, for da skjønner de fleste det! Gjør ikke noe om det er en stund siden den tisset, de skjønner mere enn vi tror;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...