Speak Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Vi diskuterer her. Hvilke av guttene gikk videre i går? Vi var enige om at han negeren gikk videre, men hvem av de andre gjorde det. 0 Siter
Speak Skrevet 16. november 2005 Forfatter Skrevet 16. november 2005 Gjerne med henvisning til en side med bilde:-) 0 Siter
DarkPink Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Vet ikke. Men jeg tipper du får pes for at du skrev "han negeren" =p 0 Siter
Speak Skrevet 16. november 2005 Forfatter Skrevet 16. november 2005 Vet ikke. Men jeg tipper du får pes for at du skrev "han negeren" =p Ja, da får folk bare bli fornærmet. Jeg husker aldri navn, og det var her kun en neger. Hadde det vært to negre og en hvit så hadde det sikkert vært feil om jeg sa han hvite også... 0 Siter
flisa Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 jamilie og nick http://www.tvnorge.no/index_LimeTVProgram_html?lid=1387930 0 Siter
flisa Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Ja, da får folk bare bli fornærmet. Jeg husker aldri navn, og det var her kun en neger. Hadde det vært to negre og en hvit så hadde det sikkert vært feil om jeg sa han hvite også... Du skulle sagt han han brune (neger er stygt på DOL) 0 Siter
DarkPink Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Ja, da får folk bare bli fornærmet. Jeg husker aldri navn, og det var her kun en neger. Hadde det vært to negre og en hvit så hadde det sikkert vært feil om jeg sa han hvite også... Hehe, jeg vet det. Jeg hadde en lærer en gang som sa et eller annet om en "Jan" i en klasse på tredve. Jeg kom ikke på hvem det var, og ba henne beskrive ham for meg. "Han er så og så høy.. mørkt hår.. spiller gitar..." Plutselig gikk det opp for meg at det var den eneste negeren i klassen. DET kunne hun ikke si! 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Du skulle sagt han han brune (neger er stygt på DOL) Neger er stygt utenfor dol også. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke folk kan si noe annet når man vet at det støter folk. 0 Siter
flisa Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Neger er stygt utenfor dol også. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke folk kan si noe annet når man vet at det støter folk. Jeg vet ikke at det støter folk. NIGGER er stygt, men det er ikke det samme som neger på norsk. 0 Siter
flisa Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Neger er stygt utenfor dol også. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke folk kan si noe annet når man vet at det støter folk. i ordboka ser jeg nå det står at det kan oppfattes som nedsettende - rart. "neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds) " 0 Siter
Speak Skrevet 16. november 2005 Forfatter Skrevet 16. november 2005 Jeg vet ikke at det støter folk. NIGGER er stygt, men det er ikke det samme som neger på norsk. Enig med deg Neger er greit. Nigger er stykt. Tok opp dette med en bekjent for mange år siden. Han var neger, og sa at det var helt OK å bli kalt neger. Og - som sakt - jeg mente faktisk ikke noe ille med det. Bare den enkleste forklaringen jeg har. 0 Siter
DarkPink Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Neger er stygt utenfor dol også. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke folk kan si noe annet når man vet at det støter folk. Mener du virkelig det? Skal man gå rundt å si mann av en opprinnelse jeg ikke vet hva er, men den er ikke norsk? Eller er det forbudt å se folk i kategorier rase? Tror du Torbjørn Egner og Alf Prøysen mente å støte noen når de sang om negre og hottentotter og det som verre er? 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Mener du virkelig det? Skal man gå rundt å si mann av en opprinnelse jeg ikke vet hva er, men den er ikke norsk? Eller er det forbudt å se folk i kategorier rase? Tror du Torbjørn Egner og Alf Prøysen mente å støte noen når de sang om negre og hottentotter og det som verre er? Nei, jeg tror ikke Prøysen og Egner mente å støte noen, men jeg tror også de hadde sluttet å lage sanger med ordet "neger" og "hottentott" hvis de hadde levd i dag. Kan du ikke klare å si mørk, svart eller afrikaner? 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Enig med deg Neger er greit. Nigger er stykt. Tok opp dette med en bekjent for mange år siden. Han var neger, og sa at det var helt OK å bli kalt neger. Og - som sakt - jeg mente faktisk ikke noe ille med det. Bare den enkleste forklaringen jeg har. Nei da har du vel ikke fulgt med i debatten som var om "negerordet" for noen år siden. 0 Siter
DarkPink Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Nei, jeg tror ikke Prøysen og Egner mente å støte noen, men jeg tror også de hadde sluttet å lage sanger med ordet "neger" og "hottentott" hvis de hadde levd i dag. Kan du ikke klare å si mørk, svart eller afrikaner? Jeg ser ikke forskjellen. Hvis jeg fikk en million for å gjette hva som var mest støtende av mørk, svart og neger, så er det slettes ikke sikkert jeg hadde greid det.Folk gjør det jo til et støtende ord, hvem er det som bestemmer at det er det nå, men ikke før? 0 Siter
Speak Skrevet 16. november 2005 Forfatter Skrevet 16. november 2005 Nei da har du vel ikke fulgt med i debatten som var om "negerordet" for noen år siden. Nei, det har jeg nok ikke. 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 i ordboka ser jeg nå det står at det kan oppfattes som nedsettende - rart. "neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds) " Rart? Neppe... Trenger bare å gå til en barnehage for å se hvordan ordet neger brukes for å mobbe. Nå barn på 3-4 år skjønner at ordet er negativt ladet, så burde voksne klare det samme.. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 i ordboka ser jeg nå det står at det kan oppfattes som nedsettende - rart. "neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds) " Jeg vil bare sakse en meget fin ting skrevet av farslykke i adopsjon. "I dag betraktes "neger" som et nedsettende uttrykk med klare negative konotasjoner. Alle som bruker "neger" er selvsagt ikke rasister, men bruken av uttrykket innebærer enten at man ikke vil akseptere at ordene innhold er foranderlige, eller at man ganske enkelt ikke ser seg bevisst hva bruken av ordet i dag uttrykker og signaliserer". 0 Siter
favn Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Jeg ser ikke forskjellen. Hvis jeg fikk en million for å gjette hva som var mest støtende av mørk, svart og neger, så er det slettes ikke sikkert jeg hadde greid det.Folk gjør det jo til et støtende ord, hvem er det som bestemmer at det er det nå, men ikke før? De svarte selv. Det må da være grunn nok til at man greier å bruke andre klassifikasjoner? 0 Siter
DarkPink Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 De svarte selv. Det må da være grunn nok til at man greier å bruke andre klassifikasjoner? Ja, hvis det er tilfelle så.Men greit, fra nå av skal jeg forundret si svart istedenfor neger, selv om det i mine ører høres mye mer rasistisk ut. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.