Lillemus Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Ikke står jo ikke selvstendig her da. Det står jo f.eks å ikke nyse og da blir det infinitivsform. Samme når du skriver å ikke spise f.eks. Nei nei nei! *River seg i håret* 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Da må man skrive om setningen - "han prøvde å la være å nyse så høyt". Verre er det ikke. Jeg er sikker på at sdd har helt rett. 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Jeg er sikker på at sdd har helt rett. Dere er klare over at dere ødelegger alt jeg har trodd om mine norsklærere nå!? *Hulker høylydt* 0 Siter
Babette Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Jeg garanterer at svaret vil bli lagt ut her i sin helhet. ) Om jeg får noe svar da. Det er ikke nødvendig å vente på noe svar. Vi vet at vi har rett. Og den lille påståelige musa kan like godt innse at hun tar feil. Knegg, knegg. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Dere er klare over at dere ødelegger alt jeg har trodd om mine norsklærere nå!? *Hulker høylydt* *knegg* 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Dere er klare over at dere ødelegger alt jeg har trodd om mine norsklærere nå!? *Hulker høylydt* Du har sikkert bare misforstått norsklæreren din ). Min sønn skrev feilfri gloseprøve på engelsk i 5 kl. og fikk påskriften "Excselent" på ). Jeg måtte le litt da, hadde kanskje vært en idé for læreren og slått opp i en engelsk/norsk ordbok. 0 Siter
Freya Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Nei, tenk for at det heter ikke det nei! Det heter "Skal prøve ikke å si det", det skal ALDRI stå Å foran ikke, å skal alltid stå foran et verb i infinitivsform. Merkelig at det bare er du som har hørt om den regelen da, Lillemus. 0 Siter
Gyda Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 ibro har et bra svar. Flytt hele setningen til fortid og se hva som skjer da. En annen enkel huskeregel er at man kan bytte ut og/å med den gamle formen for å: "at". Det er vanskelig at gjøre feil om man bruker den gamle formen. Dersom du prøver deg fram med at bruke det utrykket og ser om det passer, vil du lett få rett. Tenk deg den setningen jeg skrev nå med feil "og-bruk": Dersom du prøver deg fram med at bruke det utrykket at ser om det passer, vil du lett få rett. Det var vel lett å se at det ble feil vel? (Forutsetningen er at du er komfortabel med "at", men det er vi vel alle?) Vennlig hilsen 0 Siter
Gyda Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Jeg garanterer at svaret vil bli lagt ut her i sin helhet. ) Om jeg får noe svar da. Du kommer til å få svar. Og jeg beklager å måtte være enig med alle andre her inne - du blir nok litt deppa over Språkrådets svar ... ) 0 Siter
Gjest Halvdansker Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 ibro har et bra svar. Flytt hele setningen til fortid og se hva som skjer da. En annen enkel huskeregel er at man kan bytte ut og/å med den gamle formen for å: "at". Det er vanskelig at gjøre feil om man bruker den gamle formen. Dersom du prøver deg fram med at bruke det utrykket og ser om det passer, vil du lett få rett. Tenk deg den setningen jeg skrev nå med feil "og-bruk": Dersom du prøver deg fram med at bruke det utrykket at ser om det passer, vil du lett få rett. Det var vel lett å se at det ble feil vel? (Forutsetningen er at du er komfortabel med "at", men det er vi vel alle?) Vennlig hilsen Vi som er har slekt i Danmark har det enda lettere ;-) 0 Siter
Gyda Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Vi som er har slekt i Danmark har det enda lettere ;-) Hehe - ja det vil jeg tro! ) 0 Siter
cecily Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Ææææææææææ! Det heter for svarte ikke "å ikke"!!! Å skal alltid stå foran et verb i infinitivsform, ALDRI foran ikke! Den regelen der tror jeg du har funnet opp selv. Dårlig formulering kanskje, men ikke grammatisk feil. Ganske sikker på det. Det som er avgjørende er om verbet står i infinitiv eller ikke. 0 Siter
Gjest ibro Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Ææææææææææ! Det heter for svarte ikke "å ikke"!!! Å skal alltid stå foran et verb i infinitivsform, ALDRI foran ikke! Huff da! Unnskyld! Men regelen var bra da? hehe... 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Huff da! Unnskyld! Men regelen var bra da? hehe... Regelen er fin, og Lillemus tar feil når hun sier du brukte "å" feil. 0 Siter
Gjest ibro Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Regelen er fin, og Lillemus tar feil når hun sier du brukte "å" feil. Gjør hun`Er så evig lenge siden jeg gikk på skolen, skjønner du... 0 Siter
Gjest tastatuttene Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Det er en del av dem her inne! ;-) Ja. Litt selvgode liksom :| Det er synd. Klikkdannelser forekommer til og med her. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.