Gå til innhold

Trene bort senebetennelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Går det?
Skrevet

Legen min mener trening er kjempegreier for å bli kvitt senebetennelse, så nå skal jeg gå i gang med det, og håper det hjelper. Har betennelse i skuldrene, håndledd og underarmene. Men, tidligere når jeg har hatt betennelse har jeg fått beskjed om å holde meg i ro til det gir seg. Noen som har erfaring med å trene bort senebetennelser?

Fortsetter under...

Skrevet

Det virker som om det er litt delte oppfatninger om det der. Noen mener man skal hive innpå med medisiner (antibiotika, eller noe annet - hva vet jeg?), for så å bare fortsette som normalt. Andre mener man må holde seg helt i ro til det gir seg. Kanskje en mellomting? Selv har jeg aldri hatt værre senebetennelse enn at det har gått over etter ganske kort tid. Da holdt jeg håndleddet i ro, brukte støttebandasje etc.

".................................."

Skrevet

Dette var en lege etter min smak. Kan jeg få låne ham?

Jeg trente bort det som legen sa var senebetennelse, men som naprapaten sa var et muskulært problem. Musearm, tennisalbu, ukjært barn har mange navn.

Naprapaten lærte meg tøyningsøvelser.

Trening gir økt blodgjennomstrøkning og utløser naturlig smertestillende endorfiner.

Skrevet

Dette var en lege etter min smak. Kan jeg få låne ham?

Jeg trente bort det som legen sa var senebetennelse, men som naprapaten sa var et muskulært problem. Musearm, tennisalbu, ukjært barn har mange navn.

Naprapaten lærte meg tøyningsøvelser.

Trening gir økt blodgjennomstrøkning og utløser naturlig smertestillende endorfiner.

En kompis trente bort sin tennisalbu. Han trener normalt mye, men fikk beskjed om bare å bruke beskjedne vekter. Til slutt ble ha lei, og tok hart i. Da gikk det over.

Tilfeldig, flaks eller om dette er standard vet jeg ikke.

Skrevet

Legen min og fysioterapeuten sier begge at man ikke kan trene bort en betennelse, men at det er viktig at man foretar enkle bevegelser og tøyinger slik at området ikke stivner. All muskelvondt er jo ikke betennelser og jeg har en mistanke om at enkelte bruker senebetennelse som forklaring på mye som er vondt i kroppen

Skrevet

Legen min og fysioterapeuten sier begge at man ikke kan trene bort en betennelse, men at det er viktig at man foretar enkle bevegelser og tøyinger slik at området ikke stivner. All muskelvondt er jo ikke betennelser og jeg har en mistanke om at enkelte bruker senebetennelse som forklaring på mye som er vondt i kroppen

Jeg tror du har et godt poeng der.

Annonse

Skrevet

En kompis trente bort sin tennisalbu. Han trener normalt mye, men fikk beskjed om bare å bruke beskjedne vekter. Til slutt ble ha lei, og tok hart i. Da gikk det over.

Tilfeldig, flaks eller om dette er standard vet jeg ikke.

"Tren med smerte og bli frisk" kan - forutsatt at man samtidig bruker hodet - være et bra motto.

Jeg har til og med blitt kvitt begynnende forkjølelse etter en løpetur i isende sno og piskende hagl.

Så jeg tror ikke det var tilfeldig at han ble bra.

Gjest papirtiger
Skrevet

Mener du trening som i tøyeøvelser?

Senebetennelse kommer jo ofte av feilbelastning, så det kan være hensiktsmessig.

Skrevet

Etter noen år med kronisk senebetennelse er min erfaring at man bør la dem være i fred i den hissige perioden.

En stund etter at betennelsen har lagt seg kan man begynne å trene opp musklene rundt for å avlaste senen og eventuelt venne seg fra provoserende bevegelser. Noen ganger har man bare låst seg i et bevegelsesmønster som er usunt, det kan være lurt å la en fysioterapeut se på det og rett og slett lære bort bedre måter å bevege seg på/utføre oppgavene på.

