Gå til innhold

overkvalifiserte ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva menes med overkvalifisert?

Kjenner nemelig en pers som stadig vekk ikke får de jobbene som han/hun

søker på. Altid den samme "unskyldningen" Begynner faktisk å bli dritt lei å høre detta.

Kan noen der ute være så snill å

fortelle meg hva som er galt med å være overkvalifisert???

Hva er grunnen til at man ikke får jobber, er sjefene/lederene redd for at de tar over stillinga dems eller?

Skrevet

De er redde for at de kun vil ha jobben en kort tid, før de går videre til en høyere stilling. Mulig de ønsker seg stabilitet.

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Jeg har lurt på dette selv. Det kan jo ha med lønningen å gjøre. Eller at de type jobbene er forbeholdt dem som ikke kan få "høyere" jobber. Ikke vet jeg

Skrevet

De har gjerne en utdanning som krever mer lønn enn det sjefene ønsker å betale.

Skrevet

De er redde for at de kun vil ha jobben en kort tid, før de går videre til en høyere stilling. Mulig de ønsker seg stabilitet.

Takker og bukker!

Er nesten sånn at jeg begynner å lure på om personen jeg snakker om skjuler seg bak dette overkvalifiserte "utrykket"

Uff ikke bra av meg, men men når det nesten er snakk om 20 forskjellige jobber blir jeg desverre litt misstenksom

Gjest papirtiger
Skrevet

Takker og bukker!

Er nesten sånn at jeg begynner å lure på om personen jeg snakker om skjuler seg bak dette overkvalifiserte "utrykket"

Uff ikke bra av meg, men men når det nesten er snakk om 20 forskjellige jobber blir jeg desverre litt misstenksom

Tror jeg ville lurt på hvorfor vedkommede ikke søkte på jobber han ikke var overkvalifisert for da ja..

Gjest 20 er vel ikke så mange.
Skrevet

Takker og bukker!

Synes ikke 20 er mange, kjenner flere som ikke har fått de første 50 jobbene de var kvalifiserte for på grunn av overskudd av slik arbeidskraft i Norge, og dermed har gått over til å søke "drittjobber" og ikke fått dette heller på grunn av overkvalifiserthet eller manglende praksis.

Skrevet

Takker og bukker!

Det hørtes mye ute. Jeg betviler at alle disse er redd for ustabile arbeidstakere og oppgir overkvalifikasjon som grunn.

Kanskje han/hun føler veldig på det at de ikke har fått jobb ennå, og prøver å få det til å høres litt bedre ut ved å være overkvalifisert?

Jeg synes, om dere er så nære at du vet når hun/han blir innkalt til intervju, at du foreslår at dere trener på intervju-situasjonen. Det kan rett og slett være der det glipper. I så fall kan du jo spesielt fokusere på "hvorfor ønsker du denne jobben". Hvis dette er lite gjennomtenkt, så kan de fort komme til den konklusjonen at han/hun vil være en ustabil arbeidstaker.

Skrevet

Det hørtes mye ute. Jeg betviler at alle disse er redd for ustabile arbeidstakere og oppgir overkvalifikasjon som grunn.

Kanskje han/hun føler veldig på det at de ikke har fått jobb ennå, og prøver å få det til å høres litt bedre ut ved å være overkvalifisert?

Jeg synes, om dere er så nære at du vet når hun/han blir innkalt til intervju, at du foreslår at dere trener på intervju-situasjonen. Det kan rett og slett være der det glipper. I så fall kan du jo spesielt fokusere på "hvorfor ønsker du denne jobben". Hvis dette er lite gjennomtenkt, så kan de fort komme til den konklusjonen at han/hun vil være en ustabil arbeidstaker.

Personen dette er snakk om har faktisk jobb så det er vel ikke det som er probleme heller, men jeg skal jammen gjøre det du sa kan jo faktisk hende at det er noe som blir gjort litt feil.

takk for forslaget glimtipper

Skrevet

Tror jeg ville lurt på hvorfor vedkommede ikke søkte på jobber han ikke var overkvalifisert for da ja..

ja ikke sant!

Må vel ta en liten prat tror jeg.

Trenger nok litt oppmuntring nå stakkars.

Skrevet

Det er svært sjelden en arbeidsgiver er interessert i en som er overkvalifisert til en jobb fordi det er stor sannsynlighet for at vedkommende arbeidstaker bare tar jobben mens h*n venter på noe bedre og mer relevant i forhold til kompetansen.

Gjest helt reelt
Skrevet

Jeg har opplevd dette gang etter gang mens jeg var arbeidsledig. Søkte på hauger av jobber som jeg tenkte at "denne må jeg da ihvertfall være kvalifisert til", har jo både relevant praksis og mer utdannelse enn de etterspør - og fikk kommentarer fra andre som leste igjennom søknadene mine at jeg virkelig viste motivasjon også. Alderen min, referanser, osv er også normalt "helt i orden". Jeg fikk ikke engang intervju - søkte i løpet av 6 mnd noe sånt som 30 utlyste jobber ( i tillegg til jobbjakt gjennomg andre kanaler)- alt jeg kom over som virket relevant.

