Gå til innhold

Og/å

Gjest Helt grønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke står jo ikke selvstendig her da. Det står jo f.eks å ikke nyse og da blir det infinitivsform.

Samme når du skriver å ikke spise f.eks.

Nei nei nei! *River seg i håret*

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

11

• ShitDiddelyDo

7

• Katt-ja

5

• Babette

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Da må man skrive om setningen - "han prøvde å la være å nyse så høyt". Verre er det ikke.

Jeg er sikker på at sdd har helt rett.

Skrevet

Jeg er sikker på at sdd har helt rett.

Dere er klare over at dere ødelegger alt jeg har trodd om mine norsklærere nå!? *Hulker høylydt*

Skrevet

Jeg garanterer at svaret vil bli lagt ut her i sin helhet. :o) Om jeg får noe svar da.

Det er ikke nødvendig å vente på noe svar. Vi vet at vi har rett. Og den lille påståelige musa kan like godt innse at hun tar feil.

Knegg, knegg.

Skrevet

Dere er klare over at dere ødelegger alt jeg har trodd om mine norsklærere nå!? *Hulker høylydt*

*knegg*

Skrevet

Du har sikkert bare misforstått norsklæreren din :o).

Min sønn skrev feilfri gloseprøve på engelsk i 5 kl. og fikk påskriften "Excselent" på :o).

Jeg måtte le litt da, hadde kanskje vært en idé for læreren og slått opp i en engelsk/norsk ordbok.

Annonse

Skrevet

Nei, tenk for at det heter ikke det nei! Det heter "Skal prøve ikke å si det", det skal ALDRI stå Å foran ikke, å skal alltid stå foran et verb i infinitivsform.

Merkelig at det bare er du som har hørt om den regelen da, Lillemus. :)

Skrevet

ibro har et bra svar. Flytt hele setningen til fortid og se hva som skjer da.

En annen enkel huskeregel er at man kan bytte ut og/å med den gamle formen for å: "at".

Det er vanskelig at gjøre feil om man bruker den gamle formen.

Dersom du prøver deg fram med at bruke det utrykket og ser om det passer, vil du lett få rett.

Tenk deg den setningen jeg skrev nå med feil "og-bruk":

Dersom du prøver deg fram med at bruke det utrykket at ser om det passer, vil du lett få rett.

Det var vel lett å se at det ble feil vel?

(Forutsetningen er at du er komfortabel med "at", men det er vi vel alle?)

Vennlig hilsen

Skrevet

Jeg garanterer at svaret vil bli lagt ut her i sin helhet. :o) Om jeg får noe svar da.

Du kommer til å få svar. Og jeg beklager å måtte være enig med alle andre her inne - du blir nok litt deppa over Språkrådets svar ...

:o)

Gjest Halvdansker
Skrevet

ibro har et bra svar. Flytt hele setningen til fortid og se hva som skjer da.

En annen enkel huskeregel er at man kan bytte ut og/å med den gamle formen for å: "at".

Det er vanskelig at gjøre feil om man bruker den gamle formen.

Dersom du prøver deg fram med at bruke det utrykket og ser om det passer, vil du lett få rett.

Tenk deg den setningen jeg skrev nå med feil "og-bruk":

Dersom du prøver deg fram med at bruke det utrykket at ser om det passer, vil du lett få rett.

Det var vel lett å se at det ble feil vel?

(Forutsetningen er at du er komfortabel med "at", men det er vi vel alle?)

Vennlig hilsen

Vi som er har slekt i Danmark har det enda lettere ;-)

Skrevet

Vi som er har slekt i Danmark har det enda lettere ;-)

Hehe - ja det vil jeg tro!

:o)

Skrevet

Ææææææææææ! Det heter for svarte ikke "å ikke"!!! Å skal alltid stå foran et verb i infinitivsform, ALDRI foran ikke!

Den regelen der tror jeg du har funnet opp selv. Dårlig formulering kanskje, men ikke grammatisk feil. Ganske sikker på det.

Det som er avgjørende er om verbet står i infinitiv eller ikke.

Skrevet

Ææææææææææ! Det heter for svarte ikke "å ikke"!!! Å skal alltid stå foran et verb i infinitivsform, ALDRI foran ikke!

Huff da! Unnskyld! Men regelen var bra da? hehe...

Annonse

Skrevet

Huff da! Unnskyld! Men regelen var bra da? hehe...

Regelen er fin, og Lillemus tar feil når hun sier du brukte "å" feil. :)

Skrevet

Regelen er fin, og Lillemus tar feil når hun sier du brukte "å" feil. :)

Gjør hun`Er så evig lenge siden jeg gikk på skolen, skjønner du...

Gjest tastatuttene
Skrevet

Det er en del av dem her inne! ;-)

Ja. Litt selvgode liksom :|

Det er synd. Klikkdannelser forekommer til og med her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...