Dette gjelder gjentakende senebetennelser, min erfaring med dem iallefall. Men når det er sagt - dersom senebetennelsen ikke vil gi seg og er et resultat av at musklene egentlig burde ha vært sterkere enkelte steder, eller at musklene kan avlaste senen slik at den ikke lengre irriteres, så kan det jo hjelpe med trim kombinert med smertestillende/betennelsesdempende, i et opplegg tilpasset av fysioterapeut e.l.

Dette er rådene jeg har plukket opp gjennom min ferd for å bli kvitt senebetennelsene mine, men det ser ut til å være "too little too late" for meg. Senen i skulderen min er nok fullstendig ødelagt.

Skrevet

Det kommer helt an på hvorfor en har senebetennelse. Feil- og overbelastning som ikke rettes på vil kunne gi kronisk betennelse.

Men de fleste fysioterapeuter trener folk med senebetennelse etter første akutte fase. Trening under smerteterskel fremfor trening med smerter.

Gjest Går det?
Skrevet

Mener du trening som i tøyeøvelser?

Senebetennelse kommer jo ofte av feilbelastning, så det kan være hensiktsmessig.

Tror han mener litt hard trening, for han nevner stadig at håndballjentene trener bort betennelser.. Syns jo personlig at akkurat håndballjentene kanskje er feil sammenligningsgrunnlag siden de helt klart er noen hakk bedre trent enn min litt slitne kropp i utgangspunktet, men det skal prøves ;o)

Gjest lang og smertefull erfaring...
Skrevet

Trykkbølgebehandling er det eneste skikkelig effektive behandlingen mot senebetennelse, er min erfaring. Har hatt i skulder en gang og tennisalbue en gang. Gikk med skulderen i nesten ett år før fastlegen min sendte meg til spesialist. 4 trykkbølgebehandlinger, og vekk med betennelsen.

Fikk tennisalbue i sommer som også ble kronisk. Gikk rett til spesialist, og er allerede mye bedre etter en trykkbølgebehandling. Skal ha 3-4 til.

Det er gruuuusomt vond behandling i starten, men funker - i alle fall på meg.

Deretter må det trenes, i følge min spesialist. Enkel trening med strikk anbefaler han. Jeg har slurvet siden skulderbetennelsen, men NÅ...

Gjest Akupunktur er tingen
Skrevet

Trykkbølgebehandling er det eneste skikkelig effektive behandlingen mot senebetennelse, er min erfaring. Har hatt i skulder en gang og tennisalbue en gang. Gikk med skulderen i nesten ett år før fastlegen min sendte meg til spesialist. 4 trykkbølgebehandlinger, og vekk med betennelsen.

Fikk tennisalbue i sommer som også ble kronisk. Gikk rett til spesialist, og er allerede mye bedre etter en trykkbølgebehandling. Skal ha 3-4 til.

Det er gruuuusomt vond behandling i starten, men funker - i alle fall på meg.

Deretter må det trenes, i følge min spesialist. Enkel trening med strikk anbefaler han. Jeg har slurvet siden skulderbetennelsen, men NÅ...

Da har du ikke prøvd en flink akupunktør.. Vet hva jeg prater om her dessverre.

Annonse

Gjest lang og smertefull erfaring...
Skrevet

Da har du ikke prøvd en flink akupunktør.. Vet hva jeg prater om her dessverre.

Jo, det har jeg faktisk. Kjenner en lege som også er "norgesmester" i akupunktur, begynte tidlig, og har skrevet bøker om emnet, og han sier at akupunktur virker på senebetennelse i noen tilfeller, men ikke alltid. Virker ikke på meg.

Skrevet

Det skader sikket ikke å prøve, men jeg ville trent jævla forsiktig, og gitt meg dersom det ble verre.

For senebetennelser kan visst veldig fort bli kronisk, og det legen din forteller deg er i hvert fall det stikk motsatte av det jeg har fått beskjed om.

Men jeg vet ikke, dog tror jeg at jeg hadde rådført meg med en fysioterapeut eller en spesialist (idrettslege eller noe sånt) før jeg hadde begynt å trene, for mange leger sier jævla mye rart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...