Gå til innhold

FU:hva skrev du om i særemne i norsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev om Lars Saabye Christensen og "Beatles". + Den andre boka om de samme folka (har glemt navnet på den)

Bly.

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pip

6

• DarkPink

5

• Freya

2

• Frøken eple

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tolka Beatles av Christensen grundig, og slengte på litt sammenlikninger med Halvbroren. Eneste i klassen som fikk 6 ;)

Skrevet

Petter Dass og Nordlands Trompet og de greiene der. Jeg bytta skole det året vi hadde særemne, og det ble litt kasta på meg, så jeg endte opp med det jeg kan best, siden jeg kommer fra Petter Dass-strøkene og har fått det inn med morsmelka ;)

(Og jeg fikk 5, woho)

Gjest særemne
Skrevet

Jeg skrev om Erlend Loe.

L, Tatt av kvinnen og Naiv.Super

Hva slags problemstilling?

Gjest særemne
Skrevet

Jeg skrev om stedsnavn. Mye kjekkere enn litteratutstudie.

Annonse

Skrevet

Jeg skrev om temaer og motiver fra eventyret "østenfor sol og vestenfor måne" som går igjenn i fire norske romaner, og hvordan det utvikler seg igjennom 100 år. Bøkene var:

Losen og hans hustru av Jonas Lie

Ein roman om kjærleien og døden av Kjell Hauge

Broene Brenner av Kaj Skagen

og som tillegsbok

Det store eventyret (?) av Jan Kjærstad.

Skrevet

Jeg skrev om temaer og motiver fra eventyret "østenfor sol og vestenfor måne" som går igjenn i fire norske romaner, og hvordan det utvikler seg igjennom 100 år. Bøkene var:

Losen og hans hustru av Jonas Lie

Ein roman om kjærleien og døden av Kjell Hauge

Broene Brenner av Kaj Skagen

og som tillegsbok

Det store eventyret (?) av Jan Kjærstad.

Må legge til at jeg aldri fikks krevet noe ned, jeg tok eksamen som privatis, og la det muntlig frem for sensor.

Heldigvis hadde jeg først fått prøvd det for klassa mi -og det er det værste foredraget jeg har holdt i mitt liv. Jeg fant ut at jeg ikke på noen måte hadde hode og hale på stoffet, og skjønte hva som måtte til for å få det til å holde vann.

JEg synes fremdeles synd på de som satt og skulle høre på meg den timen. Så høflige, og snille var de med meg. Egentlig burde de gått ut og bedt meg komme igjenn bedre forberedt. Ja, jeg er flau fremdeles.

Skrevet

Må legge til at jeg aldri fikks krevet noe ned, jeg tok eksamen som privatis, og la det muntlig frem for sensor.

Heldigvis hadde jeg først fått prøvd det for klassa mi -og det er det værste foredraget jeg har holdt i mitt liv. Jeg fant ut at jeg ikke på noen måte hadde hode og hale på stoffet, og skjønte hva som måtte til for å få det til å holde vann.

JEg synes fremdeles synd på de som satt og skulle høre på meg den timen. Så høflige, og snille var de med meg. Egentlig burde de gått ut og bedt meg komme igjenn bedre forberedt. Ja, jeg er flau fremdeles.

Ja, de treffes nok fortsatt og prater om den gangen de måtte høre på det grusomme foredraget ditt =p

Skrevet

Samliv og ekteskap, tror jeg. Hadde bøker av Amalie Skram, Vigdis Hjorth og en amerikansk forfatter. Gud, de bøkene var kjedelige! :)

Det må jo være interessant å lese ens egne tanker om samliv og ekteskap - i ettertid.

Lurer på hva jeg selv ville skrevet om emnet i attenårsalderen :-).

Skrevet

Ja, de treffes nok fortsatt og prater om den gangen de måtte høre på det grusomme foredraget ditt =p

Hehe.

Det er slikt en kan inbille seg, ikke sant?

Skrevet

Hehe.

Det er slikt en kan inbille seg, ikke sant?

Ja, jeg har noen sånne tilfeller selv. Men sannheten er vel at alle andre har glemt det for lenge siden, så det er synd å bruke tiden sin på å fremdeles være flau =)

Skrevet

Ja, jeg har noen sånne tilfeller selv. Men sannheten er vel at alle andre har glemt det for lenge siden, så det er synd å bruke tiden sin på å fremdeles være flau =)

Ja, og alikevel plager jeg meg selv på denne måten med å trekke det frem... Eller skal jeg skylde på den som startet tråden, og som fikk meg til å tenke på dette? ;o)

Annonse

Skrevet

Ja, og alikevel plager jeg meg selv på denne måten med å trekke det frem... Eller skal jeg skylde på den som startet tråden, og som fikk meg til å tenke på dette? ;o)

Hehe. Funker alltid å skylde på noen andre ;)

Skrevet

Det husker jeg ikke... tror man kunne velge en forfatter og bare skrive rundt stil, sammenligne bøker, analysere etc.

Men Erlend Loe er veldig klisjé. Utrolig mange som skriver om han. Han har til og med en egen link på hjemmesiden sin som heter "til deg som skriver særemne". Så jeg vil faktisk anbefale å gjøre noe litt mer originalt.

Men hvis du likevel skal skrive om Loe:

Jeg hadde muntlig fremføring, og skrev lister på overhead (i likhet med det han gjør i naiv.super) over hva jeg hadde lært, etc, etc. Prøvde å spille litt på hans stil og humor.

Skrevet

science fiction

-anbefales ikke, det var et ganske kronglete og uoversiktlig tema!

Skrevet

Hehe. Funker alltid å skylde på noen andre ;)

Jepp. Første gangen skjedde det med Adam og Eva, og senere har vi visst ikke klart å fri oss fra det.

Skrevet

science fiction

-anbefales ikke, det var et ganske kronglete og uoversiktlig tema!

Mannen skrev også om dette. Eller rettere sagt, fantasy av norske forfattere, med Bing og Bringsvær, tror jeg.

Skrevet

Jepp. Første gangen skjedde det med Adam og Eva, og senere har vi visst ikke klart å fri oss fra det.

Hehe

Skrevet

Hm. Det er snart hundre år siden, men jeg mener jeg skrev om Lillelord-trilogien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...