Gå til innhold

Hvem gikk videre (so you think you can dance)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den samme farmoren min sa engang for 20 år siden: "det må være tråkig å være neger" :o).

Den har hengt med henne får å si det sånn, kommer stadig i nye utgaver.

Eller faren min som skulle fortelle en vits og når han skulle komme til poenget og alle var spente så husket han ikke poenget og sa; "ja det var ihvertfall en hel masse". Den blir også flittig brukt her i huset.

hihi! Sånne familiehøjdare er koselige :)

Fortsetter under...

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

28

• fei1365380229

19

• morsan

13

• DarkPink

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Den samme farmoren min sa engang for 20 år siden: "det må være tråkig å være neger" :o).

Den har hengt med henne får å si det sånn, kommer stadig i nye utgaver.

Eller faren min som skulle fortelle en vits og når han skulle komme til poenget og alle var spente så husket han ikke poenget og sa; "ja det var ihvertfall en hel masse". Den blir også flittig brukt her i huset.

asånn apropos adoptert. En kollega av meg var på juletrefesten med sin lille prinsesse fra Kina - stolt som bare det - og vi måtte alle borti vogna og beundre - så kom det en dame bort og sa; "neimen så koselig, har du fått barn?" og min kollega sier; "ja, men vi måtte helt til Kina for å hente vidunderet" - og damen sier påtatt forskrekket; "åjaaaaaaaaaa, når du sier det så,,,,,kan jeg jo se det...." og rødmet!!!

hehe

Skrevet

Jeg blander ingenting.

http://www.stanford.edu/group/King/about_king/encyclopedia/black_power.html

'Nigger' er en vulgarisering av 'neger'.

Se hva norsk språkråd sier da:

Norsk språkråd har imidlertid uttalt at ordet «neger» er et norsk innarbeidet ord som bør benyttes på mennesker av afrikansk opprinnelse. Afrikanere som ikke liker å bli kalt «negre» kan ikke komme til Norge og forlange å bli kalt noe annet, ifølge lederen av Norsk Språkråd, Sylfest Lomheim. Dette synet støttes av språkprofessor Finn-Erik Vinje.

Gjest papirtiger
Skrevet

me hallo - guling ville jo være det samme som svarting! og det ER jo stygt. Neger er det samme om asiat eller indianer for meg i alle fall.

Det er poenget, idag ER det stygt å kalle noen guling. Var ikke det for noen tiår tilbake.

Håper og tror at det samme vil skje med ordet neger.

Det var mange som ville beholde ordet guling også..

Skrevet

asånn apropos adoptert. En kollega av meg var på juletrefesten med sin lille prinsesse fra Kina - stolt som bare det - og vi måtte alle borti vogna og beundre - så kom det en dame bort og sa; "neimen så koselig, har du fått barn?" og min kollega sier; "ja, men vi måtte helt til Kina for å hente vidunderet" - og damen sier påtatt forskrekket; "åjaaaaaaaaaa, når du sier det så,,,,,kan jeg jo se det...." og rødmet!!!

hehe

hvorfor er alltid adoptivbarn prinser og prinsesser? skal de liksom "opphøyes" for å bli like bra/bedre enn egenfødte barn? snodig...

Annonse

Skrevet

Når er det han har behov for å kalle seg "neger" da? Jeg har aldri behov for å si at jeg er "hvit" eller "arisk"

Det heter verken hvit eller arisk, det heter kaukaser :o)

Skrevet

Ja- hehe- sjelden man sier; "du, rødhåra!" når man kjenner dem som Astrid eller Ellen .)

Er du sikker på det ;o)

Skrevet

Det heter verken hvit eller arisk, det heter kaukaser :o)

Har jeg aldri hørt om, er det et skjellsord?

Du mener ikke kasus isteden? :-)

Skrevet

Se hva norsk språkråd sier da:

Norsk språkråd har imidlertid uttalt at ordet «neger» er et norsk innarbeidet ord som bør benyttes på mennesker av afrikansk opprinnelse. Afrikanere som ikke liker å bli kalt «negre» kan ikke komme til Norge og forlange å bli kalt noe annet, ifølge lederen av Norsk Språkråd, Sylfest Lomheim. Dette synet støttes av språkprofessor Finn-Erik Vinje.

"bør benyttes" Jeg vet jeg gav deg linkene, men jeg kan ikke få meg til å tro at norsk språkråd ville si at man bør bruke "neger".

