Gå til innhold

Franske tilstander i Danmark

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=109521

Som tidligere nevnt ser jeg på det som sansynlig at dette etterhvert også vil kunne spre seg til andre land i europa - inklusive Norge.

Nå har det så vidt begynt i Danmark, og vi får bare håpe at det ikke sprer seg videre nordover denne gang.

Men at det vil skje før eller senere er jeg helt sikker på.

En god grunn til å tenke igjennom hvor man ønsker å bosette seg - eller flytte i fra.......

Fortsetter under...

Skrevet

Ja...vi får se. Danmark har vel merket litt mer av problemene som ligger til grunn for dette enn vi har. Men vi skal ikke vær altfor sikre på at det ikke kan komme hit også.

Løsningen "deres" er vel å hive ut alle som ikke er norske statborgere, tenker jeg? :-)

".................................."

Skrevet

Ja...vi får se. Danmark har vel merket litt mer av problemene som ligger til grunn for dette enn vi har. Men vi skal ikke vær altfor sikre på at det ikke kan komme hit også.

Løsningen "deres" er vel å hive ut alle som ikke er norske statborgere, tenker jeg? :-)

".................................."

Det er nok ingen enkel løsning på dette nei:-)

Men det eneste som er helt sikkert er at hvis intet gjøres så eskalerer problemet - som en trykkoker.

Skrevet

Det er nok ingen enkel løsning på dette nei:-)

Men det eneste som er helt sikkert er at hvis intet gjøres så eskalerer problemet - som en trykkoker.

Men det er jo ikke noe å gjøre,,,

Gjest kolonisten rekoloniserer
Skrevet

Jeg tenker på å flytte til en norsk enklave i utlandet. Kolonisere jeg også. Med en liten endring i min bisniss, er det marked for med der, med nok norske kunder som er oppgitt over de lokale som ikke forstår norsk. En norsk ghetto!

Dette virker merkelig kjent. Er det historien som gjentar seg?

Skrevet

Men det er jo ikke noe å gjøre,,,

Hva mener du? Har det allerede gått for langt?

Annonse

Skrevet

Hva mener du? Har det allerede gått for langt?

Hva skal man gjøre? Dette er ungdommer med en europeisk tilknytning som nå blir hauset opp av media - klart det smitter!

Skrevet

Hva skal man gjøre? Dette er ungdommer med en europeisk tilknytning som nå blir hauset opp av media - klart det smitter!

Og hvorfor smitter det?

Skrevet

Og hvorfor smitter det?

Fordi ungdom er sånn -de føler at de kan identifisere seg - neste uansett hva det er - de liker å gjøre opprør og "SYNES" - det ligger i ungdommens natur - og som tiden går blir det de gjør verre og verre og fordi vi hele tiden sprenger grenser med vold og effekter. Ungdom tenker ikke alltid så langt -og ikke alle bryr seg om at de skal bli voksne - de tror jo livet er over når de er 30.

Jeg tror faktisk at dette er et utslag i sånt - ikke at de nødvendigvis er så politisk frustrert.

Skrevet

Og hvorfor smitter det?

"Monkey see, monkey do" heter det.

De vet ikke, men det er moro.

Ingen vet hva de skal oppnå, og ingen vet hva de krever av samfunnet. Utdannelse vil de generelt ikke ha. Fenomenet er kjent fra USA, og plyndring er veldig populært. Folk reiser milevis for å få brent og plyndret litt. Litt lik de gamle opportunistkrigere fra 500-tallet, og sjørøvere i Middelhavet rundt 1700-1800 tallet.

Neste skritt er innbrudd i private hjem og voldtekter, da blir det virkelig panikk sann, og kanskje litt nærmere krig.

Hvordan hadde du likt å få en gjeng plyndrere på besøk?

Skrevet

"Monkey see, monkey do" heter det.

De vet ikke, men det er moro.