Så begynte jeg å søke de jobbene som lå litt høyere - som jeg egentlig etter så mange avslag ikke trodde jeg hadde sjans i havet på - og da kom intervjuene, både første gangs og annengangs intevju - og flere ganger opplevde jeg at det de faktisk sjekket på intervjuet var om jeg egentlig var overkvalifisert. Tilslutt kom også den gode matchen - og jeg er nå i det som nok må betegnes som en god jobb - med masse utfordringer.

"Overkvalifisert" er nok et sorteringskriterium som benyttes mer enn de fleste aner - tror det er mange faktorer som ligger bak, redsel for at den overkvalifiserte skal bli i jobben kun kort tid, at man skal begynne å kjede seg - og kanskje bry seg med ting man ikke har "noe med", redsel for å ansette noen som kan være konkurrent for en selv til andre posisjoner hos selskapet, og god gammeldags jantelov og misunnelse for noen som kan være mer "vellykkede" enn en selv.

Ønsk din venn lykke til, og kanskje kan personen finne relevante tips her - jeg har funnet mye nytting: www.jobbjakt.no - se særlig under Intervju - forb. / gjenomf.

Skrevet

Du tar styringen eller du slutter fort. Du kan også skape uro/støy.

Skrevet

Jeg har opplevd dette gang etter gang mens jeg var arbeidsledig. Søkte på hauger av jobber som jeg tenkte at "denne må jeg da ihvertfall være kvalifisert til", har jo både relevant praksis og mer utdannelse enn de etterspør - og fikk kommentarer fra andre som leste igjennom søknadene mine at jeg virkelig viste motivasjon også. Alderen min, referanser, osv er også normalt "helt i orden". Jeg fikk ikke engang intervju - søkte i løpet av 6 mnd noe sånt som 30 utlyste jobber ( i tillegg til jobbjakt gjennomg andre kanaler)- alt jeg kom over som virket relevant.

Så begynte jeg å søke de jobbene som lå litt høyere - som jeg egentlig etter så mange avslag ikke trodde jeg hadde sjans i havet på - og da kom intervjuene, både første gangs og annengangs intevju - og flere ganger opplevde jeg at det de faktisk sjekket på intervjuet var om jeg egentlig var overkvalifisert. Tilslutt kom også den gode matchen - og jeg er nå i det som nok må betegnes som en god jobb - med masse utfordringer.

"Overkvalifisert" er nok et sorteringskriterium som benyttes mer enn de fleste aner - tror det er mange faktorer som ligger bak, redsel for at den overkvalifiserte skal bli i jobben kun kort tid, at man skal begynne å kjede seg - og kanskje bry seg med ting man ikke har "noe med", redsel for å ansette noen som kan være konkurrent for en selv til andre posisjoner hos selskapet, og god gammeldags jantelov og misunnelse for noen som kan være mer "vellykkede" enn en selv.

Ønsk din venn lykke til, og kanskje kan personen finne relevante tips her - jeg har funnet mye nytting: www.jobbjakt.no - se særlig under Intervju - forb. / gjenomf.

Tuse takk.

Flott svar.

Kan man fjerne noe info om seg selv så man slipper å få den beskjeden om at man er overkvalifiserte tenker da på alle de som ikke får jobb bare forde dem har knall gode papirer?

Teit spurt kansje men jeg ønsker jo han bare alt godt og det er nok ikke bare bare å må få den beskjeden heller vær gang.

Ha en fin kveld alla der ute og tvi tvi til Norge(fotballkampen altså) c")

Skrevet

Da jeg var med å ansatte folk i kommunen (politisk nemnd), la jeg merke til at de kommunetilsatte i noen tilfeller skrev at det så bort fra de søkere som var overkvalifisert, i andre tilfeller innstilte de flere overkvalifiserte. Så det kommer nok også an på hvem de vil ha. I disse tilfellene var det søkt etter ingeniører, men også mange sivilingeniører søkte (det var i en periode da det faktisk var vanskelig for si.ingene å få jobb).

Selv fikk jeg også beskjed om at jeg var overkvalifisert da jeg var til intervju om en jobb. Litt senere søkte jeg en annen jobb i samme firmaet, og den fikk jeg. Men lønna var den samme i begge jobbene...

Skrevet

Overkvalifisert vil si at du har mer utdanning/erfaring enn det som kreves i en slik jobb.

Grunnen til at du ikke får jobb er nok ikke at sjefene er redd du skal ta deres jobb, men overkvalifiserte mennesker blir sjeldent lenge i en slik jobb + at de antagelig vil trives dårlig. Det er derfor dumt å ansette en som er overkvalifisert. (Gjelder i hvertfall som en tommelfinger-regel)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...