Hvem sitter i dette norsk språkråd forresten? En del gamle gubber på rundt 70 år.

Skrevet

hvorfor er alltid adoptivbarn prinser og prinsesser? skal de liksom "opphøyes" for å bli like bra/bedre enn egenfødte barn? snodig...

Jeg har tre egenfødte og en adoptert, ingen av disse blir omtalt som prinsesser/prinser, men jeg irriterer meg overhodet ikke over andre som omtaler ungene sine som det. Tror ikke det er unikt for adoptivforeldre.

Mine er liksom mer i kategorien; lille troll, lille ulv, bamsemumsen osv.

Skrevet

neida -mine 3 "hjemmebrente" har også vært kalt prinsesser :)

Skrevet

"bør benyttes" Jeg vet jeg gav deg linkene, men jeg kan ikke få meg til å tro at norsk språkråd ville si at man bør bruke "neger".

Hvem sitter i dette norsk språkråd forresten? En del gamle gubber på rundt 70 år.

Ja :)

Annonse

Skrevet

Du da dø! :) DORTHE!!! hehe

Hihi, jeg er litt kranglete i dag.

Skrevet

Jeg vet om flere med Trisomi 21 (Downs) som selvironisk kaller seg mongoloide. I tillegg vet jeg om flere selverklærte krøplinger.

Trenger bare en kvart sosial antenne for å forstå at det ikke er greit at andre omtaler de slik.

Synes det er merkelig at de samme menneskene som syns guling er nedlatende ikke synes neger er det. Ser dere virkelig ikke at det er del av samme utvikling? Trenger ikke å gå så fryktelig langt bak i tid for å finne mennesker som snakket om gulinger, uten at de mente NOE vondt med det.

Gulinger og svarte - ja, det synes jeg høres ille ut. Neger - nei, det synes jeg faktisk er OK.

Neger, arier, hvit, afrikaner, kineser, japaner, indianer.....synes det er greie betegnelser.

MEN om jeg støter noen, så skal jeg endre på det. For - som sagt - det er ikke det jeg ønsker.

Er det forresten feil å si kineser, japaner og indianer?

Skrevet

...men potetferien har de PK'et vekk da eller? :-)

Ja, den er det lenge siden det ble slutt på! :-) Selv i mine skoledager het det bare "planleggingsdag" eller .... hva var det rare ordet som ble brukt på enkeltstående fridager uten at det var noe "spesielt" ved dem .... skolelov?????

Skrevet

Nei, jeg er forsåvidt enig i det. Kanskje man kommer ditt at man faktisk skal si "neger" etterhvert. Homsene ville jo ikke bli kalt "homse" før, men nå er vel det helt greit.

Farmoren min så; "skal dere ta til dere en sånn guling" når vi fortalte det til henne. Hun mente ikke noe vondt med det, eldre mennesker sa det før i tiden tror jeg.

Men jeg vet faktisk ikke forhistorien til navnet selv, men jeg vil ha meg frabedt at mitt nydelige lysebrune barn blir kalt gul :o)

Jeg hadde også en bestemor som kunne si ting som absolutt ikke var PK, men jeg tror nå at hun hadde litt fremmedfrykt, lell. Vokst opp i en tid og i en bygd der det var nærmest kjemisk fritt for utlendinger, bortsett kanskje fra en og annen svenske, og dette med fargede folk var noe skikkelig rart, ja.

Husker en gang søsteren min hadde blitt kjæreste med en som var fra Sør-Amerika. Da bestemor hørte det utbrøt hun forskrekket - nesten på gråten: "Håper det ikke er en _neger_, da!"

;-)

Men man kan ikke ta det for annet enn det det er (var) - uvitenhet! Når hun senere traff denne søramerikaneren (som da ikke var "neger" men nokså brun lell), så var det ikke måte på hvor stas det var, og det var klemming og kosing av en annen verden.

Skrevet

Gulinger og svarte - ja, det synes jeg høres ille ut. Neger - nei, det synes jeg faktisk er OK.

Neger, arier, hvit, afrikaner, kineser, japaner, indianer.....synes det er greie betegnelser.

MEN om jeg støter noen, så skal jeg endre på det. For - som sagt - det er ikke det jeg ønsker.

Er det forresten feil å si kineser, japaner og indianer?

Du må for all del ikke si kineser, japaner og indianer.

På samme måte så er det ikke PK å si nordmann, danske eller finske :o).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...