Ingen vet hva de skal oppnå, og ingen vet hva de krever av samfunnet. Utdannelse vil de generelt ikke ha. Fenomenet er kjent fra USA, og plyndring er veldig populært. Folk reiser milevis for å få brent og plyndret litt. Litt lik de gamle opportunistkrigere fra 500-tallet, og sjørøvere i Middelhavet rundt 1700-1800 tallet.

Neste skritt er innbrudd i private hjem og voldtekter, da blir det virkelig panikk sann, og kanskje litt nærmere krig.

Hvordan hadde du likt å få en gjeng plyndrere på besøk?

Hvordan jeg hadde likt det?

Hva tror du, og hvorfor spør du?

Skrevet

Fordi ungdom er sånn -de føler at de kan identifisere seg - neste uansett hva det er - de liker å gjøre opprør og "SYNES" - det ligger i ungdommens natur - og som tiden går blir det de gjør verre og verre og fordi vi hele tiden sprenger grenser med vold og effekter. Ungdom tenker ikke alltid så langt -og ikke alle bryr seg om at de skal bli voksne - de tror jo livet er over når de er 30.

Jeg tror faktisk at dette er et utslag i sånt - ikke at de nødvendigvis er så politisk frustrert.

Jeg håper og tror at du har rett i det når det gjelder Danmark - så langt.

Men for Frankrikes del så er det mer alvorlig, for der er det ikke bare ungdommen som "leker seg".

Skrevet

Hvordan jeg hadde likt det?

Hva tror du, og hvorfor spør du?

Jeg prøver å sette oss i beboernes situasjon, det er jo der det vil få konsekvenser.

Når jeg bor i første etasje og ser biler brenne og 15 ungdommer klør etter å finne på noe mer når de er blitt leie av å brenne biler og kaste stein på politiet brannfolka.

Er det rart folk flytter?

Vi vil jo håpe at det ikke skjer her. De er jo i stand til å skyte med skarpt på hverandre under flere episoder i Oslo.

Annonse

Skrevet

Jeg håper og tror at du har rett i det når det gjelder Danmark - så langt.

Men for Frankrikes del så er det mer alvorlig, for der er det ikke bare ungdommen som "leker seg".

Men så er vel ikke Norge så lik Frankrike heller - rent politisk.

Skrevet

Jeg prøver å sette oss i beboernes situasjon, det er jo der det vil få konsekvenser.

Når jeg bor i første etasje og ser biler brenne og 15 ungdommer klør etter å finne på noe mer når de er blitt leie av å brenne biler og kaste stein på politiet brannfolka.

Er det rart folk flytter?

Vi vil jo håpe at det ikke skjer her. De er jo i stand til å skyte med skarpt på hverandre under flere episoder i Oslo.

Selvfølgelig flytter folk, og dermed blir det bare mer gettoliknende tilstander.

Hadde jeg bodd i noen konkrete gettoliknende steder i Oslo, så hadde jeg vært føre var og flyttet allerede.

Dette er bare med på å forsterke problemene, men så lenge det ikke blir gjort noe fra politisk hold, så vil denne trykkokeren bare fortsette å varmes opp.

Skrevet

Men så er vel ikke Norge så lik Frankrike heller - rent politisk.

Det er riktig. Men vi er i ferd med å få de samme tilstandene her så lenge intet blir gjort.

Og det nytter ikke lenger å forsøke med mindre tiltak, for det vil ikke være nok til å snu utviklingen.

"Noen" forsøkte å si det for mange år siden.....

Skrevet

Selvfølgelig flytter folk, og dermed blir det bare mer gettoliknende tilstander.

Hadde jeg bodd i noen konkrete gettoliknende steder i Oslo, så hadde jeg vært føre var og flyttet allerede.

Dette er bare med på å forsterke problemene, men så lenge det ikke blir gjort noe fra politisk hold, så vil denne trykkokeren bare fortsette å varmes opp.

Vi kan heller ikke forlange at en familie ofrer sikkehet og barnas oppvekstvilkår på solidaritetens alter.

Skrevet

Vi kan heller ikke forlange at en familie ofrer sikkehet og barnas oppvekstvilkår på solidaritetens alter.

Det er jeg helt enig med deg i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...