usikker23 Skrevet 27. februar 2001 Del Skrevet 27. februar 2001 jeg er en gutt på 23 år som i 1år med jevne mellomrom har hatt sterke smerter i brystet med stråling opp i halsen og noe ut i v.arm.det kjennes som de sitter langt inne og midt i brystet.Etter flere anfall med bla. sykehusundersøkelse ble det for ca. 1/2 år siden så vondt at jeg nesten ikke fikk dratt pusten,kontakta lege og ble igjen lagt inn på sykehus med tanke på hjerteinfarkt.Det ble gjort mange undersøkelser både EKG, røntgen av hjerte og lunger, ultralyd, men CRP viste over 150 og man antok da en virusinfeksjon på hjerte Fikk beskjed om å ta smertestillende. Tok også senere en arbeidsEKG med flott resultat. Disse anfalla har fortsatt og har nå for tredje gang siden siste sykehusinleggelse fått dette. Det kan vel ikke være virusinfeksjon som kommer igjen hele tiden. Hva bør jeg nå få undersøkt, tror selv det må være noe annet enn hjerte eller hva?? Vær snill å svar meg dette er veldig plagsomt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20648-brystsmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
asel Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 På helseprogrammet Puls idag, snakket de om kvinner og hjerteinnfarkt. De var som å høre om meg selv. Jeg er alltid sliten, tungpusten,svimmel, og veldig ofte smerter i brystet som stråler opp i halsen og ut til skulderen. Mormoren min døde av blodpropp i hjerte kun 50 år gammel, min onkel døde av hjertesykdom 25 år gammel, begge mine tanter på morsiden har hatt hjerteinnfarkt. Har jeg grunn til å bekymre meg? Selv er jeg 39 år, og føler legen min ikke tar meg på alvor. Hvor kan jeg evt. sjekke ut dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20648-brystsmerter/#findComment-91395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Svar til Usikker. Bortsett fra hos personer med medfødte tilstander eller ekstreme risikofaktorer for utvikling av koronar hjertesykdom, er det nærmest en raritet at slike smerter er forårsaket av hjertet hos gutter på 23 år. Tilstanden gir mer mistanke om en spastisk (krampelignende) tilstand, og det er mange strukturer i denne regionen som vil kunne forårsake smerte, f.eks. mavesekk, tarm, galleveier, (t.o.m. nyresten kan gi smerter som stråler opp på den måten), spiserør, etc. Dertil kommer all annen muskulatur i samme region. Høyst sannsynlig er dette en objektivt uskyldig tilstand, men det betyr ikke at det ikke kan gjøre vondt for det. Jeg regner med at andre mulige årsaker er undersøkt hos deg. Ta dette opp med din lege èn gang til. Ikke sjelden sier man seg fornøyd med å utelukke at det er hjertet som forårsaker tilstanden, og farer lettere over de andre mulighetene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20648-brystsmerter/#findComment-91414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 6. mars 2001 Del Skrevet 6. mars 2001 På helseprogrammet Puls idag, snakket de om kvinner og hjerteinnfarkt. De var som å høre om meg selv. Jeg er alltid sliten, tungpusten,svimmel, og veldig ofte smerter i brystet som stråler opp i halsen og ut til skulderen. Mormoren min døde av blodpropp i hjerte kun 50 år gammel, min onkel døde av hjertesykdom 25 år gammel, begge mine tanter på morsiden har hatt hjerteinnfarkt. Har jeg grunn til å bekymre meg? Selv er jeg 39 år, og føler legen min ikke tar meg på alvor. Hvor kan jeg evt. sjekke ut dette? Svar til Asel. De symptomer du beskriver kan umiddelbart gi mistanke om at det kan være ditt hjerte som er utgangspunkt for plagene. Du har desuten en alvorlig familiær belastning, selv om de familiemedlemmer du nevner ikke er de aller nærmeste. Det er all grunn for deg til å få dette vurdert. Hvis du ikke får respons hos din vanlige lege, kan du evt. ta kontakt med et av de private spesialist-sentre som finnes i forskjellige byer i landet. Alternativt kan du be om en henvisning til ditt lokale sykehus med henblikk på en såkalt arbeidsbelastning (arbeids-EKG). Hvis fettstoffene i blodet ditt ikke er undersøkt, bør det også gjøres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20648-brystsmerter/#findComment-91724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.